"Klunkklunkklunk"

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

"Klunkklunkklunk"

Post by Super 7 »

Tja, daar ben ik weer. De Murena wordt inmiddels ingezet als dagelijks vervoermiddel. Dit na een grondige inspektie ofwel vervanging van vele aandachtspunten.
Ben nu toch weer geconfronteerd met een geluid wat zich niet laat lokaliseren. Op korte richels dwars op het wegdek hoor ik rechts voor een "klunkklunkklunk". Inspektie van stabilisatoren, kogels en reservewielbak heeft een slechte draagarmkogel en twee losse popnagels opgeleverd. Deze zijn vervangen, dit dankzij de hulp van Carjoy. Echter op weg naar huis bleek het euvel niet verholpen te zijn. Het geluid is overigens ook goed hoorbaar bij stilstaande auto als je het stuur snel van links naar rechts en vice versa beweegt. Mogelijk zit het dus in een kruiskoppeling of stuurhuis. Maar ook hier kan ik niets concreets vinden.
Iemand suggesties?

Thanks Super 7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Heb je ook de verwarmingsbuizen gecontroleerd? Deze liggen vaak los op de voorwielophanging.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Het cardangewricht (stuurkolom) durft al eens wat spel te hebben, natuurlijk moet je dit even controleren want een diagnose van op afstand is altijd vingerdik gokken.
Cor heeft dit wel op stock denk ik.
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Leuk een geluid erbij

Post by matrafamily »

Stuurgewricht heb ik wel geen probleem, daarmee bedoelen we het gewricht aan het stuurhuis dus voorin zie foto

Kan het gewricht in het stuur zijn,
kan een fusepen rechts of links, onder of boven zijn
Kan de stuurkolom zelf zijn (dan kun je het stuur op en neer bewegen)

Kom eens langs dat is gemakkelijker

groeten Cornelis
Attachments
verkoop dec2007c 017.jpg
verkoop dec2007c 017.jpg (43.98 KiB) Viewed 8449 times
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ja Cornelis dat stuk bedoel ik.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Cornelis,

Wat is het probleem met de stuurkolom wanneer je die op neer kan bewegen? Ik heb dit ook op de Murena maar heb nog niets gedemonteerd om de oorzaak te vinden. Op slechte weg geeft dit ook een gerammel dat ophoudt als je het stuur naar beneden drukt of naar boven trekt. Het spel is ongeveer een halve centimeter.

[/quote]
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

van het een.........

Post by matrafamily »

Dag Urbain,

je hoeft niets te demonteren, iemand heeft bij het remmen of een ongeval een keer te hard tegen het stuur gedrukt.
Onder het dashboard zit de stuurkolom naar het stuurhuis, die loopt in een houder waar ook de pendalen aanzitten. Een van de onderste stangentjes (met opzet tjes) is afgescheurd (of alle 2)
Dat afscheuren is bedoeling bij een zwaar ongeval anders zou je het stuur in je buik krijgen, van moeheid begeeft dat het wel eens. zie foto

Oplossing vernieuwen, of lassen, maar bedenk dat de vloerbedekking en andere plastics niet tegen lasspetters kunnen

Groeten handige Harry
Attachments
verkoop dec20074 002.jpg
verkoop dec20074 002.jpg (53.48 KiB) Viewed 8413 times
verkoop dec20074 001.jpg
verkoop dec20074 001.jpg (34.43 KiB) Viewed 8413 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Super 7,

Deze fout is het gemakkelijkste te vinden als je met twee man bent, ??n draait aan het stuurwiel (stukje links en rechts) tot je het geluid hoort en de andere voelt aan de onderdelen om de speling vast te stellen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Morgen (na kerst) even met mijn zoontje de garage in, mag hij naar hartelust aan het stuur gaan trekken. Vindt hij met zijn 9 jaar nog geweldig! :D
Alle fusee's zijn gecontroleerd en ik heb er 1 vervangen welke discutabel was. Stuur zit goed op zijn plek en ook vast. Blijft over het stuurhuis zelf of een gewricht........
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken.

Super 7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toen mijn zoon deze leeftijd had was hij bezeten van mijn Matra, spijtig is dit afgenomen tijdens het ouder worden en hebben de meisjes voorrang gekregen. Ik had al een bagheera klaarstaan om te restaureren. Wie weet! Misschien laten!!!


Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Vaders proberen hun passie altijd over te brengen op hun zoon. Nou is die van ons pas 9 maar de meeste van onze passies (minibike's, motoren of de Vm Super Seven) zijn voor hem de normaalste zaak van de wereld.
Helaas loopt hij dan ook niet echt warm als ik hem voorstel een stukje te gaan rijden.
Daarintegen zie ik hem zonder aanmoediging van mijn kant wel zeeeeeeeer geinteresseerd de dames in de Panorama of Aktueel bestuderen.
Dat is in ieder geval wel ontwikkeld, denk ik dan maar...... :D
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Cornelis,

Het bevestigingssteun voor het stuurhuis is gelukkig nog intact. Het werkelijke probleem blijkt de bout te zijn die de getande stuurstang in het bovenste gewricht vastzet. Deze bout zat los.... zodat het stuur wat op en neer kon bewegen en er gerammel te horen was op slechte weg.

