elektriciteit probleem
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
elektriciteit probleem
in de aanloop naar de technische controle...de zekering van de achterlichten gaat er steeds door ? in de motorruimte zit ook een doosje waarvan ik niets terugvind in het schema, alsook wat losse draden ?
iemand een idee ?
iemand een idee ?
Last edited by Vollegaaz on Sun Jun 10, 2007 7:22 pm, edited 3 times in total.
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja , zoals Ludo aanhaalt is dit de diagnose stekker. De kabels wat er los hangen werden misschien gebruikt om metingen te doen!
Zoals Paul zegt een ohmmeter gebruiken en alles zal weldra duidelijk worden.
Die zekering wat steeds doorgaat! Maak de aansluitingen op de achterlichten los en meet dan eens, maak ook de voetschakelaar eens los en controleer deze! Controleer ook of er draden bijgelegd zijn die niet origineel zijn!
Succes met het vinden van de fout. Het zal je wel lukken ik twijfel er niet aan.
Zoals Paul zegt een ohmmeter gebruiken en alles zal weldra duidelijk worden.
Die zekering wat steeds doorgaat! Maak de aansluitingen op de achterlichten los en meet dan eens, maak ook de voetschakelaar eens los en controleer deze! Controleer ook of er draden bijgelegd zijn die niet origineel zijn!
Succes met het vinden van de fout. Het zal je wel lukken ik twijfel er niet aan.
Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
k'heb gisteren al een deel uitgemeten, de stoplichten en pinkers werken, die zitten op een apart circuit, t'gekke is dat de overige aansluitingen kort liggen aan de massa ? alles afgekoppeld en nog ging de zekering erdoor, dus t'zal zoeken worden, komende week eens wat tijd insteken, maar dat is wel een leuk werkje ( als je't uiteindelijk de fout kan vinden natuurlijk )
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Het is geen probleem in iedere goede autoshop hebben ze nieuwe zekeringdozen. Ik heb nog ??n met die ronde zekeringen in nu zullen het wel van die platte zekeringen zijn. Bij een ronde zekeringendoos is de aansluiting heel gemakkelijk. Je zaagt de aansluitkopjes waar de losse kabels met hun stekker op komen van de oude doos af,deze kun je dan in de nieuwe doos vast draaien. Het past perfect. Dan kabels opklikken en alles is ok. Ik zal eens kijken voor een foto. Ik heb deze ergens op het forum staan.
Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Geen probleem ik ga je verder helpen. Rechts boven het reserve wiel staan twee relais, dit zijn de relais van de lichten. Gaat het alleen om deze relais?
Ik zal het eens bekijken op mijn bagheera. Je spreekt van kabels die genummerd zijn, dit heb je waarschijnlijk zelf gedaan. Ik meen dat de kabels origineel een gekleurd bolletje op de aansluiting hebben! De relais alleen zijn genummerd het is al een tijdje geleden voor mij maar ik zoek het voor je uit. Het kan ook een verschil zijn van Bouwjaar tot bouwjaar! Bij Matra werd regelmatig iets veranderd. Ik ga beginnen met zelf eens naar het schema te kijken.
Ik zal het eens bekijken op mijn bagheera. Je spreekt van kabels die genummerd zijn, dit heb je waarschijnlijk zelf gedaan. Ik meen dat de kabels origineel een gekleurd bolletje op de aansluiting hebben! De relais alleen zijn genummerd het is al een tijdje geleden voor mij maar ik zoek het voor je uit. Het kan ook een verschil zijn van Bouwjaar tot bouwjaar! Bij Matra werd regelmatig iets veranderd. Ik ga beginnen met zelf eens naar het schema te kijken.
Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
het gaat inderdaad om deze 2 relais, als ik het goed heb eentje met 7 stekkers en eentje met 5, over de gehele kabelboom werkt men met gekleurde bolletjes, vrij simpel en toch zo gemakkelijk. De kabels aan de relais zijn echter genummerd, toen ik alles demonteerde om de kabelboom te checken en goed te leggen ( de beschermrubbers in de gaten heb ik allemaal vervangen omdat deze nogal broos/verduurd waren) heb ik nogal nonchalant de kabels van het relais getrokken omdat ik ervanuit ging dat alles toch genummerd was, echter bij de montage bleken de nummers niet echt een goeie leidraad te zijn, sommige kabels dragen 2 nummers zoals 1/5, terwijl op het relais het ofwel 1 of 5 is, komt daarbij dat er wel degelijk andere aansluitingen 1 en 5 dragen...t'klinkt ingewikkeld k'weet het
k'heb al een aantal combinaties uitgeprobeert, met telkens een ander resultaat wanneer de lichten lang branden gaat de zekering er toch nog door, en nu werken de mistlichten niet...dus de fout zit volgens mij daar toch. Helaas is het schema hier zeer onduidelijk in.
amaai, wat een epistel...
k'heb al een aantal combinaties uitgeprobeert, met telkens een ander resultaat wanneer de lichten lang branden gaat de zekering er toch nog door, en nu werken de mistlichten niet...dus de fout zit volgens mij daar toch. Helaas is het schema hier zeer onduidelijk in.
amaai, wat een epistel...
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Hallo Vollegaaz,
Ik weet niet of deze foto's je kunnen helpen.
Het zijn foto's van toen ik mijn type 1 aan het strippen was.
Ik heb deze relais een tweetal weken geleden terug gemonteerd op de wagen. Indien je wenst neem ik nog bijkomende foto's.
Op de foto's zie je de twee relais links en de twee relais rechts met hun resp. bekabeling.
Bart
Ik weet niet of deze foto's je kunnen helpen.
Het zijn foto's van toen ik mijn type 1 aan het strippen was.
Ik heb deze relais een tweetal weken geleden terug gemonteerd op de wagen. Indien je wenst neem ik nog bijkomende foto's.
Op de foto's zie je de twee relais links en de twee relais rechts met hun resp. bekabeling.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Bart en David,
Mooi foto's van die relais. Dat heb je slim gedaan. Heel gemakkelijk bij de aansluiting. Wel veel blauwe kabels! De kleuren van de kabels van de bagheera 2 zijn anders.
Die oranje relais zijn nieuwe standaard relais maar dit mag geen probleem zijn.
Maak een foto zodat we de nr van het relais kunnen zien.
Mooi foto's van die relais. Dat heb je slim gedaan. Heel gemakkelijk bij de aansluiting. Wel veel blauwe kabels! De kleuren van de kabels van de bagheera 2 zijn anders.
Die oranje relais zijn nieuwe standaard relais maar dit mag geen probleem zijn.
Maak een foto zodat we de nr van het relais kunnen zien.
Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- ludo2
- Posts: 454
- Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
- Location: 3582 koersel
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact: