elektriciteit probleem

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

elektriciteit probleem

Post by Vollegaaz »

in de aanloop naar de technische controle...de zekering van de achterlichten gaat er steeds door ? in de motorruimte zit ook een doosje waarvan ik niets terugvind in het schema, alsook wat losse draden ?

iemand een idee ?

Image
Last edited by Vollegaaz on Sun Jun 10, 2007 7:22 pm, edited 3 times in total.
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

de stekker die u laat zien is de diagnose stekker van u bagheera x.zo ziet hij bij mij eruit. foto's zijn niet al teduidelijk .
Attachments
HPIM0348.JPG
HPIM0348.JPG (34.07 KiB) Viewed 5556 times
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

foto vergeten
Attachments
HPIM0349.JPG
HPIM0349.JPG (30.69 KiB) Viewed 5550 times
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

aha, k'had zo'n donkerbruin vermoeden dat het zoiets moest zijn....die losse kabels komen uit dezelfde kabelboom...?

maandag het schema eens uitvergroten.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Water, doorgeschuurde kabels en er zullen nog wel redenen te verzinnen zijn.
Vanuit de bron van het probleem kan je met een goede (liefst digitaal)ohmmeter al aardig wat achterhalen.

Als het niet lukt wil ik wel komen helpen Herent - Zemst is best te overbruggen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja , zoals Ludo aanhaalt is dit de diagnose stekker. De kabels wat er los hangen werden misschien gebruikt om metingen te doen!

Zoals Paul zegt een ohmmeter gebruiken en alles zal weldra duidelijk worden.
Die zekering wat steeds doorgaat! Maak de aansluitingen op de achterlichten los en meet dan eens, maak ook de voetschakelaar eens los en controleer deze! Controleer ook of er draden bijgelegd zijn die niet origineel zijn!
Succes met het vinden van de fout. Het zal je wel lukken ik twijfel er niet aan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

k'heb gisteren al een deel uitgemeten, de stoplichten en pinkers werken, die zitten op een apart circuit, t'gekke is dat de overige aansluitingen kort liggen aan de massa ? alles afgekoppeld en nog ging de zekering erdoor, dus t'zal zoeken worden, komende week eens wat tijd insteken, maar dat is wel een leuk werkje ( als je't uiteindelijk de fout kan vinden natuurlijk :lol: )
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

owkeej, t'is opgelost, nog enkel het achtermistlicht, maar daar had ze op de laatste keuring ook een opmerking over...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het licht in de tunnel wordt zichtbaar, mooi zo. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Waar zat dan eigenlijk het probleem?
Kan een leidraad zijn voor anderen met een gelijkaardig probleem.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, niet erg symphatiek van mij :oops:

De draad van de rechtse nummerplaatverlichting was losgerukt in't verleden, de draad lag bloot en tegen de massa, simpel, maar achteraf is't altijd simpel 8)

nu nog een stel nieuwe zekeringen op de kop tikken.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Bach...., niet zo erg .... toch?

Maar het is altijd fijn om weten.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

nee erg is dat niet, die zekeringen zijn wel uniek :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De zekeringen zijn nog te krijgen maar ik ben er van afgestapt! Ik heb een volledige nieuwe zekeringdoos geplaatst met zekeringen die eenvoudig te verkrijgen zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

wel dat ben ik ook aan't overwegen nu ik toch bezig ben, kan je zo'n naakte doos ergens kopen of heb je ergens eentje gesloopt ?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is geen probleem in iedere goede autoshop hebben ze nieuwe zekeringdozen. Ik heb nog ??n met die ronde zekeringen in nu zullen het wel van die platte zekeringen zijn. Bij een ronde zekeringendoos is de aansluiting heel gemakkelijk. Je zaagt de aansluitkopjes waar de losse kabels met hun stekker op komen van de oude doos af,deze kun je dan in de nieuwe doos vast draaien. Het past perfect. Dan kabels opklikken en alles is ok. Ik zal eens kijken voor een foto. Ik heb deze ergens op het forum staan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik doelde niet op de zekeringen of de doos....., maar het doet er eigenlijk niet zo veel toe.
:D
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

k'ben er toch niet erg gerust in wat betreft de relais van de verlichting, de kabeltjes zijn wel genummerd en het relais ook maar dat komt niet echt overeen. Kan er iemand een duidelijk schema posten ? of is even checken op zijn bagheera ?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geen probleem ik ga je verder helpen. Rechts boven het reserve wiel staan twee relais, dit zijn de relais van de lichten. Gaat het alleen om deze relais?

Ik zal het eens bekijken op mijn bagheera. Je spreekt van kabels die genummerd zijn, dit heb je waarschijnlijk zelf gedaan. Ik meen dat de kabels origineel een gekleurd bolletje op de aansluiting hebben! De relais alleen zijn genummerd het is al een tijdje geleden voor mij maar ik zoek het voor je uit. Het kan ook een verschil zijn van Bouwjaar tot bouwjaar! Bij Matra werd regelmatig iets veranderd. Ik ga beginnen met zelf eens naar het schema te kijken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

het gaat inderdaad om deze 2 relais, als ik het goed heb eentje met 7 stekkers en eentje met 5, over de gehele kabelboom werkt men met gekleurde bolletjes, vrij simpel en toch zo gemakkelijk. De kabels aan de relais zijn echter genummerd, toen ik alles demonteerde om de kabelboom te checken en goed te leggen ( de beschermrubbers in de gaten heb ik allemaal vervangen omdat deze nogal broos/verduurd waren) heb ik nogal nonchalant de kabels van het relais getrokken omdat ik ervanuit ging dat alles toch genummerd was, echter bij de montage bleken de nummers niet echt een goeie leidraad te zijn, sommige kabels dragen 2 nummers zoals 1/5, terwijl op het relais het ofwel 1 of 5 is, komt daarbij dat er wel degelijk andere aansluitingen 1 en 5 dragen...t'klinkt ingewikkeld k'weet het :oops:
k'heb al een aantal combinaties uitgeprobeert, met telkens een ander resultaat :-? wanneer de lichten lang branden gaat de zekering er toch nog door, en nu werken de mistlichten niet...dus de fout zit volgens mij daar toch. Helaas is het schema hier zeer onduidelijk in.

amaai, wat een epistel... :lol:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo Vollegaaz,

Ik weet niet of deze foto's je kunnen helpen.
Het zijn foto's van toen ik mijn type 1 aan het strippen was.
Ik heb deze relais een tweetal weken geleden terug gemonteerd op de wagen. Indien je wenst neem ik nog bijkomende foto's.
Op de foto's zie je de twee relais links en de twee relais rechts met hun resp. bekabeling.

Bart

Image

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

hmmm, bij mij zijn dat kleinere oranje (plastic) relais, k'zal morgen eens een foto posten.
toch bedankt voor de info :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Voorgaande foto's zijn van de twee rechtse relais.

Volgende foto's zijn van de linkse relais (een relais voor de ventilator)

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart en David,

Mooi foto's van die relais. Dat heb je slim gedaan. Heel gemakkelijk bij de aansluiting. Wel veel blauwe kabels! De kleuren van de kabels van de bagheera 2 zijn anders.

Die oranje relais zijn nieuwe standaard relais maar dit mag geen probleem zijn.

Maak een foto zodat we de nr van het relais kunnen zien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

bij mij zijn het zulke relais, dit is degene van de ventilator :

Image

helaas heb ik geen duidelijke foto van de rechtse relais, anders was ik er al uit natuurlijk 8) in't vervolg toch maar liever een fotootje meer pakken
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Van welk bouwjaar is je bagheera?
Kun je een tekening maken met de nr van de relais, teken ze zoals ze op het relais staan dan kan ik vergelijken met de originele relais.

Morgen is een feestdag! De papa's mogen dan niet werken. Volgende week zoek ik het voor je uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

zooow,


Image

t'gaat dus om deze relais, de linkse in't bijzonder.

Image

Deze heeft dus 7 genummerde connectors, de draden zijn ook genummerd maar zoals je misschien kan zien op de 2de foto, is er een draad die 1-5 draagt, alsook is er 2x een draad met nr 1...
Bagheera X '78
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

vollegaaz ,van welk bj. is u bagheera?
elk bj. heeft een eigen schema volgens ik gevonden heb.ik zelf heb er 4 verschillende en het land waar hij van afkomtig is speelt ook nog een rol.
als ik het plan van het juiste bj. heb zal ik het door sturen.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ze is van '78, en bij mijn weten Belgisch...alvast bedankt. :wink:
Bagheera X '78
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

sorrij van 78 heb ik geen plan.zal eens zien bij ronny ,als ik ga werken aan men bagheera.
Post Reply