Ombouw naar vijf versnellingen!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Wel niet boven de 4000 tr/min gaan. :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Weet je wat ons probleem is! We vergelijken onze bagheera's met de wagens van nu.Ik sta er niet altijd bij stil dat mijn Bagheera al een beetje op leeftijd gekomen is .Voor een leeftijd van 29 jaar kan hij nog goed met het verkeer mee.Zelf ben ik ook al wat op leeftijd.Je voelt het wel maar wil het niet aanvaarden.
Ludo, ik heb altijd een trekkabel bij als je niet kunt volgen kan ik je nog altijd op sleep nemen(Grapje).Het is zoals Bart schrijft het gaat niet om de snelste.Maar om wie het meeste geniet!
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Het leven gaat al zo snel, geniet van elk moment dat het kan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Onlangs heb ik interessante informatie ontvangen over het ombouwen van een versnellingsbak.Dit van specialisten die weten waar over ze praten. Het garageteam van Verhulst.Omdat er bruikbare informatie bij zit wil ik dit jullie niet onthouden. Veel leesplezier. :wink:
Met dank aan Peter Verhulst.

Als reacktie op de verhalen op matramania wil ik nogmaals benadrukken dat het heel goed mogelijk is een 5 bak op een bagheera motor te plaatsen van de laatste generatie gebouwd na 80.
Indien u hiervoor bewijs wil kan dat.
Ikzelf heb verschillende motoren van een bagheera los in voorraad en het enige belangrijke hieraan is de onderste bevestiging zoals ik al zei.
Dat het vliegwiel verschillend in diameter is is petinent onjuist enkel de diameter van de koppelingschijf.
De ene is 180 mm en de jongere type s zijn 190 mm in diameter,
de kans is groot indien u een 190 mm koppelingsschijf heeft dat uw motorblok GESCHIKT is voor een 5 bak.
De eerste koppelingen van 180 mm waren veel te snel versleten en daarom hebben zij op hetzelfde vliegwiel een grotere koppelingsschijf gemonteerd.
Wat ik wel recent heb ontdekt is dat na het openen van 4 versnellingsbakken ik er 1 heb met een zwaardere 4 de versnelling, raar want alle 4 komen zij uit een bagheera .
Hierbij is ook de primaire as verschillend van diameter en ik heb geen idee waar deze vandaan zou komen.
Omhet allemaal nog wat ingewikkelder te maken zijn er ook nog verschillen in kroonwiel en secudaire as van het differentieel.
Wat nog maar eens bewijst dat er een ongeloofelijke diversiteit bestaat in vernellingen en differentieels.
Om nog maar te zwijgen van het vroeger verwisselen van de bakken door garagisten en doe het zelvers ,kompleet passen ze in veel gevallen zonder enig probleem.
Dit heb ik ook reeds verschillende keren gezien bij murena bakken die vervangen zijn door solara s.
Alles past perfekt alleen draait de motor een hoger toerental dan voorheen bij dezelfde snelheid.
Alleen het aantal veranderingen die in de werkplaatshandboeken staan maakt het bijna onmogelijk om te weten wat er oorspronkelijk onder zat .
Ikzelf heb het voorrecht genoten ze al 28 jaar te herstellen en zo meer praktijkgerichte ervaring op te doen
en te ervaren dat een volledige bak wel past maar daarom nog niet het binnenwerk van de ene om de andere te herstellen,door hun povere kwaliteit mag ik ook zeggen dat ik ze met de ogen toe kan herstellen.

De meest goedkope oplossing om minder toeren te draaien en heel wat goedkoper is om de diameter van uw huidige achterbanden te vergelijken met de diameter van de originele banden,185 13 IPV 195/50/15
in veel gevallen zijn deze vervangen door 15 duims laag profielbanden die een aanzienlijk grotere omloopsnelheid hebben ! Of erger nog door 185/60/13 !

Ikzelf had hetzelfde gedaan met mijn bagheera omdat ik die originele balonbanden niet mooi vond en deze bovendien ook niet meer leverbaar zijn.
Als u deze vervangt door een band met een grotere diameter zal u direkt een veel beter resultaat bekomen.
Onder mijn bagheera zit nu 215/60/15 en deze maat komt qua diameter overeen met 185/80/13 (de originele maat).
De voorste banden zijn wel verantwoordelijk voor de snelheidsindikatie dus als die een grootere diameter hebben dan de originele 155/80/13 zal uw snelheidmeter te weinig aanwijzen.

Wel even opletten op de keuring vinden ze dit niet goed .

Met vriendelijke groeten
Peter Verhulst

Ps. horizon en solara versnellingsbakken hebben dan wel een 5 de versnelling maar hun eindverhouding is dan weer veel lichter ten eerste hebben zij een veel grotere luchtweerstand en tenslotte een heel andere lees kleinere banden maat.Dit kan u simpelweg nagaan door hun maximum snelheid bij x aantal toeren op te zoeken u kunt dan eenvoudig
het aantal kms delen door de toeren x 1000 BVB 150 km bij 3000 Toeren is 50 KM per 1000 toeren in 5 de.
Citroen heeft dit bij de bx modellen ook opgelost door grote 15 duim velgen te monteren waardoor ongeveer dezelfde versnellingsbak kon dienen voor laagtoerige diesels.
De enige zwaare vijfde zit bij mijn weten in de grootste citroens met hun zwaare benzinemotoren en hun 1.9 turbo diesels maar dit alles is louter informatief.
Reakties kunnen altijd op PETERVERHULST@TELENET.BE
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zie hier mijn antwoord op de reactie van Peter Verhulst.

Dag Peter,

Ik ben van het idee afgestapt om een versnellingsbak met 5 versnellingen te plaatsen.De huidige versnellingsbak werd tijdens de restauratie gereviseerd, nieuwe synchronisatieveren, achteruit tandwiel, schakeltandwiel 1-2 versnelling, en alle dichtingen.Het zou zonde zijn om deze versnellingsbak in een hoek te gooien.Ik heb nog de originele velgen en banden op mijn bagheera. Dit wil ik ook zo houden.Ik heb onlangs met een murena 1.6 gereden.Deze is van raymond en hij komt bij jullie naar de garage en is een z??r tevreden klant..Het is een witte murena en de eigenaar woont in Hasselt.Wat me opgevallen is dat de murena meer vermogen en trekkracht heeft dan de bagheera! Is dit normaal?Als hij tegen mij gezegd had dat het een 2.2 was had ik hem geloofd.Peter bedankt voor de informatie er zitten een deel bruikbare tips bij.Fijn dat er nog mensen zijn als jullie die ervaring en kennis hebben van Matra.Als ik in de buurt kom ga ik zeker eens stoppen.Ik heb veel onderdelen in de plaatselijke autoshop gehaald maar de voorraad is ver uitgeput.Laat ons hopen dat het bij jullie niet zo is.
Groetjes, Godfried. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Peter,

ik dacht dat een versnellingsbak van een Solara langer trok. Ik had gehoord dat het differentieel een andere verhouding had. Heb ik niet ergens gelezen op het forum of zo dat om dezelfde verhoudingen te hebben in de Murena, het differentieel moet verwisseld worden. Indien dit niet gebeurt, trekt de wagen niet meer zo snel op, maar hij draait wel trager. Of heeft dat te maken met de grotere bandenmaat.

Benny.
Post Reply