motor uitbouwen

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
plischke
Posts: 1
Joined: Wed Apr 19, 2006 6:57 pm

motor uitbouwen

Post by plischke »

De motor moet eruit vanwege olielekkage aan vliegwielkant.
Hoe kan ik het makkelijkste de motor laten zakken en met
name hoe krijg de aandrijfassen eruit ?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hallo,

Eerst neem maak je de remklauwen los en hangt ze aan de achterste draagarmen.
Schokdempers losmaken.
Centrale moer van de beide achterassen losmaken, torsiestang losmaken en nu komt het moeilijkste, de draagarmen naar beneden krijgen. Deze worden tegengehouden door de veerstaven (zeskante staven).
Met een lange stalen buis maak je een hefboom tussen de draagarm en de dwarse travers (dikke koker, onderdrukvat) en duwt met die hefboom de draagarm naar beneden tot de uiteinden van de aandrijfassen uit de wielnaven kunnen genomen worden.

De motor uitbouwen is niet zo moeilijk, wel de voorbereiding.
Je zit de auto op ongeveer 70 ? 80 cm hoogte (zie foto's topic "Bagheera I" waar ikzelf een motor uitgebouwd heb)
Alle koelleidingen loskoppelen (moeilijk toegankelijk), stroomkabel startmotor en andere elektro losmaken.
Gas en chokekakel enz...
Dan versnellingsbakbediening, koppelingspomp en onderste motorsteun losmaken.
Vervolgens een kabel of ketting aan de twee hefogen op het blok vastmaken om de motor d.m.v. een lift of een takel iets omhoog te kunnen trekken, wat onder spanning zetten (anders valt hij!)
De linker en rechter motorsteun losmaken en wegnemen en vervolgens de motor+versnellingsbak laten zakken op een plat wagentje waardoor je alles vanonder de wagen kunt rijden.
Opgelet dat je de motor zigzag laat zakken om de dynamo niet tegen de achterste travers (dikke koker) te laten kloppen.

Ik heb de job alleen kunnen doen, moet wel opletten dat je je wagen goed stabiel zet en de hefinrichting degelijk is!

Succes

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vakkundige uitleg van iemand die het kan weten.Ik heb het ook zo gedaan alleen de aandrijfassen gaan er gemakkelijker uit aan de versnellingsbakzijde.Je moet de wielarmen dan niet zo ver omlaag duwen.Ik heb deze manier zelf nog niet toegepast maar het is al door meerderen forum gebruikers bevestigd.
Groetjes, :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply