Ruitenwissers .

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Ruitenwissers .

Post by GODFRIED »

Tijdens de rit naar de bestuursvergadering heeft het veel geregend. Mijn ruitenwissers hebben mij ontgoochelt. :( Ze vegen de ruit moeilijk zuiver en springen op de ruit. Is dit normaal bij een bagheera? Er was die dag wel veel wind. Weet iemand hierop een goede oplossing? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Het "springen" op de ruit kan je voorkomen door voorzichtig de wisserarmen met een tangetje te verdraaien.
Hierdoor verander je de hoek van het wisserblad ten opzichte van de ruit.
Hoe kleiner die hoek, hoe minder de wisser zal "schrapen".

Ook het plaatsen van een "spoilertje" helpt om de wissers beter door de rijwind tegen de voorruit te drukken.
Zo'n spoilertjes kan je in de autohandel kopen.
Je hebt twee modellen, het bekende model met de 4 of 5 schuine plaatjes boven mekaar en het platte gestroomlijnde model.
Ik zou opteren voor het platte model daar het bijna niet opvalt.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bosch heeft een ruitenwisser met ingebouwd spoilertje , en idd ze wissen beter. :wink:
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Doe eens RAIN-X op je voorruit. Die heb ik destijds ook op mijn Bagheera gedaan. Het resultaat is verbluffend boven 60 km/h.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik moet wel toegeven dat ik van het originele ben afgestapt. De originele ruitenwissers hadden een te klein bereik. Links heb ik een ruitenwisser van 45 cm en rechts een ruitenwisser van 50 cm. Welke is de originele lengte?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja Benny die Rain-X werkt daadwerkelijk.
Het produkt bestaat in twee versies het eerst is aan te brengen op de ruit en het tweede product kan in het watertankje.

Godfried, zijn die rubbers niet verhard? Anders heeft Bart waarschijnlijk de juist oplossing door de hoek te wijziggen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zo vlug ik ergens kom waar ze die rain-X verkopen ga ik hem meebrengen. Wie weet de juiste afmetingen van de ruitenwissers van een bagheera 2 van 1977? De geplaatste ruitenwissers zijn nog niet veel gebruikt. Maar omdat ik van de originele maat ben afgestapt is de veerkracht van de ruitenwisserarm misschien niet strek genoeg om de ruitenwisser tegen de ruit te drukken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Die rain-x ken ik en geeft een goed resultaat.
Dit produkt zorgt er voor dat de ruit tijdelijk waterafstotend wordt.
Er wordt een laagje was op de ruit aangebracht waardoor de waterdruppels dadelijk wegrollen en de ruitenwissers maar half zoveel moeten gebruikt worden.
Echter, als de wisserbladen niet goed functioneren, zal men met rain-x ook niet geholpen zijn.

Ik denk dat het niet zo gek veel uitmaakt welke lengte van wisserbladen men gebruikt.
Van zodra ze niet groter zijn dan de ruit, zou ik zeggen...
Je hebt er immers alle belang bij om de wisserbladen zo groot mogelijk te nemen.

Zoals je zelf zegt zou het rubber verouderd en hard kunnen geworden zijn.
Ik vermoed dat je niet zo vaak met Bagheera in de regen zult gereden hebben waardoor je de ruitenwissers amper zult gebruikt hebben sinds de restauratie.

Ook viel er op die bewuste zondag heel veel regen en de wind speelt ook een belangrijke rol.
Ruitenwissers uit de jaren '70 zijn nu eenmaal niet zo degelijk als deze op de huidige wagens.
Vergelijk de dunne ruitewisserarmpjes op jouw Matra maar eens met deze van een hedendaagse middenklasser...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Normale maat is 400mm zowel links als rechts
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb destijds eveneens de grootst mogelijke wisserbladen gemonteerd. En ik heb nooit problemen gehad met de zichtbaarheid wanneer de wissers gebruikt werden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Bedankt voor de vele reacties.

Wat ga ik nu doen!

De groots mogelijk ruitenwissers behouden.
Nieuwe kopen. Als deze ook hakken op de ruit! Dan ga ik de ruitenwisserarm plooien. Mijn ruit behandelen met rain- X. Ruitenwissers kopen met een spoiler op.
Dan hoop ik dat het probleem zich niet meer voordoet.
Ik hou jullie op de hoogte.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply