Harry de Matra man.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

beetje slordig.
Ontluchten zal wel gaan maar zorgt ervoor dat de olie langs de cilinder loopt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by matramurena »

Makkelijkste manier om te ontluchten is de klauw te monteren met compleet ingedrukte zuiger. Dan remvloeistof erin "pompen" met het rempedaal terwijl de klauw nog los is. (geen remschijf ertussen) Daarna voorzichtig de zuiger terug duwen met een tool of lijmklem totdat de schijf er tussen past. Als het goed is heb je alle lucht dan terug gedrukt en is de klauw ontlucht. Belangrijk is dat je tijdens het terug drukken de aansluiting van de remslang boven houdt.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

matramurena wrote: Mon Feb 18, 2019 11:59 pm Makkelijkste manier om te ontluchten is de klauw te monteren met compleet ingedrukte zuiger. Dan remvloeistof erin "pompen" met het rempedaal terwijl de klauw nog los is. (geen remschijf ertussen) Daarna voorzichtig de zuiger terug duwen met een tool of lijmklem totdat de schijf er tussen past. Als het goed is heb je alle lucht dan terug gedrukt en is de klauw ontlucht. Belangrijk is dat je tijdens het terug drukken de aansluiting van de remslang boven houdt.
Dat is een heel gedoe kun je die ontluchting niet gewoon vervangen door een nippel?
Is dit origineel gebruikt bij Matra. Ik heb meerdere bagheera,s afgebroken dit ben ik nog niet tegengekomen. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Harry de Matra man.

Post by elix »

Dat is een heel gedoe kun je die ontluchting niet gewoon vervangen door een nippel?
Is dit origineel gebruikt bij Matra.
Zo te zien heeft er toch wel een nippel gezeten. Maar die lijkt me afgebroken.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik denk dat er een nippel op past ga dat eens los draaien dan zie ik het wel. En anders zet ik er remklauwe van een Murena er op heb er nog van de sloop Murenas liggen.



grt harry de matra.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by matramurena »

Als er een nippel gezeten heeft dan moet je er terug kunnen zetten natuurlijk. Vraag is waarom iemand hem afgeblind heeft in plaats van een nieuwe nippel erin te zetten.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik kan geen nippel meer gebruiken het gat is te groot. Ik ben nu die van de Murena sloop aan het ombouwen en ga die er opzetten.





grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Zo Godfried, ik heb al ene kant omgebouwd en ontlucht bij de bagheera en remt goed morgen de andere kant nog doen.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Past deze schroef met nippel erop???

Boven links op de foto. :wink:
Attachments
nippels remklauw.JPG
nippels remklauw.JPG (122.82 KiB) Viewed 8140 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Nee Godfried, die zijn niet dik genoeg. Maar die onder links die zou wel eens kunnen passen.En daar een nippel in.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Harry de Matra man.

Post by matrafan »

Zojuist die foto ook eens bekeken van de remklauw.

Lijkt mij geen originele klauw van Matra, denk zelf eerder eentje van Peugeot of zoiets.

Maar als ge reserve onderdelen hebt liggen Harry die er maar op en het probleem is van de baan.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Harry, Staat er een deelnummer op deze afgebouwde remklauwen?
Bij gelegenheid wil ik deze wel eens zien. Dus niet te ver wegleggen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik denk wel dat die remklauwen origineel zijn Jos. Maar heb nu die van de Murena er op zitten. Heb juist het handremarmpje moeten verwisselen En nu heb ik ook nippels veel gemakkelijker voor te ontluchten he.





grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ben je in de voormiddag thuis Godfried? anders kom ik tegen 11 uur langs.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Wed Feb 20, 2019 8:42 am Ben je in de voormiddag thuis Godfried? anders kom ik tegen 11 uur langs.



grt harry de matra.
Ondertussen hebben we wat onderdelen uitgewisseld. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Dat moet kunnen hé Godfried.




grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Harry de Matra man.

Post by Urbain »

hendrik wrote: Sun Feb 17, 2019 5:43 pm Godfried, na bijna een dag zoeken vandaag heb ik het probleem gevonden mijn Murena rijd nu weer goed. Ben wat gaan rijden met dat weer was dat heerlijk.



grt harry de matra.
Harry,

Wat was uiteindelijk het probleem van het slecht terugvallen na gasgeven?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Dag Urbain, het lag aan de carburator nu gaat de Murena weer goed.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Urbain,

Er zat een verkeerde papieren dichting onder de carburator. Bij de murena moet deze een ovaal gat hebben en bij de bagheera heeft deze twee ronde openingen.Er zat een bagheera dichting op de murena carburator. nieuwe dichting alles zuiver gemaakt en probleem opgelost. :wink:
Attachments
dichting carburator voet 1 [800x600 test tekening 2].JPG
dichting carburator voet 1 [800x600 test tekening 2].JPG (181.46 KiB) Viewed 8086 times
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Harry de Matra man.

Post by Urbain »

Harry, Godfried,

Bedankt voor de info, een verwittigd man is er twee waard....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ja Urbain, en zo heb ik een 3000 KM gereden en nu pas begon ik er problemen mee te krijgen gek hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Problemen bagheera 1442 motor van Harry de Matra.

Een bagheera motor heeft het volgende probleem! :(
Bij koude start geen rook. Hoe warmer de motor hoe meer zwarte rook er komt en hij stinkt.
Deze motor heeft ook een tikkend geluid. Niet van de kleppen het klink zwaarder en komt ergens uit de motor.
Het getik is begonnen na het stuk rijden van een koppakking en waarschijnlijk is er toen ook te lang mee doorgereden. We vermoeden dat de motor te heet is geweest. De motor start goed en heeft een goed vermogen. De cilinderkop is gereviseerd met nieuwe klepdichtingen.

Iemand tips?? :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

Klinkt als lagers of zuigerveren.
Blok uit elkaar halen zal uitkomst bieden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Harry de Matra man.

Post by Muddy Bandit »

Kijk eerst eens of de stoterstangen nog wel goed en zuiver recht zijn, en of ze bij een warme motor nog probleemloos kunnen bewegen. (in mijn Rancho bleek een stoterstang iets krom te zijn en daardoor vergelijkbare problemen te geven)
Anders wordt het inderdaad het blok demonteren, misschien dat je al iets kunt vinden als je de carterpan demonteert en van daaruit het blok inwendig inspecteert.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Harry wil een andere motor plaatsen. Het vertrouwen is weg in deze motor. Maar met een andere motor is het ook afwachten of die goed is, of deze moet volledig gereviseerd worden.
Ik zou eerst eens zoeken wat er aan de huidige motor mis is. Waarschijnlijk iets met de, zuigerveren lagers, drijfstangen, klepstoters, stoterstangen, enz. Deze motor heeft altijd goed gereden en heeft nu nog een goed vermogen.

Dit zou ik dan ook als eerste controleren.
(in mijn Rancho bleek een stoterstang iets krom te zijn en daardoor vergelijkbare problemen te geven.

We zullen zien!!!
Bedankt voor de tips. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Harry de Matra man.

Post by oetker »

Als dit type motoren een paar honderd duizend gereden hebben dan gaan ze lawaai maken.
Dat had ik bij mijn Simca 1100s ook en mijn murena met 260.000 km nu ook.
Ik heb er toen met een garagist over gesproken.
Die vertelde dat ze maar hoogst zelden in elkaar liepen maar dat lagers en zuigerveren nog wel is die herrie veroorzaakten.
Zelf ontdekte ik vorig laar nog dat de distributie ketting het dan ook wel gehad heeft.
Wij ruilden ze na 240.000 km in en dan was er alleen maar plank gas mee gereden op LPG.
ik heb inmiddels een gereviseerde basis liggen die nu nog bij het motor revisie bedrijf ligt voor controle.
Die heeft overmaat zuigers en is nu 1700cc.
ik denk dat deze motoren er allemaal wel een beetje aan toe zijn.

Hier was ik nog wat jonger en knapper in mijn 2 jaar oude eerste Simca.
De volgende dag werd die ingeruild en had er 240.000 km opzitten.
Moest er nog snel even een foto van maken voor die ging.
Attachments
ccourier.jpg
ccourier.jpg (1.74 MiB) Viewed 7124 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Harry de Matra man.

Post by hendrik »

Ik ga een andere blok testen en als die goed is vlieg die er in. De drijfstangen zijn niet krom ik heb pas de kop gereviseerd anders had ik het wel gezien. Ik denk dat het de zuigerveren.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Veel van deze blokken hebben een tik of tikken, zodat het eerder abnormaal is wanneer je geen tik hoort. Maar als het de zuigerveren zijn, kan je die toch vervangen zonder het blok te moeten uithalen. Als hij te warm gedraaid heeft, kan het ook zijn dat de astap van een zuiger teveel speling heeft. Indien het om olieverbruik gaat, zou je dat toch moeten zien aan de bougies.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Harry de Matra man.

Post by GODFRIED »

Herman,
Dat is een prachtige foto. Nu zie je er ook nog jong uit, alleen een beetje anders en met een pak ervaring. :lol:
240000 km dat heb ik niet met alle mijn wagens gemaakt en je schrijft dan ook nog op LPG. Dat zijn wel degelijke motoren.
Benny,
Vreemd dat het geen blauwe rook is maar zwarte en meer als hij op bedrijfstemperatuur is.!!!
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Harry de Matra man.

Post by benny »

Mocht het olie zijn dan zou het eerder blauwe rook zijn. Heb gehoord dat bij zwarte rook en stank het eerder zou gaan om een slechte verbranding wegens te weinig lucht ( verstopte luchtfilter) of te veel benzine.
Post Reply