Page 30 of 40

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Feb 18, 2019 9:53 pm
by oetker
beetje slordig.
Ontluchten zal wel gaan maar zorgt ervoor dat de olie langs de cilinder loopt.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Mon Feb 18, 2019 11:59 pm
by matramurena
Makkelijkste manier om te ontluchten is de klauw te monteren met compleet ingedrukte zuiger. Dan remvloeistof erin "pompen" met het rempedaal terwijl de klauw nog los is. (geen remschijf ertussen) Daarna voorzichtig de zuiger terug duwen met een tool of lijmklem totdat de schijf er tussen past. Als het goed is heb je alle lucht dan terug gedrukt en is de klauw ontlucht. Belangrijk is dat je tijdens het terug drukken de aansluiting van de remslang boven houdt.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 7:05 am
by GODFRIED
matramurena wrote: Mon Feb 18, 2019 11:59 pm Makkelijkste manier om te ontluchten is de klauw te monteren met compleet ingedrukte zuiger. Dan remvloeistof erin "pompen" met het rempedaal terwijl de klauw nog los is. (geen remschijf ertussen) Daarna voorzichtig de zuiger terug duwen met een tool of lijmklem totdat de schijf er tussen past. Als het goed is heb je alle lucht dan terug gedrukt en is de klauw ontlucht. Belangrijk is dat je tijdens het terug drukken de aansluiting van de remslang boven houdt.
Dat is een heel gedoe kun je die ontluchting niet gewoon vervangen door een nippel?
Is dit origineel gebruikt bij Matra. Ik heb meerdere bagheera,s afgebroken dit ben ik nog niet tegengekomen. :o :o

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 8:18 am
by elix
Dat is een heel gedoe kun je die ontluchting niet gewoon vervangen door een nippel?
Is dit origineel gebruikt bij Matra.
Zo te zien heeft er toch wel een nippel gezeten. Maar die lijkt me afgebroken.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 8:43 am
by hendrik
Ik denk dat er een nippel op past ga dat eens los draaien dan zie ik het wel. En anders zet ik er remklauwe van een Murena er op heb er nog van de sloop Murenas liggen.



grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 11:13 am
by matramurena
Als er een nippel gezeten heeft dan moet je er terug kunnen zetten natuurlijk. Vraag is waarom iemand hem afgeblind heeft in plaats van een nieuwe nippel erin te zetten.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 12:50 pm
by hendrik
Ik kan geen nippel meer gebruiken het gat is te groot. Ik ben nu die van de Murena sloop aan het ombouwen en ga die er opzetten.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 4:31 pm
by hendrik
Zo Godfried, ik heb al ene kant omgebouwd en ontlucht bij de bagheera en remt goed morgen de andere kant nog doen.




grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 5:28 pm
by GODFRIED
Past deze schroef met nippel erop???

Boven links op de foto. :wink:

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 5:35 pm
by hendrik
Nee Godfried, die zijn niet dik genoeg. Maar die onder links die zou wel eens kunnen passen.En daar een nippel in.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Tue Feb 19, 2019 9:36 pm
by matrafan
Zojuist die foto ook eens bekeken van de remklauw.

Lijkt mij geen originele klauw van Matra, denk zelf eerder eentje van Peugeot of zoiets.

Maar als ge reserve onderdelen hebt liggen Harry die er maar op en het probleem is van de baan.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Wed Feb 20, 2019 8:33 am
by GODFRIED
Harry, Staat er een deelnummer op deze afgebouwde remklauwen?
Bij gelegenheid wil ik deze wel eens zien. Dus niet te ver wegleggen. :wink:

Re: Harry de Matra man.

Posted: Wed Feb 20, 2019 8:40 am
by hendrik
Ik denk wel dat die remklauwen origineel zijn Jos. Maar heb nu die van de Murena er op zitten. Heb juist het handremarmpje moeten verwisselen En nu heb ik ook nippels veel gemakkelijker voor te ontluchten he.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Wed Feb 20, 2019 8:42 am
by hendrik
Ben je in de voormiddag thuis Godfried? anders kom ik tegen 11 uur langs.



grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Wed Feb 20, 2019 5:18 pm
by GODFRIED
hendrik wrote: Wed Feb 20, 2019 8:42 am Ben je in de voormiddag thuis Godfried? anders kom ik tegen 11 uur langs.



grt harry de matra.
Ondertussen hebben we wat onderdelen uitgewisseld. :wink:

Re: Harry de Matra man.

Posted: Wed Feb 20, 2019 5:25 pm
by hendrik
Dat moet kunnen hé Godfried.




grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Wed Feb 20, 2019 8:22 pm
by Urbain
hendrik wrote: Sun Feb 17, 2019 5:43 pm Godfried, na bijna een dag zoeken vandaag heb ik het probleem gevonden mijn Murena rijd nu weer goed. Ben wat gaan rijden met dat weer was dat heerlijk.



grt harry de matra.
Harry,

Wat was uiteindelijk het probleem van het slecht terugvallen na gasgeven?

Re: Harry de Matra man.

Posted: Wed Feb 20, 2019 8:42 pm
by hendrik
Dag Urbain, het lag aan de carburator nu gaat de Murena weer goed.




grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Feb 21, 2019 8:01 am
by GODFRIED
Urbain,

Er zat een verkeerde papieren dichting onder de carburator. Bij de murena moet deze een ovaal gat hebben en bij de bagheera heeft deze twee ronde openingen.Er zat een bagheera dichting op de murena carburator. nieuwe dichting alles zuiver gemaakt en probleem opgelost. :wink:

Re: Harry de Matra man.

Posted: Thu Feb 21, 2019 10:11 pm
by Urbain
Harry, Godfried,

Bedankt voor de info, een verwittigd man is er twee waard....

Re: Harry de Matra man.

Posted: Fri Feb 22, 2019 9:53 am
by hendrik
Ja Urbain, en zo heb ik een 3000 KM gereden en nu pas begon ik er problemen mee te krijgen gek hé.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Fri Jul 05, 2019 8:01 am
by GODFRIED
Problemen bagheera 1442 motor van Harry de Matra.

Een bagheera motor heeft het volgende probleem! :(
Bij koude start geen rook. Hoe warmer de motor hoe meer zwarte rook er komt en hij stinkt.
Deze motor heeft ook een tikkend geluid. Niet van de kleppen het klink zwaarder en komt ergens uit de motor.
Het getik is begonnen na het stuk rijden van een koppakking en waarschijnlijk is er toen ook te lang mee doorgereden. We vermoeden dat de motor te heet is geweest. De motor start goed en heeft een goed vermogen. De cilinderkop is gereviseerd met nieuwe klepdichtingen.

Iemand tips?? :o

Re: Harry de Matra man.

Posted: Fri Jul 05, 2019 8:47 am
by oetker
Klinkt als lagers of zuigerveren.
Blok uit elkaar halen zal uitkomst bieden.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sat Jul 06, 2019 7:34 pm
by Muddy Bandit
Kijk eerst eens of de stoterstangen nog wel goed en zuiver recht zijn, en of ze bij een warme motor nog probleemloos kunnen bewegen. (in mijn Rancho bleek een stoterstang iets krom te zijn en daardoor vergelijkbare problemen te geven)
Anders wordt het inderdaad het blok demonteren, misschien dat je al iets kunt vinden als je de carterpan demonteert en van daaruit het blok inwendig inspecteert.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Jul 07, 2019 8:07 am
by GODFRIED
Harry wil een andere motor plaatsen. Het vertrouwen is weg in deze motor. Maar met een andere motor is het ook afwachten of die goed is, of deze moet volledig gereviseerd worden.
Ik zou eerst eens zoeken wat er aan de huidige motor mis is. Waarschijnlijk iets met de, zuigerveren lagers, drijfstangen, klepstoters, stoterstangen, enz. Deze motor heeft altijd goed gereden en heeft nu nog een goed vermogen.

Dit zou ik dan ook als eerste controleren.
(in mijn Rancho bleek een stoterstang iets krom te zijn en daardoor vergelijkbare problemen te geven.

We zullen zien!!!
Bedankt voor de tips. :wink:

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Jul 07, 2019 9:22 am
by oetker
Als dit type motoren een paar honderd duizend gereden hebben dan gaan ze lawaai maken.
Dat had ik bij mijn Simca 1100s ook en mijn murena met 260.000 km nu ook.
Ik heb er toen met een garagist over gesproken.
Die vertelde dat ze maar hoogst zelden in elkaar liepen maar dat lagers en zuigerveren nog wel is die herrie veroorzaakten.
Zelf ontdekte ik vorig laar nog dat de distributie ketting het dan ook wel gehad heeft.
Wij ruilden ze na 240.000 km in en dan was er alleen maar plank gas mee gereden op LPG.
ik heb inmiddels een gereviseerde basis liggen die nu nog bij het motor revisie bedrijf ligt voor controle.
Die heeft overmaat zuigers en is nu 1700cc.
ik denk dat deze motoren er allemaal wel een beetje aan toe zijn.

Hier was ik nog wat jonger en knapper in mijn 2 jaar oude eerste Simca.
De volgende dag werd die ingeruild en had er 240.000 km opzitten.
Moest er nog snel even een foto van maken voor die ging.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Jul 07, 2019 9:57 am
by hendrik
Ik ga een andere blok testen en als die goed is vlieg die er in. De drijfstangen zijn niet krom ik heb pas de kop gereviseerd anders had ik het wel gezien. Ik denk dat het de zuigerveren.





grt harry de matra.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Jul 07, 2019 10:19 am
by benny
Veel van deze blokken hebben een tik of tikken, zodat het eerder abnormaal is wanneer je geen tik hoort. Maar als het de zuigerveren zijn, kan je die toch vervangen zonder het blok te moeten uithalen. Als hij te warm gedraaid heeft, kan het ook zijn dat de astap van een zuiger teveel speling heeft. Indien het om olieverbruik gaat, zou je dat toch moeten zien aan de bougies.

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Jul 07, 2019 11:12 am
by GODFRIED
Herman,
Dat is een prachtige foto. Nu zie je er ook nog jong uit, alleen een beetje anders en met een pak ervaring. :lol:
240000 km dat heb ik niet met alle mijn wagens gemaakt en je schrijft dan ook nog op LPG. Dat zijn wel degelijke motoren.
Benny,
Vreemd dat het geen blauwe rook is maar zwarte en meer als hij op bedrijfstemperatuur is.!!!

Re: Harry de Matra man.

Posted: Sun Jul 07, 2019 11:26 am
by benny
Mocht het olie zijn dan zou het eerder blauwe rook zijn. Heb gehoord dat bij zwarte rook en stank het eerder zou gaan om een slechte verbranding wegens te weinig lucht ( verstopte luchtfilter) of te veel benzine.