ontsteking bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4062
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Hallo Tim???
Bout poelie krukas, dit is rechts (passagierskant) van de motor
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ah ok? dankje!
kheb de delco uitgehaald, de onderbrekerscontacten gingen nog geen 0.1 van elkaar... kheb ze afgesteld op 0.5
en hij geeft mooi vonk!

nu zal ik kijken voor de benzinetoevoer, all? dat zal voor een andere keer zijn :lol: vanavond eens goed uitgaan, vieren dat het me gelukt is!!!
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4062
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Nie te zat h? :wink:
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

kzal men best doen, maar, kben echt blij en trots op mezelf dat die ontsteking al werkt!!

heel erg bedankt mensen!!
jullie hebben echt een zalig forum :D
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

't Komt allemaal goed dus.
Je hebt er duidelijk lol in, zo hoort het.
Legt haar maar in de watten die Bagheera.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Tim,

Draai de bougies uit de motor en zet de motor in de 3de versnelling. Dan duw je de bagheera langzaam vooruit. Je hebt dan automatisch de juiste draairichting van de motor en van de delco. Met een sleutel te plaatsen op de schroef van krukas gaat dit ook maar je kunt hier niet goed aan wegens plaatsgebrek. Cilinder 1 is de cilinder aan koppeling .
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

bedankt,
maar ik heb een probleem, gisteren probeerde ik de ontsteking.
maar een draadje was niet zo goed vast... ik hield hem er met men hand op. het was de - aansluiting

maar nu heb ik deze goed vastgemaakt. en nu als ik demareer, gaat alle licht enzo in het daschboard uit, je kan niets meer doen, je zou denken de zekering is kapot, want als je de sleutel terugdraait en nog eens probeert dan gaat het ook niet meer. maar als je dan een beetje wacht gaat het weer, dus is het geen zekering.

weet iemand hier raad mee?
ik zou denken de spanningsregelaar , maar dan zouden er zekeringen springen!!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Batterij.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

wat scheelt er dan met de batterij, ze stinkt wel enorm na dit gebeurt...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Voorzichtig zijn!!!!! Mogelijk trek je veel te veel stroom.

Nieuwe of oude batterij?
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ze zat erin als ik hem kocht :s kweet nie dat hij nieuw of oud is.
maar dan begrijp ik niet dat het gisteren ging toen ik het draadje er met men hand op hield
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Wat bedoel je eigenlijk met die draad?

Test je batterij toch maar, spanning plus 13V, je kan er even een H.. lamp over zetten om te zien of ze wel vermogen heeft. Er bestaat wel een tester voor maar dat is niet meer of minder als een belastingsweerstand (chunt) met een metertje over.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Tim,
koop een druppellader. Die houdt uw batterij altijd in optimaal geladen toestand. Zelfs als je auto meerdere weken stilstaat.
Dit toestel kan ook de staat van uw batterij controleren. Je kan dan zien aan de controlelampjes hoe het gestelt is met je batterij.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

dus als ik de batterij afneem, de auto van men vader met startkabels aan leg, dan moet het gaan?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Onder voorbehoud, ja.

Mijn ervaring met een druppellader, als de batterij slecht is, is dat hij de indruk geeft defect te zijn.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

maar ik begrijp het niet, een slechte batterij gaat toch gwn niets doen, maar deze gaat even en dan ist gedaan, gisteren demareerde hij nog:s
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ze moet wel nog over het vermogen beschikken, dat wil zeggen dat de batterij amperes, stroom, moet kunnen leveren en dat kan ze niet oneindig. Daarom dient een batterij ook tijdig "gevoed" te worden en als alles goed gaat doet de alternator dat. Nu zit je waarschijnlijk met een batterij die nog wel eventjes mee gaat maar dan gewoon door de knie?n gaat. Zet die lamp er maar eens op en je zal zien dat ze snel aan lichtintensiteit zal inboeten.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

maar dan begrijp ik neit dat het gisteren zo goed ging
hij demareerde nog goed
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Als de batterij stonk, heb je waarschijnlijk ergens kortsluiting, en idd het kan dat je batterij ,na het laden, even de indruk geeft van OK te zijn, en daarna niet meer, meestal kan de batterij dan onbelast nog wel de volle spanning geven, maar bij belasting zakt de spanning (bijna) volledig weg. Het is echter de spanning bij belasting die het belangrijkste is...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

OK, ik begin opnieuw. Vergelijk het met een benzinetank.
Een volle tank en je kan lang en onbekommerd rijden, naargelang de afelegde Km (starten) gaat je tank geleidelijk aan leeglopen tot er geen benzine meer is of komt, einde verhaal dus. Opnieuw tanken (batterij opladen) en je kan weer verder. Het enige vershil is dat een batterij niet oneindig "kan" blijven tanken daar het een chemisch werkend component is. Eenvoudig uitgedrukt ze verslijt. Vermogen, dat ligt wat moeilijker te vergelijken maar bekijk het zo, als er voldoende bezine komt gaat de motor goed lopen en lekker rijden tot er "onvoldoende" benzine komt genoeg om te draaien niet om te rijden.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je mag ook niet vergeten dat een batterij veel sneller ontladen is dan opnieuw opgeladen. Je moet minsten 15 tot 30 minuten de motor laten draaien om de batterij weer volledig opgeladen te krijgen. Dus eventjes starten en opnieuw stilleggen, en dat meerdere keren na elkaar put je batterij uit.
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

daarmee dat ik geeneen kapot zekeringetje vind!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een zekering gaat pas stuk als ze meer stroom moet doorlaten als voorzien, er dient echter wel eerst stroom (vermogen) te zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zet de batterijlader een nachtje op de batterij en je kunt weer verschillende keren starten tot de batterij leeg is. Bij een oude batterij kan het zijn dat ze al na drie keer starten leeg is. Het starten van een motor gebruikt het meeste stroom aan de auto. Het heeft geen zin om blijven te starten als de motor geen teken van leven geeft. Een beetje benzine in de carburators en als dan de ontsteking in orde is krijg je bij de eerste startbeurt al reactie van de motor. Het is wel belangrijk dat de ontstekingskabels in de juiste volgorde zitten. Heb je dit gecontroleerd? Is er ontsteking aan de bougies? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

En tim, draait je motor al?
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

neen, ik ga zaterdag een batterij gaan kopen, groetjes
:)
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

En TIm, zit er al leven in?
Welke bougies zijn er gemonteerd?
Bij de Murena van mijn zoon had ik ook problemen met de ontsteking. Ik had er de voorgeschreven bougies ingedraait; en de motor wilde maar amper draaien of eens hoesten. Maar van draaien was geen spraken. Ik heb de bougies van een andere motor genomen (met een ander nummer) en ongelooflijk maar waar, de motor draaide direct.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik denk dat Tim nog zijn nieuwjaarsroes aan het verwerken is. :D
tim
Posts: 97
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:03 pm

Post by tim »

ik ben wakker :) morgen begin ik er weer aan 8)
kzal dan eens kijken welke bougies het zijn! groetjes
Post Reply