New on the block :-)

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
jpuype
Posts: 9
Joined: Wed Mar 10, 2004 8:56 am
Location: Gent

New on the block :-)

Post by jpuype »

Hallo,

Een berichtje om me voor te stellen :
De naam is Jurgen Puype, uit Gent, en waarschijnlijk het nieuwste
lid van MatraMania (lidgeld betaald op 8/3) maar dat is iets dat
Alain maar moet uitzoeken. :)

Mijn verhaal begint eind 2002, toen ik bij een auto-afbraak bedrijf langs
ging om enkele stukken te zoeken voor de Alfa Romeo 33 van mijn
vrouw.
En daar stond, naast een groene AR 33 waarvan ik enkel onderdelen
nam, (het wrak van) een grijze Matra Bagheera S (type II, '79).

Het was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met het merk en type
(Ik zal nog te jong geweest zijn in tijd dat de Bagheera's 'nieuw' waren, om het me actief te herinneren :cry: ), en het was liefde op het eerste
gezicht ... de lijn, het 3-zitsconcept, enfin het volledige design.

Anderhalf jaar heb ik er zitten aan denken, en het verlangen is enkel
toegenomen :wink: , zaterdag (13/3) ga ik dus in Duitsland een
Bagheera gaan bekijken die naar het schijnt niet al te veel werk hoeft
met als bedoeling die te kopen.

Alle suggestie waarop te letten, of als iemand met degelijke Bagheera
kennis niet weet wat gedaan volgende zaterdag :wink: , zijn welkom.

Ook als er mensen in het Gentse zijn die, als de wagen in Gent is geraakt,
willen komen helpen met raad (en/of daad), ik ben immers nog "maagd" wat de Bagheera betreft, zijn de van harte welkom en zou het tof zijn om
een e-mailje te mogen ontvangen ...

Ik denk dat dit het zowat was als eerste kennismaking, en kijk uit naar
reacties en hoop julie binnenkort te leren kennen, zij het on-line of in levende lijve :)

Met sportieve groet,
Jurgen
robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Post by robin2cv »

hallo
ik ben robin en ook nog maagdenlijk in wat het betreft matra's. veel succes met je zoek tocht.
En moest je daar toevallig een bagheera of murena tgen komen om te restaureren laat dan maar iets weten. mag slecht zijn ik heb al wat ervaring met restauren van auto's en moest iemand die willen wisselen tegen een half gerestaurede kever des tebeter
greets en laat iets weten hoe het geweest is.
robin
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

bagheera controleren

Post by benny »

Hallo Jurgen,

Mijn naam is Benny. Ik ben de verantwoordelijke van het onderdeel "bagheera" in de club. Ik was graag meegegaan om je te helpen, doch ik heb een belangrijke vergadering die ik niet mag missen.Ik zal je via deze weg proberen op de goede weg te helpen. Schrik niet van de lijst die je hier zal zien, want de Bagheera is een zorgenkind in verband met roest. Wanneer men u zegt dat de auto in goede staat is, is dat meestal langs buiten. Doch het roestduiveltje bevindt zich onder het mooie kleedje. Hier volgt de lijst van de te controleren punten:
Neem de bumpers vast en beweeg ze op en neer. Normaal zitten ze goed vast. Open de voorste koffer. Bekijk het kofferdeksel, vooral waar de scharnieren zijn vastgebout. Bekijk de steunen waar de scharnieren zijn op vastgemaakt. Voel met je handen in de voorste koffer onderaan de voorruit. Daar zit over de hele breedte een plaat (waarop de ruitewissers zijn vastgemaakt). Deze plaat is zeer roestgevoelig. Neem nu het reservewiel uit. De langsliggers (waar de stuurstangen doorgaan naar het wiel) moeten onderaan zeker gecontroleerd worden. Aan de rechterkant zit het glazen uitzetvat en daaronder is het moeilijker te controleren. Bekijk ook de kuip waarin het reservewiel ligt. Ga nu naar de voorste wielkasten. Tast nu tussen de buitenzijde en het stuk tussen de wielkast en de deurstaander, vooral onderaan. Onderaan moet er een liggende S-vorm te zien zijn, zo niet is daar reeds aan gewerkt, en moet je extra goed kijken hoe het hersteld is. Tast nu onderaan de deurdorpels. Het zou mij verwonderen indien ze nog niet hersteld zijn. Open een deur en doe ze op en neer en kijk naar de vaste deurstaander of hij niet meebeweegt. Kijk nu onder de tapijten en vooral waar de voeten zich bevinden. De plaats waar de vloerplaat overgaat naar een schuine plaat. Doe dit aan beide zijden met de deur en het vloertapijt. Neem de bestuurderszetel vast en beweeg hem in dwarse richting. De vloer scheurt aan de linkerkant van de zetel. Ga onder de auto deze linker bevestiging controleren. Daar is een versterkingsijzer aangebracht. Nu naar de achterwielen. Het stuk tussen de deuren en de wielen moet er nog zijn. Bij sommige is het weggeroest ofwel vol gaten. Ga nu met je hand naar boven. Onderaan de achterste zijruiten is er over de volledige lengte van die ruiten een langsdrager. Aan de bestuurderszijde gaat de bedieningskabel van de achterruit daarin. Bekijk de holle wielkasten aan de kofferzijde. Open nu de achterruit. Controleer de vloerplaat onder het tapijt. Je ziet dat het niet eenvoudig zal zijn. Neem in iedergeval kledij mee die mag vuil zijn en neem een klein hamertje mee om de voorste langsliggers te controleren op doorroest. Ook de langsligger bekijken en controleren aan de zijde van de voorwielen. Indien de wagen er onderaan als nieuw uitziet en pas behandeld is met steenslag moet je zeker opo je hoede zijn.
Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen. Indien je nog vragen hebt kan je mij contacteren op 0486 125 274. Groeten Benny.
Post Reply