Page 1 of 2

Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog'

Posted: Fri Apr 20, 2007 7:05 pm
by GODFRIED
Dag Matravrienden,

Wat bedoelt hij nu daar mee zullen jullie denken!
Wel het gaat om het volgende; Ik ben bij Ludo gaan kijken naar zijn pas aangekochte bagheera X. Wat zie ik daar aan de voorkant achter de wielen! Ja, de X van Ludo heeft nog de aluminium blokken op het chassis zitten achter de wielen. Zie foto. Dit is de eerste keer dat ik de blokken kan zien en betasten. Voor iemand die ze ook nog nooit gezien heeft! Gelieve een afspraak te maken bij Ludo.

Ik ben al lang vragende partij om zo een stel blokken te kunnen bemachtigen. Zelfs een tekening met de juiste maten was nergens te vinden! Ik weet dat de meeste bagheera's weg roesten maar deze blokken zijn van aluminium en kunnen niet roesten. Volgens mij zullen er hier en daar wel blokken langs de weg in het gras liggen. Ze zijn er gewoon van ellende afgevallen tijdens het rijden omdat het chassis geen stukje plaatwerk meer over had om ze vast te houden. Ja, de roestduivel heeft onze bagheera's veel schade aangebracht.

Met welk doel heeft Matra deze blokken geplaatst? Dit hebben ze niet voor hun plezier gedaan! Werden deze ook bij andere matra's, Simca's, en Talbots gebruikt?


De Bagheera X die Ludo heeft aangekocht is een goede basis om te restaureren. Het zou zonde zijn als deze wagen tot schroot wordt herlijd. Het interieur is in uitstekende staat. De binnenbekleding is het zelfde als in mijn bagheera. Ik heb al ?750 betaald alleen voor de zetels, deurpanelen, dakbekleding en het dashboard.
Ludo heeft een koopje gedaan. De motor draait nog zeer goed, dit zonder dat er iets aan gedaan is, en dat hij stilstaat van 1994.
Dit kan een zeer mooie bagheera worden!
Groetjes :wink:

Posted: Fri Apr 20, 2007 7:14 pm
by GODFRIED
Nog enkele foto's :wink:

Re: Alle bagheera's hadden het, maar wijnigen hebben het nog

Posted: Mon Apr 23, 2007 2:16 pm
by Spyros
GODFRIED wrote: Met welk doel heeft Matra deze blokken geplaatst? Dit hebben ze niet voor hun plezier gedaan! Werden deze ook bij andere matra's, Simca's, en Talbots gebruikt?
Het bedoel was in geval van een ongeval, die krachten door het hele chassis te verdelen

Posted: Mon Apr 23, 2007 11:42 pm
by Frank
Godfried,

Op mijn Bagheera zaten die blokken ook nog. Volgens mij dienen die om grote brokken slijk of sneeuw van je banden te halen als je ergens in gereden hebt.
Op een 1100 en een Horizon zaten die blokken alleszins niet.

Groetjes,

Frank.

Posted: Tue Apr 24, 2007 5:29 am
by GODFRIED
Het is me ook opgevallen dat de blokken niet zover verwijderd zitten van de banden.
Weet iemand of Matra daar ooit een schrijven van gemaakt heeft!!!
In mijn werkplaatshandboek kan ik daar niets van terug vinden!
Deze blokken werden in die tijd alleen door Matra gebruikt. Raar!!!!!
Het geeft een angstig gevoel van te weten dat bij een aanrijding de wielen blokkeren!!!!
:wink:

Posted: Tue Apr 24, 2007 9:04 am
by Spyros
Jij zal daarover niets geschrijven vinden.

Een lid van de Bagheera-caf? http://www.bagheera-cafe.com heeft van tijd tot tijd contacten met iemand die werkt an de conceptie van de Bagheera. Hij heeft hem dat uitgelegd.

Bij een aanrijding zal de wielen toch blokkeren, zelf zonder die blokken, maar dan op het chassis

Posted: Wed Apr 25, 2007 6:18 am
by GODFRIED
Dag Spyros en frank,

Bedankt voor de deskundige uitleg.

Heeft er iemand twee van deze aluminium blokken liggen die hij verkoopt? :wink:

re

Posted: Mon Apr 30, 2007 8:45 am
by erwin
hoi godried, ik herken deze blokken wel , ik moet ze ook nog wel op een van mijn bagheera,s hebben zitten ik ga voor je op zoek en laat je weten of ik ze nog voor je heb!!

Posted: Mon Apr 30, 2007 10:30 am
by GODFRIED
Ik had ze willen namaken maar als ik de originele nog kan vinden dan is dat de beste oplossing. Je bent de tweede die voor me gaat kijken voor deze blokken. Misschien heb ik binnenkort een doos vol :lol: :wink:

Posted: Wed Jul 18, 2007 6:05 am
by GODFRIED
Ik ben nog steeds op zoek naar deze aluminiumblokken :cry:

Posted: Sun Sep 09, 2007 10:57 am
by GODFRIED
Volgens mij zijn deze aluminium blokken in de handel niet meer te vinden. :cry:
Met veel geluk heeft iemand een stel occasie liggen of anders zullen ze bij gemaakt moeten worden. :wink:

Heeft er iemand een idee waar we deze blokken kunnen uit laten maken!! Polyester, plastiek, hout!!!!!!enz. Wie heeft van dit materiaal liggen???

Posted: Sun Sep 09, 2007 6:57 pm
by Marcel
Godfried
Deze blokken zijn gegoten uit aluminium,ze laten gieten zal veel geld kosten.(matijs),of je moet ze zelf kunnen gieten.Zou het niet mogelijk zijn om een mal te maken in bv. zand? Veel gietstukken worden in zand gegoten en nadien bijgeslepen.Aluminium heb ik nog wel wat kilo's liggen,wat zou het smeltpunt van dzez materie zijn?Als je me dat kan vertellen zal je vroeg of laat blokken achter je wielen hebben!!!!

Posted: Sun Sep 09, 2007 7:35 pm
by Urbain
Marcel,

gevonden op
http://www.lenntech.com/elementen-perio ... eem/Al.htm


Chemische eigenschappen van Aluminium

Smeltpunt 660,4 ?C
Kookpunt 2467 ?C

Posted: Sun Sep 09, 2007 11:07 pm
by jo
ja een kleine 700 graden, ik heb nog in de aluminium gieterij van Oelegem gewerkt, in de Matijzenmakerij :lol:

volgens mij simpeler om die bloken te frezen, want kleine oplage en geen moeilijke vorm

Posted: Mon Sep 10, 2007 4:17 am
by GODFRIED
Ja, een gieterij oprichten voor MatraMania zal wel te kostelijk zijn en aluminium smelten zal niet gemakkelijk zijn! Waarom zouden we de blokken van aluminium maken, met een laagje steenslag erop zie je toch niet wat soort materiaal er onder zit. Aluminium op zich is te duur omdat we dan al spreken van een zwaar profiel waar ze uit gemaakt kunnen worden. Er moeten andere mogelijkheden zijn!! Uit kunststof frezen, beukenhout. De blokken uit ijzer laten maken is ook een mogelijkheid, maar dan worden ze misschien te zwaar! Misschien plooien, uit plaat maken en aflassen?? Ik zoek een goed idee,daarom deze oproep. Er zijn meerdere bagheera bezitters die deze blokken wel willen hebben. Het is dan de bedoeling om er genoeg te laten maken en de prijs zo laag mogelijk te houden. Om deze reden denk ik dat aluminium te duur is!

Wat zou de beste oplossing zijn???

Posted: Mon Sep 10, 2007 7:06 am
by Vollegaaz
mja, je zou om te beginnen allereerst een exemplaar als voorbeeld moeten hebben h?...

Posted: Sat Sep 15, 2007 9:48 am
by jo
gisteren op de Westerlund natie geweest, daar lagen genoeg broden aluminium om een paar blokken te gieten :D

Posted: Sun Sep 16, 2007 12:59 pm
by Marcel
GODFRIED wrote:Ik ben nog steeds op zoek naar deze aluminiumblokken :cry:
Vandaag eerste proefblok gegoten,valt mee voor eerste. als k goed zand zou hebben gaat het zeker al beter lukken,Brusselszand of vormzand!
Het smelten van aluminium is geen enkel probleem!!

Posted: Sun Sep 16, 2007 5:29 pm
by ludo2
da ge zo snel was wist ik niet.gisteren er nog niet aan begonnen en vandaag eerste proefstuk klaar.ge zult niet zonder werk vallen.ik zie de bestellingen al komen. :wink: :wink: :lol:

Posted: Sun Sep 16, 2007 9:37 pm
by gert
H? onderzoeksteam :wink:
Lijkt het handig om een mal te maken in chape of beton?

Posted: Mon Sep 17, 2007 8:27 am
by GODFRIED
De fabriek van MatraMania begint weer op volle toeren te draaien. Er werd begonnen met aluminium blokken het volgende zijn motorblokken en koppen :lol: Marcel, inderdaad het gietzand is heel belangrijk. Dat we je zo gek zouden krijgen om aluminium te gaan smelten had ik wel van je verwacht. Je laat je door niet veel tegenhouden h?. Van die mannen hebben we nodig bij MatraMania.

Gert; Beton geeft het probleem dat je de aluminium er niet meer uitkrijgt, misschien kunnen we betonnen blokken gebruiken, wel gewapend met ijzer! Een betonmolen is geen probleem :lol: Nu nog een bagheera vinden met een goede plaat op de juiste plaats!

Ik voel het !! We gaan er geraken :wink:
Laat maar komen die idee?n. :wink:

Posted: Mon Mar 24, 2008 5:53 pm
by GODFRIED
Wie weet het!!!!

Waren de aluminiumblokken gelakt bij de levering van een nieuwe bagheera!!!!!!!!!!!!! :wink:

Posted: Mon Mar 24, 2008 5:58 pm
by bassboss
Ik denk niet dat ze gelakt waren bij de levering.
Als je goed kijkt op volgende foto van de Courr?ges, zie je dat ze niet gelakt zijn.
De foto komt uit de folder van de Courr?ges, dus zal het hier wel om een nieuwe wagen gaan.

Image

Posted: Mon Mar 24, 2008 6:54 pm
by ALAIN VAN AKEN
De blokken zijn binnen, interesse?

Posted: Mon Mar 24, 2008 7:26 pm
by Vollegaaz
ik heb het vandaag nog in't oog gehouden, hoe zijn die blokken vast gemaakt ? ik zie nergens enige sporen...

wat kosten ze ?

Posted: Mon Mar 24, 2008 8:17 pm
by ALAIN VAN AKEN
De zijn bevestigd met kliknagels met een grote kop. Prijs zie ledengedeelte.

Posted: Tue Mar 25, 2008 9:44 am
by benny
Waar in het ledengedeelte?

Posted: Tue Mar 25, 2008 10:21 am
by GODFRIED
Mooie foto met een mooi aluminiumblok. :lol:

Posted: Tue Mar 25, 2008 10:26 am
by GODFRIED
Ik kan ze ook niet vinden!!! :cry:

Posted: Tue Mar 25, 2008 10:26 am
by ALAIN VAN AKEN
Ik zet het er vandaag op Benny, ik wist de prijs nog niet :oops: