Motor naar de eeuwige jachtvelden

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

inne minne mutte... :lol:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ludo heeft ergens vermeld dat er ??n motor bijzit die in minder goede staat is. Welke!!!!!! Dit is informatie die hij gekregen heeft van de vorige eigenaar Ronny. Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

bart heeft het eerste kontact met me op genomen.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Het vinden van een goede 1442cc kan niet zo'n probleem zijn, ik wacht nog wel effe.
Mocht mijn motor het begeven, kan ik nog op zoek.
Ik ga alleszins een reservemotor zoeken maar ga eerst zorgen dat mijn wagen afgewerkt is.
Dat is mijn voornaamste bekommernis (en finaci?le aderlating...)

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ok prima, ik ga ervanuit dat mijn motor ook nog prima is, maar dat valt natuurlijk af te wachten, maar ik speelde zowizo met het idee om een motor klaar te maken in geval van. Maar k'heb net een berichtje van Ludo gekregen, ik regel het verder wel met hem.
Bagheera X '78
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Neen, het zijn volwassen mensen Godfried en die maken goede afspraken.
Men dient altijd wel te beseffen dat het occasie materialen betreft en dat is niet hetzelfde als nieuw!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,

Ik zou het spijtig vinden als er ruzie zou ontstaan, het is daarom dat ik nog eens aanhaalde wat ludo ergens op het forum heeft vermeld. Hij schreef daar dat er ??n motor in minder goed staat was! Trouwens ik heb het Ronny zelf ook horen zeggen. Ik was erbij toen Ludo de bagheera van Ronnny heeft aangekocht.

Het is h??l belangrijk om goede afspraken te maken zodat er geen misverstanden kunnen plaatsvinden. Zoals je weet zijn er veel die zicht ergeren aan bepaalde dingen maar het niet zullen zeggen, waarom! Zo een probleem blijft onopgelost.
Beter voorkomen dan genezen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Niemand kan van buitenaf zien wat de toestand van de motor binnenin geeft, dus ..... :roll:
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Deze week de motor vervangen door een andere. Er is nog een lek tussen de inlaatcollector en de cilinderkop. Dus die collector mag er weer af, en opnieuw proberen. Hopelijk bijft het daarbij.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D In orde tegen de rondrit? 8)
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is de bedoeling.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D :D :D Prachtig :D :D :D


PS. Is er ook een bezemwagen voorzien.......(grapje...........!!!!)
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Rij jij als laatste Paul? Ik kan een bezem meebrengen indien nodig.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

OK, reserve onderdelen.................
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zal in ieder geval een beetje gereedschap en een overal achterin gooien.
Eventueel een stoffer en blik om de auto bij elkaar te vegen voor als die uit elkaar valt.
Hoop het echter niet nodig te hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag de inlaatcollector er terug afgenomen. Ik heb niets abnormaal gevonden. Alles terug gemonteert, doch met een dichting van 0,4 mm ipv 0,2mm. Daarbij nog een beetje siliconepasta gebruikt. Ik laat de pasta nu uitharden om dan morgen er opnieuw koelwater op de motor te doen. Hopelijk is alles nu dicht. De motor heeft reeds zijn eerste toeren gedraaid. Enkel gestart met choke, want de gaskabel is nog niet aangepast. Na vele jaren van stilstand kwam hij terug tot leven Hij draait als een naaimachientje en dit met de 4 carburatoren van een Bagheera en de ontsteking met de losse hand vastgezet tijdens het monteren van alle uitwendige organen. Het is ongelooflijk hoe hij klinkt. Hopelijk blijft het zo.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag water op gedaan. Het ziet er voorlopig goed uit. De gaskabel aangepast en de ontsteking juist gezet. Morgen begin ik aan de fijn afregeling.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Yes!!!!!!!!
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nog twee kleine probleempjes. De motor draait mooi rond in traagloop (ralenti) maar zodra ik veel gas geef, is het alsof hij op 2 poten draait, en accelereert hij moeilijk in toeren. Eenmaal voorbij de 2000 tr/min draait hij weer perfect. De ontsteking staat goed afgesteld.
Een tweede probleem is dat de vorige eigenaar het uitzetvat dat lek was, hersteld heeft met een laag silicone. Deze begint nu te lossen, en heb ik dus nog een waterlek. Heb ondertussen contact opgenomen met Verhulst met de vraag of hij een uitzetvat te koop liggen heeft.
Voor de rest blijkt alles in orde te zijn.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Dat carburatieprobleem heb ik ook gehad, rijker stellen van de motor bracht wel verbetering.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dus gewoon de luchtmengselschroeven van de traagloop iets meer uitdraaien.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag het nieuwe uitzetvat gemonteerd en de eerste kilometers gereden. De motor verliest geen olie of water meer. Dus de Murena zal aanwezig zijn op de rondrit. Het fijn afregelen zal ik doen wanneer ik de carburatoren heb gesynchroniseerd. Soms hapert de motor een beetje wanneer hij traag draait, maar eenmaal boven de 2000tr/min gaat alles lekker . De verlengde 5de versnelling doet het goed. Aan 120 km/h draait de motor ongeveer 3500 tr/min. Dat maakt een serieus verschil op gebied van motorlawaai.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Benny,

Merk je een vermindering in acceleratie met die langere 5de, of voelt het verwaarloosbaar?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar kan ik mij nog niet over uitspreken, want de motor draait nog niet zoals het hoort. Maar daarstraks op de autostrade voelde ik toch dat de wagen geen kracht tekort kwam. Maar ik kan voorlopig nog niet in 5de rijden aan 50 km/h. Vanaf 70 km/h is het geen probleem.
Post Reply