Toch een raar gevoel te weten dat ik al die tijd met een losse stuurstang heb rondgereden...
Attachments
DSC00015_s.JPG
DSC00015_s.JPG (103.05 KiB) Viewed 8338 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Oef, toch weeral een mysterie die opgelost is.
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

eenvoudig

Post by matrafamily »

Urbain

je ziet het is niet altijd zo erg als het lijkt en gemakkelijk op te lossen.
met het op en neer bewegen, bedoelde ik eigenlijk naar boven en beneden.

groeten Cornelis
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi, probleem opgelost. Waarschijnlijk heeft ??n van de vorige eigenaars deze schroef losgemaakt en niet goed vast gezet, of is het al bij Matra misgelopen!!!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Gelukkig is het opgelost, soms kan iets onschuldig voor veel ergernis en zoekwerk zorgen.
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

En nu mijn "klunk" nog!

Super 7
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Klopt, hoever staat de diagnose. Zit er spel op het cardan gewricht? Is er eventueel spel op het stuurhuis zelf?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik dacht dat het opgelost was!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Zonet op de brug nogmaals alle kruiskoppelingen, stabilisatierubbers en kogels met de koevoet op speling gecontroleerd. Wanneer de wielen vrijhangen op de brug en je trekt het wiel snel naar buiten en weer terug (de stuurbeweging) hoor je de klunk ook. Dit is alleen bij het rechterwiel en onder het rijden komt hij van links.
Ook bij het op en afrijden van drempels, dus het moment dat je wielen even wat minder druk krijgen, hoor je een soortgelijke rammel/klunk. Dit lijkt weer van de schokbrekers te komen en komt van voornamelijk de linker zijde. Al met al vind ik niets verontrustends maar blijf me wel ergeren aan het geluid. Om nu maar op goed geluk schokbrekers te vervangen vind ik wat kostbaar.
Al met al lijkt er wat speling te zijn in het stuurhuis alsmede de schokbrekers.
Wordt vervolgd........
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Als je snel wilt weten of het geluid van je schokdemper komt, dan even demonteren en de beweging met de wagen maken die het geluid veroorzaakt en is het weg dat weet je het wel en anders is het verder zoeken.

Mvg,

Jean
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik herinner mij dat ik vroeger met ??n van mijn Simca-Talbot's ook zoiets heb meegemaakt. Toen was het een bout waarmee het stuurhuis aan het chassis zit die gelost was. maar dat heb je ondertussen waarschijnlijk al gecontroleerd...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Met te denken dat het geluid van ??n bepaalde kant komt ! Daar zou je van verschieten, meestal komt het van een andere kant. Ik kan er van mee spreken. Ik heb dit al verschillende keren meegemaakt, er zeker van zijn dat het van achter kwam en uiteindelijk was het de voorkant aan een kogelgewricht. Van de wielarm. Geluid verplaatst zich soms tijdens het rijden onvoorspelbaar. Als ik over een heuveltje reed dan hoorde ik pie...p. Het heeft dagen, weken geduurd eer ik gevonden had. De auto omlaag duwen en niets horen voor en achter en weer opnieuw. Uiteindelijk heb ik een houtenbalk onder het chassis gestoken en zo met de wagen beginnen te schudden omhoog en omlaag. Zo heb ik het kunnen vinden. Oef.... :wink:

Niet opgeven, succes
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Jippie!! De "klunk" is gevonden! Kwestie van de druktaatspeling afstellen (LaOa 402 van het werkplaatshandboek) Veer steeds iets meer onder spanning gezet totdat het goed was. Geen zware punten in het stuurgebeuren maar gewoon GOED! :D :lol:

Papa is blij :wink:
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan het niet heel goed volgen! Wat heb je juist gedaan? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Aan de onderzijde (achter) van het stuurhuis zit een stelmechanisme waarmee je de spanning van de tandwielen in het stuurhuis af kan stellen. Eigenlijk zet je een veer wat meer onder spanning waardoor de tandwielen wat harder tegen elkaar aan gedrukt worden.
Het gaat om het tandwiel in het verlengde van je stuurwiel die aangrijpt in het tandwiel (tandheugel ??) van je stuurhuis.
Door deze wat meer onder spanning te zetten ben ik nu van die ellendige rammel af. :D
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor de duidelijkheid,
Onderdeel 18

Image
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

Post by Super 7 »

Inderdaad, nummer 18!
:wink:
Met een Seven in de zomer en een Matra in de winter kom ik lachend het jaar door.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar zou ik het niet gaan zoeken! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Maar dat is toch iets dat je vanachter het stuur kunt controleren.
Gewoon het stuur links rechts bewegen en voelen hoeveel spel het heeft, desnoods kijk je naar de voorwielen.
Spel moet nagenoeg 0 zijn.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply