ontsteking bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

ontsteking bagheera

Post by tim »

hallo, ik ben nieuw hier op dit forum,
mijn naam is tim
ik ben nog redelijk jong(17 jaar) :lol: maar ik droom al lang van een matra en heb dus 1 gekocht,
een bagheera

ik zit in de richting autotechnieken dus da moe wel lukken :P
maar er zijn een paar dingetjes aan,
1) hij krijgt geen benzine in de carbu
2) hij heeft geen hoogspannig, ik zou de elektriciteit een bekijken...

kan iemand zo'n schema ofzo posten? en weet iemand raad met die benzine toevoer? alvast bedankt voor jullie hulp

trouwens, kvind dit een heeel leuk forum, kzit er iedere dag op te kijken en te lezen :)
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

het is een ontsteking met onderbrekers contacten nog, dus geen elektronische met module...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je moet er eerst wel benzine indoen h?.

Dag Tim, flauw h?, welkom. 8)
We helpen je hier wel door dit kan niet zo erg zijn.

Benzine, tot waar krijg je wel benzine, filter (indien aanwezig), pomp (druk), carburator (vlotter)

Ontsteking, staat er spanning op het onderbrekercontact? Beweegt dit contact nog, anders dien je het even af te stellen en ga er toch maar even met een fijn schuurpapiertje door, oxidatie.

http://www.matrasport.dk/Cars/Bagheera/ ... index.html
http://www.matrasport.dk/Cars/Bagheera/ ... ltplan.jpg
Hier kan je een schema downloaden
Last edited by Paul on Thu Dec 21, 2006 7:58 am, edited 1 time in total.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Als je de darm loskopelt aan de carbu, pomp hij dan benzine op?
(opgepast voor brandgevaar ! )
Indien niet, hang een darm vanaf de aanzuigkant van de pomp in een bidon en controleer of de pomp nu oppompt, vaag krijg je een verstopping in de aanzuigleiding van de tank, heb ik vroeger ook eens gehad.
Wat betreft je ontsteking, gaan de contactpunten nog open en dicht, zo ja, koppel dan een 12V aan de bobijn, laat de startmotor ronddraaien en controleer de hoogspanning. (heb je je bobijn al uitgemeten? de condensator al -tijdelijk- afgekoppeld...)
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Tim, ik weet niet of je al lid bent of overweegt te worden.

Leden krijgen in de toekomst toegang tot meer informatie en service documentatie. Al zal men je hier niet onmiddelijk laten vallen hoor.

Laat iets weten over de vorderingen, ja?

Waarom heb jij als "jonge snaak" een Bagheera gekocht?
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

vroeger heeft men nonkel, als elektricien eens een bagheera gewisseld met iemand die geen geld had om zijn wasmachiene te betalen, deze reed niet...
ik was heel jong, 5 jaar ofzo ze heeft hier enkele jaren in onze loods gestaan. ik en men neefje speelden er altijd in. dan heeft men nonkel die komen halen. en ik weet echt nie waar hij naar toe is...
het was een zwarte, meer weet ik er echt niet van, ik weet zelfs niet of er een motor in zat.
en altijd is dat een beetje in men hoofd gebleven dat dit een toffe auto was...

om over die ontsteking te spreken, ik krijg geen hoogspannig uit men bobine...
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

dankje voor het schema paul,
gelukkig zijn we in school de laatste weken bezig geweest met schema's lezen :D
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

kan iemand meer uitleg geven met de bobijn uitmeten?
moet je dan de primaire spoel meten en de secundaire?
en hoeveel weerstand mag daarop zitten?
groetjes
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Voila zie, zo'n verhaal horen we graag!
Van jongsaf aan gepassioneerd door de Bagheera!
Welkom Tim, ik denk dat je momenteel de jongste Bagheera-eigenaar bent in Belgi? en waarschijnlijk ver daarbuiten!
De Bagheera is inderdaad een wagen met een ongelooflijk prachtige uitstraling (sorry manne, een beetje lyriek moet kunnen, he?) waarmee je zeker zult opvallen!
Bovendien is het een zeer zeldzame verschijning!
Ik ben er 100% zeker van dat jouw leeftijdsgenoten nog nooit een Bagheera zullen gezien hebben!

Bij MATRAMANIA zit je alleszins op het goede adres voor alles wat met Matra te maken heeft en ik hoop dat we jou dan ook gauw als jongste lid mogen verwelkomen!
Inschrijven kan via deze site en een team van specialisten staat voor jou klaar.
Bovendien hebben we onze jaarlijkse evenementen en kunnen we je helpen met het zoeken naar onderdelen.

Vergeet vooral zeker en vast niet om een paar foto's van jouw Bagheera te posten op dit forum!!!

Bart (1974 Bagheera type I) :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

er heeft niemand een duidelijker schema? of het ontstekingschema apart? toch bedankt hoor paul :wink:
kvind het heel tof dat iedereen elkaar hier zo erg veel helpt...
ik ga er alles aan doen om mijn cursussen van garage hier ook te gebruiken om jullie te helpen 8)
proberen h? :wink:
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

bassboss wrote:Voila zie, zo'n verhaal horen we graag!
Van jongsaf aan gepassioneerd door de Bagheera!
Welkom Tim, ik denk dat je momenteel de jongste Bagheera-eigenaar bent in Belgi? en waarschijnlijk ver daarbuiten!
De Bagheera is inderdaad een wagen met een ongelooflijk prachtige uitstraling (sorry manne, een beetje lyriek moet kunnen, he?) waarmee je zeker zult opvallen!
Bovendien is het een zeer zeldzame verschijning!
Ik ben er 100% zeker van dat jouw leeftijdsgenoten nog nooit een Bagheera zullen gezien hebben!

Bij MATRAMANIA zit je alleszins op het goede adres voor alles wat met Matra te maken heeft en ik hoop dat we jou dan ook gauw als jongste lid mogen verwelkomen!
Inschrijven kan via deze site en een team van specialisten staat voor jou klaar.
Bovendien hebben we onze jaarlijkse evenementen en kunnen we je helpen met het zoeken naar onderdelen.

Vergeet vooral zeker en vast niet om een paar foto's van jouw Bagheera te posten op dit forum!!!

Bart (1974 Bagheera type I) :wink:
Bart? 1974? ben je jezelf aan het verjongen?? :D Of bedoelde je je auto :D
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Vrie waas, mwoat!

(Gents voor: goed gezien, maat )

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

toen gokik ier best wel nie begun int west vlamsch :d
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

tim, wat is het bj. van de bagheera? er zijn verschillende schema's .
dan zal ik het u door mailen.voor de andere zaken kan ik u niet verder helpen.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

kga direct eens kijken.
kan ik mss van iemand een vraagbaak kopen?
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

omdat de papieren in aanvraag zijn kan ik het bouwjaar niet zeggen, de wijkagent komt vandaag een kijkje nemen.
maar kheb wel deze dingen:
-model: x6550
-chassisnummer: x65508x456407

weet iemand hier raad mee?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Een x6550 is een type II, dus vanaf '77
Fotootje, Tim?

Bassboss
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

amai die reactie kwam snel:) tof
eeuhm ja, kheb nu nog geen foto sorry

hij was groen maar is nu opgeschuurd helemaal
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

weet er trouwens niemand een goede manier om aan die bobine enzo te werken... in verband met plaats, je kan er namelijk heel moeilijk bij :x
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Da's nou net het leuke bij Matra's, je kan overal heel moeilijk bij. :D Het nakijken van het oliepeil doe je bv. het gemakkelijkst door de olie af te laten en in een maatbeker na te kijken of je peil nog in orde is... :D :wink:
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

hehe, is inderdaad een goede manier. maar dat probleem heb ik nog niet :D

ik verlang tot de dag dat ik men bagheera hoor draaien!!!
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

tim,
stuur me u email adres door via: pm
dan stuur ik het schema .
ludo
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ik heb je men mail gestuurd hoor, voor de mensen die eens willen praten met mij :p

timoptinternet@hotmail.com

ik zit nogal graag op msn :) heel de dag, als ik niet bij men bagh ben :)
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ik zal heel erg men best doen om de auto deze vakantie draaiende te krijgen!

ik zou me graag lid maken en lidgeld betalen, maar ik betwijfel of het dat wel waard is voor mij...
ik kan nie rijden nog , all? mag nog nie, dus kan ik ook nie meedoen aan de ritten enzo...
wat houd dat eigenlijk in lid zijn? wat hangt eraan vast?

groetjes en veel dank tim
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

het bestuur kan al u vragen betreffende lid worden wel beantwoorden.wat de ritten betreft zal dat geen probleem zijn,er zal altijd wel ergens een plaats zijn om mee terijden .alsmijn bageera klaar is kunt ge altijd als derde persoon mee rijden. bass boss zen bagheera is ook nog niet klaar en die heeft ook een plaatsje gevonden om erbij tezijn.ik kan u verzekeren het is plezant vertoeven met allemaal merkgenoten.groetjes ludo
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

kzal ervoor kijken, ik denk wel dat ik me eens inschrijf, tis ook het einde niet h? 25 ? ...

heb je al gekeken voor da schema :) kzou vandaag nog beetje willen knutselen aan men wagen :P
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

sorry dat ik mss een beetje zaag :lol:
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

zijn naar u email adres gestuurd. ludo
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ah, heel erg bedankt!!

heeft er niemand een werkplaatshandboek te koop?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Tim, er valt niet zo veel te meten aan de spoel.
Je moet een waarde hebben van, vermoed ik, tussen de 3 en de 6 kohm.
Heb hier ergens nog een spoel liggen maar vind ze even niet.
Meet dus gewoon de spoel over de twee klemmen (3 ? 6K) en dan elke klem naar massa, daar moet je een oneindige weerstand meeten.
Het is echter wel mogelijk dat de spoel onder spanning doorslaat.

Komen er eigenlijk wel spanningspulsen aan de spoel toe?
Post Reply