Page 1 of 1

koelingsproblemen

Posted: Thu Nov 01, 2007 4:15 pm
by benny
Na enkele ritten met de Murena gedaan te hebben, komt een nieuw probleem zich aanbieden.
Wanneer de motor op temperatuur is, begint hij zomaar zijn koelwater naar buiten te duwen. Koud doet hij dat niet. Er komt geen witte rook uit de uitlaat, en de olie is normaal net zoals het peil. De temperatuurmeter staat normaal, de ventilator aan de radiator doet ook zijn werk, en dan plotseling komt het water te hoog in het uitzetvat. Dit zonder enige luchtbel naar boven gestoken te hebben. Plots komt dan een grote bel naaar boven en het waterpeil zakt. Enkele seconden later gebeurt dat opnieuw tot het waterniveau te laag komt op den duur.
Ik heb bij zowel koude motor als bij warme motor luchtdruk op de cilinders gestoken, doch geen luchtbellen te zien in het uitzetvat.
Mijn gedacht is nu dat er een scheur in de cilinderkop is.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Posted: Thu Nov 01, 2007 5:36 pm
by jurgen M
Dit heb ik nooit gehad, maar ik heb het koelsysteem wel laten ontluchten door Verhulst, omdat ze me hadden verwittigd dat dit een moeilijke job was. Zo blijven rijden kan blijkbaar zorgen voor joint culasse. Onluchten aan de bovenste aansluiting van de radiator dus... :-?

Posted: Thu Nov 01, 2007 6:02 pm
by bassboss
Ik heb ook al vernomen dat het onluchten van de lange koelleidingen niet zo simpel is.
Heb je tijdens het vullen ervoor gezorgd dat de wagen op een forse helling of op blokken staat om zeker te zijn dat de vulopening op het hoogste punt ligt? De buizen gaan immers naar beneden maar aan de radiator terug omhoog waardoor er luchtbellen kunnen blijven steken in de bochten.
Gaat de thermostaat wel snel genoeg open? Je kan eens proberen om er hem gewoon uit te nemen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, binnenkort is het mijn beurt...

Bart

Posted: Thu Nov 01, 2007 6:35 pm
by benny
Ik heb de thermostaat gecontroleerd vooraleer ik de eerste rit gedaan heb. Die werkt goed. Het koelsysteem heb ik gevuld volgens het werkplaatshandboek. Ik voel aan de buizen dat er koelvloeistof doorvloeit. De enige plaats waar er nog lucht zou kunnen inzitten is de radiator, maar ik geloof niet dat er daar een ontluchting op zit.

Posted: Thu Nov 01, 2007 6:39 pm
by bassboss
Zit de radiator niet gedeeltelijk dicht?

Posted: Thu Nov 01, 2007 7:37 pm
by benny
Die heb ik ook gecontroleerd. Hij was binnen geweest voor een klein gaatje. Die mannen zullen de radiator ook gecontroleerd hebben op verstoppingen.

Posted: Thu Nov 01, 2007 7:58 pm
by bassboss
Benny,

Het zou een begin van een lekkende koppakking kunnen zijn. Als de motor warm begint te lopen of moet presteren wordt het lek door de druk erger, ik vermoed dat je binnen een paar weken waterdamp zult zien uit de uitlaat en een motor die nogal oneven loopt omdat hij water verbrand.
Zit er een originele pakking op? Ik heb op mijn motorfietsen reeds nare ervaringen gehad met de "kartonnen" pakkingen die je in de complete dichtingsets tegenkomt.
Maar allereerst zeker zijn dat alle lucht uit het systeem is.
Anders, cilinderkop eraf en laten testen en vlakken...
Bij de Bagheera valt het demonteren van de cilinderkop reuze goed mee door de onderliggende nokkenas en distributie. Is dit bij de Murena ook het geval?

Bart

Posted: Thu Nov 01, 2007 8:34 pm
by matrafamily
Dag Benny er gaat ongeveer 12 liter vloeistof in de motor, radiator en de leidingen zitten.
Ontluchten is het best als hij voorover staat, ontluchtingsnippel bij het termostaathuis regelmatig openzetten tot hij water geeft, radiator heeft een ontluchtingsdarm Bijrijderskant bovenin, naar het drukvaatje achterin, heb je die doorgespoten voor de montage?
Als alles klopt moet hij warm worden tot ongeveer 95 graden, daarna slaat de Fan aan, geef je dan even wat gas, dan blaast hij de lucht door.
Blijft hij daarna nog koken dan is het systeem niet waterdicht, denk aan een snelkookpan, verder zou de dop van het drukvat (expansivat) kunnen lekken waardoor er druk verdwijnd.
veel succes

Cornelis

Posted: Fri Nov 02, 2007 7:00 pm
by benny
Dat zal ik morgen nog eens controleren Cor. Het liefst zou ik naar Verhulst willen rijden, maar dat risico wil ik niet nemen. Hij zou tegelijkertijd de carburator fijn kunnen afstellen.
Indien er geen lucht in de leidingen zit, zou ik dan met een cilinderkop zitten met een barst? Koud of warm krijg ik geen luchtbellen in het uitzetvat, of zou er nog een andere verklaring zijn?

