Kleppen afstellen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Kleppen afstellen

Post by Paul »

Ik heb sedert een paar maanden een Murena 2.2L die al behoorlijk OK is. Een van mijn volgende ondernemingen zou het afstellen van de kleppen zijn. Maar, hoe begin ik hier aan. :-? Tips zijn welkom. :lol:
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

hallo Paul,
Kleppen regelen is niet moeilijk. Vooreerst moet je een set dikteplaatjes hebben. Die kun je in iedere shop waar men auto-onderdelen verkoopt krijgen. Je moet ook de speling kennen van de in- en uitlaatkleppen. Je moet ook een nieuwe dichting voor het kleppendeksel hebben.
Wanneer je dat allemaal hebt kun je beginnen.
Kleppendeksel afnemen. Je draait de motor ( rechts van de motor op de poulie op de krukas) tot de nokkenbruggen hun maximum speling hebben.( dat is wel klep per klep) Dat is een beetje tasten met de natte vinger, maar je hebt het vlug onder de knie. Nu meet je speling. Je hebt 2 dikteplaatjes nodig. De ene is 0.05mm kleiner dan de minimum speling en de andere is 0.05mm dikker dan de maximum speling. Kun je het dunste plaatje tussen kleppenbrug en de klepsteel Dan is de minimum speling goed. Krijg je het er niet tussen dan is er te weinig speling. Nu neem je het andere dikteplaatje en kijkt weer of het ertussen kan of niet. Kan het ertussen dan is er teveel klepspeling kan het er niet tussen dan is de maximum speling niet overschreden. Om de speling te regelen moet je aan de ander kant van de nokkenbrug zijn. Je lost de contre-moer en draait aan het asje die nu losgekomen is. Naargelang je links of rechts draait neemt de speling toe of af. Eenmal een beetje bijgedraaid, draai je de moer opnieuw vast en meet je de speling. (de moer MOET je vastdraaien omdat het regelvijsje in de midden durft meedraaien bij het vastzetten van de moer. Dit herhaal je tot de speling binnen de normen valt. Dit herhaal je voor alle kleppen. De eerste kleppen zal het een beetje zoeken zijn maar je zal zien dat het eigenlijk gemakkelijk is. Wanneer de kleppen geregeld zijn, ontvet je de boord van de cilinderkop en de boord van het kleppendeksel. Nu nog het kleppendekseldichting plaatsen en de klus is geklaard. Indien je nog vragen hebt mag je gerust contact opnemen. Groeten Benny
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Kleppen afstellen

Post by Paul »

Hartelijk dank Benny, het lijkt mij werkelijk niet zo moeilijk. :D
Ik begon al een beetje te wanhopen daar reacties uitbleven en zonder enige info en voorbereiding was ik niet wild om voor het eerst kleppen bij te stellen. Maar dit lijkt mij echt te doen alleen nog het nodige materiaal.

Nogmaals mijn dank,
:wink: Paul
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Help, geen klepdeksedichting te vinden. :(

Paul
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

pakking

Post by henk wouterse »

verbrugge of carjoy lijk mij een goede optie
Henk
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Probeer eens het volgende telefoonnummer. Ik kan niet verzekeren dat de garage nog bestaat want de persoon die hem uitbaat is niet meer van de jongste. Tel 056 71 00 19 of fax 056 72 86 12. Succes Benny
Knockaert Luc
Posts: 21
Joined: Sat Oct 26, 2002 2:00 am

Post by Knockaert Luc »

Garage bestaat nog, en er zitten nog schatten aan wagens en onderdelen, maar............. enorm moeilijk om iets vast te krijgen.
Voor Paul: mocht het daar niets zijn, ik denk dat ik er nog ??n liggen heb, maar moet eerst nog eens kijken of het wel de juiste is.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Luc,

het is een hele tijd geleden dat ik in die garage geweest ben, maar staan die 2 Bagheera's nog in zijn showroom. En staat die Murena met zijn beschadigde achterkant nog op zijn brug? Ik was daar geweest voor een 1600cc motor met versnellingsbak en hij maakte er geen probleem van om hem van de hand te doen. Hij vraagt misschien niet veel voor een complete 2200cc motor. Wat ik niet weet of hij er een staan heeft en of een motor uit een Tagora 2200cc ik kan dienen als donor. Groeten Benny.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien het kleppendekseldichting dezelfde is als van een Talbot Tagora 2.2, neem dan eens contact op met de firma Stekelorum. Hun telefoon is 051/ 30.20.02. Zeg hen dat het van de matramaniaclub is met de groeten van Benny. Veel succes Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb niet onmiddelijk gereageerd daar ik de dichting in backorder staan had en er geen hoge prioriteit aan stelde.
De dichting is trouwens dezelfde als bij de Tagora 2.2L en een Peugeot 504 turbo.
Na een tijdje ben ik in het bezit geraakt van een dichting en zelfs via de normale handel.
Het onderdeel is mij bezorgd onder het stuknr. 36-1960 voor ongeveer 13? via de firma Autostop Kareelveld 8a Leuven tel nr. 016292920

Toch bedankt, Benny, mischien heeft iemand anders er wel baat bij.

Paul
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bedankt voor de tip.
We zijn aan de rubriek onderdelen aan het werken en zodra deze klaar is zullen bepaalde onderdelen bij genoeg vraag hier zeker in opgenomen worden.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik breng deze even in herinnering.
Heeft iemand de volle beschrijving van het afstellen, fabrieks manual?
Dient er koud of warm afgesteld te worden?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Koud afstellen.
Heb je geen manual?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit zal alles duidelijk maken.
Groet Herman

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Merci, Herman.
Ik heb een gedeeltelijke manual en had al wel enig vermoeden.
Al wil ik een beetje meer zekerheid.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Paul, ik heb het motorgedeelte van de Tagora in de documentatie gescanned en staat in het ledengedeelte online.
Er zitten maar enkele verschillen tussen de motor van de Murena en de Tagora.
Dat zijn in grote lijnen.

Nokkenas enkele graden anders.
Oliepomp is anders omdat de Tagora motor in line ligt en Murena dwars.
De Delco/ontsteking heeft iets andere vervroeging en een dunnere as in verdeler.
De ontstekingsvinger past niet van de Tagora op de Murena Delco en de Delcokap is anders.
aansluiting op de bak en koppeling.
De technische beschrijving en howto zijn echter prima bruikbaar.

Edit, toevoging..
Andere waterpomp en carburateur.

Groet Herman.
Last edited by oetker on Fri Mar 16, 2012 5:04 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D :D :D :wink:

Is intussen gebeurt en bleek wenselijk.
Post Reply