Motor naar de eeuwige jachtvelden
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Motor naar de eeuwige jachtvelden
Vandaag heeft het 1.6-blok zonder enige aanwijzing zich naar de eeuwige motorvelden begeven.
Alles verliep normaal. Plots een hoop geklepper zonder dat we het konden thuisbrengen. En enkele seconden later was het alsof er vooraan iets van de auto viel. En dan was het stil. Ik kon nog net de auto aan de kant zetten. Er kwam rook van onder de wagen achteraan. Ik ben dan vlug uit de wagen gesprongen en heb de batterij afgekoppeld. Eenmaal achter de wagen wist ik hoe laat het was want er lag olie onder de wagen. Daar kwam de rook dus vandaan. Olie onder een motorblok is zeker niet goed. De takeldienst bracht de wagen naar huis en daar heb ik het blok bekeken. Het verdict was direct gekend, want er was een gat geslagen in het blok. Gelukkig heb ik nog twee 1.6 blokken liggen in reserve. Ik weet wat gedaan de komende dagen. Een blok klaarmaken voor de inbouw.
Ik zal morgen proberen om foto's te nemen.
Alles verliep normaal. Plots een hoop geklepper zonder dat we het konden thuisbrengen. En enkele seconden later was het alsof er vooraan iets van de auto viel. En dan was het stil. Ik kon nog net de auto aan de kant zetten. Er kwam rook van onder de wagen achteraan. Ik ben dan vlug uit de wagen gesprongen en heb de batterij afgekoppeld. Eenmaal achter de wagen wist ik hoe laat het was want er lag olie onder de wagen. Daar kwam de rook dus vandaan. Olie onder een motorblok is zeker niet goed. De takeldienst bracht de wagen naar huis en daar heb ik het blok bekeken. Het verdict was direct gekend, want er was een gat geslagen in het blok. Gelukkig heb ik nog twee 1.6 blokken liggen in reserve. Ik weet wat gedaan de komende dagen. Een blok klaarmaken voor de inbouw.
Ik zal morgen proberen om foto's te nemen.
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hier een foto van de schade.
Rechts zie je de benzinepomp die uit het blok geslagen is.
In het midden het gat in het blok met vermoedelijk het onderste deel van een drijfstang.
Links een stuk van de nokkenas.
Ik vermoed dat een bout onderaan de drijfstang is afgekraakt en daardoor is de 2de bout ook afgekraakt. Dan is de losse drijfstang tegen de nokkenas geslagen die op zijn beurt een gat in het blok geslagen heeft.
Dat is wat ik denk, ik kan verkeerd zijn ook natuurlijk.
Rechts zie je de benzinepomp die uit het blok geslagen is.
In het midden het gat in het blok met vermoedelijk het onderste deel van een drijfstang.
Links een stuk van de nokkenas.
Ik vermoed dat een bout onderaan de drijfstang is afgekraakt en daardoor is de 2de bout ook afgekraakt. Dan is de losse drijfstang tegen de nokkenas geslagen die op zijn beurt een gat in het blok geslagen heeft.
Dat is wat ik denk, ik kan verkeerd zijn ook natuurlijk.
- Attachments
-
- P1020020.JPG (95.33 KiB) Viewed 6577 times
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Wat moet je daarop zeggen.
Dat het snel hersteld mag wezen.
Dat het snel hersteld mag wezen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Benny en Randy,
Ik heb het van Ludo vernomen, en nu bevestigd gezien op het forum. Moeilijk te geloven, twee bouten die over gebroken zijn. Wat mag daar misgelopen zijn dat er zo een enorme kracht op deze bouten heeft plaatsgenomen! Had je deze bouten los gehad ??? Dit om de lagerschalen te controleren!! Ik heb dat niet gedaan, heb zelfs het carter niet opengedaan. Ik zal het toch eens moeten doen omdat ik een olielek heb.
Spijtig wat een pech na zoveel werk, eindelijk aan het genieten en nu dit.
Zat Randy bij je in de murena toen het gebeurde? Veel gevloek en een teleurstelling. Ik kan het me voorstellen. Z??r spijtig een nachtmerry maar ik weet dat je een volhouder bent en het zult herstellen.
Veel succes met de herstelling en dat alles een beetje mag meezitten.
Ik heb het van Ludo vernomen, en nu bevestigd gezien op het forum. Moeilijk te geloven, twee bouten die over gebroken zijn. Wat mag daar misgelopen zijn dat er zo een enorme kracht op deze bouten heeft plaatsgenomen! Had je deze bouten los gehad ??? Dit om de lagerschalen te controleren!! Ik heb dat niet gedaan, heb zelfs het carter niet opengedaan. Ik zal het toch eens moeten doen omdat ik een olielek heb.
Spijtig wat een pech na zoveel werk, eindelijk aan het genieten en nu dit.
Zat Randy bij je in de murena toen het gebeurde? Veel gevloek en een teleurstelling. Ik kan het me voorstellen. Z??r spijtig een nachtmerry maar ik weet dat je een volhouder bent en het zult herstellen.
Veel succes met de herstelling en dat alles een beetje mag meezitten.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Dag Godfried,
bedankt voor de steun. We waren samen onderweg toen het gebeurde. Ik ben reeds bezig met de vervangmotor. Ik zal nog nieuwe lagerschalen bestellen bij Simon, want de huidige vertonen reeds slijtage. Het loont zeker de moeite om ze te vervangen, want zoveel kosten die nu ook niet.
Voor de rest is de motor klaar.
bedankt voor de steun. We waren samen onderweg toen het gebeurde. Ik ben reeds bezig met de vervangmotor. Ik zal nog nieuwe lagerschalen bestellen bij Simon, want de huidige vertonen reeds slijtage. Het loont zeker de moeite om ze te vervangen, want zoveel kosten die nu ook niet.
Voor de rest is de motor klaar.
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Tijdens de controle van de motor heb ik vastgesteld dat sommige drijfstanglagerschalen sporen van slijtage vertonen. Er is verkleuring van grijs naar koperrood. Ik heb contact opgenomen met Simon, maar daar hebben ze ze voorlopig niet in voorraad liggen. Het zal nog een 4-tal weken duren eer ze ze opnieuw hebben. Dus zal het een tijdje kalm zijn, tenzij er iemand een snellere weg weet?
-
- Posts: 34
- Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm
Je zal de motor dan verder moeten demonteren en overmaats lagerschalen gebruiken. Dan moeten de zuigers er wel uit voor de drijfstangen en voor de krukaslagers de krukas en onderblok. Een goed revisibedrijf kan deze schalen bestellen en de boel op maat slijpen. Dat is veel goedkoper dan nieuwe drijfstangen en de passing is beter omdat alles op elkaar wordt pasgemaakt.
succes s7
succes s7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Gelukkig heb je nog onderdelen liggen.
Maar het blijft natuurlijk klote...
Ik ga me alleszins ook een 1442cc reservemotor zoeken.
Een magere troost, maar je kan waarschijnlijk de startmotor, alternator, waterpomp, brandstofsysteem, spruitstukken en de cilinderkop nog recupereren, de kleppen zullen wel naar de haaien zijn...
Veel succes met de herstelling! Niet gaan bestaat niet!
Bart
Maar het blijft natuurlijk klote...
Ik ga me alleszins ook een 1442cc reservemotor zoeken.
Een magere troost, maar je kan waarschijnlijk de startmotor, alternator, waterpomp, brandstofsysteem, spruitstukken en de cilinderkop nog recupereren, de kleppen zullen wel naar de haaien zijn...
Veel succes met de herstelling! Niet gaan bestaat niet!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Jongens 350? is geen geld voor deze motors. Het is de prijs van ??n motor. Als ik er geen 4 liggen had waren jullie te laat dan waren ze verkocht. Ik heb ongeveer 1000? betaalt voor mijn vier motors.
Ik heb wel een 1300 motor erbij zitten met 68000km en met deze motor kan ik niets doen en onder de 150? zal deze motor niet verkocht worden zelfs zonder versnellingbak. Iemand interesse??
Groetjes
Ik heb wel een 1300 motor erbij zitten met 68000km en met deze motor kan ik niets doen en onder de 150? zal deze motor niet verkocht worden zelfs zonder versnellingbak. Iemand interesse??
Groetjes
Matra Bagheera S - 1977