Polyurethaan i.p.v. rubber in ophanging

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 640
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Polyurethaan i.p.v. rubber in ophanging

Post by MatraMurena.nl » Sun Feb 02, 2020 3:33 pm

Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring met polyurethaan i.p.v. het normale rubber in o.a.:
-Rubbers draagarm achter
-Stabilisatoren
-Andere plekken?

Ik heb er eens iets over gelezen dat dit de boel wat stijver maakt.
Is dit te krijgen voor de murena (zo ja, waar) en wat adviseren jullie hierin?

Het gaat hier specifiek om plaatsing in mijn Murena met Zetec motor. Deze is verlaagd. heeft spax dempers en 2x sterkere veren.

Groeten,
Laurens
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1586
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Polyurethaan i.p.v. rubber in ophanging

Post by Muddy Bandit » Sun Feb 02, 2020 9:22 pm

Polyurethaan is stijver als rubber.
Het voordeel is dat het rijgedrag er wat strakker mee wordt, het nadeel is dat geluiden en trillingen vanuit de aandrijflijn wat beter doorgegeven worden aan de koets.
Kortom wat je met polyurethaan wint aan rijgedrag lever je in op comfort.
Voor de levensduur maakt het niet veel uit, daar hoef je het niet voor te doen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
pete speed
Posts: 517
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Polyurethaan i.p.v. rubber in ophanging

Post by pete speed » Tue Feb 04, 2020 12:01 am

hallo Laurens,
heb polyurethaan in de ophanging en van mijn Murena S (gele ) én in de Delahaye ( blauwe ). er zijn diverse hardheden te koop ( Simon Duitsland ) en het maakt , zeker bij de S een wereld van verschil. In Nederland ga je er niet veel van merken maar op het circuit en de Duitse Autobahn wordt het een andere strakker sturende auto.
De Delahaye heb ik nog niet getest, maar die zal ook beter rijden met deze ( zachtere ) PU -bussen
Als je aan vervanging toe bent zou ik altijd PU nemen
Attachments
DSCN 3072 Haasmotorsport2.JPG
DSCN 3072 Haasmotorsport2.JPG (15 KiB) Viewed 312 times
The Pete

User avatar
oetker
Posts: 7647
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Polyurethaan i.p.v. rubber in ophanging

Post by oetker » Tue Feb 04, 2020 6:44 pm

Inderdaad een wereld van verschil.
Zoveel verschil zelfs dat ik bezig ben de pu motorrubbers weer te vervangen voor iets wat meer in de buurt komt van mijn Shore A metingen..
Is bvb het rechtse motorrubber origineel maar Shore A maar rond de 50, de namaak had een hardheid van 65.
De wagen maakt daardoor vervelende resonanties en veel rumble.
Wat motorrubers betreft geen goede ervaringen met de PU.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
pete speed
Posts: 517
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Polyurethaan i.p.v. rubber in ophanging

Post by pete speed » Tue Feb 04, 2020 10:23 pm

helemaal eens Herman, NIET gebruiken voor de motorrubbers, die luisteren heel nauw. Voor je het weet dreun je je stoel uit, maar over de wielophanging ben ik heel tevreden.
In de Delahaye hadden ze reepjes binnenband opgerold en die tussen de bussen geperst. De vorige eigenaar verzekerde mij dat er boven de 75 a 80 km/u niet mee te rijden was.; heel begrijpelijk dus, ha ha.
Attachments
CAM00949.jpg
CAM00949.jpg (256.9 KiB) Viewed 279 times
The Pete

Post Reply