Motor naar de eeuwige jachtvelden

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Motor naar de eeuwige jachtvelden

Post by benny »

Vandaag heeft het 1.6-blok zonder enige aanwijzing zich naar de eeuwige motorvelden begeven.
Alles verliep normaal. Plots een hoop geklepper zonder dat we het konden thuisbrengen. En enkele seconden later was het alsof er vooraan iets van de auto viel. En dan was het stil. Ik kon nog net de auto aan de kant zetten. Er kwam rook van onder de wagen achteraan. Ik ben dan vlug uit de wagen gesprongen en heb de batterij afgekoppeld. Eenmaal achter de wagen wist ik hoe laat het was want er lag olie onder de wagen. Daar kwam de rook dus vandaan. Olie onder een motorblok is zeker niet goed. De takeldienst bracht de wagen naar huis en daar heb ik het blok bekeken. Het verdict was direct gekend, want er was een gat geslagen in het blok. Gelukkig heb ik nog twee 1.6 blokken liggen in reserve. Ik weet wat gedaan de komende dagen. Een blok klaarmaken voor de inbouw.
Ik zal morgen proberen om foto's te nemen.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

dat is pech hebben :( , gelukkig heb je nog reserveonderdelen. )
Zijn er bijzondere aandachtspunten bij het inbouwen van een nieuw blok?
Ik ga de ganse transmissie+motor uitbouwen, lijkt mij het eenvoudigste om dan de koppeling juist te zetten.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hier een foto van de schade.
Rechts zie je de benzinepomp die uit het blok geslagen is.
In het midden het gat in het blok met vermoedelijk het onderste deel van een drijfstang.
Links een stuk van de nokkenas.
Ik vermoed dat een bout onderaan de drijfstang is afgekraakt en daardoor is de 2de bout ook afgekraakt. Dan is de losse drijfstang tegen de nokkenas geslagen die op zijn beurt een gat in het blok geslagen heeft.
Dat is wat ik denk, ik kan verkeerd zijn ook natuurlijk.
Attachments
P1020020.JPG
P1020020.JPG (95.33 KiB) Viewed 6577 times
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

:o :o Wat moet je daarop zeggen. :-?
Dat het snel hersteld mag wezen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Om hartzeer van te krijgen als je dat ziet... Er moeten daar nogal wat krachten op ingewerkt hebben om zo een gat in het blok te slaan.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad Urbain, het was alsof er vooraan iets van de wagen viel, en we erover reden.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4064
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Wat een pech Benny, veel plezier met een nieuwe krachtbron.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Benny,

Ik heb een antwoord op uw mailtje gedaan.

Succes met de werkzaamheden, maar neem er je tijd voor en je zal er des te meer plezier aan beleven nadien.

Mvg,

Jean
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Jean, ik ben reeds begonnen met het nazicht en het vervangen van de dichtingen van de vervangmotor.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny en Randy,

Ik heb het van Ludo vernomen, en nu bevestigd gezien op het forum. :cry: :evil: Moeilijk te geloven, twee bouten die over gebroken zijn. Wat mag daar misgelopen zijn dat er zo een enorme kracht op deze bouten heeft plaatsgenomen! Had je deze bouten los gehad ??? Dit om de lagerschalen te controleren!! Ik heb dat niet gedaan, heb zelfs het carter niet opengedaan. Ik zal het toch eens moeten doen omdat ik een olielek heb.

Spijtig wat een pech na zoveel werk, eindelijk aan het genieten en nu dit.
Zat Randy bij je in de murena toen het gebeurde? Veel gevloek en een teleurstelling. Ik kan het me voorstellen. Z??r spijtig een nachtmerry maar ik weet dat je een volhouder bent en het zult herstellen.
Veel succes met de herstelling en dat alles een beetje mag meezitten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dag Godfried,
bedankt voor de steun. We waren samen onderweg toen het gebeurde. Ik ben reeds bezig met de vervangmotor. Ik zal nog nieuwe lagerschalen bestellen bij Simon, want de huidige vertonen reeds slijtage. Het loont zeker de moeite om ze te vervangen, want zoveel kosten die nu ook niet.
Voor de rest is de motor klaar.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Tijdens de controle van de motor heb ik vastgesteld dat sommige drijfstanglagerschalen sporen van slijtage vertonen. Er is verkleuring van grijs naar koperrood. Ik heb contact opgenomen met Simon, maar daar hebben ze ze voorlopig niet in voorraad liggen. Het zal nog een 4-tal weken duren eer ze ze opnieuw hebben. Dus zal het een tijdje kalm zijn, tenzij er iemand een snellere weg weet?
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Je zal de motor dan verder moeten demonteren en overmaats lagerschalen gebruiken. Dan moeten de zuigers er wel uit voor de drijfstangen en voor de krukaslagers de krukas en onderblok. Een goed revisibedrijf kan deze schalen bestellen en de boel op maat slijpen. Dat is veel goedkoper dan nieuwe drijfstangen en de passing is beter omdat alles op elkaar wordt pasgemaakt.

succes s7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Moet alles op maat gemaakt worden volgens de lagerschalen. Dat gaat geld kosten. Ik dacht dat je die zo kon plaatsen. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik bestel gewoon de vervangschalen. Aan de drijfstangen en aan de krukas is niets te zien. Om de vervangschalen te monteren, moeten de zuigers niet uit de cilinders gehaald worden. In het werkplaatshandboek staat mooi beschreven welke vervangschalen moeten besteld worden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze manier van werken lijkt me al een stuk eenvoudiger. Veel succes met de herstelling. Dat het pijn doet kan ik me voorstellen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Deze delen vervangen gaat zeer snel. Het meeste werk is het reinigen van de onderdelen. Ik denk zelfs dat het bijna mogelijk moet zijn om de schalen te vervangen zonder de motor uit te bouwen.
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het was eigenlijk de bedoeling om de motor te vervangen door de andere die helemaal nagezien was, maar helaas het heeft niet mogen zijn.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Gelukkig heb je nog onderdelen liggen.
Maar het blijft natuurlijk klote...
Ik ga me alleszins ook een 1442cc reservemotor zoeken.
Een magere troost, maar je kan waarschijnlijk de startmotor, alternator, waterpomp, brandstofsysteem, spruitstukken en de cilinderkop nog recupereren, de kleppen zullen wel naar de haaien zijn...

Veel succes met de herstelling! Niet gaan bestaat niet!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor een goede reserve motor moet je bij Ludo zijn hij heeft er nog enkele liggen. :wink:
Attachments
motoren matra (Small).JPG
motoren matra (Small).JPG (60.33 KiB) Viewed 6393 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ja, die komen van Ronny.
Hopelijk zijn ze inwendig nog in goede staat...
Ik weet dat Ronny ooit een probleem heeft gehad met de aankoop van een Matra-blok.
Misschien betreft het hier andere blokken.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Tijdens mijn bezoek bij Ronny vertelde hij dat er nog twee h??l goede motoren bij zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:-? Zo blijf je wel even bezig, maar je hebt extra motoren liggen...... maar het blijft geen aangename ervaring...... ik ken intussen ook dat gevoel, al had ik minder schade de elende blijft......... sterkte Benny.

Heeft Verhulst die lagerschalen niet?
benny
Posts: 3842
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Shit, vergeten dat Peter ook een optie is. Ik wacht nog af tot ik iets meer hoor van Frank. indien hij mij niet kan helpen, neem ik zeker contact op met Peter.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Benny,

Ik heb u een pm gestuurd.

Mvg,

Jean
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

voor 350? mogen de 3 motoren weg.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

kunnen we misschien een deal doen onder de leden, ik wil er wel eentje, nog iemand interesse ? Bassboss ?
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zeer zeker, Vollegaas!
We zullen nog een derde gegadigde moeten vinden want Ludo wil ze enkel in een lot van drie stuks verkopen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jongens 350? is geen geld voor deze motors. Het is de prijs van ??n motor. Als ik er geen 4 liggen had waren jullie te laat dan waren ze verkocht. Ik heb ongeveer 1000? betaalt voor mijn vier motors.
Ik heb wel een 1300 motor erbij zitten met 68000km en met deze motor kan ik niets doen en onder de 150? zal deze motor niet verkocht worden zelfs zonder versnellingbak. Iemand interesse??
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoe gaan jullie dat regelen! Wie mag het eerste kiezen!!!! Daar komen problemen van!! :o
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply