2 dubbele carburaoren voor Murena 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

2 dubbele carburaoren voor Murena 1.6

Post by benny »

Indien ik een andere cilinderkop zou moeten plaatsen op de Murena, denk ik erover om er een inlaatcollector plaatsen van een Bagheere met de 2 dubbele carburatoren. Zijn er mensen die ervaring hebben daarmee?
Ik heb het eens bekeken, maar ik zou een bijkomende nippel moeten plaatsen nabij de thermostaat om het darmpje te hebben die naar het uitzetreservoir gaat. De originele nippel heeft geen metrische draad maar de soort die gebruikt wordt bij sanitaire toepassingen. Of is er een andere oplossing?
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

verloopnippel zal je wel kunnen vinden bij een hydraulicazaak
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Met metrische draad? Want een niet-metrische draadtap vinden zal waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

zal je versteld van staan welke maten er allemaal zo uit het schab genomen kunnen worden

welke tap heb je nodig?
ik heb er veel aangezien ik van verre fammilie een garage heb mogen opruimen onder voorwaarde van "ALLES meenemen h?"
zit oud spul bij en ik moet het nog steeds ordenen

maar ik wil wel ff zoeken
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

zet even welke nipel je moet : vrouw of man (ff - m) en binnen-buiten
vb 3/4unf m - M12x1 ff
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

IK zoek de draadtap. Ik heb de volgende afmetingen kunnen nemen: buitendiameter 13,7 mm en de spoed is 1,5mm. Kun je daar iets uit afleiden?
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

hoe heb je gemeten? met een spoedmeter?
is de draadhoek 55 of 60?
hoe scherp is de draad bovenaan?

ik vermoed dat het om een M14 x 1.5 gaat

zal vanavond wat verder zoeken (ben nu een stuk aanbouw van het huis aan het afbreken)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,

Indien je een inlaatspruitstuk met carburators zoekt neem dan contact op met Ludo. Ik heb er nog ??n liggen maar deze wil ik reseve houden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een inlaatspruitstuk heb ik liggen dat is geen probleem. Het verschil met de Bagheera is dat er boven de thermostaat een aftakking is naar het uitzetvat. Ik vermoed dat het dient om een constante ontluchting te hebben bij de thermostaat zodat die altijd onder water staat, en zo correct blijft werken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, een thermostaat en lucht dat gaat niet samen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb eens in een technisch handboek gekeken, en ik denk dat het M14 x 1.5 is. De hellingshoek weet ik niet.
Attachments
P1000993.JPG
P1000993.JPG (105.76 KiB) Viewed 7041 times
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het verschil tussen een Bagheera en een Murena
Attachments
P1000998.JPG
P1000998.JPG (88.18 KiB) Viewed 7033 times
P1000999.JPG
P1000999.JPG (92.95 KiB) Viewed 7033 times
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

ja ik kom ook op M14 x 1.5 , niets anders dat volgens jouw maten in de buurt komt
hoek is dan 60?

ik heb de tap niet, maar normaal heeft elke draaier die wel want zo abnormaal is die niet

als je het inlaatspruitstuk nog los hebt liggen even langs een draaier gaan

het gat moet 12.2 zijn
12 is de theoretische maat en 12.4 is de max. maat
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb een mail ontvangen van Peter Verhulst. Hij raadt het af om de Bagheera-collector en carburatoren te monteren op een 1600. Om enig resultaat te halen moet de nokkenas en de ontsteking eveneens aangepast worden. Ik zal het maar wijselijk bij het oude houden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat moet ik daar uit besluiten! Dat het niet veel zin heeft om een carburator van een bagheera op een murena te plaatsen. Dus van die extra pk waar men van spreekt bij deze verandering is geen sprake????

Fijn om te weten, want er zijn veel murenarijders die deze verandering willen of hebben toegepast. :wink:

Als Peter Verhulst dat zegt dan geloof het maar.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mijn Bagheera was destijds uitgerust met 1600 en de carburatoren van de Bagheera. Wat ik wel weet is dat het verbruik tussen 6,2 en 7,2 l/100km lag. En ik spaarde de auto niet. Ik reed gewoon mee met het ander verkeer. Misschien dat men zo een beter rendement heeft. Het is hetzelfde met de Murena 2.2. De S verbruikt minder dan de gewone 2.2 bij gelijke belasting.
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Benny heeft wel gelijk wat het verbruik betreft, je kan het lucht-benzinemengsel beter afregelen. Minpunt is dat die dubbele dcn-- carburators regelmatig opnieuw moeten bijgeregeld worden en wegens de bereikbaarheid hebben vroeger velen (garagisten)de Bagh. met 2 dubbele carbs omgebouwd naar 1 dubbele
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb destijds nooit ontregelde carburatoren gehad. Niet op het 1442- als op het 1592-blok
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Zoveel te beter Benny, ikzelf heb wel problemen gehad met mijn Bagheera (Bagh X), zelfs toen hij slechts 4 maanden oud was een bougie eruit gevlogen, enkel de schroefdraad zat er nog in. Ik werkte toen veel in Duitsland en de Bagh moest toen 180 kunnen rijden maar na een tijdje kon ik nog maar 160 tot 170 met aanloop - na volledig terug afregelen in de garage terug OK - voor een tijdje-
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Normaal zijn deze regelschroeven vergrendelt door een plastiek kapje en kunnen ze niet verdraaien door trilling. Ik weet niet of ze deze kapjes los verkocht hebben!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply