hoofdrempomp

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

hoofdrempomp

Post by GODFRIED »

Ik heb een vraagje over de gebruikte hoofdrempompen bij een bagheera of Murena.

Tijdens de afbraak van enkele sloop bagheera's ben ik tot de vaststelling gekomen dat er verschillende rempompen werden gebruikt.

Werd dit door Matra gedaan? Of heeft een vorige eigenaar een ombouw gedaan van rembekrachtiger en hoofdrempomp.

De meest gebruikte rempomp op een bagheera is van het merk ATE. Maar op mijn bagheera van 1979 werd een Rempomp van BENDIX gebruikt. Deze rempompen zijn onderling niet uitwisselbaar omdat ze bij de rembekrachtiger horen. Ze hebben een andere aansluiting op de rembekrachtiger. De bouten staan in een andere positie.

Waarom deze vraag! Ik kan een rempomp van BENDIX kopen voor ongeveer ?45. Ik weet dat de rempompen minstens ?100 a ?200 kosten.
Werd deze rempomp van BENDIX veel gebruikt op Matra? Ik ga ze waarschijnlijk zelf niet nodig hebben omdat ik nu een ATE pomp op mijn bagheera heb. Maar Misschien dat ik in de toekomst er iemand anders een plezier mee kan doen.
Misschien iets voor de clubstock?
Graag jullie reactie. Zijn er nog leden met een BENDIX rempomp op hun Matra? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier een foto van de BENDIX rempomp.
Attachments
a8_1[1].jpg
a8_1[1].jpg (10.33 KiB) Viewed 5621 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Er zijn inderdaad verschillende montage af fabriek geweest.
Deze pomp wil ik zelf wel.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed Alain, Ik stuur je de nodige gegevens. Dat het een koopje is daar ben ik van overtuigd. Ik heb ze al gekocht gekocht.
Godfried. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zijn er nog meerdere verkrijgbaar?
ref Bendix?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Alain, Ik zou het niet weten! zeker eens navragen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried, deze pomp is NIET te gebruiken voor een Bagheera of Murena.
De ref van Bendix klopt niet. Diameter en stand bevestiging is anders.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij is alleen de diameter anders en is ze wel te gebruiken. Een grotere diameter geeft een beter remvermogen. De pomp op mijn afbraakbagheera heeft ook een grotere diameter. De stand van de bevestiging is op het eerste gezicht het zelfde. Ik heb de foto vergeleken met mijn pomp. Natuurlijk op het oog en een foto blijft twijfelachtig.
Hoe zeker ben je? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben nog altijd niet overtuigd en ga de aankoop waarschijnlijk laten doorgaan. zie de foto van mijn pomp. :wink:
Attachments
rempomp 2.JPG
rempomp 2.JPG (45.4 KiB) Viewed 5562 times
rempomp 1.JPG
rempomp 1.JPG (47.82 KiB) Viewed 5562 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried ik ben afgegaan op de bendix referentie, deze is anders.
De diameter daar valt inderdaad mee te leven maar ik denk dat ook de stand van de bevestiging iets anders is. Op foto is dit natuurlijk moeilijk te zien;
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de rempomp van BENDIX toch gekocht. Als ze niet past zal ik wel zorgen dat ze past. Ik heb dan 3 pompen reserve liggen. 2 occasie en de nu aangekochte.
Ik hou jullie op de hoogte. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik denk dat de pompen eerder kapot gaan van ergens gestockeerd te zijn zonder olie. De rubbers versterven door uitdroging, en het metaal komt bloot te staan aan de buitenlucht, en kan daardoor beginnen oxideren.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Nieuwe pompen zouden dit probleem niet hebben, volgens mijn bronnen is het bewaren met remolie erin enkel nodig voor gebruikte pompen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb mijn reserve rempompen volledig gedemonteerd. De pomp voorzien van een laagje olie en de dichtingen en de zuigers verpakt met een laagje cilinderpasta. Ik heb enkele pompen gereviseerd en voorzien van cilinderpasta tijdens de samenbouw. Hierdoor hoop ik dat er geen corrosie ontstaat en de dichtingen niet kunnen uitdrogen.
Nieuwe pompen zijn in de fabriek voorzien van een beschermlaag. Speciale olie of pasta.

:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de hoofdrempomp van Bendix thuis.
Ze past 100%, maar heeft op de kop twee aansluitingen. Dit is normaal geen probleem, er zal een boutje met een dichting ingedraaid moeten om deze opening af te sluiten. Hopelijk vind ik een boutje met de gepaste schroefdraad. Alain als je de pomp eens wil zien breng ik ze mee naar de nieuwjaarsreceptie?
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply