t'Ja, waar begin je aan? Wat overkomt mij eigenlijk?

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

t'Ja, waar begin je aan? Wat overkomt mij eigenlijk?

Post by Paul »

http://cgi.benl.ebay.be/matra-simca-bag ... 0069613179
Deze wagen was ik tegen gekomen op Ebay, en, gewoon voorbij gegaan. Ik was in onderhandeling over een Porshe 924 Turbo en dan krijg je een aanval van een virus ziekte, Matramania genoemd. :o

Nu noem ik mezelf geen Matra freak!!

Maar...., een X is mijn jeugdroom geweest, een zwarte X dan wel maar deze kleur kan ik ook wel hebben, naast een Lancia Beta MC, Fiat X19, Mazda RX5....

Ik heb wel een probleempje, geen werkplaats om een dergelijke wagen te demonteren en op te bouwen, kan niet lassen of toch niet op niveau en weet echt niet hoe te beginnen.

Ofwel dien ik naar de dokter om een pil ofwel ben ik verloren.

Help........ help....... help ....
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Paul ik zou dolgraag helpen maar ik heb ??n probleem, plaatsgebrek.
Anders graag.
Pil, vergeet het. Zelfs de krachtigste antibiotica helpt niet meer.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Bedankt Alain.
De wagen kan ik wel stallen.
Maar, het is geen werkplaats.
Dus, demonteren en opmaken is dan wel een probleem.
:-?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Paul,

In eerdere posts zei Alain dat er nogal vlug beweerd wordt dat wagens rijp zijn voor de sloop.
Ik sluit me hierbij aan en daarom zou ik je bijna smeken, als blijkt dat deze wagen nog te redden is, wacht niet en koop hem!

Een Bagheera X kom je niet meer op elke straathoek tegen en stockeer de wagen desnoods een paar maanden tot je een oplossing gevonden heb om hem te restaureren.
Mijn Bagh heeft ook een zestal maanden op mijn oprit gestaan, erger nog, ik had geen afdak en heb speciaal een stevig afdak gemaakt om hem te beschutten.
Na een drietal weken zoeken had ik een werkplek gevonden!

Wat het lassen betreft, ik ken (een) man(nen) in de club die aardig uit de voeten kunnen met een half-automaat (en ik vermoed dat jij die man(nen) ook goed kent!)
Wat het uit elkaar nemen betreft, er zijn moeilijker wagens!
Doe het, Paul!
De wagen ziet er vrij compleet uit en het interieur heeft niet te hard geleden op het eerste zicht!

:evil: :evil: :evil:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Er moest en zou een type I op de oprit komen, al moest ik hem in de slaapkamer zetten...

Image

Effe een afdak erboven getimmerd...

Image

En toen ging het pas van kwaad naar erger met de mentale gezondheid van ondergetekende.
Gevolg: meeting-verantwoordelijke... 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Leuk Bart. 8)

We zullen eens zien of een afspraak te versieren valt, als die "PIL" dan toch geen zin heeft. :roll:
Hoop alleen dat het niet dodelijk is. :(

En euh...., over welk budget spreken we zoal om het ding op orde te stellen en dan bedoel ik niet "oplappen".

Reactie van de verkoper op mijn vraag "wat de re?le toestand van de wagen is"
bonsoir v?hicule pour l amateur qui veut la remettre en ?tat.(ext?rieur bon,dessous de la voiture a r?parer) mais pas de plis ni de pi?ces importantes cass?es
+
Last edited by Paul on Mon Dec 11, 2006 5:42 pm, edited 1 time in total.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Oplappen heeft geen zin. Ernstig herstellen wel. Doch het is zo, dat iedere bagheera anders is. Je hebt er geen twee die gelijk zijn, op gebied van roest. Je kan er maar een idee van hebben wanneer je de auto van dichtbij gezien hebt, en denk er nog maar het dubbele van het werk bij. Dan zal je nog niets over hebben. Plaatwerk kost weinig. Onderdelen die moeten gekocht worden, kunnen spotgoedkoop zijn, of onverantwoord duur.
Paul, mocht je echt bezielt zijn door die Bagheera, maak eerst een afspraak met die gast. Neem iemand mee die de Bagheera door en door kent. En dan kunnen jullie samen bespreken of het interessant is of niet. En laat je niet verleiden door de eerste oogopslag, maar laat de rede winnen.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Voila, Paul.

Ik zal luidop zeggen wat Benny tussen de lijnen wil zeggen: kijk niet op tegen de totale ontmanteling en laat het chassis galvaniseren!

En wat het kostenplaatje betreft, je moet er vanuit gaan dat je volgende zomer waarschijnlijk nog niet met een "herboren" Bagheera naar de rondritten zal komen, dus neem rustig de tijd en dan kan de factuur gemakkelijk gespreid worden (ik kan het weten, gelukkig heb ik nog wat te eten in de koelkast...)
Trouwens, iedere bezitter van een gerestaureerde wagen wordt onwel als hij alles zou uitrekenen...

Ik vermoed dat je niet zo gek veel onderdelen zult nodig hebben die typerend zijn voor de type II.
Het zullen waarschijnlijk mechanische onderdelen zijn zoals de remmen en allerhande dichtingen en filters die moeten vervangen worden.
Gelukkig is het mechanische gedeelte van de Bagheera zeer betrouwbaar en zal je niet gauw zonder wisselstukken geraken!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Onderdelen heb je nog niet vlug nodig. Tenzij je alles nieuw wilt hebben. Het grootste probleem en het grootste werk is de metalen onderbouw.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Daar zeggen jullie me wat " die onderbouw" daar ben ik juist bang van. Ik wil best wel wat ondernemen maar dan ga ik toch wel op jullie steunen hoor.

Maar ja, we zullen eerst maar eens gaan kijken. Ik heb zijn gegevens ontvangen om een afspraak te maken. Die man zit blijkbaar ook aan zijn PC geplakt.

Op naar de confrontatie, ik krijg nu al den bibber. t'Is nog niet te ver 105km kan ik wel overbruggen. 8) :-? :o :( :lol: :roll: :evil: :cry: :P
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

reactie

Post by erwin »

hoi paul, ik denk dat je even moet vergeten om op zoek te gaan naar een X maar eerder op zoek moet gaan naar een bagheera die je minder werk gaat kosten dan deze, hij ziet er op het eerste oog wel redelijk uit en orgineel, maar zoals je zegt heb je weinig tot geen ervaring met lassen!, daarom is het denk ik slimmer om eens te kijken op kapaza.be ,daar wordt een reeds gelaste bagheera aangeboden , ik denk dat je deze voor best een goede prijs kunt kopen, het voordeel is dat je eigenlijk al weer kunt gaan opbouwen, en dat je op deze manier ook je bagheera zo kan opbouwen als je zelf wilt! ( zoals kleur, bekleding, enz.) hij heeft al een schuifdak dus in ieder geval al wat meer opties! ik heb zelf ook een compleet gelaste bagheera gekocht, en dus hou je wat meer energie over voor het verder restaureren.(je hebt dan n.l. de meeste ellende al achter de rug).
veel succes met je keuze!
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

ter motivatie

Post by erwin »

kijk maar onder topic BAGHEERA VERVOLG , daar staan de foto,s van mijn zwarte bagheera X in opbouw, misschien een goeie motivatie!!
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Opgepast, je hebt oplappen en je hebt ernstig herstellen en lassen.
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

bagheera x

Post by erwin »

hoi paul, op www.speurders.nl met zoekwoord matra, staat een groene X te koop, kan niet goed zien of de bekleding groen is , maar ik denk van wel. dus misschien kan dit zijn wat je zoekt!!!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D Bedankt Erwin, er is al een mailtje onderweg. 8)
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

En Paul ? ? ? ? ? ? ? ? :roll: :lol: of :evil:
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op de foto's ziet het er alvast behoorlijk uit, maar schijn "kan" bedriegen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Niks! Tot nu toe.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

Wit met groene tapijten ! :roll: niet goed zeker :lol:

http://cgi.benl.ebay.be/MATRA-Bagheera- ... 0133255438
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Wat onder die groene mat zit zal wel belangrijkst zijn. :-?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Vandaag de reacteie van de eigenaar,

Goedendag,
Aanvullende foto's kan ik aanstaand weekend maken en opsturen.
Interieur is orgineel, paar kleine gaatjes in de stoelhoezen.
Betreffende werk, hij moet nog apk gekeurt worden: wat uit controlle komt is onbekend, misschien afstellen carb., lampen
Rest werk: wat roestvorming in de bak van reserve wiel.

Ja, Jules dat lijkt mij wel wat.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Paul, de witte Bagheera met groen tapijt blijkt een Courr?ges te zijn. Het tapijt is niet origineel maar dit is niet onoverkomenlijk. De Courr?ges is in elk geval een stuk unieker dan de X, hoewel beiden natuurlijk welkom zijn. En van harte zelfs. :wink:
De keuze wordt moeilijker en moeilijker en moeilijker ......... :D
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Het groene tapijt blijkt over het witte te liggen ter bescherming.
Ik heb al een afspraak met de eigenaar en we gaan zondag eens kijken.

Als hij/zij goed blijkt te zijn dien ik wel nog wat aan de vrouw te schaven, die begint namelijk wat tegenwind te blazen. Als ze aanhaalt dat vijf wagens voor twee personen wel genoeg is........ ja... wat kan ik daar tegen inbrengen. :-?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Waarom al die ringen als je maar 2 ringvingers hebt?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D :lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol:
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Trouwens je kan de vijfde auto gebruiken als ??n van de vier andere weg is voor onderhoud of voor herstelingen.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

je kan ook stellen dat je zeker wil zijn dat ze altijd een goede auto tot haar beschikking heeft, met 6 auto's is die kans groter dan met 2 :oops:

maar ik ken het verhaal wel
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:o :D 'T Is aangenaam om weten dat er vrienden zijn die je met wijze raad bijstaan!? 8)
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

Kan ik eventueel een poging doen om t"vrouwtje te overtuigen ? :roll:

Groeten
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:lol: Ik zal de boodschap overbrengen. :lol:

Alvast hartelijk bedankt, allemaal. :lol:
Post Reply