Page 15 of 19

Posted: Wed Oct 14, 2009 9:18 pm
by Vollegaaz
Tja, daar vrees ik ook wat voor :lol:

Posted: Wed Oct 14, 2009 9:20 pm
by ALAIN VAN AKEN
Die krijg je nooit meer terug :D :D :D :D

Posted: Wed Oct 14, 2009 9:24 pm
by matrafan
Denk dat de Vito niet te snel hersteld moet worden van je vrouwtje.

Misschien overwegen om aan een tweede te beginnen????



Bagheera X 1980

Posted: Wed Oct 14, 2009 11:20 pm
by hendrik
Ik zou ook lieverder met de bagheera dan met de vito rijden vrouwlief weet het wel.



grt harry de matra.

Posted: Wed Oct 14, 2009 11:33 pm
by Muddy Bandit
Neem ze dan beiden maar mee naar een lekker rustig plekje.... :lol:

Posted: Thu Oct 15, 2009 9:26 am
by GODFRIED
Zorg dat de bagheera deze winter netjes zijn winterslaap kan doen. Veel te mooi om door dat zout te rijden. :wink:

Posted: Thu Oct 15, 2009 7:57 pm
by Vollegaaz
neenee, zover zal't ni komen, morgen komt de expert voor de vito, dan zal het wel vooruitgaan.

Posted: Fri Oct 16, 2009 9:50 am
by GODFRIED
Nu ben ik gerust. :wink:

Posted: Fri Oct 16, 2009 4:29 pm
by Vollegaaz
Vrouwlief zit sinds vandaag in een vervangwagen :lol:

Posted: Fri Oct 16, 2009 5:27 pm
by hendrik
Ben je daar wel zeker van want ik zag ze vandaag wel met de bagheera
rijden of zag ik dat verkeerd.



grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 16, 2009 7:05 pm
by Vollegaaz
hehe, nee de bagheera is vandaag mijn garage gebleven, vrouwlief verplaatst zich nu met een echte toyota Yaris :lol:

Posted: Sun Oct 25, 2009 11:22 am
by Vollegaaz
Toen ik vanmorgen de bagheera even wat vooruit duwde in de garage bleek ze in huis te hebben geplast, geen paar druppels maar een flinke plas van ong.25cm ?
Volgend weekend eens over de put zetten.

Posted: Sun Oct 25, 2009 11:46 am
by oetker
Dat klinkt minder goed.
Gelukkig niet gisteren tot problemen geleid.
Onderweg wordt dat een stuk lastiger te fixen.

Posted: Sun Oct 25, 2009 12:37 pm
by ALAIN VAN AKEN
Geen gewoon water van de afvoer? Welke kleur?

Posted: Sun Oct 25, 2009 1:09 pm
by Vollegaaz
neenee, zuiver olie, zal volgende week wel eens kijken. Ik vermoed dat de afdichting van de benzinepomp zal lekken, maar t'kan natuurlijk iets geheel anders zijn. Geen paniek, zo weten we weer wat doen, en de winter staat voor de deur dus....

Posted: Sun Oct 25, 2009 2:57 pm
by jo
Vollegaaz wrote:...en de winter staat voor de deur dus....
NIET open doen. :lol:
Succes met het incontinentie probleem.

Posted: Sun Oct 25, 2009 4:41 pm
by Vollegaaz
Daarnet toch even vlug een blik geworpen, de afdichting waar de benzinepomp zat is nog netjes dicht, maar het karterdeksel lijkt wel nat te staan, maar k'zie niet echt iets. Misschien is het maar een storm in een glas water, de bagh heeft gisteren in feite voor het eerst een hele dag in de regen gereden, huiswaarts regende het zelfs vrij hevig, vermoedelijk is de motor op die manier eens grondig nat geweest en al de vettige smurrie er gewoon afgedrupt...k'heb er zonet een verse pamper ondergelegd, we zien wel of ze later deze week nog plast. :lol:

Posted: Sun Oct 25, 2009 5:50 pm
by Muddy Bandit
Een plas zuivere olie van 25 cm door de regen afgedrupt van de motor... :-?
Lijkt me wel een beetje erg veel voor afdruppen...

Kan het geen cardanolie zijn wat via het koppelinghuis is weggelekt uit de versnellingbak of differentieel?

Ik hoop dat je het euvel snel vindt, zo'n mooie Bagheera hoort niet incontinent te zijn.

Posted: Sun Oct 25, 2009 6:07 pm
by Vollegaaz
Tja, zuivere olie is veel gezegd natuurlijk, een zwart plasje, maar het kan wel wat je zegt, er hing een druppel aan het differentieelhuis, k'heb alles wat drooggeveegd en we zien morgen wel.

