Tikkend geluid aan linker achterwiel.

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Tikkend geluid aan linker achterwiel.

Post by GODFRIED »

Ik ben al verschillende weken dagelijks met mijn bagheera aan het rijden, dit omdat mijn zoon een ongeval heeft gehad. Niets ernstig,(gelukkig) alleen zijn wagen is totaal los..

Ik hoor achter een tikkend geluid dat hoorbaar wordt bij 50km/uur. Het geluid is er alleen als er trekkracht op de steekassen komt. Duw ik de koppeling in dan is het geluid weg. Neem ik gas terug tijdens het rijden dan is het geluid ook weg. Hoe sneller ik rij hoe sneller het getik. :cry:
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn of ervaring hier mee? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, controleer eens of er speling op de steekassen zit.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Dit ga ik doen.
Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, controleer ook eens of de steeaskoppen goed in de versnellingsbak zitten. Maar dat zal wel goed zijn, anders verlies je olie aan de steeksakoppen, indien ik mij niet vergis.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ik heb de bagheera op assteunen gezet en gezocht naar spel! Aan de linkse steekas is een h??l klein beetje spel, maar ik heb drie andere steekassen gecontroleerd en die hebben dit ook. Dus dat is niet de oorzaak. Ik heb de motor laten draaien en in versnelling gezet op deze assteunen. Dan met een stuk ijzer op verschillende plaatsen gezet om te luisteren van waar het getik komt. Ik ben er niet zeker van! Maar heb de indruk dat het uit het differentieel komt. :cry: Dan heb ik de olie uit het differentieel gelaten om misschien sporen van metaal aan de aftapstop te kunnen vinden. Helaas zonder resultaat" Niets". Dan het differentieel gevuld met nieuwe olie(0.5l). Ik weet niet goed wat te doen! zal ik de versnellingsbak moeten demonteren? Of zo verder rijden tot het erger wordt? :x
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Eerst een additief gebruiken, bv Nulon G70 als hierdoor het geluid weggaat of minder wordt dan weet je in welke richting je moet zoeken.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, aangezien je de auto op steunen gezet hebt, is de positie van de steekassen niet meer zoals ze normaal gebruikt worden. De speling is maximum op de plaatsen waar de koppeling het meest passeert. Dus met de wielen op de grond en het gewicht op de wielen. Wanneer je de auto opkrikt, komen de kruiskoppelingen in aanraking met de askoppen op een andere plaats. Dat kan een vertekend beeld geven.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zeer juist, Benny! Het zou me ten zeerste verwonderen dat de oorzaak in het differentieelhuis moet gezocht worden.
Simca-motoren en bakken zijn bijna niet kapot te krijgen.
Meestal zijn de kniegewrichten van de cardanassen de oorzaak.
Zo'n kniegewricht bestaat uit drie bolvormige lagers dewelke in drie gleuven moeten passen.
Misschien zit er reeds teveel speling tussen de lagers en de uitsparingen.
Een kniegewricht heeft nooit een gelijkmatig toerental maar een wisselend toerental (snel traag snel) waardoor het tikken zo kunnen optreden.
Zijn de centrale bouten op de wilenaven goed aangetrokken?
Demonteer het linker achterwiel eens en controleer de centrale moer in de wielnaaf.

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny en Bart,
Daar heb ik niet bij stil gestaan maar het zeker zo dat als de wielarmen van de grond zijn de positie van de kruiskoppeling niet meer op dezelfde plaats is. Ik ga het dadelijk controleren met de wielen op de grond. Ik hoop dat het bij een steekas blijft, dit zou het eenvoudigste zijn om op te lossen zijn. Ook zal ik de wielnaafmoeren controleren. Deze heb ik gisteren gecontroleerd, alleen gekeken of de wielnaafmoer nog goed geborgd zat en dit was in orde. Op de wielen kon ik totaal geen speling vinden. Nu ben ik ongeduldig om te zien wat het resultaat is! Ik hoop dat het de steekas is!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink:
ps: laat ons hopen dat ik het additief niet nodig heb.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb opnieuw een controle gedaan op spel maar dan met de banden op de grond. Het zelfde resultaat links een klein beetje en recht geen. Ik heb aan de wagen geduwd toen hij in versnelling stond. Ik meen dan iets te horen wat niet normaal is!

Kan toch niet!!!!!!!!!!!!!! Kan toch niet!!!!!!!!!!!!!! Dat was mij eerste gedachte toen ik mijn volgende rit maakte. Geen getik meer! Ik heb niets opgelost en nu zou het getik weg zijn! Alleen nieuwe olie en wat zitten
te duwen aan de steekassen. Zou de steekas in de motor niet in de vergrendeling gezeten hebben? Van die problemen die zich spontaan oplossen, daar geloof ik niet in. Ik vermoed dat het getik weer onverwacht terug zal komen. Ik was er van overtuigd dat het uit de differentieel kwam. Het getik was h??l goed in de auto te horen en het stoorde me. Ik ben eens benieuwd hoe het verder gaat.
ik hou jullie op de hoogte. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ja Godfried, soms moet je lang zoeken om het euvel te vinden. De ene keer is het er, de andere keer is het verdwenen. Als je er iemand bij haalt, is het weg, en 5 minuten nadat die iemand weg is, is het er opnieuw. Je zou er de muren van oplopen. Hopelijk blijft het nu weg.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De komende maanden zal ik er wel achterkomen of het getik weg blijft.
Ik kan het niet goed begrijpen! We zullen wel zien! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Tikkende Bagheera

Post by matra530lx »

Ik heb toch nog een vraagje en dit is wel het volgende: is de centrale moer van de cardanas op zijn kilo's aangetrokken?
Dan bedoel ik met een momentsleutel en 20kgm, dus niet zomaar stevig aanzetten.
Ik vermoed dat daar mogelijk het geluid vandaan kwam en door de demontage voor controle en nadien de montage en de moer goed aangetrokken het geluid verdwenen is, maar indien deze moer niet op zijn voorgeschreven kilo's is aan getrokken zal het terug komen.
Geef hier in ieder geval maar info over op het forum, daar dit mogelijk voor meerdere leden kan nuttig zijn.

Met vriendelijke groet,

Matra 530 LX
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Blijkbaar is matra530lx van alle Matra's op de hoogte :lol: ,interessant persoon voor Matramania ??????
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra530lx,

Ik heb inderdaad met een momentsleutel de moeren gecontroleerd. Ze waren nog geborgd en zitten op de juiste kg. Ik heb niets kunnen vinden. Waarschijnlijk gaat mijn probleem plotseling weer opduiken!
Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het getik blijft weg!!!!!!!!
Hopelijk morgen ook als ik met de bagheera kom? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Tikkende Bagheera

Post by matra530lx »

Godfried,

Die foto's op het forum zijn die van u, want wat ik daar zie is mogelijk ook nog een reden dat er soms wel en soms niet een tikkend geluid te voorschijn komt.
Het probleem op de foto is dat de kruisjes met de drie naaldlagertjes los op de steekas zitten en deze horen ook geborgd te zijn.
Als deze zich kunnen gaan bewegen kan hier een tikkend geluid van voort komen.
Als je vragen hebt rond het borgen van deze onderdelen, laat het dan maar horen.

Met vriendelijke groet,

Matra 530 LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra530lx,

De foto's hieronder zijn niet van mij. Ik ben zover niet geraakt dat ik de steekassen heb moeten losmaken. Ik heb alleen naar speling gezocht. Na wat duwen en wringen op de steekas is het getik plotseling verdwenen. Ik verwacht dat het ook zo plotseling zal terug komen! We zullen wel zien.
Zovlug het terug komt doe ik zeker een controle op de borging van de lagers.
Je denkt aan die schakelaar?
Groetjes en tot morgen.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden?

Ik moet mijn probleem oplossen. Het geluid begint me te storen en wordt ook erger, Maar dat het niet altijd aanwezig is baart me zorgen. Sommige momenten hoor ik het niet en plots is het weer daar. Het is net of ik eerst alles moet warm rijden voor het geluid het beste te horen is.

Het kleine beet speling wat ik kan vaststellen komt aan de kant van de koppeling van het wiel er zit ook wat speling op de andere kant maar dit is normaal volgens mij. Ik bedoel daarbij als je aan de as draait dat de speling uit de versnellingsbak komt.
Wat ik nu wel vaststel is dat ik de koppeling niet gemerkt heb om ze in de zelfde positie terug te zetten, die beruchte 57?. Dit zal ik wel kunnen meten voor het monteren. Er is geen visuele slijtage op de twee koppelingen te vinden buiten een klein beetje spel aan de wielzijde. De veer en het schoteltje zijn in orde.


Voor alle duidelijkheid. Ik ben nu aan een reserve as bezig de andere zit nog op de bagheera. Maar ik ben er zeker van dat ik bij de montage op mijn bagheera geen rekening heb gehouden met die 57?. Ik weet zelfs niet meer of ik de koppeling wel open heb gehad. Ik denk van niet!!!!
Aan de wielzijde heb ik wel jaren land iets vet verloren, maar geen grote hoeveelheden. Thans aan de stofkap is geen beschadiging.
Muddy Bandit, het is wel geweldig dat je ontdekt hebt dat de koppeling aan de wielzijde te vervangen is. Inderdaad raar dat het werkplaatshandboek hier niets over laat zien.


Jo spreek van het lager!!!!
Ik merk niets aan het wiel bij ronddraaien ook geen speling. Zeker zal ik de nodige aandacht geven aan het lager bij demontage van de as.

De bedoeling is om nu een linkse cardanas klaar te maken en dan de oude uit te bouwen.

Wel gek dat ik het geluid alleen maar hoor als er trekkracht op de as komt, bij gas geven. Zet ik de bak neutraal of ik trap de koppeling in dan is het geluid weg.

Bedankt voor tips. Wordt zeker vervolgd.
Attachments
op deze koppeling zit iets speling.JPG
op deze koppeling zit iets speling.JPG (89.08 KiB) Viewed 13433 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Bij accelereren komt de meeste kracht op de as, het enigste wat volgens mij dan kan tikken zijn die naaldlagertjes op het sterstuk...misschien een naaldje gebroken?

Oh ja Godfried, stof die werkbank eerst even af voordat je verder gaat... die fijne rommel zit zo aan het vet van de as, en da's ook funest voor lagers. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb nu de steekas onder de bagheera uitgebouwd, heb deze oppervlakkig gecontroleerd maar kan niets vinden buiten wat speling op de kop aan het wiel. Ik zal ze nu goed zuiver maken en dan grondig onderzoeken. Aan een gebroken naaldlagertje zou ik zo dadelijk niet gedacht hebben, zal er zeker aandacht aan geven, maar moet de lagers dan demonteren?

De werkbank was zuiver maar door die steekas zuiver te maken is er weer vuil op gekomen, maar je hebt gelijk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vandaag alles goed zuiver gemaakt en een grondige controle gedaan.

De naaldlagers in de tripodekoppeling aan de versnellingsbak zijn IO net zoals de wiellagers. Ik heb ze uitgewassen en ze draaien storingsvrij. Het klokhuis waar deze lagers in draaien heeft zo goed als geen speling.
Nu de GE koppeling aan de wielzijde, deze heeft voelbaar speling in de draairichting van de aandrijfas. Ik ga de volledige aandrijfas met zijn twee koppelingen vervangen door een ander occasie exemplaar dat ik nog liggen heb en een beetje minder speling heeft.

Al mijn aandrijfassen hebben speling aan de wielzijde!!!! Is dit normaal??????? Afbraak van 4 wagens.

De enige fout als het een fout is wat ik heb kunnen vinden. De tripode, het stuk met de drie naaldlagers op kan ik zonder veel moeite van de as met de spiebanen af doen.
Bij de as die ik nu ga gebruiken kan dit niet. Volgens het werkplaatshandboek moet de tripode met een pers verwijdert worden.
Zou dit het geluid kunnen veroorzaken?????? Zelf vermoed ik dat het niet aan de aandrijfassen ligt. Dat beetje speling kan toch geen geluid geven!!! De tripode staat op ongeveer 57% verschoven van de Ge koppeling (wielzijde). Dat mag dan ook geen probleem gegeven hebben!

Heeft er iemand een GE koppeling liggen zonder speling??? Bestaan deze???

Alle tips voor het helpen zoeken naar een oplossing zijn welkom.

PS; toch maar iets aan het stof op de werkbank gedaan.
Attachments
De tripode gaat gemakkelijk van de as.Normaal moet deze afgeperst worden! (Medium).jpg
De tripode gaat gemakkelijk van de as.Normaal moet deze afgeperst worden! (Medium).jpg (62.84 KiB) Viewed 13424 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat ik het veel te ver aan het zoeken ben!! Op mijn reserve aandrijfassen zit er allemaal speling.
Mag ik dit nu als normaal beschouwen????? Moet ik de fout ergens anders gaan zoeken??

Kunnen enkele bagheerarijders eens de speling controleren op hun Linkse aandrijfas!! Gewoon aan de as draaien links rechts en goed kijken en luisteren.

Ik weet niet hoe ik dit probleem verder moet aanpakken. Moet ik een nieuwe as kopen?? Waarschijnlijk heeft deze ook speling!!!!

Ik kan ook een andere samenbouwen, monteren en hopen dat het weg is maar ik heb niets ernstigs gevonden!!!!
Attachments
Er zit ook speling op de drie asjes en de bevestiging op het huis! Dit hebben al mijn aandrijfassen, moet ik dit dan ook voor normaal houden. (Medium).JPG
Er zit ook speling op de drie asjes en de bevestiging op het huis! Dit hebben al mijn aandrijfassen, moet ik dit dan ook voor normaal houden. (Medium).JPG (68.2 KiB) Viewed 13404 times
De onderste is een 35mm as, nu zien jullie ook waarom deze niet passen. (Medium).JPG
De onderste is een 35mm as, nu zien jullie ook waarom deze niet passen. (Medium).JPG (69.81 KiB) Viewed 13404 times
De twee rechtse veren zaten samen in ??nn G.E koppeling( wielzijde). In de anderen zit er maar ??n veer. Waarom zal ik nog moeten opzoeken. (Medium).JPG
De twee rechtse veren zaten samen in ??nn G.E koppeling( wielzijde). In de anderen zit er maar ??n veer. Waarom zal ik nog moeten opzoeken. (Medium).JPG (55.46 KiB) Viewed 13404 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Niemand met raad voor mij!!! :(
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik zal het morgen eens nakijken, ik zit ook nog steeds met een licht geschommel linksachteraan, er ligt een cardanas klaar van de afbraak, maar daar noteerde ik ook dezelfde speling als degene die er nu opzit.
Komend weekend ga ik alles nog eens nakijken.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij ligt het niet aan de speling, alle gebruikte assen hebben dit. Zelfs die van mijn murena en deze maakt geen lawaai. Ik heb nu een andere aandrijfas in orde gezet met nieuw vet en gemonteerd op de bagheera, nu nog gaan testen!!!!!!!!!!

De aandrijfas verwijderen en plaatsen is heel eenvoudig met een aangepaste krik. Zie foto's.

ps; Bekijk niet de constructie onder de krik, hier heb ik een stuk plaat met vastgelaste rommel voor gebruikt dat ik nog liggen had. :wink:
Attachments
Deze aandrijfas zit nu onder mijn bagheera. (Medium).JPG
Deze aandrijfas zit nu onder mijn bagheera. (Medium).JPG (84.24 KiB) Viewed 13344 times
Het lager werd goed gecontroleerd, niets mis aan kunnen vinden. (Medium).JPG
Het lager werd goed gecontroleerd, niets mis aan kunnen vinden. (Medium).JPG (73.73 KiB) Viewed 13344 times
Zie de dopperpunten. Deze stonden op de as en bepalen de hoek van 57?. (Small).JPG
Zie de dopperpunten. Deze stonden op de as en bepalen de hoek van 57?. (Small).JPG (34.34 KiB) Viewed 13344 times
Het terug plaatsen van de aandrijfas. Met een aangepaste krik is het heel eenvoudig. (Medium).JPG
Het terug plaatsen van de aandrijfas. Met een aangepaste krik is het heel eenvoudig. (Medium).JPG (108.64 KiB) Viewed 13344 times
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried,dat is knap gedaan maar ik doe dat met een potkrik dat gaat
ook zeer goed. Hopelijk is het met de nieuwe aandrijfas opgelost we horen
het wel na je testrit.



grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

das inderdaad een handige constructie, welk steunpunt gebruik je bovenaan ? K'heb dat de vorige keer iets dergelijks willen proberen maar was een beetje bang dat het boeltje ging verschuiven, toen zat ik ook nog met 1 hand te sukkelen.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor het bovenste steunpunt heb ik de moer van de schokbrekerbevestiging gebruikt. De krik zit op de grondplaat tegen twee steunen zodat ze niet kan verschuiven. Boven op de krik is een scharnierpunt dat de beweging mee volgt. Op de grondplaat heb ik twee klemmen gezet zodat deze niet omhoog kan komen. Ik ben aan het overwegen om de constructie beter te maken, als dan iemand de krik wil lenen kan hij ze zo meenemen. Alleen voor clubleden.

Dat het zo eenvoudig zou gaan met een krik had ik niet verwacht. Zeer goed idee, van wie het juist komt weet ik niet zeker. Ik dacht van Benny!! :wink:

Vandaag een testrit gemaakt van 20km. Ik heb het geluid niet meer gehoord. :lol:
Morgen een stuk autosnelweg proberen en dan weet ik het zeker. Volgens mij is het weg!! :wink:
wordt vervolgt.
Attachments
Het gebruikt steunpunt is de moer van de schokdemperbevestiging. (Medium).jpg
Het gebruikt steunpunt is de moer van de schokdemperbevestiging. (Medium).jpg (85.58 KiB) Viewed 13313 times
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het komt niet van mij Godfried. Ik gebruik een lange buis en laat de as uit de kop kant versnellingsbak vallen. Zo moet de draagarm niet zo laag geduwd worden.
Ik heb vandaag mijn assen gecontroleerd, en ze hebben allemaal speling op de koppen.
Post Reply