ontsteking bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ja dat is het juist, ik zou dat allemaal eens moeten uitmeten...

ludo2: ik heb die mail nog niet ontvangen... maar het is mss door de bijlage dat het ietsje langer duurt

groetjes
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Tim,
je zal nooit spijt hebben van je aankoop. Je hebt een unieke wagen. E?n nadeel daarvan is dat iedereen weet waarheen je rijdt. Maar laat dat de pret niet bederven.
Mijn zoon is 16 en die heeft onlangs een Murena gekocht. Hij wordt nu ook lid van de club. Je bent als jongeling dus niet alleen.
Je schrijft dat je autotechniek volgt. Ik veronderstel dat mijn uitleg niet te moeilijk zal zijn voor jou.

Neem de verdelerkap af. Trek de rotor af. Neem het plastiek plaatje weg. Daaronder zit het crusiale deel. Ofwel is het een blokje dat je in zijn geheel wegneemt, ofwel ziet het eruit als twee evenwijdige metalen plaatjes met op het uiteinde een contact. Meestal is van het eerste de plastiek versleten zodanig dat de contacten niet meer open gaan. Van het tweede durft er een van de contactjes afvallen door ouderdom of corrosie.
Het eerste model noemt men een cassette. Die kan je kopen bij een Citro?n-garage. Die werd destijds gebruikt op de Citro?n GS. Het tweede model, de twee plaatjes zijn normaal te vinden in de autoshops. Wanneer die contacten niet open of toe gaan kan je geen hoogspanning krijgen op je bobine. Je kan dit controleren door de motor met de hand te draaien. Dat doe je door aan de rechterkant op de polie die op de krukas zit een sleutel te plaatsen en dan draaien maar. Je zal dan zien of de contacten open en of toe gaan. Let wel, het is niet omdat ze bewegen dat de contacten openen of sluiten.

Controleer dit eens.

Laat alstublief iets weten wat je gevonden hebt.

Succes

Benny.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

dat begrijp ik niet zo goed,

dus je bobine werkt met de onderbrekerscontacten? de visplatin?s dat ze zeggen?

dus als ik het goed begrijp moet men delco goed werken voor er hoogspanning uit men bobine kan komen?

kan hier iemand meer uitleg over geven?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Als het contact dicht blijft en electrisch sluit moet er spanning op je spoel staan, uw 12V DC dus. Dan gaat de spoel wel warm lopen.
Als dat zo is kan je het contact ook eens met een schroevendraaier pulserend openen. Dan kan, als alles goed gaat een HT-puls uit de bobijn komen.
Last edited by Paul on Thu Dec 21, 2006 8:36 pm, edited 1 time in total.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wat je benzineproblemen betreft. Ik denkt dat Jurgen een foutje gemaakt heeft. Je moet de leiding lossen aan de benzinetank en die in een glas met benzine dompelen. Wel de aanzuigleiding nemen en niet de terugvoerleiding. Wanneer je dan demarreert, zie je direct of de benzinepomp werkt. Je moet daarvoor wel met twee zijn. Werkt de pomp goed, is de aanzuigleiding in de benzinetank verstopt. Dit zou normaal het filtertje moeten zijn onderaan de aanzuigbuis.En onthou wat Jurgen schreef; veiligheid voor alles. Benzine is geen speelgoed.

Wanneer de motor zeer lang stilgestaan heeft, kan je soms moeilijkheden hebben met het ontsteken van de motor.
Als je ontsteking hebt, en je hebt benzine in de carburatoren moet je het volgende doen. Trek de rubberen leiding los die naar de dwarsbuis achter de motor loopt. Dicht dit gat van de carburator.Giet een beetje benzine rechtstreeks in de carburatoren. Demarreer. Je zal horen dat eerst ??n cilinder ontsteekt. Die zal dan de rest meesleuren en de andere cilinders zullen ook ontsteken.

Succes en laat iets weten.

Benny.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een hoogspanningsbobine werkt als een transformator. Die werkt enkel met wisselspanning. Wanneer je een gelijkstroom met behulp van je onderbreekcontacten voortdurend door laat en onderbreekt, cre?er je een kunstmatige wisselstroom. Zo kan de laagspanningskring van je bobine de hoogspanningskant be?nvloeden. Dat noemt men inductie.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zo ziet een onderbreker eruit bij de oudere versies.
Attachments
ag_1_b.jpg
ag_1_b.jpg (11.9 KiB) Viewed 7880 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Onzen Benny in volle actie! Zo horen we het graag!
Ik "luister" gretig mee, Benny, want tegen de zomer zal het bij mij ook van pas komen om PATS BOEM aan de bougies te krijgen!
Hou jullie vooral niet in!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ah dus kan je eigenlijk geen hoogspanning krijgen als je visplatin?s dichtzitten?
dat wist ik nier :-?
hehe ik maak hier zeker mijn werk van.

op school hebben we geleerd dat je deze best kan kuisen met een droog stukje papier tussen te wrijven...
dankje mannen, als jullie nog hulp hebben :d
mss voor die vraagbaak? iemand 1 te koop?
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ow, nog een vraagje

weet iemand het dikteplaatje die tussen de contacten moet kunnen?
is dat 4/10? GROETJES
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Tim,

Welkom op het forum van MatraMania en proficiat met je bagheera. Ik heb vandaag pas opgemerkt dat je op het forum zit. Dat het een unieke wagen is hoef ik je niet te zeggen. Hij (zij) is bijna van het straatbeeld verdwenen. Met de opleiding die je gekozen hebt mag deze bagheera zeker geen probleem zijn.
Ik weet niet hoever je nu staat! Komt er nu benzine in de carburators?
Is er ontsteking?



Als ik aan zo een auto begin doe ik dit op de volgende manier.
Zorg dat er olie in de motor is. controleer of de koelvloeistof aanwezig is.
Zorg voor een goed opgeladen batterij. Draai de contactsleutel eens om. Wat gebeurd er? Begint de motor te draaien door de startmotor? Ja! Maar hij slaat niet aan. Schud een beetje benzine in de carburators en start opnieuw. Wat gebeurd er? Tim probeer dit eens en geef info van wat er gebeurd. :wink:

De contactpuntafstand is 0,5mm.
Een werkplaatshandboek is te verkrijgen via de club, alleen voor leden.
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Hallo Tim,

X65508, Jouw wagen is waarschijnlijk van het modeljaar 78.

Om de wagen te starten bestaan er ook startspuitbussen met een soort etheroplossing die je in de luchtinlaat verstuift. Dit lijkt mij toch wel veiliger dan rechtstreeks benzine in je carburator te gieten.

Veel succes,

Frank.
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

ik heb het alles opnieuw gemaild.
ik hoop dat het nu toegekomen is.
mvg ludo.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

hopelijk :d want het vorige is blijkbaar nog niet toegekomen, toch bedankt hoor!!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Druk hier. 8)
Den Tim wordt hier nogal in de watten gelegd. :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een beetje benzine in de carburators kan geen kwaad ik heb dat al vaak toegepast. Die spuitbussen verkoopt men als startpiloot, deze zijn handig in gebruik maar als je ze nodig hebt meestal leeg. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

haha das meestal zo, als je iets nodig hebt,vind je het niet.
de week daarna vind je het dan:)

ja inderdaad ik wordt hier echt in de watten gelegd!! merco ? gasten
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Als je de motor aan de praat hebt zou ik in uw plaats op termijn opteren voor een electronische onderbreker. Kost wat meer maar vraagt geen zorg meer. De motor gaat dan ook een stuk beter presteren. Mijn ervaring toch.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=329

leerrijk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem
Last edited by Paul on Mon Dec 25, 2006 10:26 am, edited 1 time in total.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

kzal daar dan wel eens voor kijken, maar nu probeer ik hem eerst eens te laten draaien, groetjes en heel erg bedankt tim
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Woon je ver uit de beurt van het Leuvense?
Ik wil anders wel eens langskomen, al is het net zo fijn om het zelf te doen, hoor.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

neen ik woon in poperinge, in west vlaandere
maar ik probeer het wel even zelf hoor, dat is trouwens een goeie basis voor school!
alles wat je zelf probeert, kan je uit leren!
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Tim welkom op het forum, nu nog een lidmaatschap als kerstcado.
17 jaar, het doet me denken aan mijn jeugd en mijn eerste Matra ervaring.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Tim, kan je ons een foto bezorgen op het forum? Ik woon in Izegem. Dat is dus niet zo ver van Poperinge.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

kga er maandag zeker voor kijken voor die foto, als ik kan sneller! groetjes
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

jammer, ik kan dat schema maar niet ontvangen...
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

tim zit u mail box niet vol? ik heb het reeds 2 x verzonden.ik heb nog geen bericht terug gekregen van niet kunnen versturen.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

mijn mailbox zit nog maar 1% vol, dus daaraan kan het ook niet liegen.
anders geef ik men pa zen mail eens op:

marc.schoonaert-neyrinck@telenet.be.

alvast dank
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ok? bedankt ludo, het is bij men vader aangekomen, dit is wel heel handig, enorm bedankt!
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

zal dan iets niet inorde zijn met u mailbox.
en nu maar zoeken.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

jongens, ik heb men delco uit gehaald en zou de ontstekingsvolgorde eens willen bekijken dat de bougiekabels juist zitten, maar weet iemand hoe ik de motor zond kan draaien met de hand terwijl hij nog in de auto zit?
Post Reply