Posted: Sat Nov 03, 2007 11:53 am
by benny
Vanmorgen nog eens alles gecontroleerd. Ook de ontluchter van de radiator. Daarna de motor een hele tijd laten draaien. Er is niets abnormaals meer gebeurt. Hopelijk waren het de laatste luchtbellen die in het koelcircuit zaten. Deze namiddag die ik een testrit op de weg. Hopelijk blijft nu alles goed.

Posted: Sat Nov 03, 2007 12:19 pm
by GODFRIED
Ik geloof in Cor zijn verhaal. De achter gebleven lucht was het probleem. Als je een defekte koppakking hebt gaat het allemaal veel sneller. Een klein gaatje wordt dan vlug groter.
Met het onluchten van een bagheera heb ik nog geen enkel probleem gehad, en de wagen ook niet schuin gezet. :wink:
Succes

Posted: Sat Nov 03, 2007 1:32 pm
by matrafamily
Dag Benny

een koppakking hoef je niet direkt te vrezen, zeker niet als je de wagen opnieuw heb opgestart er zijn zoveel dingen, die een rol spelen, wil je zeker zijn dan kun je de zaak afpersen, er bestaan setjes die je op het expansievat plaatst en dan zet je er 1 Kg druk op, blijft de druk constant dan is er niets met de kop.
Verder even voor Godfried een bagheera is inderdaad eenvoudiger te ontluchten, het vulsysteem is kompleet anders en het expansievat zit van voren.

gr Cornelis

Posted: Sat Nov 03, 2007 2:24 pm
by bassboss
Tja, men is nogal vaak geneigd om eerst aan het ergste te gaan denken...
Hopelijk is het dus enkel een kwestie van goed ontluchten.
Fijn te vernemen dat het bij de Bagheera nog wel zal meevallen.

Posted: Sat Nov 03, 2007 4:56 pm
by benny
Een testrit gedaan en ik heb niets ondervonden. Ik heb mij niet van de indruk ontdoen dat het waterniveau een ietsje gezakt is. Ik zal het de komende kilometers in het oog houden.

Posted: Sun Nov 04, 2007 12:03 pm
by GODFRIED
Goed om te weten dat het ontluchten anders is bij een murena. :wink:

Posted: Sun Nov 04, 2007 6:24 pm
by Paul
Dat waterniveau kan je best in de gaten houden.
Ik had dezelfde ervaring na de motorwissel. Mogelijk zit hier en daar nog een luchtbel en dan lijkt mij dat ook normaal dat het zakt.
Maar het gaat de goede richting uit!

Posted: Thu Nov 08, 2007 8:59 pm
by zeuneke
Vrienden, na de restauratie van het groene gevaar :evil: deed ik het zelfde zoals je in het ziekenhuis moet doen bij een darmonderzoek,de boek geeft 11 liter op dus die moeten erin!!!de truk bestaat in het feit dat er een soort fles bestaat met de zelfde aansluiting als het expansie vat zodat het koelwater ruim 30 cm hogerstaat het kan dan rustig zakken terwijl je alles ontlucht (je moet er gewoon tijd voor nemen (bij mij een uur of 3, op het gemakske),en dan laten warm draaien en uw ogen open houden. Ook nu kijk ik elke keer mijn nivo's na voor ik vertrek,het blijkt een francaise......je kan ook een markering op je vatje aanbrengen als hij koud is ter controle;

groetjes en tot later

Frank

Posted: Fri Nov 09, 2007 4:57 am
by GODFRIED
Goeie tip dat met die fles. :wink:

Posted: Sat Nov 10, 2007 8:37 pm
by jo
de TU motor van Citro?n is ook het best vol te krijgen met een fles (AX-BX-ZX-Xsara-Xantia-C15-Berlingo)

Posted: Sun Apr 20, 2008 11:33 am
by brammozz
gisteren de remmen gecontroleerd en de zomerbanden(rijdersbanden) opgelegd en toen ik hem terug in zen garage zette stroomde(!) er koelvloeistof vanuit het motorcompartiment. Vandaag eens kijken waar het precies uit komt maar ik vrees voor het ergste

Posted: Sat Apr 26, 2008 6:42 pm
by brammozz
Blijkbaar ergens een leiding verstopt of een klep die niet opgengaat als de thermostaat aanslaat dus als de volledige koeleiding benut wordt. Als de motor wat warm loopt loopt met reservoir over en als ek de motor afleg is loopt het reservoir volledig leeg.

Hoe begin ik hier aan? Ik dacht eerst koelvloeistof uitlaten dan leidingen controleren en radiator en als daar niets is de thermostaat.
Wat denken jullie?

Posted: Sat Apr 26, 2008 7:02 pm
by Paul
Was de motor goed ontlucht?
Loopt de motor heet?
Anders terug vullen en de ontluchtingsdop (op rubber leiding) openzetten tot er water uit komt.