De achterkant van een murena 3cm verlagen!!!!!

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

De achterkant van een murena 3cm verlagen!!!!!

Post by GODFRIED »

Beste Matravrienden,

Harry de matra man wil zijn murena 1.6 3cm omlaag halen aan de achterkant. Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er suggesties!!!
Graag jullie hulp.

Omdat het Harry niet lukte heb ik dit geplaatst.

Wie weet raad!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Een grote zak in de koffer zal al wat helpen :D :lol:
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Schokbrekers demonteren, Binnenwerk van schokbreker eruit halen, veeerschotel van schokbreker los slijpen en op een lagere plek weer vastlassen.
Of kortere veren kopen bij simonauto.de
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik heb hem een heel stuk lager met koni dempers en ingekorte 2.2 veren
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Nu serieus; bij resort mechanisue in Brussel kan je veren op maat laten maken; zal wel iets kosten natuurlijk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Al dadelijk verschillende oplossingen. Dat van die veerschotel los te maken en lager te zetten daar zie ik wel iets in, en er zijn geen kosten aan.

Harry!!! wat denk je daar van?????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik weet niet of het allemaal zo verstandig is om de wagen naar beneden te halen, of, je zou de wagen vooraan ook evenveel naar beneden moeten halen.
Als de wagen met zijn neus omhoog komt te staan zal dat de wegligging (leest stuurstabiliteit) helemaal niet ten goede komen! Deze wagens zijn al relatief zenuwachtig op het stuur, dus?

Deze wagens zijn in verhouding erg comfortabel, dit zal ook wel anders zijn na een dergelijke ingreep.
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

veren

Post by matrafamily »

Bedenk goed waar U aan begint, de meeste eigenaren die dit reeds voor U deden, plaatsen daarna weer standaard veren omdat het de wegligging niet ten goede komt.
tip de rechter en linker veer van een 1.6 zijn verschillend een merkteken plaatsen dus.
Wilt U een sterkere afvering van de wagen gebruik dan Koni of Spax dempers.

groeten Cornelis
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens Harry ligt de murena aan de voorkant lager en hij wil dit ook aan de achterkant doen. Waarschijnlijk hebben ze de voorkant zolaag mogelijk gezet. Ik heb hem ook gezegd breng deze terug op de originele hoogte maar hij ziet hem liever lager!!! De beslissing is aan hem! Ik zou het origineel laten, maar dat is persoonlijke smaak. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Smaken verschillen, daar heb ik begrip voor, maar, je raakt echter wel aan een concept waar is over nagedacht.
Voor een aantal modellen (van concurrerende merken) waren destijds wel aangepaste kits (Sachs, Koni,?..) te bekomen om een dergelijk resultaat te bekomen en in een aantal gevallen de wegligging danig en positief te be?nvloeden, maar, het comfort ging er vreselijk op achteruit. Nu spreek ik uit ervaring met een Duits merk.
De leveranciers van deze sets hadden dan ook nagedacht over deze combinaties en ze waren ook getest.
Dergelijke sets ben ik nog niet tegen gekomen voor een Matra en weet dus niet of ze bestaan/bestonden.
Als ze al bestaan lijkt mij dat de veiligste optie.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Even een grapje maar het kan en is zeer goedkoop, leg twee zakjes zand in de koffer van 50kg en het gewenste resultaat zal er zijn. :lol: :lol:

Mvg,

Matra 530 Lx

PS: even normaal doen nu, zoals Cor al opmerkt moeten we er van uit gaan dat we niet slimmer zijn dan de ingenieurs van Matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er wordt overwogen om de veer warm te maken en onder een beetje meer te plooien om zo enkel cm omlaag te komen. Hij heeft een stel reserve veren en gaat dit uit proberen!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Hier moet ik toch even meegeven dat verenstaal koud gevormd wordt en als je het gaat verwarmen de veerkracht verdwijnt, dit lijkt mij in het geval van de vering van een wagen levensgevaarlijk.
Als het toch echt nodig is om de wagen lager te leggen, laat dit dan uitvoeren door een pro.

Mvg, Jean

Matra 530 Lx
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

inderdaad de veer is koud gemaakt en word dan verwarmd en afgekoeld via een nauwkeurig proces om de juiste eigenschappen te halen
ga je nu koud vervormen dan wil de veer toch terug naar de oorspronkelijke vorm, ga je verwarmen ben je de eigenschappen kwijt

zoek achter een sportset, je weet de maten van de veer, je weet hoeveel draagkracht ze moet hebben, een deftige autopartszaak kan je helpen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad! Wat doet het met de eigenschap van de veren!!!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply