Het kon een ontwerper zijn van Matra!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Het kon een ontwerper zijn van Matra!

Post by GODFRIED »

Beste Matravrienden,
Vandaag ben ik samen een andere Matraliefhebber (Raymond Nelissen)gaan kijken in een loods waar enkele bagheera's stonden.Hij had mij verteld dat hij een man kende die 86 jaar is en nog met Matra bezig is.Het hoe! En waarom? Moest ik te weten komen.Daarom werd er een afspraak gemaakt om deze bijzondere man eens persoonlijk te spreken.Zoals jullie weten gaat bij Matra vliegtuigen en auto's hand in hand, het is allemaal daar dat het begonnen is met Matra.Dit is ook het geval bij deze 86 jarige persoon die zelf vliegtuigen bouwt en er mee in de lucht hing.Zijn vergunning krijgt hij niet meer! Waarschijnlijk is hij te oud.Maar de passie blijft door zijn bloed stromen.Ik waande mij op een gegeven moment ergens in de ontwerphal van Matra.Daar zijn loods op instorten staat is hij noodgedwongen zijn auto's aan het opruimen.Er staan nog twee bagheera's ??n model 1 en ??n twee.Een Ford taunus van eind 70, een Renault espace diesel model 1 en een citroen BX.Ook staan er nog twee vliegtuigen die niet afgewerkt zijn.De bagheera's zijn te koop! Het model 1 is verre staat van ontbinding en staat nog uit gewoonte overeind.De linkse deur is er al van afgevallen.Van de bekleding blijft niet veel meer over.De bagheera 2 is iets beter en zou nog gerestaureerd kunnen worden ook hier is de binnenbekleding versleten tot en met.De motor zou nog draaien maar we hebben geen poging gedaan.Deze bagheera heeft wel een origineel opendak en vier aluminium velgen.De man kan er moeilijk afstand van doen.Hij heeft er al vele uren aan gewerkt(gelast) maar dit werd niet vakkundig uitgevoerd.Gewoon plaatjes oplassen!Dat is het niet.Nog een week en de loods wordt afgebroken.Als er iemand interesse heeft hier is de man zijn telefoonnummer 011/311973.Ik heb hem gezegd als hij 200 ? krijgt voor de twee dat hij dan h??l blij mag zijn.Hij kon er niet mee lachen en zei dat ze zo weer in orde waren.Ik kan alles maken zei hij.Dat geloof ik wel.Maar waar begin je aan! Zie de foto's
Groetjes. :wink:
Attachments
IMG00031.JPG
IMG00031.JPG (45.97 KiB) Viewed 4407 times
IMG00032.JPG
IMG00032.JPG (53.59 KiB) Viewed 4407 times
IMG00033.JPG
IMG00033.JPG (65.47 KiB) Viewed 4407 times
IMG00035.JPG
IMG00035.JPG (59.04 KiB) Viewed 4407 times
IMG00036.JPG
IMG00036.JPG (52.07 KiB) Viewed 4407 times
IMG00040.JPG
IMG00040.JPG (69.51 KiB) Viewed 4407 times
IMG00045.JPG
IMG00045.JPG (58.37 KiB) Viewed 4407 times
IMG00060.JPG
IMG00060.JPG (50.66 KiB) Viewed 4407 times
IMG00062 (2).JPG
IMG00062 (2).JPG (49.53 KiB) Viewed 4407 times
IMG00064.JPG
IMG00064.JPG (46.73 KiB) Viewed 4407 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Liefde is blind

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Jongens, wat een Bagheera roesten kan. Misschien zijn de pedaalrubbers nog te gebruiken...

Godfried, ik denk dat we samen eens een toer langs alle schuren en koten van Walloni? moeten doen op zoek naar "Matra-archeologie".
Ik denk dat er nog het ??n en ander op ons te wachten staat.
Misschien ook een paar zeer aangename verrassingen! Wie weet!
In Nederland en vooral Frankrijk moeten ook nog heel wat stofferige Bagheera's te vinden zijn.
Jammer genoeg kan een mens niet alles gaan ophalen en in ??n grote schuur onderbrengen waar ze dan waarschijnlijk hetzelfde zouden doen, namelijk verder in vrede roesten...
Toch zou het de moeite lonen om nog zoveel mogelijk van de sloop te redden. Hier zal enkel de toekomst raad brengen.
Als blijkt dat de Bagheera binnen afzienbare tijd een sterk gewilde auto wordt, dan zal hetgeen er nog rest aan wagens en onderdelen snel in "goede" handen komen maar ik betwijfel het, eerlijk gezegd.
Dus, rest er ons om onze kerngezonde en nog levende wagens goed te onderhouden en te bewaren.

Alleszins ben ik er nogal van overtuigd dat deze twee Matra's meer vervallen zijn dan de schuur waar ze in staan en ze steevast zullen eindigen in de laadschop van de bulldozer die het boeltje komt opruimen.
Weer een stukje Matra-geschiedenis dat verdwijnt... :-?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb nog nooit een wagen gezien die zoveel roest als een bagheera, ieder stukje ijzer is aangetast.Het is bijna niet te geloven!
De schuur is in dezelfde staat dan de bagheera's,1/4 van de schuur is ingevallen.De eigenaar van de bagheera's is overtuigd dat hij deze twee wagens nog kon restaureren.Het model 1 is bijna volledig weggeroest en zeker niet meer te restaureren.Het model 2 is niet zo slecht van chassis maar er is al veel aan gelast. Als ik deze bagheera moest restaureren zou ik alle gelaste plaatjes los slijpen en opnieuw beginnen.Het interieur is volledig aan vervanging toe.Wat ik nog interessant vond zijn de originelen velgen.Het doet een beetje pijn als ik een bagheera in zo een staat zie staan.Ik zou ze allemaal willen redden!Maar helaas er zijn grenzen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

gogfried
is dat die persoon van stevoort?
waar haald gij u voorste remblokken,dan heb ik zeker de juiste.
groetjes ludo.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is niet de persoon van Stevoort maar een 86 jarige man van Runkst.De remblokken kun je nog in de autoshop vinden.Neem een oud exemplaar mee zodat ze kunnen vergelijken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ehum......,.........???? :-?

Godfried, ik hoop dat je nog foto's genomen hebt voor het archief.
Die worden denk ik meer waard als de auto's. :-?
Ik vrees ook dat de foto's langer zullen circuleren als de wagens zelf.
Heb je de nrs van deze wagens want ik denk dat ze echt tot schroot zullen herleid worden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,
Toen ik de bagheera's gezien had was alle motivatie om chassisnummers te nemen weg en was ik gelukkig toen ik in mijn bagheera stapte.Deze is aan de eeuwige jachtvelden ontsnapt door mijn koppigheid om een bagheera in mijn bezit te krijgen.Helaas kan ik dit niet zeggen van de andere 4bagheera's die ik gesloopt heb. Er zullen er maar weinige overblijven!Laat ons hopen dat er nog vele gered worden maar dan wordt het hoog tijd! Het zal jaar na jaar moeilijker worden om een goed exemplaar te vinden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried,
ben vandaag ook gaan zien naar die twee bagheera's.nu staat alles bij hem thuis.man wat daar allemaal staat.hij zij dat hij de bagheera's niet wegdoet.hij gaat ze zelf nog opmaken zij hij anders had ik gevraagd naar de achterruit .eerlijk ik durfde de 1 niet aanraken uit schrik dat hij uit elkaar zouw vallen.wel veel uitleg gekregen over alles wat er staat.nu is hij alles wat auto is aan het opruimen,dan kunnen de bagheera's in de garage.er lagen zeker 15 motors om naar de sloop tedoen. en dat op die ouderdom nog doen, petje af.ik ben weeral wat wijzer. groetjes ludo
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op naar de 100 (of moet ik 120 zeggen) voor de man uit Runkst. Het is hem in elk geval gegund.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Die bagheera 1 opmaken!Dat mag hij vergeten!Een schroothandelaar zal hem niet willen omdat er nog te weinig ijzer is van overgebleven.Die bagheera 2 is nog te redden maar dan zal het complete interieur vernieuwd moeten worden.Dat zie ik hem op die leeftijd niet meer doen.Maar het is een bijzonder man met nog v??l energie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply