Werking toerenteller

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Werking toerenteller

Post by benny »

De sturing van de toerenteller, gebeurt die via de electronische sturing van de ontsteking, of via de alternator? En hoe kan ik aan de connector van het instrumentenbord controleren of daar een sturingsimpuls toekomt?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,

De sturing van de toerenteller komt via de hoogspanningsbobijn deze staan met elkaar in verbinding via de stekker. Op de kabel aan de toerenteller meet je een spanning, deze spanning zal vari?ren volgens het toerental. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zie schema. :wink:
Attachments
toerenteller Murena (Medium).jpg
toerenteller Murena (Medium).jpg (50.99 KiB) Viewed 3432 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Godfried voor het schema. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat de tellerpartij van een Murena en een Bagheera gelijk zijn. Dus heb ik een Bagheera-tellerpartij gemonteerd en deze toerenteller bleek goed te werken. De fout zit dus in de toerenteller van de Murena. Ik heb gewoon de toerenteller van de Bagheera in de Murena gemonteerd en nu heeft Randy een normaal werkende toerenteller.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben dit nog vergeten. Een tellerpartij kan onderling tussen een Bagheera en een Murena verwisseld worden. Wat er wel moet verwisseld worden is de mica met de icoontjes die onderaan links zit,en de kilometerteller-kabel.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Fijn om te weten, ik heb ooit eens een slecht werkende toerenteller gehad en toen zat het probleem bij de delco. Er was een slecht kontakt in de delco zelf waardoor het toerental op en neer ging (op de meter), het rijgedrag was wel normaal. Na een grondige opkuisbeurt was het euvel verholpen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeker en vast is dit fijn om te weten. Toerentellers van bagheera's zijn er genoeg. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply