Ombouw naar vijf versnellingen!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Ombouw naar vijf versnellingen!

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Tijdens de ritten op de autosnelweg heb ik het gevoel een vijfde versnelling te missen.Bij een snelheid van 120km/u maakt de motor 4000 tr/min.Het verbruik zal een beetje verminderen maar het belangrijkste is dat de motor rustiger zal draaien met minder geluid.
Daarom ben ik al een tijdje aan het overwegen om mijn versnellingsbak om te bouwen naar vijf versnellingen.Dit kan met een versnellingsbak van een Talbot Solara, heb ik al meerdere keren horen zeggen.Maar wat nieuw is!Ik heb ook horen zeggen dat het misschien mogelijk is om de huidige versnellingsbak aan te passen met andere tandwielen.Dit laatste interesseert mij dan ook het meeste.Mijn versnellingsbak werd al gereviseerd en is in goede staat.Een aanpassing van de tandwielen zie ik wel zitten.Maar de vraag is!Is dat technisch wel mogelijk?En welke type versnellingsbak kan ik gebruiken voor onderdelen?
Wie kan me hier raad in geven of heeft er ervaring mee?Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Godfried,

de ombouw naar een vijfbak zal niet gaan. Het zit hem zo. Het verschil tussen de 4-bak en de 5-bak zit hem in de lengte. De vijfde versnelling ligt in het verlengde van de originele versnellingsbakassen. Wanneer je kijkt naar een foto van een 5-bak zie je dat die een aanhangsel heeft, in vergelijking met de 4-bak. En juist daar bevindt zich deze vijfde versnelling. Dit kun je zien aan een Murena-bak. Doch die is waarschijnlijk niet compatibel met het 1442cc-blok. Het enige wat je misschien kan doen, is een 5-bak zoeken die op een 1442cc blok zit, en hopen dat die past op de motor in je Bagheera. Ofwel de complete motor-bakcombinatie uitbouwen en in jouw Bagheera plaatsen. Je zal waarschijnlijk de motorsteun aan de kant van de versnellingsbak moeten aanpassen, en de aandrijfassen ook. De versnellingsbak past juist in de holte onder de plaats waar de versnellingbak aan het chassis vast zit. Je zal dus de plaat die aan de zijde van de versnellingsbak zit moeten wegnemen. Dat heb ik ervaren wanneer ik een 1600cc blok in mijn Bagheera geplaatst had.

Veel succes

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Ben je de enige met ervaring van een vijfbak op een Bagheera?
Na het lezen van jou verhaal krijg ik dadelijk een heel ander inzicht op de situatie.Je schrijft een versnellingsbak vinden die op de motor past!Je bedoelt daar mee de modellen van Peugeot,205, en 309 mee van de jaren 80?Ik vind het zonde van mijn huidige motor om een motor wissel te doen. Nu weet ik wat ik heb.Weinig km betrouwbaar hij is het hart van mijn Bagheera.Ik kan het u nog niet aan om deze te vervangen.Wie weet in de toekomst misschien.Ik hoop nu op een andere passende versnellingsbak.Alle informatie is welkom.Heb je een foto van die vijfbak?
Groetjes. :wink:
Attachments
tandwielen 2.JPG
tandwielen 2.JPG (68.24 KiB) Viewed 9584 times
tandwielen 1.JPG
tandwielen 1.JPG (73.11 KiB) Viewed 9584 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

die oude horizonnetjes had je toch ook met 1442 en een 5 bak maar of het in een bagheera past geen idee
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hier een foto van een 5-bak van een Murena 1600 die op de site staat. Je kan mooi zien waar het afdekplaatje van de 4-bak zit, er nu een stuk bij gemonteerd is. Het huis tegen het motorblok is waarschijnlijk niet zoals van een 1442-blok, aangezien de koppeling een andere doorsnede heeft, en het vliegwiel daardoor ook. De enige snelle en zekere oplossing is een 1600-blok met 5-bak aanschaffen. De inlaatcollector verwisselen, en de aandrijfassen van 1600 aanpassen in de lengte. En een motorsteun maken kant versnellingsbak. Dan kan je uw 1442-blok en versnellingsbak sparen voor de toekomst.

Benny.
Attachments
1600boite.jpg
1600boite.jpg (167.27 KiB) Viewed 9575 times
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik wist niet dat die Horizons een vijfbak hadden in die tijd. Je weet maar nooit dat die past.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny en Henk.

Dat zijn de idee?n waar ik naar op zoek ben.Hou jullie vooral niet in.Je mag gerust hardop denken.Misschien vind ik daar een oplossing tussen.
Alle informatie is welkom.Wie een idee heeft laat het me AUB weten.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Er bestonden idd Horizons met een 5-bak, er bestonden trouwens ook Horizons die ECHT vermogen hadden, via een LOTUS tuningspakketje. Dus een vijfbak moet wel lukken.
Ik zou ook eens navraag doen bij Citro?n. Een kenner vertelde mij dat de bak van een Murena dezelfde is als bij een CX... en toen ik de bo?te volledig schoonmaakte, vond ik ook de double chevrons terug op de behuizing.
Anderzijds, 4000tr/min bij 120km/h is echt niet zo uitzonderlijk, mijn Murena draait ook zoiets, met vijfbak.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Oei, :oops: iets te voorbarig geweest, k heb nog eens gezocht, en toch geen Horizon 5bak gevonden...
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik wist het ook niet zeker van de horizon, de snelle horizons oftwewel sunbeams waren een 1.6 ti dacht ik en de sunbeam lotus met 2.2 ltr motor, zou ook wel leuk staan in een murena maar voor de bagheera bak heb je hier niks aan, de horizonnetjes zijn tot 84 verkocht zou dat dan nog steeds een 4 bak zijn geweest lijkt me vreemd ik ga het ook nog eens opzoeken
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik wist het ook niet zeker van de horizon, de snelle horizons oftwewel sunbeams waren een 1.6 ti dacht ik en de sunbeam lotus met 2.2 ltr motor, zou ook wel leuk staan in een murena maar voor de bagheera bak heb je hier niks aan, de horizonnetjes zijn tot 84 verkocht zou dat dan nog steeds een 4 bak zijn geweest lijkt me vreemd ik ga het ook nog eens opzoeken
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

vanaf 82 zijn er horizons met 5 bak
http://hometown.aol.de/talbothoriclub/horizon.htm
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

.Dag matravrienden.
Jurgen en Henk.
Bedankt voor het opzoekwerk.Nu we met zekerheid weten dat er een horizon met 5 versnellingen heeft bestaan moet het toch mogelijk zijn om deze in een Bagheera in te bouwen.Nu wat foto's vinden van deze motor met versnellingsbak.Dan kunnen we vergelijken en met wat geluk is het misschien de zelfde motor en past de versnellingsbak op mijn motor .De motors van Peugeot namelijk de 205 en de 309 zijn ook uitgevoerd met een 1442 motor met 5 bak?
Ik begin al een lichtje in de tunnel te zien.Jongens, help me denken.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bij het zoeken naar informatie over de motor en de versnellingsbak ben ik bij het volgende uitgekomen.Voor de bagheeraliefhebbers lees deze tekst eens en zie de prijzen van Bagheera!( tussen de zonnetjes) Onze Bagheera's gaan nog geld opbrengen.ha.....ha

Matra (M?canique, Aviation, Traction) bouwt in de jaren '60 kunststof carrosserie?n voor de bouw van de sportwagens van Ren? Bonnet. Toen Bonnet het in 1964 in de financi?le problemen kwam nam Matra zijn fabriek in Romorantin over en daarmee ook de Ren? Bonnet Djet sportwagen, die omgedoopt werd tot Matra Bonnet Djet V

Inhoud [Niet tonen]
1 Modellen
1.1 Matra Djet V
1.2 M530
1.3 Bagheera
1.4 Rancho
1.5 Murena
2 Verder ontwikkelingen
3 Externe link



[bewerk]
Modellen
[bewerk]
Matra Djet V
Tot 1967 continueerde men de productie van de Matra Djet V (die sinds 1966 als Matra-Sports Jet 6 werd geproduceerd, de Bonnet merknaam werd geheel verlaten), een tweezits sportwagen, aangedreven door een Renault Gordini middenmotor.

"V" (vijf), omdat er al vier eerdere versies van de Djet waren gebouwd
"Djet" omdat men bang was dat de Fransen het woord "Jet" (van straaljager) verkeerd zouden uitspreken.
[bewerk]
M530
In dat jaar introduceerde Matra de door Philippe Gu?don getekende en eerste geheel zelfontwikkelde M530 (genoemd naar een raket van Matra). Wederom een kunststof carrosserie op een stalen chassis met Ford V4 middenmotor. Vanaf 1970 werd de M530 aangeboden via en onderhouden bij de Simcadealers. Er waren twee versies op de markt, de M530SX en M530LX. De SX had vaste koplampen en een gesloten dak, de LX had opklaplampen en een targadak.

[bewerk]
Bagheera

"Simca Matra Bagheera type I"In 1974 verscheen de ook door Gu?don ontworpen Matra Simca Bagheera, op basis van een aantal Simca 1100 TI onderdelen zoals motor (1294 cm3), voorwielophanging, stuurhuis, reminstallatie. De carrosserie was van polyester, het chassis van staal en de achteras van aluminium. Deze achteras dient tevens als vacu?m reservoir voor de bediening van de inklapbare koplampen! Het was een revolutionair driezits concept met hoe kan het anders een dwarsgeplaatste middenmotor. De motor was geplaatst onder een hoek van 15 graden en lag iets voor de achteras hetgeen een formidabele wegligging met zich mee bracht. De cylinderinhoud werd in 1975 vergroot naar 1442 cc. Met de twee dubbele Weber carburateurs (36 DCNF), leverde de motor 90 DIN-PK (66,2 kW) bij 5800 t/min en stuwde de auto danks zij het lage gewicht (960 kg) en de goede stroomlijn (Cx waarde 0,33) naar 183 km per uur. De auto had vier versnellingen, rondom schijfremmen en torsiestaaf-vering en achter de middenmotor nog een redelijke bagageruimte, groot genoeg voor twee golf tassen.

De Bagheera onderging in 1976 een facelift (o.a. iets verlengde neus, ander interieur, andere achterlichten en bumpers). De auto werd zwaarder en daardoor iets langzamer. In het laatste modeljaar 1980 werden wederom kleine aanpassingen gedaan. Men spreekt daarom van resp. Type I, Type II en Type III, hoewel de verschillen tussen Type II en Type III relatief klein zijn. Nieuwprijzen liepen afhankelijk van de uitvoering (in 1975) uiteen van f. 20.600 tot f 24.700. :wink: Een Bagheera in perfecte staat brengt nu nog de nieuwprijs op. :wink:

Ondanks dat van de Bagheera 48.802 stuks werden geproduceerd, is er vrijwel geen goed exemplaar meer over door de extreme roestgevoeligheid van het chassis van deze auto.

[bewerk]
Rancho
Matra introduceerde in 1977 voor het eerst een niet sportwagenmodel en wel de Rancho, in feite een voorloper van de later SUV modellen, op basis van de Simca 1100 Fourgonette met een met kunststof aangepaste carrosserie. Deze auto is in Nederland ook wel bekend van de jeugdserie Bassie en Adriaan. Ook deze auto werd geplaagd door de roestduivel.

[bewerk]
Murena
Eind 1980 kwam de opvolger van de Bagheera, de Murena, op de markt. Door het chassis te verzinken werd het roestprobleem opgelost, het unieke driezits concept en de middenmotor bleven, de lichtmetalen achteras van de Bagheera werd vervangen door een conventioneel stalen exemplaar. Er waren in eerste instantie twee versies leverbaar, de Murena 1.6 met de 1600cc 90pk motor van de Talbot Solara en de Murena 2.2 met de 118 pk 2200cc motor van de Talbot Tagora. Deze laatste bezorgde de Murena een meer bij het model passende prestaties. Er was ook een tuningkit van deze motor beschikbaar, die als "Pr?paration 142" werd verkocht, wat het vermogen op 142 pk bracht. In het allerlaatste modeljaar 1984 (van augustus t/m december 1983) werd de Murena uitsluitend met deze kit verkocht, als Murena 2.2S. Er zijn in ons land ongeveer 200 exemplaren van de Talbot-Matra Murena verkocht. In 1984 is de productie gestaakt.

[bewerk]
Verder ontwikkelingen
Naast het bouwen van auto's is Matra in de 60er en 70er-jaren ook actief geweest in de autosport waarbij het in 1968 Formule 1 kampioen werd en met nog meer overmacht in de jaren '72, '73 en '74 de 24h van Le Mans gewonnen werd. Matra ontwikkelde voor de F1 zijn eigen V12 motor.

