aanpassing bekleding en verandering van dashboard naar groen

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

aanpassing bekleding en verandering van dashboard naar groen

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Ik loop al enkele jaren rond met het idee om de bekleding en het dashboard van mijn bagheera in de originele stand te brengen.Nu heb ik een bruine bekleding en dashboard uit een bruine bagheera.De zetels en de deurpanelen zijn gecombineerd.Mijn bedoeling is om alles te bekleden zoals Matra dat heeft gedaan. Dit is voor mijn bagheera een groen interieur.Ik heb indertijd een groene bagheera gesloopt!Wat heb ik nog nodig heb is zoveel mogelijk originele groene skai om bepaalde stukken na te maken.Ook vloerbekleding die nog bruikbaar is of stukken daarvan.Wat ik zeker nodig heb en moeilijk na te maken is de bekleding of het volledige stuk rond de instrumenten en de schakelconsole.Dit stuk wat ik heb is beschadigd zie foto's.Ook slechte zetels in skai zijn welkom hiervan kan ik stukken gebruiken om aan de vensters of op andere plaatsen iets te bekleden.Met wat geluk is de skai van de zelfde kleur.Alles is welkom.
Groetjes. :wink:
Attachments
IMG00013.JPG
IMG00013.JPG (37.75 KiB) Viewed 7119 times
IMG00011.JPG
IMG00011.JPG (58.44 KiB) Viewed 7119 times
IMG00008.JPG
IMG00008.JPG (69.02 KiB) Viewed 7119 times
IMG00007.JPG
IMG00007.JPG (58.62 KiB) Viewed 7119 times
IMG00006.JPG
IMG00006.JPG (64.29 KiB) Viewed 7119 times
kapotte skai.JPG
kapotte skai.JPG (38.49 KiB) Viewed 7119 times
groene zetel.JPG
groene zetel.JPG (35.04 KiB) Viewed 7119 times
een beetje vuil.JPG
een beetje vuil.JPG (47.27 KiB) Viewed 7119 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Voor een wagen als de jouwe, die piekfijn gerestaureerd is, zal je je moeten richten tot stoffenhandelaars en alles opnieuw maken, vrees ik.
Ik meen me te herinneren dat Ronny (Ronnyluxor op het forum) nogal thuis is in stoffen en jou misschien aan een gelijkaardige stof kan helpen.
Neem eens contact op met hem.

Wat de bekleding van het instrumentenpaneel (gedeelte rond de wijzers) betreft, ik heb nog een zwart stoffen model uit mijn type I liggen dat je gerust mag hebben om als model te gebruiken om na te kunnen maken.
Je kan het voorzichtig uit elkaar nemen om zo de juiste maten van de lapjes stof te hebben en na te maken.
Desnoods verwijder je de groene stof van het dashboard dat je nog liggen hebt en haal je deze uit elkaar.
Dit is inderdaad het enige moeilijke om na te maken.
Je zult iemand moeten vinden die het voor je wil stikken en naaien.

Voorts is het Bagheera-dashboard eigenlijk simpel te bekleden.
Het kleven van de stof heb ik gedaan met zeer dunne en dubbelzijdige kleefband van 5 cm breed om tapijt vast te leggen (zie foto's)

Kleven met dubbelzijdige tape

Image

Het model voor de bekleding rond de wijzerplaten heb ik nog liggen

Image

Het bekleden van de boordplank is vrij simpel met uitzondering van het inpassen van de ventilatiesleuf

Image

Alles opnieuw samenvoegen en je bent door het moeilijkste heen

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

reply

Post by erwin »

hoi godfried,
heb een tunnelbak in het groen liggen met pookhoes in groen skai, en heel misschien wel wat meer maar dat laat ik je nog wel weten!!
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Godfried,

Een dashboard van een type 1 in een type 2 steken is nu toch ook niet
origineel. Kan je nergens een dashboard van een type 2 vinden? Of zie
ik het verkeerd?

Groetjes,

Frank.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Frank,

Er waren destijds twee types dashboards voor de type 2.

Het eerste was zoals de type I maar dan met een kleurloze plexi voor de wijzerplaten.

Image

Dit is een type I dashboard (Courr?ges) zoals steeds met groene plexi voor de wijzerplaten.

Image

Pas later heeft men op de type 2 een moderner dashboard toegepast.

Image

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Ik ben blij dat ik reacties krijg.
Bart, als ik nog originele stukken kan vinden die in goede staat zijn waarom dan moeilijk doen.
Frank,mijn bedoel is zeker een dashboard van een type 2 te gebruiken.Maar het is zoals Bart zegt ze hebben twee types gebruikt.De bagheera?s van de laatst lichting hebben een murena dasboard.Trouwens ik heb dit nog liggen maar het is niet in goede staat.Zoals de foto?s hierboven aantonen.Op de bekleding rond de wijzerplaten is een stukje skai kapot.Dit is onmogelijk om fatsoenlijk te herstellen.Het is een stukje van 1cm daarom zoek ik een andere bekleding of het volledige stuk.De tunnelbak was niet bij mijn afbraak bagheera of ik ben hem kwijt ook de voeten steunplank ontbreekt!Erwin,de tunnelbak,het dashboard,de zetels,de deurpanelen zijn met groene skai bekleed.Zelfs met stukken groenen skai van zetels en andere bekleding ben ik al te vreden.Er zit altijd iets tussen wat ik kan gebruiken.Misschien om iets na te maken.Ik kan hier geen nieuwe skai voor gebruiken. Dan heb je altijd kleurverschil.Ook vloermatten van een afbraak zijn welkom er zullen altijd bepaalde stukken nog goed zijn.Mijn vrouw die zegt" je bent gek de bagheera is zo mooi"Maar ja, gek zijn die matraliefhebbers wel allemaal een beetje!Het bruine dasboard dat ik nu in mijn bagheera heb is 100% in orde.Daar kan ik misschien iemand anders gelukkig mee maken.Laat het dan maar horen.Ook de vloerbekleding is in goede staat.
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Vanaf welk bouwjaar of chassisnummer werd er dan overgeschakeld naar
het nieuwe type dashboard? Waarschijnlijk hadden ze nog een hoop van
die eerste dashboards liggen en hebben ze die eerst opgewerkt alvorens
naar het modernere dashboard om te schakelen.

Groetjes,

Frank.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Toen je hier geweest bent heb je iets gezegd over groene onderdelen van een bagheera die je nog liggen had.Je ziet wat mijn bedoeling is.Als je eens tijd hebt! Kijk eens wat je liggen hebt.Ik ben met alles tevreden een stukje reserve kan nooit kwaad.Pas op ik heb nog niet wat ik zoek.Maar er is v??l hoop.Ik meen dat je ook gezegd hebt dat groen een kleur was die Matra veel gemaakt heeft.Vandaag ga ik nog eens kijken naar je chassis. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik heb nog een voetensteunplank voor je liggen in GROEN!
Ze heeft enkel een flink sopje nodig en een likje verf aan de achterkant.
Indien je wilt mag je ze hebben daar ik ze niet nodig heb in de type I.

Image

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Frank,

Volgens het werkplaatshandboek zou men in 1979 vanaf serienummer 9 X 100.001 overgeschakeld zijn naar het nieuwe dashboard.

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad Godfried, je hebt juist gehoord. In principe heb ik het volledige interieur liggen van een Bagheera S. Het eige waar ik over twijfel is het plafond.

Groeten Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, zijn deze dan het zelfde!" bij type 1 en 2"
Die voetensteunplank mag je meebrengen als je de drukgroep en het schakelsysteem komt halen.Dan kunnen we het eens bekijken of het de kleur is die ik zoek!Ze ziet er nog goed uit en inderdaad na een wasbeurt zal deze nog beter uitzien.Ieder stukje is welkom.Als we ons een beetje willen verstaan kunnen we vele gelukkig maken.Dat is ook de bedoeling om in clubverband elkaar te helpen.Ik noem het teamkracht en zonder dit kan een club niet bestaan.Ik heb het nog al gezegt"spijtig dat we niet allemaal in dezelfde straat wonen?.Geen zin om te verhuizen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Als je dit groen interieur niet gebruikt wil ik wel iets met je regelen.Voor mij is het nu een droom om mijn bagheera interieur naar het groen om te bouwen en ieder stukje groen van een bagheera is welkom.Als het dak er niet bij is!Maakt dat niet uit.Omdat mijn Bagheera een open dak heeft zal het ook niet passen. Maar om het kompleet te maken zal ik toch een groene dakbekleding nodig hebben voor de zijkanten.Die stukjes skai met die gaatjes in achter. De zijkanten is gewone skai denk ik! Mijn puzel begint al samen te vallen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Graag gedaan, Godfried! Ik denk er net hetzelfde over! Je zal misschien nog vlug een compleet groen interieur hebben met wat geluk.
De voetenplank was bij de onderdelen die ik bij mn Bagheera meekreeg.
Maar aangezien de eerste type I deze niet hadden en mijn interieur een andere kleur zal hebben, heb ik ze niet nodig en ben ik blij dat ik er iemand anders mee kan helpen.
En eh, wat dat verhuizen betreft, voor een Rekemse schone wil ik nog wel eens een uitzondering maken... :oops:
(en dan moet ik ook niet meer zo ver rijden als ik in nederlands Limburg een wedstrijd of concert moet gaan spelen...) :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zal eens uitkijken voor een schoonmoeder!Sorry een schone bedoel ik. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ja, liefst een schone want mijn huidige schoonmoeder kan geen kinderen krijgen... :lol:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Godfried,

ik ben eens gaan snuffelen tussen mijn reserveonderdelen. Ik heb het volledige groene interieur gevonden. Ook de dakbekleding. Maar die geperforeerde skai heeft een paar scheurtjes ( van tijdens het losmaken). Wat ik echter voorlopig niet terug vind, is het motordeksel en de hoedenplank. De zetels zijn niet meer in nieuw staat. Er zijn een paar naden die losgekomen zijn. Niets ernstig maar het moet toch aangepakt worden. De tapijtbedekking die gekleeft is zoals op de dorpels en op de motorbovenplaat heb ik niet.

Groeten Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Wat je niet hebt of niet kunt missen is geen probleem.Ik krijg mijn puzzel wel in elkaar.Je maakt me h??l blij met deze onderdelen.Het motordeksel en de hoedenplank zijn meestal verkleurd door de zon en moet ik toch opnieuw bekleden.Deze heb ik nog liggen in een andere kleur.Hoe meer originelebekleding ik heb! Hoe groter de kans om deze stukken opnieuw te bekleden.Van de zetels ga ik alleen bepaalde stukken bekleding gebruiken.De originele chauffeurzetel is bij mij gescheurd misschien dat ik een stuk van de zetels die jij hebt kan gebruiken om deze te herstellen.Normaal gezien blijven de zetels die nu in mijn bagheera staan erin.Deze zijn opnieuw gemaakt uit origineel Matrastof, groen met een klein beetje zwart.Als ik de andere groene zetels kan herstellen dan zou ik eens van interieur kunnen wisselen.Dan ik heb ik het gevoel dat ik weer met een andere auto aan het rijden ben.Niet dat mijn bagheera me gaat vervelen maar het is weer eens iets anders.Mijn bagheera verkoop ik niet, deze blijft bij me tot de dood ons scheid.Omdat hij(zij) gegalvaniseerd is zal ik het wel zijn die weg gaat!Ik ben er zeker van dat jij ook zo denkt over je bagheeera anders zou je die moeite niet doen.Onze vriend Bart heeft de zelfde microbe en er zullen er nog zijn! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Dat groene plexiglas zou ook mooi zijn bij mijn groene bagheera.Weer een goed idee op gedaan.Bedankt voor de tip.Het zal wel niet gemakkelijk te vinden zijn maar zeg nooit! "nooit". :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ware het niet dat ik nog zo'n groene plexi wijzerblok liggen heb, maar die hou ik liever als je het me niet kwalijk neemt. Je weet immers nooit dat ik deze nog zal nodig hebben. De kans is klein maar het zal je maar overkomen dat de boel defect raakt en dan kun je toch terug rijden...

Ik kan je wel een tip geven:

Het lichtmetalen kader rond het plexiglas kan heel eenvoudig verwijderd worden door voorzichtig met een brede platte schroevendraaier de omgebogen lipjes recht te plooien.
Zo neem je de kader er af en je vervangt je heldere plexiglas door een groene waarop je de kader terug monteert door de lipjes terug plat te drukken.
Je moet natuurlijk aan zo'n groen stuk plexiglas geraken of je kan het helder stuk plexiglas spuiten met een spuitbus waarmee men heden ten dage de achterlichten van "getunede" wagens spuit.
Die bestaan in verschillende kleuren als ik me niet vergis.

Image

Image

Succes :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Je hebt gelijk, nu moet je zorgen voor wat reserve onderdelen achter 5 of 10 jaar zal er niet veel meer te vinden zijn.
Dat instrumentenpaneel komt dat uit een type 1?Hebben alle type 1 zo een groen instrumentenpaneel?Weet je of het plexiglas past op en type 2?Het spuiten is ook een optie of bekleden met folie! Ik vind daar wel iets op!Het idee is ontstaan na het zien van jou foto's. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried,ik heb ook nog een groen op overschot.ik denk dat de lampjes er niet meer in zitten.kunt ge ook hebben als ge wild. groetjes ludo.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik denk zelfs dat men de groene type I wijzerunit in een ander SIMCA-model heeft gebruikt, ik denk de SIMCA 1308 maar ben niet zeker.
Zal het even moeten natrekken.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ludo,
Bedankt! Ik ben al tevreden met alleen het groene plexiglas.Bewaar het maar voor mij.We zullen wel iets regelen als ik zo ver ben.Ik zou ook dolgraag je bagheea 1 eens willen zien.Hoe is het afgelopen met die achterruit! Heb je er al ??n andere kunnen vinden?Ik ga eens bij je komen kijken maar ik laat je op voorhand iets weten.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, van de Simca 1308 zal ook wel niets meer te vinden zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

bekledingstoffen

Post by erwin »

kijk eens bij www.westtrading.nl een aanrader voor iedereen die nog wat zoekt!!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Erwin, Bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Erwin,
Heb je die tunnelbak nog kunnen vinden! Is hij nog in goede staat?
Het dashboard heb ik van Benny.
De voetsteun komt van Bart.
Nu nog een groene tunnelbak!!!!!!!!!!!!
De kofferdeksel en het motordeksel kan ik opnieuw bekleden.Deze onderdelen zijn meestal verschoten van de zon.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

reactie

Post by erwin »

hoi godfried, eerst ff dit http://cgi.ebay.de/SIMCA-MATRA-Bagheera ... dZViewItem denk dat het wel is wat je zoekt, de tunnelbak heb ik nog heb verder ook wel nog wat andere groene dingen voor je denk ik , heb net een bagheera gekocht met een compleet groen interieur, en we zijn er nog even over aan het na denken om dit te vervangen door een ander. de foto van de bagheera staat hieronder!!
de rood mettalieke is een net aangekochte sloper met een hele vracht aan onderdelen, waar nog erg mooi spul bij zat!!
Attachments
imag10061_118.jpg
imag10061_118.jpg (57.65 KiB) Viewed 6410 times
imag10052_170.jpg
imag10052_170.jpg (118.64 KiB) Viewed 6410 times
erwin
Posts: 191
Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
Location: kranenburg brd

toegift

Post by erwin »

hier dan nog ff "drie op een rij"
Post Reply