Rumoerige koppeling!
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Rumoerige koppeling!
Dit lijkt mij wel een slaapsite? "Dit is sterk verbeterd intussen!"
Of er rijden in Belgi? geen Murena's meer rond?
Ik zal dan maar een vraag in dit medium zetten. Mogelijk komt er wat beweging in deze site.
Namelijk, mijn koppeling maakt extra geluid na een wat langere rit.
Het is alsof een lager die meer lawaai maakt als wenselijk.
Kent iemand dit fenomeen?
Dien ik mij ongerust te maken?
Is er iets tegen te ondernemen?
Of er rijden in Belgi? geen Murena's meer rond?
Ik zal dan maar een vraag in dit medium zetten. Mogelijk komt er wat beweging in deze site.
Namelijk, mijn koppeling maakt extra geluid na een wat langere rit.
Het is alsof een lager die meer lawaai maakt als wenselijk.
Kent iemand dit fenomeen?
Dien ik mij ongerust te maken?
Is er iets tegen te ondernemen?
Last edited by Paul on Wed Mar 16, 2005 12:19 pm, edited 4 times in total.
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Het geluid treed op bij vrijloop in neutraal en na opwarming.
Ik denk niet dat er een noemenswaardige toename is bij gas geven.
Alvast bedankt voor de interesse.
Ik denk niet dat er een noemenswaardige toename is bij gas geven.
Alvast bedankt voor de interesse.
Last edited by Paul on Wed Mar 16, 2005 12:19 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 3847
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Volgens mij begint er een lager in uw versnellingsbak speling te krijgen. Het gevolg is dat ??n van de twee assen in de bak een beetje een eigen leven begint te leiden. Dan heb je dat de tandwielen niet meer in elkaar op de ideale plaats ingrijpen en er slijtage-versnelling optreedt. Dat is mijn gedacht ervan. Dat wil niet zeggen dat ik juist ben. Doch indien het wel het geval is, wacht dan niet te lang om de slijtage van de tandwielen binnen de toleranties te houden. Groeten Benny.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
En ik dacht dat het met de koppeling te maken zou hebben.
Mogelijk mis dus.
Ik ga het nog een beetje aanzien want dit lijkt mij niet de eenvoudigste klus om hals over kop aan te beginnen en het is zelfs niet zeker.
Uit de opmerkingen die je maakte kan ik toch een en ander uitfilteren om het verdere verloop te evalueren en meer duidelijkheid te krijgen!
Alvast bedank voor het delen van je kennis (alweer) Benny.
PS Waar zitten die anderen met een reactie, Benny kan toch niet de enige zijn die op mijn vragen antwoord?
Mogelijk mis dus.
Ik ga het nog een beetje aanzien want dit lijkt mij niet de eenvoudigste klus om hals over kop aan te beginnen en het is zelfs niet zeker.
Uit de opmerkingen die je maakte kan ik toch een en ander uitfilteren om het verdere verloop te evalueren en meer duidelijkheid te krijgen!
Alvast bedank voor het delen van je kennis (alweer) Benny.
PS Waar zitten die anderen met een reactie, Benny kan toch niet de enige zijn die op mijn vragen antwoord?
Last edited by Paul on Wed Mar 16, 2005 12:20 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 3847
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Sorry dat ik je ongerust maakte, maar een collega op het werk die aan auto's werkt vermoed dat eerder het druklager van de koppelig is. Niets bijzonders dus. Nu een truc uit de oude doos. Neem een lange schroevendraaier en plaats die op het onderdeel die je wil controleren. Duw je oor tegen het handvat en luister. Het is verbazend wat je allemaal kunt horen. Groeten Benny.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Yep, die truc ken ik, maar je moet er aan denken.
Maar ja, met twee weet je meer als alleen is ook een zekerheid.
Trouwens mijn vermoeden ging reeds uit naar de koppeling maar ik leer steeds bij en dat is mijn persoonlijke opsteker.
Als anderen er ook baat bij hebben is dat ook fijn, dat is toch de bedoeling van dit forum.
Maar reacties van anderen blijven uit, er wordt veel gelezen maar weinig gereageerd blijkbaar. We zien wel.
Groetjes Benny,
Maar ja, met twee weet je meer als alleen is ook een zekerheid.
Trouwens mijn vermoeden ging reeds uit naar de koppeling maar ik leer steeds bij en dat is mijn persoonlijke opsteker.
Als anderen er ook baat bij hebben is dat ook fijn, dat is toch de bedoeling van dit forum.
Maar reacties van anderen blijven uit, er wordt veel gelezen maar weinig gereageerd blijkbaar. We zien wel.
Groetjes Benny,
Last edited by Paul on Wed Mar 16, 2005 12:20 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 71
- Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
- Location: elewijt
hello
Nu het feit dat weinig mensen hier op reageren is misschien omdat deze er niets van af weten en door te lezen hopen bij te leren.
de truc met de schroevendraaier kende ik niet. weer iets bij geleerd :)
veel succes en als ik denk een nuttige bijdrage te doen dan zal ik dit zeker niet laten.
Nog een maandje en mijn baggy is er kan ik er aan beginnen.
greets robin
Nu het feit dat weinig mensen hier op reageren is misschien omdat deze er niets van af weten en door te lezen hopen bij te leren.
de truc met de schroevendraaier kende ik niet. weer iets bij geleerd :)
veel succes en als ik denk een nuttige bijdrage te doen dan zal ik dit zeker niet laten.
Nog een maandje en mijn baggy is er kan ik er aan beginnen.
greets robin
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Toch ??n extra reactie, tof.
Een bijdrage kan er ook uit bestaan dat een probleem zich voordoet en hoe het opgelost is, desnoods niet door eigen toedoen.
Het kunnen niet allemaal handige Harry's (Benny's) zijn, dat hoeft ook niet.
Gewoon al opmerken dat een probleem zich stelt is al veel en/of hoe het verlopen is.
Anderen kunnen er hun voordeel bij doen!
Een bijdrage kan er ook uit bestaan dat een probleem zich voordoet en hoe het opgelost is, desnoods niet door eigen toedoen.
Het kunnen niet allemaal handige Harry's (Benny's) zijn, dat hoeft ook niet.
Gewoon al opmerken dat een probleem zich stelt is al veel en/of hoe het verlopen is.
Anderen kunnen er hun voordeel bij doen!
Last edited by Paul on Wed Mar 16, 2005 12:21 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 71
- Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
- Location: elewijt
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Nadat de olie vervangen is en een aantal kilometers zijn gereden blijkt het probleem te zijn verdwenen.
Hopelijk is het van blijvende aard!! Het zou tof zijn.
Als de situatie wijzigd laat ik nog iets weten.
Hopelijk is het van blijvende aard!! Het zou tof zijn.
Als de situatie wijzigd laat ik nog iets weten.
Last edited by Paul on Wed Mar 16, 2005 12:21 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
Hoi allemaal,
m'n karretje heeft ondertussen een goede 135.000km op de teller.
Ook bij mijn wagen is er een verschil in geluid tussen koppeling in of uit.
Als de koppeling uit staat (in neutraal of versnelling) komt er eveneens een soort van "slepend" geluid tevoorschijn.
Als ik me niet vergis ligt er een Citro?n CX-bo?te in. 'k Zal eens navragen op 't forum van de Citro?n-vrienden (waar ik ook op zit) of dit een betrouwbare bak is en of ze evtl het probleem/geluid kennen.
De 1.6 is eigenlijk wel een lichte motor om aan een CX-bo?te te hangen ; de bo?te is toch immers gemaakt om krachtigere motoren de baas te kunnen (2.0l enz.).
Keep in touch!
Dieter
m'n karretje heeft ondertussen een goede 135.000km op de teller.
Ook bij mijn wagen is er een verschil in geluid tussen koppeling in of uit.
Als de koppeling uit staat (in neutraal of versnelling) komt er eveneens een soort van "slepend" geluid tevoorschijn.
Als ik me niet vergis ligt er een Citro?n CX-bo?te in. 'k Zal eens navragen op 't forum van de Citro?n-vrienden (waar ik ook op zit) of dit een betrouwbare bak is en of ze evtl het probleem/geluid kennen.
De 1.6 is eigenlijk wel een lichte motor om aan een CX-bo?te te hangen ; de bo?te is toch immers gemaakt om krachtigere motoren de baas te kunnen (2.0l enz.).
Keep in touch!
Dieter
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
vraag. ik heb een soort fluitend turbo geluidje zachtjes wat meegaat met de toeren(1.6). dit kwam na het losbalen/terugzetten van de bak, echter ik heb nadat ik de bak eraf heb gehad het oliepijl bijgevult tot pijl. nu is het blijkbaar boven pijl als ik meet. is dit schadelijk, en kan dit het gefluit veroorzaken?
iemand een handig trucje om de olie eruit te zuigen via de bovenkant van de bak.
iemand een handig trucje om de olie eruit te zuigen via de bovenkant van de bak.
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Gewoon met een (olie)spuitje eruit trekken. Of een ponpje van de Conrad, maar dat is wat duurder
Voor zo ver ik weet is enige (binnen de perken) overvulling van de bak met olie niet schadelijk trouwens.
Voor zo ver ik weet is enige (binnen de perken) overvulling van de bak met olie niet schadelijk trouwens.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact: