eerste rijervaring met een Murena!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

eerste rijervaring met een Murena!

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Vrijdag de 30 ste juni heb ik voor de eerste keer met een murena 1.6 gereden. De eigenaar Raymond Nelissen vond dat zijn remmen niet goed werkten! Aan de remmen heb ik niets abnormaals gemerkt.Hij zie? dat bij het tweedekeer indrukken van het rempedaal de remkracht verminderde?.Wat me wel is opgevallen!De motor rijdt h??l anders dan een bagheera.Als hij gezegd had dat het een 2.2 was had ik hem geloofd.Bij de volgende meeting had ik graag dat iemand met bagheera ervaring eens met mijn wagen rijdt en me dan zijn mening geeft. Het kan niet zijn dat het vermogen verschil zo voelbaar is.Raymond zegt dat de motor te lui is.Geef hem mij een week en het is opgelost zegt hij.Ik ben een rustige chauffeur en rij zelden in de hoge toeren.Dit kan toch niet veroorzaken dat de motor voelbaar minder vermogen heeft.Ik ben aan het overwegen om eens naar garage Verhulst te gaan!Zij kennen de matra bagheera en kunnen me zeker zeggen of de motor zo hoort te zijn.Ik vind dat hij niet slecht rijd. Zo een verschil met een murena had ik niet verwacht en vind ik niet normaal.Graag jullie mening. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

de Murena 1,6 heeft wel een groter koppel dan een Bagheera, ook al hebben sommige Bagheeras bijna evenveel Pk/Kw als de Murena.
Koppel Murena 1,6 - 136 Nm bij 3200tr
Koppel Bagheera 1294 106 Nm bij 4400 tr
serie 1 108 Nm bij 3200 tr
S 1442 123 Nm bij 3000 tr
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Georges1
Zou dit verschil dan echt zo goed voelbaar zijn?Want het is een merkbaar verschil. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een Baghera is ook een wagen van een modernere generatie en kan wel degelijk een verschil maken. Maar het kan ook zijn dat jou motor lui is en dat kan komen door je rijstijl, een hoog Km gehalte of slechte afstellingen.

Zelf heb ik het meegemaakt dat mijn Audi niet bijster goed meer presteerde. Dit was duidelijk voelbaar ik hernemingen en reageren op het gas. Ik heb toen de motor laten reviseren...... en, was er verschil? E?n maal raden, ja, dus het was zelfs van die orde dat ik de wagen niet meer herkende!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga het hier niet bij laten.Eerst zou ik eens met een andere bagheera willen rijden.Ludo voel je het aankomen! Ik wil eens met je bagheera rijden en dan mag jij met mijn bagheera rijden. Ik ben echt benieuwd of er een verschil is!Zo ja! Dan moet ik iets ondernemen.Volgens mij heeft mijn bagheera maar ongeveer 115000 km gemaakt.Hij is maar 5 jaar in het verkeer geweest voor ik hem kocht.De compressie is hoger dan voorgeschreven door Matra.Om te beginnen ga ik de motor wat meer toeren laten maken voor ik schakel.Nu schakel ik tussen de 2 en de 3000 tr.Ik moet toegeven dat ik er ook weinig mee rijd.Max. 3000 km per jaar.Als ik niet met die murena had gereden wist ik niet beter! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Is je motor eigenlijk wel goed afgesteld, het ontstekingstijdsstip kan aardig wat verschil maken. Met de M530 heb ik duidelijk kunnen voelen wat ontsteking betekend. Geleidelijk wat agresiever gaan rijden kan ook wat verschil maken maar wil je het de motor wel aandoen?
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried,ge kunt altijd eens met die van mij rijden.ik vind dat hij goed optrekt en in het voorbij steken vind ik dat hij zeer snel is .komt waarschijnlijk omdat ik nu met een diesel automatic rij.en die is niet van de snelste.150km per uur heb ik er al uitgehaald toen ik naar u kwam maar durfde hiet harder ,ben niet gewoon om zo hard de rijden.ik vond wel dat hij toen veel dorst had.ge laat maar iets weten als ge tijd hebt dan kom ik wel eens langs en kunnen we hem eens testen .hier durf ik dat niet veel teveel fl. met al die alogt. ik hoor wel iets .groetjes ludo.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Ik probeer me altijd aan de voorgeschreven snelheid te houden.Ik heb al 3 snelheidsovertredingen op mijn naam, allemaal in zone 50.Waarvan twee in Nederland.Hier dan de gereden snelheid bij de overtreding 64,69,67 km/u. Zonde van het geld! Ja, Ludo ik wil onze bagheera's eens met elkaar vergelijken.Ik zal wel iets laten weten.Het is zeker niet dringend.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply