Betaalbaar een chassis laten verzinken.Aan 25fr de kg.

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Betaalbaar een chassis laten verzinken.Aan 25fr de kg.

Post by GODFRIED »

Aan alle Matra liefhebbers.
Vandaag 30/01/2006 ben ik naar de vezinkerij geweest.Mijn vraag was!Aan welke prijs zijn jullie bereid om een chassis te verzinken.Ik ben daar jaren lang klant geweest en heb met ??n van de ploegbazen die ik ken van toen een gesprek gehad.Zijn antwoord was "25fr/kg."Ik heb 6 jaar geleden mijn Bagheera hier ook laten verzinken.
Dit kan gebeuren onder de volgende voorwaarden!
Het chassis moet zuiver zijn.Gestraald of chemische ontlakt dat maakt niet uit.Het chassis moet voorzien zijn van een beschermkooi met een bevestigingsplaats voor een takel.
Deze kooi moet zo geconstrueerd zijn dat het chassis op zijn zij kan gezet worden.Dit is ook de positie van het onderdompelen in het zinkbad.
Ook moeten er in alle holle ruimtes en kokers gaten geboord worden.Dit mogen geen gaatjes zijn van 8mm maar ongeveer 17mm.Zodat de lucht en de zink snel in en uit de holle ruimtes kunnen.Als het chassis chemisch ontlakt werd en de roest niet verdwenen is wordt het chassis van zaterdag tot maandag in het zuurbad gehangen voor volledige ontroesting.
Het kan zijn als jullie bellen dat ze zeggen wij doen dat niet.Vraag naar Jean, de baas.Ik ben bereid met jullie naar hem toe te gaan.
Indien jullie meer informatie willen?Contacteer mij.
Groetjes ,Godfried :wink:
Last edited by GODFRIED on Thu May 15, 2008 2:03 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ben blij dat er toch nog een andere verzinkerij is die het chassis wil galvaniseren. Beter twee dan ??n. Het is nu aan de ge?nteresseerden om te beslissen waar ze willen gaan om hun chassis te galvaniseren. Voor mij is het beter dat ik hier in West-Vlaanderen blijf. Wanneer ik de vervoerkosten meereken, is het wel nog goedkoper in Maasmechelen, maar een verplaatsing van 208 km enkel, spreekt mij minder aan. En het prijsverschil is dan al veel minder.
Bedankt Godfried, er zullen mensen zijn die u dankbaar zullen zijn voor het bezoek aan die verzinkerij.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny ,
Ik had het beloofd dat ik zou informeren.Het is altijd interessant om te weten waar je terecht kunt als je voorgoed van de roestduivel verlost wilt zijn.Nog een goede raad! Behandel de onderdelen van je Bagheera ook goed tegen roest.Dit heb ik niet grondig genoeg gedaan.Het is daarom dat ik nu weer bezig ben. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried,
ik denk eraan om verschillende onderdelen te ontroesten en elektrolitisch te laten verzinken en dan een laagje verf erover. Dan kan de zink niet reageren om de agressieve zouten.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je hebt gelijk, doe het voor de eerste keer goed en je zult er lang plezier aan beleven.Is dat elektrolytisch verzinken ook mogelijk voor remklauwen?
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Goed bezig, jongens! Hou me op de hoogte van eventuele adressen waar het kan gebeuren.
Als ik me niet vergis is deze behandeling beter geschikt voor de kleinere onderdelen en niet voor het ganse chassis?

Ik denk dan aan:

-voortrein
-houders van torsiestaven voor en achter
-steun tussen linker en rechter voorpoot
-steun+driehoek van hoofdremcilinder
-kleinere losse chassisdelen (voorkant auto)
-motorsteunen

Kortom alles wat niet in lichtmetaal gemaakt is.
Hoe zit het met het reinigen?
Gebruiken we nu zoutzuur of fosforzuur?

Bart

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Ik gebruik zoutzuur omdat het eenvoudig te krijgen is tegen een betaalbare prijs?Als de delen gegalvaniseerd worden maakt het niet uit als de lak en de roest maar verwijderd is.Vele onderdelen kun je met het chassis laten verzinken.
Van voor de gril, steun tussen de ophangingarmen, koelbuizen, zijplaten achter aan de motor, misschien het kleppendeksel ook?Enz. Spijtig dat ik toen nog geen digitaal fototoestel had. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad, de kleinere onderdelen kunnen daarmee gedaan worden. Maar ik vrees dat wanneer de onderdelen gezandstraald zijn, ze een te ruw oppervlakte zullen hebben.
Bart, ik heb mijn twee voorste dwarse verbindingen gewoon laten thermisch verzinken.
Een autochassis kan niet elektrolitisch gegalvaniseerd worden, omdat geen enkel bad groot genoeg is.
Voor het elektrolitisch galvaniseren kan je kiezen tussen goudkleurig of zwarte kleur. Maar het laagje is maar een paar micron dik. En ik geloof dat het goedkoper is dan thermisch verzinken.
Godfried, wat die remklauwen betreft, ik zal het eens vragen of de zinklaag tegen agressieve olie kan.

Benny.
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De firma die mijn chassis wilde galvaniseren, heeft mij laten weten dat ze er van afzien. De reden is kromtrekken van het chassis. Dat is naturlijk kl.te, want nu is er maar ??n plaats waar we naar toe kunnen gaan. Hopelijk zijn we daar nog welkom. Godfried, ik zal denk ik beroep moeten doen op jouw connecties. Ik moet nog ??n onderdeel die ik besteld heb via internet , en nog moet ontvangen op het chassis lassen en de kooi maken, en dan kan ik naar Maasmechelen gaan.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Dat is inderdaad kl...te.Dat niet willen verzinken heeft niks te maken met kromtrekken.Ze weten dat ze er meer werk mee hebben.Ik moet duidelijk zijn en je zeggen dat ze in Maasmechelen ook niet verantwoordelijk willen zijn voor het kromtrekken.Het verzinken wordt gedaan op eigen risico.De baas zei tegen me" ik wil geen discussie over wie verantwoordelijk is bij eventueel kromtrekken."
Benny, hou er rekening mee dat je de kooi niet te hoog maakt.De wagen gaat op zijn zij in het zinkbad omdat hij er anders niet in gaat.De Baas heeft me toen belooft dat ze het chassis zouden verzinken.Het kan wel zijn dat je enkele weken moet wachten eer ze je chassis verzinken. Tijdens de zomerperiode is het daar het drukste .Ik begrijp niet goed waarom ze op hun woorden zijn teruggekomen.Eerst zeggen ze we doen het en dan toch niet.Als je zo ver bent laat me dan iets weten dan ga ik (of samen) naar het galvanisaticentrum.Als je het chassis brengt ga ik met je mee.Heb je nog onderdelen die verzinkt moeten worden breng die dan ook mee.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

OK Godfried, Ik hoop volgende week klaar te zijn met het chassis, inclusief het kader. Ik vind wel dat gaten boren van 17 mm toch groot is. Ik zal gaten van 12 mm boren.
Bij dat galvanisatiebrdrijf was ik zelfs bereid om een papier te tekenen waarbij ze niet aansprakelijk waren bij eventuele schade of kromtrekken, maar het heeft niet geholpen.
Ik laat wel iets van mij horen wanneer het zo ver is.

Groeten Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Als je gaten boort van 12mm is voldoende.Beter 5 te veel dan ??n te weinig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Ik heb vandaag terug contact gehad met de verzinkerij.Het verzinken gaat door.Zorg wel dat er voldoende gaten in het chassis geboord zijn was het antwoord wat ik kreeg.De kooi mag in geen geval hoger zijn dan 1.60 m.Het chassis gaat op zijn zij het zinkbad in.Laat maar weten als je zo ver bent.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedank Godfried,
een pak van mijn hart. Ik zal zaterdag beginnen aan de kooi. Hopelijk moet ik niet te lang wachten op het laatste stuk die ik besteld heb.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Het chassis wordt horizontaal in het zinkbad gelaten dan heft men beurtelings de voorkant en de achterkant omhoog in het zinkbad dit om het zink op alle plaatsen te laten komen en lucht overal te verwijderen.Met welke kant ze het chassis uit het zinkbad heffen weet ik niet.Maar die mensen weten wat ze doen. Die bekijken eerst de situatie voor ze verzinken.Zij willen ook niet dat er bepaalde kokers vol lopen met zink.Hoe meer zink op de wagen hoe duurder voor hen.
Wat de gaten betreft; De langsdragers zijn voor en achter open?Hier zijn gaten overbodig.Maar de deurdrempels,a-stijlen,kokers onder de voeten, Versterkingsbalk achter onder de zetels enz.Stel je voor dat het chassis op zijn zij hangt en het zinkbad in gaat volg in gedachte het zink.Je hebt veel versterkingen zelf gemaakt dus je weet hoe ze eruitzien en hoe het zink zich een weg zal zoeken naar de kleinste hoekjes.Ik heb in de deurdrempels op de hoeken voor en achterkant gaten geboord.Ook heb ik gaten dwars door de deurdrempel geboord tot in de auto.Waar de lucht niet weg kan zit geen zink ofwel loopt de koker vol met zink.Breng een boormachine mee en we zullen samen alle plaatsen nog eens overlopen op de verzinkerij.Dan hebben we de specialisten bij de hand.Boor alle gaten die je denkt dat nodig zijn er is dan nog gauw een gat bij geboord.De tel van de verzinkerij is 089/765006. Vraag dat ze je doorverbinden met Jean.Indien hij niet weet waar het over gaat zeg dan mijn naam, mijn familienaam.Denk vooral niet dat ik daar % op krijg.Ik doe dit met plezier en ben blij dat we nog een verzinkerij hebben dit wil doen.Dat moeten we zeker zo proberen te houden.
:wink: Groetjes Godfried.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Godfried, voor de uitleg. Het is dat wat ik moest weten, nu weet ik waar ik de gaten moet boren. Wanneer ik met het chassis naar Limburg kom, breng ik zeker mijn boormachine mee.
Groeten Benny.
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried,
normaal wanneer alles goed gaat kom ik woensdag af naar het verre Limburg met het chassis om te galvaniseren.
Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Laat me weten of het doorgaat en hoe laat dan ga ik met je mee.Ik woon 6 km van het galvanisatiebedrijf.Je bent ook welkom voor een hapje en een drankje. Als je er de tijd voor hebt. We zullen zien! Tot woensdag. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hou me aub op de hoogte, jongens.
Je mag tegen die mannen van het galvanisatiebedrijf reeds zeggen dat er nog een bagheera-chassis op komst is !

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, We zullen je op de hoogte houden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Vandaag was dan de grote dag voor Benny zijn Chassis.Voor het opgaan van de zon was Benny en zijn schoonbroer al onderweg naar Limburg.Daar ligt het galvanisatiebedrijf dat nog een chassis wil verzinken.Ik probeer altijd op tijd te zijn maar Benny had me toch geklopt en was als eerste op de afgesproken plek.Voor dat we verder reden eerst een grondige controle door mij.Ik weet wat het is om een bagheera chassis weer in goede staat te maken.En ik moet toe geven Benny heeft dat chassis vakkundig gerestaureerd.Na het verzinken zal benny niet meer weten wat roest betekent aan zijn chassis. Water, wind, regen, sneeuw, hagel en zout het maakt allemaal niet meer uit.Benny kan op zijn twee oren slapen en de vele roestige nachtmerries zullen vlug tot het verleden horen.Jongens dit is de enige manier om een bagheera onsterfelijk te maken.Daar krijg je nooit spijt van.Hier enkele foto's. :wink:
Attachments
6.JPG
6.JPG (61.38 KiB) Viewed 8300 times
5.JPG
5.JPG (66.4 KiB) Viewed 8300 times
4.JPG
4.JPG (67.51 KiB) Viewed 8300 times
3.JPG
3.JPG (57.41 KiB) Viewed 8300 times
2.JPG
2.JPG (53.32 KiB) Viewed 8300 times
1.JPG
1.JPG (64.46 KiB) Viewed 8300 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dat is restaureren met de grote "R".
Proficiat Benny!
Na het verrichten van zoveel noeste arbeid, zal de opbouw van de wagen een ferme beloning zijn.
En voor mij betekent het evenzeer een enorme stimulans om door te zetten!
Is jouw chassis op de foto's reeds chemisch gereinigd vooraleer het in het bad gaat? Of is het puur handwerk? Het ziet er in ieder geval onberispelijk proper uit.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo mannen,

na vele uren wegslijpen van opgeroeste onderdelen, het maken van onderdelen, het lassen van onderdelen, het verwijderen van alles wat niet van ijzer was, met een verfbrander, is het chassis gezandstraald geweest ( voor ? 150). Ik heb een kooi errond gelast, en nu is hij bij de galvanisatie. Chemisch reinigen zou ? 900 gekost hebben zonder het vervoer. En dat vond ik van het goede teveel. Daarom heb ik zelf de handen uit de mouwen gestoken en met een plamuurmes en een verfstripper op gas alle steenslag onder de auto en alle dichtingskit verwijderd, vooraleer hij gezandstraald werd. Ik heb op verschillende punten gaten geboord om de zink overal in de holle ruimtes te krijgen en erweer uit te laten lopen. Hopelijk heb ik geen gat vergeten, anders zit ik misschien met een ruimte de vol zit met zink in plaats met lucht. Na hetgalvaniseren zal ik foto's nemen en op het forum plaatsen. Nu nog enkele onderdelen elektrolitisch verzinken en het opbouwen kan beginnen.
Met dank aan Godfried voor zijn hulp. Zonder hem was het galvaniseren niet mogelijk geweest.

Groeten Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ge moogt gerust zijn!
We gaan de Godfried uitnodigen op de plechtige inhuldiging van onze gerestaureerde Bagh's.
Hij zal dan de eer hebben om de BAGHEERA-sticker links vooraan op onze voorbumpers te kleven, als allerlaatste stap in de voltooiing van onze wagens! Uiteraard gevolgd door een natje en een droogje!
Alle gekheid op een stokje...Het is inderdaad steeds enorm meegenomen als iemand zijn ervaring met anderen wilt delen, een fenomeen dat zelfs in de meeste club's verdwijnt!
"Los het zelf maar op" is een vaak voorkomend gezegde.
Ik volg dan ook met argusogen het galvanisatieproces van jouw chassis, Benny!
Wat het reinigen betreft, ik ga ook maar zelf de handen uit de mouwen steken en met de verfbrander en stalen borstel alles verwijderen.
900 euro is een bom geld en tenslotte wil je toch wat voldoening hebben van iets wat je ZELF doet en niet van wat je laat doen (behalve de laswerken, want daar heb ik geen kaas van gegeten...) :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Ik doe geen nobel werk alleen een beetje geluk dat ik die vriendelijke baas nog ken van toen ik regelmatig naar het bedrijf toe ging.Laat ons dit zo houden.Het zou zeer spijtig zijn indien we onze chassis niet meer kunnen laten verzinken.Iedereen die dit graag zou doen moet de kans ertoe krijgen.Dit is de beste oplossing om de roestduivel voor goed uit te schakelen.Jullie zullen zien, Benny zijn chassis gaat goed verzinkt zijn.Alleen hoop ik maar dat ze het chassis nergens een stootje geven.Ik had liever de kooi volledig rond het chassis gezien.Ik durfde deze opmerking niet te maken omdat ik Benny zeker niet ongerust wil maken.Maar bij het volgende chassis raad ik dit toch aan. Ik heb het ook zo gedaan.Dan is de kans kleiner dat er iets geplooid wordt.Pas op ze doen dit niet vrijwillig maar het is zo vlug gebeurd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,
Ik ben vandaag naar het galvanisatiebedrijf geweest. Het chassis staat er nog altijd hoe we het er gezet hebben.Misschien voor dit weekend! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Godfried om eens te gaan zien. Tot zaterdag.

Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Benny,

Ziet er alvast heel hoopgevend uit, ik denk dat deze firma bij keurig werk nog vele chassis mag verwachten.
Mooi werk mbt het chassis en een 10 qua clubspirit. Een voorbeeld voor de ......??
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik heb je het schakelsysteem beloofd en had dit willen meebrengen naar Lichtervelde.Maar ik zit met een probleem! De schakelstang is meer dan 1.6 meter en gaat niet in de bagheera.Ik heb een paar foto's genomen en denk dat je enkele bevestigingspunten moet bijplaatsen.Dit is niet zeker want ik heb geen bagheera 1 chassis en kan niet vergelijken. :wink:
Attachments
schakelpook 3.JPG
schakelpook 3.JPG (34.3 KiB) Viewed 8061 times
schakelpook 2.JPG
schakelpook 2.JPG (39.21 KiB) Viewed 8061 times
schakelpook 1.JPG
schakelpook 1.JPG (34.61 KiB) Viewed 8061 times
7.JPG
7.JPG (24.25 KiB) Viewed 8061 times
6.JPG
6.JPG (42.76 KiB) Viewed 8061 times
5.JPG
5.JPG (59.33 KiB) Viewed 8061 times
4.JPG
4.JPG (55.55 KiB) Viewed 8061 times
3.JPG
3.JPG (33.11 KiB) Viewed 8061 times
2.JPG
2.JPG (41.89 KiB) Viewed 8061 times
1.JPG
1.JPG (49.98 KiB) Viewed 8061 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Geweldig Godfried!
Ik zie wel dat je de foto met je toestel ondersteboven hebt moeten nemen. :lol:
Geen probleem, ik draai ze wel om!
Ik begrijp dat je de stang moeilijk kunt meebrengen in de Bagheera.
Desnoods kom ik later wel eens een kijkje nemen in Rekem.
Dan kan ik zelf bestuderen hoe het systeem er bij jouw type 2 uitziet.
Normaal gezien is het stangensysteem eenvoudiger te plaatsen dan het kabelsysteem.
Maar da's voor later als ik aan de montage van de wagen begin.
Eerst en vooral moet het chassis gezond worden en ik volg dan ook met spanning hoe Benny's chassis eruit zal zien.
Niet dat ik me zorgen maak maar ik wil ook niks liever dan op beide oren te kunnen slapen. :wink:
Na de rondrit rijd ik mijn chassis naar Benny voor de laswerken.
Dan kan ik zeker op beide oren slapen, het zou wel eens kunnen dat het chassis "te stevig" wordt! 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply