Slecht starten na stilstand

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Slecht starten na stilstand

Post by Super 7 »

Nu dat de Matra wat onregelmatiger gebruikt wordt loop ik tegen het volgende probleem aan:
Als de auto langer dan een nacht/dag heeft stilgestaan start de motor heel kort en slaat direct af. Daarna slaat de motor pas na lang doorstarten weer aan om meteen goed te lopen. Zelf denk ik aan een brandstofprobleem, na de stilstand is het benzinefilter leeg en start de motor pas nadat de brandstofpomp (een nieuwe van Valeo) weer wat benzine begint op te hoesten. Een oplossing lijkt mij om direct na de pomp een keerklepje in de brandstofleiding te plaatsen, gevolgd door een groot benzinefilter van bijvoorbeeld Purflux. Hierdoor heeft de motor een buffer waar die even op kan lopen en kan de pomp even wat langer pompen om voor opbrengst te zorgen.
Iemand bekend met dit probleem en klopt mijn redenatie??
Overigens start de auto de rest van de dag perfect.
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag super7,

Dat probleem ken ik maar al te goed, had ik met mijn bagheera ook. Dit probleem doet zich alleen voor als de motor goed warm is geweest en de benzine in de carburators hierdoor volledig verdampt is. Ik heb daar van alles voor geprobeerd maar had pas resultaat na het plaatsen van een elektrische benzinepomp. Een terugslagklep heb ik niet geprobeerd,dit zou in principe al kunnen helpen maar toch betwijfel ik dit omdat ik nog altijd moet pompen met het gaspedaal.. Ik had de benzinefilter omgedraaid en verplaatst zodat deze vol zou blijven staan, nu loopt die gedeeltelijk leeg. Dit zonder het gewenste resultaat. Het voordeel van elektrische benzinepomp is dat deze zodra je het contact opzet de carburators begint te vullen, je hoort dit ook tik..tik... tot de carburator vol zit. Wat ik dan wel merk is! Als hij lang stil staat of h??l warm gereden is en de benzine vervlogen is moet ik na het vullen van de carburator door de benzinepomp een 10 tal keer pompen met het gaspedaal en dan slaat hij onmiddellijk aan. Ik zal eens kijken wat ik die benzinepomp heb betaald!

Ik zal ook enkele foto's plaatsen momenteel kan ik geen plaatsen. Ik ben momenteel geblokkeerd omdat ik te veel geplaatst heb!!!! Denk ik!!!! Maar daar wordt aan gewerkt!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Ik denk zelf om eerst het keerklepje te monteren met een groter filter. Wat is een verantwoorde manier om een electrische pomp aan te sluiten.
De optie om de achterruitverwarming op te offeren is voor ons niet zo'n beste. Misschien een contactgestuurde draad bij de bobine?
Iemand een voorstel om dit netjes te kunnen aansluiten.
Daarbij: wat te doen met de retourleiding van de brandstofpomp, er zal een retourleing moeten komen anders stroomt alles over denk ik.
Kan iemand iets van een schema produceren van hoe dit moet worden aangesloten?

thanks
7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Als je een elektrische pomp plaatst, moet je een beveiligingsschakelaar plaatsen die bij een schok (ongeval bv.) de benzinepomp uitschakelt, anders wordt het gevaarlijk. Bij een vorige auto plaatste ik ook een elektrische benzinepomp en die werkte niet beter dan een mechanische. BEn er persoonlijk niet zo'n fan van,ook bij stilstaande motor kan zo'n pomp blijven pompen...als je dan ergens een lek hebt... :(
User avatar
GODFRIED
Posts: 9843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn!!! Ik zelf zou het dadelijk opnieuw doen. Een noodstop schakelaar plaatsen dat is iets wat pas de laatste jaren gedaan wordt. Er zijn verschillende merken die altijd met een elektrische benzinepomp uitgevoerd werden ook al in de 60-70 VB MG heeft dit geloof ik, ben er niet 100% zeker van. Ik heb een kennis die een MG heeft en deze is ook met een elektrische benzinepomp uitgevoerd. Bij een ongeluk! hopelijk hebben we het niet nodig! Kun je gewoon het contact afzetten maar als de wagen niet op zijn zijde of op zijn dak ligt zal de vlotter in de carburator zijn normaal werk doen en de benzine afsluiten. Bij stilstaande motor kan de benzinepomp alleen pompen als het contact opstaat en de vlotternaald een lege carburator vaststelt of je moet een slechte leiding hebben die onderbroken is of lekt.
Ik zie daar geen probleem in, natuurlijk in bepaalde omstandigheden kan het als....... gevaarlijk worden. Maar hoe veilig is autorijden nog!!

Aan ieder de keuze!!!
Veel Matraplezier en ik hoop dat we allen van een voertuigbrand gespaard mogen blijven. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Het probleem lijkt verholpen: direct na de pomp heb ik een keerklepje gezet. Hierdoor kan de benzine niet teruglopen en blijft de slang en filter naar de carberateur vol benzine staan.
Dat vindt de Murena erg prettig, een draai aan de contactsleutel en lopen!
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is een zeer goed oplossing, moeten we zeker niet vergeten. Zijn die keerklepjes vlot te vinden?

Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Welk een keerklepje?
Merk & type, ..................zou ik best ook doen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat er meer dit best zouden doen! :wink:

Gedaan met de batterij leeg te starten na een lange stilstand.
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Nu heb er geen probleem mee om zo iets te plaatsen, maar als alles in orde is, is dit niet vandoen.
Als uw benzine systeem in orde is er nergens valse lucht binnen kan dringen hebt ge van zelf een vacu?m vanaf uw benzinepomp tot aan uw tank dat er voor zorgt dat de benzine niet kan terug lopen.
Dus denk ik dat het eerder in een slechte benzinepomp membraam en of benzineleidingen en of aansluitingen moet gezocht worden.

Mvg,

Jean
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Hoi, met de laatste stelling ben ik het niet eens. Demontage van de oude benzinepomp maakt helder hoe e.e.a. in elkaar zit en werkt. Van een vacuum is geen sprake, daarvoor is de retouraansluiting verantwoordelijk. Sterker: er is in de aanvoerslang zelfs sprake van een hevelwerking, bij volle tank heb je er minder last van terug lopende benzine dan bij een bijna lege (wet van de communicerende vaten). De combinatie van een keerklepje (een aluminium exemplaar met een diameter van een euro en ca 3 cm hoog) met een wat groter brandstoffilter geeft de cabarateur voldoende brandstof om de motor even te laten lopen en de mechanische pomp zijn werk te laten doen. Een lek in de slang in relatief eenvoudig te vinden bij de Matra, alles zit in dezelfde (motor)ruimte en is goed te controleren.
Kortom: een goed en goedkoper alternatief voor de brandstofpomp zonder afbreuk te doen aan de originaliteit.
Helaas heb ik geen merk en type, ik sleutel bij een garagebedrijf en vond iets van mijn gading in een van de laden.........
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Dit klopt en het verhaal is enkel van toepassing op wagens met een benzinepomp zonder retour leiding.


Mvg,

Jean
Last edited by matra530lx on Sun Jan 13, 2008 11:41 am, edited 1 time in total.
Post Reply