Intussen was Simca overgenomen door de PSA groep (Peugeot, Citro?n). Matra had een nieuw, revolutionair concept ontwikkeld, wat vandaag de dag bekend staat als MPV. Door financi?le problemen geplaagd, had de PSA groep geen interesse. Renault wel, de samenwerking met PSA werd opgezegd en Matra bracht in 1984 via Renault het eerste model Espace op de markt. Ook hier weer een verzinkt chassis en een kunststof carrosserie, waarbij in 1992 het model ingrijpend werd gewijzigd. In 2002 werd op basis van de Espace de Avantime, een mix tussen een coup? en een MPV, op de markt gebracht. Echter toen Renault in 2003 besloot de Espace zelf te gaan bouwen en de Avantime onvoldoende verkocht was dat de doodsteek voor de productie afdeling van Matra te Romorantin. In 2003 werd de fabriek gesloten, de test- en ontwerp afdeling werd overgenomen door Pininfarina.

In Romorantin is een museum gevestigd waar een groot aantal auto?s en racewagens van Matra tentoongesteld staan.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

volgens de fransen gaat een BX bak ook op bagheera en rancho
er dient enkel ??n gat voor een paspen verboord te worden

ypres
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Ombouw naar 5 versnellingen

Post by Frank »

Beste matravrienden,

Gelieve u hiervoor te wenden naar garage Verhulst- Beveren-Waas.
Uit gesprekken die ik voorheen met hem voerde zou hij vroeger reeds
een 4-versnellingsbak omgebouwd hebben naar 5 versnellingen. Als ik
mij niet vergis versmalde hij de tandwielen zodat hij er een vijfde kon
bijsteken. Telefoonnummer : 037757433. Misschien bel je deze mens
zelf eens op of breng je hem een bezoekje. Hij is meestal wel bereid
een klappeke te doen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Vandaag heb ik een autokerkhof bezocht en hoopte met wat geluk te vinden wat ik zocht. :lol: Maar zo eenvoudig gaat dat allemaal niet zijn.Ik heb misschien 20 motorkappen geopend en vergeleken met wat er in mijn Bagheera zit.Citroen,bx,zx;Peugeot,205,309 onderdelen genoeg maar dat past allemaal van geen kanten. :cry: Het probleem is dat ze de oudere wagens niet meer bewaren.Het zijn allemaal wagens van rond 1990 en ik moet de modellen van daarvoor hebben.Als je over talbot praat zeggen ze"dat hebben we al lang niet meer"Van Simca, Talbot en Matra is er niks meer te vinden.Eenmaal dat de vraag mindert naar onderdelen van een bepaald model verdwijnen deze als sneeuw voor de zon in de pers.Er is niks wat dringend is ik heb nog tijd.Volgens mij! Nog een vijftal jaren en je kunt ook geen wrakken meer vinden van onze Bagheera's.En nu wrakken opkopen heeft ook geen zin er zitten niet veel bruikbare onderdelen meer op.De roestduivel heeft vele onderdelen vernietigd.
Laat ons hopen dat Alain zijn goocheldoos dan nog werkt anders vallen we zonder onderdelen.

Frank, Ik ga eens contact opnemen met Verhulst.Die mensen hun menig eens vragen kan nooit kwaad.. Het zijn een van de weinigen Matra specialisten die nog overgebleven zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb een e-mail gestuurd naar garage Verhulst een van de weinigen Matra specialisten die er nog zijn.
Op de meeste plaatsen krijg je nog geen antwoord!
Dat kun je van het garage Verhulst team niet zeggen.
Zie hieronder hun antwoord en mijn vraag. :wink:


BESTE

AFHANKELIJK VAN HET TYPE MOTOR DAT IS GEPLAATST IS DIT MOGELIJK
LET WEL NIET ZONDER AANZIENLIJKE AANPASSINGEN
INDIEN DE 5 BAK MOET DIENEN OM HET TOERENTAL BIJ BVB 120 NAAR BENEDEN TE
HALEN EN OM ZUINIGER TE RIJDEN PLAATS DAN ZEKER GEEN HORIZON BAK
BESTE IS EEN MURENA 1.6 BAK OM DAT DEZE EINDVERHOUDING EEN STUK ZWAARDER
LIGGEN
GROOTSTE PROBLEEM WORD DE AANPASSINGEN VAN DE AANDRIJFASEN
NA MONTAGE DRAAIT DE MOTOR ONGEVEER 3200 TOEREN BIJ 120 KM /U
ER MOET WEL EERST GEKEKEN WORDEN EN DAT MOET IK ECHT WEL ZIEN WELK MOTORTYPE
ER IN ZIT
EEN BEVESTIGING ONDERAAN KAN NAMELIJK 2 CM VERSCHIL MAKEN WAT DE AANPASSING
AANZIENLIJK BEMOEILIJKT

DEZE GRAP KOST WEL GELD
K HAD GRAAG GEWETEN HOEVEEL TOEREN HIJ NU DRAAIT BIJ 120 KM/U MOGELIJK ZIT
ER EEN BAK ONDER DIE VAN HORIZON OF ANDER TYPE IS
DE ORIGINELE BAK IS NL EEN STUK ZWAARDER VAN EINDVERHOUDING
MVG

PETER VERHULST
----- Original Message -----

To: <garageverhulst@skynet.be>
Sent: Wednesday, March 22, 2006 6:45 PM
Subject: Matra Bagheera


Aan het garage Verhulst team.
Ik ben op jullie mooie site terecht gekomen met zoeken naar een
versnellingsbak.
Ik zal me even voorstellen. Ik ben nu zeven jaar eigenaar van een Matra
Bagheera S type 2.Ik heb mijn Bagheera volledig gerestaureerd en laten
verzinken net zo als Matra met de Murena gedaan heeft.Ik ben al een tijdje
aan het overwegen om een versnellingsbak met 5 versnellingen te plaatsen.Nu
komt mijn vraag, is dit mogelijk op de zelfde motor of moet er een andere
motor geplaatst worden?Ik ben lid van http://www.matramania.be/op dit forum
heb ik ook al naar informatie gevraagd.Waarschijnlijk past een
versnellingsbak van een Talbot Horizon op de motor van de Bagheera.Weten
jullie als weinigen overgebleven Matra specialisten of dit mogelijk
is?Hebben jullie zo een versnellingsbak?Of is het mogelijk om de
versnellingsbak aan te passen? Zie foto's http://www.mijnalbum.nl/
Dank u bij voorbaat.
Groetjes, Godfried
Last edited by GODFRIED on Thu May 15, 2008 1:59 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, het aanpassen van de aandrijfassen vormt geen probleem.Helaas moet je wel de lange aandrijfas van een Solara hebben. De aanpassing kost ongeveer ? 50. Dat is zeker niet onoverkomelijk. Maar indien je toch een 5-bak wil, steek er dan direct een 1.6blok in. Je hebt meer koppel, en de bak past bij het blok. Hoogstwaarschijnlijk heeft de garage Horizon Cars nog een complete motor-bak-aandrijfassen-combinatie.

Groeten Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Kunt u eens de naam van de site van Garage Verhulst op het forum plaatsten ? :roll:
Mogelijk interessant voor de leden van Matramania.

Groeten
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Aan alle Matraliefhebbers hier onder de site van Matra specialisten.

Dat is een goed idee.Dit zijn nog specialisten van het eerste uur.
Hier dan de site van het Verhulst garage team .

http://matraverhulst.be/index.php

Ik zal ook een nieuwe topic aanmaken.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mij laatst gekregen bericht van Garage Verhulst.
Heb ik nu de juiste versnellingsbak in mijn Bagheera?
Benny,Zou een versnellingsbak van een murena dan toch op een Bagheera passen. :wink:

IS EEN HUZARENSTUKJE OM EEN 5 VERSNELLINGSBAK TE MONTEREN
>HEB BAK VAN MURENA 1600 IS ALLICHT WAT ZWAARDER VAN EINDVERHOUDING (ZIE EERST SPECIFIKATIES EINDVERHOUDING )KOSTPRIJS 600 EURO
>WEINIG RESULTAAT MET BAK VAN HORIZON 5000 TOEREN IS ONGEVEER 150 KM/U
>DAT DRAAIT HIJ NU OOK
>BENT U ZEKER DAT U EEN BAK HEBT VAN BAGHEERA
>ZIJN DIKWIJLS AL VERVANGEN DOOR EEN HORIZON OF 1308
>EN DAN KLOPT DE EINDVERHOUDING NIET MEER
>MVG
>PETER


><< VERHULSTGARAGE.vcf >>
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, volgens mij past een versnellingsbak van een 1600 niet op een 1442. Als ik mij niet vergis, is de diameter tussen de twee blokken verschillend. Daardoor is het huis dat tegen het blok komt waarschijnlijk niet gelijk. En ik denk dat de bak niet op het koppelingshuis past. Het zou allemaal veel te mooi zijn.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Dat zou inderdaad te gemakkelijk zijn.Volgens Verhulst is het twijfelachtig dat ik een originele Bagheera versnellingsbak in mijn Bagheera heb.Dit ga ik eerst controleren.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried een 1.6 murena bak PAST IN GEEN GEVAL OP EEN BAGHEERA.
Dit alles passend maken is bijna ONMOGELIJK.
De meeste Bagheera's met vijfversnellingsbak die ik ken hebben niet alleen de bak maar ook de motor van een 1.6. Hiervoor zijn wel de nodige aanpassingen qua motorophanging en cardans nodig. Benny weet dit wel.
Natuurlijk ieder zijn goesting maar waarom niet origineel houden?

Of denk eens aan onderstaande oplossing
Attachments
m550u8.jpg
m550u8.jpg (27.99 KiB) Viewed 9217 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Na wikken en wegen ga ik me bij Alain zijn mening aansluiten en af stappen van het gedacht om een vijfbak te plaatsen.De kosten en de werkzaamheden wegen niet op tegen het kleine voordeel dat ik hierbij win.Als mijn motor en versnellingsbak nu versleten waren dan was de situatie heel anders.Ik heb nu een goede betrouwbare en zuinige motor.Het zou dom zijn deze weg te doen,trouwens ik heb nog 3 dezelfde reserve motors.Als ik jaarlijks een 1000km maak op de autosnelweg is het veel.Ik rij hier meestal in de buurt rond.Het garage Verhulst team noemde het zelfs een dure GRAP.Met deze leg ik de plannen om een vijfbak te plaatsen dan ook weg bij de illusies die een mens nogal eens heeft.Bedankt voor alle informatie en steun die ik van jullie heb mogen ontvangen.Lang leven Matra!
Groetjes. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja die onderstaande oplossing dat was ook nog een mogelijkheid.Daar daar ga ik eens goed over nadenken.Ik heb motors genoeg om dat te verwezenlijken. :D
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik denk dat je inderdaad de juiste beslissing genomen hebt.
Ik heb indertijd met hetzelfde idee rondgelopen omdat de 1294cc motor nogal veel kabaal (toeren) moet maken om mee te kunnen met het hedendaagse verkeer.

Een vijfde versnelling zou een oplossing kunnen bieden maar dan heb je wel meer motorkoppel nodig en ik denk dat zowel de 1294cc als de 1442cc motoren hun koppel slechts bij hoge toerentallen halen.
Een grotere cilinderinhoud geeft meer koppel 'onderin' en de zuigersnelheden (en dus slijtage) zijn ook lager.
Een zwaardere motor + vijfbak plaatsen is inderdaad een dure grap en vergt nogal wat aanpassingen.

Reeds van bij de lancering van de Bagheera stond vast dat de prestaties niet direkt met het uiterlijk overeen kwamen. Lees er de toenmalige persartikels maar op na.

Maar zoals je het zelf zegt, onze wagens worden slechts sporadisch buiten gehaald om er in alle rust en kalmte mee te rijden.
Met een Bagheera wordt je vaak door andere "sportieve automobilisten" uitgedaagd om eens een sprintje te trekken.
Ik zeg dan bij mezelf: "doe maar op, jongens. Ik rij lekker uniek en ben nooit gestresseerd als ik met de Bagh op de baan ben. Integendeel!"

Bovendien zijn onze SIMCA-motoren zeer betrouwbaar en hebben niet zo gek veel onderhoud nodig.

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een verstandige beslissing :D
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

goedzo nu weet ik zeker dat ik u 13 mei ga kunnen volgen.
groetjes ludo.
Post Reply