Posted: Sun Oct 25, 2009 7:23 pm
by hendrik
Hij matramannen, je moet eens de oliedrukmeter controleren daar had ik laatst ook een lek. Maar dan moet je de motor wel laten draaien anders lekt hij niet.




grt harry de matra.

Posted: Sun Oct 25, 2009 7:38 pm
by benny
Zuivere olie betekent versnellingsbak. Zwarte olie betekent motor.

Posted: Sun Oct 25, 2009 10:03 pm
by matrafan
Normaal gezien komt het regenwater niet in contact met het motorgedeelte.

Of de zijpanelen aan de versnellingsbak of distirbutiegedeelte moeten niet gemonteerd zijn.

Denk dat ge toch eens een goed nazicht moet doen.

Vermoed toch ergens een lek.

Posted: Mon Oct 26, 2009 7:15 am
by GODFRIED
David als het een troost mag zijn! Bij mij stond er ook een plasje olie onder de auto en wel degelijk van de motor. Op het eerste zicht lekt mijn kleppendeksel. Net zoals Harry aanhaalt heb ik een lek gehad aan de olie
drukmeter. Hebben we toch weriets te doen. :wink:

Posted: Mon Oct 26, 2009 9:34 pm
by matrafan
Lijkt wel een tijdelijke ziekte dat oliecontact.
Na controle was zijkant van motor nat van olie, oorzaak: lekkend oliecontact.
Ga nu toch met de winterwerkjes beginnen: versnellingsbak demonteren, stuurhuis nazien, wiellagers opnieuw invetten enz....
Zal gemakkelijk de lange winteravonden weer kunnen vullen.

Posted: Tue Oct 27, 2009 7:20 am
by GODFRIED
Dat is een mooi werkje voor de donkere dagen die er aan komen. :wink:
Succes.

Posted: Sun Nov 01, 2009 10:55 am
by Vollegaaz
Gisteren de bagheera buitengezet, nauwelijks olie in de pamper ? Even laten draaien en jawel, het oliekontakt lekte, is ondertussen al gefixt.
Wel zag ik dat de manchette van de linkercardan een scheurtje vertoonde aan de kant van het differentieel, nochtans had ik de cardan een tijdje terug gedemonteerd en voorzien van nieuw vet, toen was alles nog ok. Waarschijnlijk bij het monteren iets te ontstuimig geweest. Dit is dus het moment om het geheel weer uit elkaar te gooien, want het schommelen in rechterbochten kwam terug opzetten, iets waar ik nu al mee zit sinds ik de wagen in mijn bezit is en eigenlijk nooit echt weg is geweest. Bij het trekken/duwen aan het linker achterwiel was er nu wel duidelijk een tik aanwezig. Bij demontage kwam ik dit tegen:

Image

De draagarm vertoond inloopschade, ik zal het rollement dus maar vervangen, nog even uitzoeken welk rollement voor mijn type past, de cardan maar meteen van nieuwe manchetten en vet voorzien.
Maar eerst een constructie zoals Godfried maken om de draagarm naar beneden te drukken zodat ik in mijn eentje verder kan.
Wordt vervolgd.

Posted: Sun Nov 01, 2009 11:24 am
by oetker
Dat ziet er niet uit zoals het hoort.
Dat moet je toch gehoord hebben.
Kan een wiellager zover inlopen dat dit ontstaat?
Of is er wat anders aan de hand?
Lager niet gelocked aan de achterzijde of zo.

Posted: Sun Nov 01, 2009 11:52 am
by ALAIN VAN AKEN
Roulement is in clubstock 30568900, contacteer Godfried.

Posted: Sun Nov 01, 2009 12:03 pm
by matrafan
Denk dat ge de grote blokkeermoer aan de achterzijde niet voldoende aangehaald hebt.

Lagers dienen verder naar voren te komen.

Of zoals ik voorhad verkeerde wiellagers gemonteerd.

Waren 1 mm smaller dan de originele.

Posted: Sun Nov 01, 2009 1:27 pm
by Vollegaaz
mja, k'moet het nog uitzoeken, sinds 78 zijn de steekassen anders, alsook de roulementen (met dank aan Jean:matra530LX), de mijne is van half 78, dus vermoedelijk is ooit het verkeerde lager en/of een verkeerde steekas gaplaatst.

Herman, ik hoorde niks vreemd, enkel het schommelen van de linkerkant in rechtse bochten is steeds min of meer aanwezig geweest, na het demonteren en het voorzien van nieuw vet op de cardan was het zo goed als verdwenen, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat alles opnieuw werd aangetrokken.

Volgend weekend demonteer ik het rollement, dan zien we wel verder, ben zelf ook wel benieuwd wat de oorzaak is/was.