koplampbediening/solonoide

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Super 7
Posts: 34
Joined: Fri Dec 14, 2007 7:09 pm

koplampbediening/solonoide

Post by Super 7 »

Een week na aanschaf al aardig op weg met diverse klusjes aan de auto. Echter 1 ding krijg ik niet goed en dat zijn de koplampen.
In eerste instantie deed ie niets, wat gepield met dat aluminium lipje maar nog steeds niets. Daarna alles (dus ook het plastic bij de solonoide) gedemonteerd en schoongemaakt en met WD40 gemonteerd.
Koplampen openden goed echter in gesloten toestand een vacuumlek en ze klappen hard dicht met een flinke bonk.
Het lek heb ik opgelost door het veertje in het plastic huis wat meer spanning te geven waardoor het rubber beter afdicht. Openen nu goed en geen lek. Wat blijft is de doodsklap waar ze mee sluiten. 1 lichtbol is inmiddels kapot. Ook de veer onder het linker koplamphuis heb ik met een extra veer uitgebreid, deze zou de val ook moeten remmen.
Iemand wellicht een truck om de koplampen minder hard te laten sluiten?
Buigen aan de aluminium lip is niet toerijkend, al snel staat hij weer te lekken op dat punt.
Ik hoor het graag.
Super 7
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Als het elektromagnetischventiel in orde is, dan is het volgens mij de afstelling van het stangen gedeelte dat niet goed is afgesteld.
Daar bedoel ik mee dat als de piston in ingetrokken stand staat, dus lampen dicht en bij draaiende motor er niet te veel spanning op de lampen mag staan, want als de afstelling zodanig verkeerd staat dan krijgt ge die dood smak.
Het regelen moet gebeuren met veel geduld en logisch nadenken en dan komt ge er wel.

Mvg,

Matra 530 Lx
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Super 7,

Het kan ook zijn dat de vacuumcilinder die de koplampen doet bewegen een defect heeft, dit kun je eenvoudug zien. Als de koplampen beneden zijn kijk dan naar de vacuumcilinder zijn as, de dichting rond de as mag niet mee naar binnen gaan. Dit is een probleem dat zich regelmatig voorkomt. Zeker controleren.
Zie de foto en de dichting rond de as deze mag zich niet verplaatsen anders vallen de koplampen naar beneden.:wink:
Attachments
geleiding op luchcilinder (Small).JPG
geleiding op luchcilinder (Small).JPG (53.57 KiB) Viewed 1465 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply