Page 1 of 1

behandeling van de draagarmen

Posted: Wed Aug 08, 2007 8:13 pm
by benny
Graag had ik jullie mening gehoord over het volgende probleem. Ik wil de binnenkant van de draagarmen behandelen. Ik heb de binnenkant reeds behandeld met Hammerit. Nu denk ik er ook aan om de draagarm vol te spuiten met PU-schuim. Indien die vol met schuim zit kan er geen condens meer ontstaan, en is het probleem van verstopte gaten, en ontoereikende verluchting van de baan.
Wat is jullie idee hierover, of zijn er andere en misschien betere idee?n?

draagarm

Posted: Wed Aug 08, 2007 9:20 pm
by matrafamily
Benny ik ben het helaas niet met je eens, piepschuim dekt niet het vocht af. Het isoleert wel, maar daar heb je niets aan.
en de roest die er al zit stop je er niet mee, goed behandelen met een antieroest middel laten drogen en dan goed in de wax zetten (textiel).
een beproeft middel is ook de gaatjes en de naden aan de rubbers en de kop dichtlassen en ze vol gieten met afgewerkte motorolie (een gaatje aan de bovenzijde openlaten om de olie in te doen)
nadeel............
Armen van een 1.6 zijn helaas kwetsbaarder dan die van een 2.2, bij lassen kunnen die krom trekken. verder moet ik er zelf niet aan denken als er op den duur toch iets doorroest of breekt, waar ligt die paar liter olie dan?
de wagen wordt aan de achterzijde een paar kilo zwaarder.........

groeten en succes Cornelis

Posted: Wed Aug 08, 2007 9:45 pm
by Urbain
Benny,

Ik herinner mij een Ford Taunus van mijn broer eind jaren 70. Daar was achter aan het koffer een dubbele wand ook vol geschuimd. Resultaat: na 2 jaar was de buitenste plaat doorgeroest. Er was vocht tussen geraakt en dat kon niet meer weg. Van miserie heeft hij de wagen na 3 jaar weggedaan.
Ik was van plan ook het voorstel van Cornelis te volgen met roestomzetter en vervolgens Tectyl.

Posted: Sat Aug 11, 2007 6:47 pm
by ALAIN VAN AKEN
GEEN PU SCHUIM maar een roestwerend produkt: wax, roestomvormer, oude olie,..... MAAR GEEN PU SCHUIM

draagarmen

Posted: Sat Aug 11, 2007 7:15 pm
by matra530lx
De rede waarom een draagarm van een 1.6 zwakker is tegenover die van de 2.2 is simpel.
Deze van de 1.6 is eigenlijk te licht gemaakt en door metaalmoeheid ontstaan er haarscheurtjes die dan resulteren in roest en uiteindelijk door roesten.
De draagarm voor de 2.2 is heel anders van constructie en er is ook dikkermateriaal gebruikt, dit heeft er voor gezorgd dat deze veel langer stand hielden.
Als je nu een draagarm van een Matra 530 neemt, die eigenlijk op dezelfde manier gemaakt is, maar alleen wat gedrongen ten opzichte van de draagarm van de Murena en ik hier nog geen enkel exemplaar van gezien heb dat volledig naar de haaien is door de roest.
Dan kom ik tot de conclusie dat de draagarm van een Murena te zwak gebouwd was.
Ik voeg nog enkele foto's hier aan toe die voor zich spreken.

Posted: Sat Aug 11, 2007 10:13 pm
by benny
Als je dit ziet zou je schrik beginnen krijgen om met een 1.6 te rijden. Een idee voor de toekomst: kan een draagarm van een 2.2 aangepast worden voor een 1.6?

Posted: Sun Aug 12, 2007 12:44 pm
by jurgen M
Ik geloof dat ik ooit op jet internet las dat dit mogelijk is. Misschien kan je de driehoeken ook (laten) namaken in nox of zo? Als de bevestigingspunten overeenkomen, das toch het belangrijkste...
Als het ooit zover is, kijk ik ook al uit naar een blijvend roestvrij exemplaar

Posted: Sat Aug 25, 2007 12:43 am
by MatraMurena.nl
die fotos waren van de mijne. heb al een tijd nieuwe van carjoy, gewoon 1.6 armen. maar op de sterkere 2.2 manier gefabriceerd. ze zijn ook helemaal dicht, getectileerd van binnen en afgesloten met een kunstof dop. 750 euro.

Posted: Sat Aug 25, 2007 2:43 pm
by jurgen M
Is dit de prijs voor 2 stuks?
Zijn de draagarmen van de 2.2 en de 1.6 onderling niet uitwisselbaar?

Posted: Sat Aug 25, 2007 5:49 pm
by henk wouterse
heb nog 2 goede 2.2 exemplaren mocht je interesse hebben , compleet

Posted: Sun Aug 26, 2007 9:35 am
by GODFRIED
.Met deze draagarmen verder rijden is levens bedrijgend! Murena rijders controleer uw draagarmen op tijd. :(

Posted: Sun Aug 26, 2007 12:14 pm
by benny
Dit zal wel de prijs per stuk zijn.

Posted: Sun Aug 26, 2007 3:39 pm
by henk wouterse
nee voor twee, maar alleen de armen

Posted: Mon Aug 27, 2007 6:28 pm
by MatraMurena.nl
bij carjoy 750 voor 2 armen met lagers en bussen. je moet wel de oude armen inleveren, altans de gietijzeren kop die eraan zit. die word hergebruikt.

Posted: Tue Aug 28, 2007 9:32 pm
by ALAIN VAN AKEN
750 voor 2 draagarmen in nieuwe, goede of hermaakte staat is een gangbare prijs. Trouwens 1.6 of 2.2 zijn uitwisselbaar.

Posted: Tue Aug 28, 2007 10:04 pm
by henk wouterse
ik heb twee goede compleet met schijven voor 450 liggen mocht iemand er echt nodig hebben wel 2.2 model

Posted: Wed Aug 29, 2007 6:10 am
by GODFRIED
Dat hebben wij op een bagheera niet nodig, wel veel plaatwerk. :lol:

Posted: Wed Aug 29, 2007 8:05 pm
by ALAIN VAN AKEN
Ja Godfried, een Bagheera bezit blijft hier van roest gespaard :lol:

Posted: Wed Aug 29, 2007 8:08 pm
by benny
Het is dan ook het enige dat goed is aan de wagen. Jammer dat die zo zwaar is, anders het de Murena die ook gekregen.