Page 56 of 59

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Aug 14, 2019 9:27 am
by hendrik
Ja Godfried jij zal nog niet in pan vallen hé.


grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Aug 14, 2019 10:48 pm
by matrafan
De pomp op de eerste foto heeft een rechte aansluiting en is inderdaad van de oudere bagheera's.

Degene op de andere foto's lijken me wel te passen op de rembekrachtigers van de laatste bagheera's en murena's.

Aansluiting zit gedraaid zoals die bij mij ook zit enkel is het een kleinere diameter maar zal dit een probleem zijn???

Lijken me toch nog bruikbaar in geval van nood.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Aug 14, 2019 11:14 pm
by hendrik
En Jos hoe zit het met jou tweede bagheera?



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Thu Aug 15, 2019 8:07 am
by GODFRIED
enkel is het een kleinere diameter maar zal dit een probleem zijn???


Hoe kom je daar bij?? :o :o 20,6 mm is de originele diameter voor een bagheera en murena hoofdrempomp.

Alleen de bagheera's tot ergens 1978-79 hadden een 19 mm diameter rempomp. Deze rempompen zijn nog moeilijk te vinden daarom dat ik jaren geleden alles heb omgebouwd naar een murena rempomp.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Thu Aug 15, 2019 10:53 pm
by matrafan
hendrik wrote:
Wed Aug 14, 2019 11:14 pm
En Jos hoe zit het met jou tweede bagheera?
grt harry de matra.
Hoi Harry,

De tweede bagheera ligt zowat volledig stil: tijd tijd tijd :evil: :evil: :evil:
Volgens mij komt hier momenteel alles op een hoop.
Zal waarschijnlijk voor de winterdagen worden.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Thu Aug 15, 2019 10:57 pm
by matrafan
GODFRIED wrote:
Thu Aug 15, 2019 8:07 am
enkel is het een kleinere diameter maar zal dit een probleem zijn???

Hoe kom je daar bij?? :o :o 20,6 mm is de originele diameter voor een bagheera en murena hoofdrempomp.
Alleen de bagheera's tot ergens 1978-79 hadden een 19 mm diameter rempomp. Deze rempompen zijn nog moeilijk te vinden daarom dat ik jaren geleden alles heb omgebouwd naar een murena rempomp.
Ik heb hier toch ook nog een cilinder van 19 mm volledig in orde liggen.
Nagezien samen met een rembooster en deze op het schap gelegd indien ooit nodig moet zijn.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Aug 16, 2019 7:23 am
by GODFRIED
matrafan wrote:
Thu Aug 15, 2019 10:57 pm
GODFRIED wrote:
Thu Aug 15, 2019 8:07 am
enkel is het een kleinere diameter maar zal dit een probleem zijn???

Hoe kom je daar bij?? :o :o 20,6 mm is de originele diameter voor een bagheera en murena hoofdrempomp.
Alleen de bagheera's tot ergens 1978-79 hadden een 19 mm diameter rempomp. Deze rempompen zijn nog moeilijk te vinden daarom dat ik jaren geleden alles heb omgebouwd naar een murena rempomp.
Ik heb hier toch ook nog een cilinder van 19 mm volledig in orde liggen.
Nagezien samen met een rembooster en deze op het schap gelegd indien ooit nodig moet zijn.
Inderdaad, dit kleine diameter verschil van 1,6 mm zul je niet merken met remmen.Alleen één probleem "deze rempompen zijn bijna niet meer te vinden". :( Ik heb jaren geleden ook enkele van deze rempompen willen reviseren maar geen enkele cilinderwand was niet aangetast door de roest. Dus ze waren onbruikbaar, daarom ook de aankoop van enkele reserve van 20.6 mm. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Aug 16, 2019 7:30 am
by GODFRIED
matrafan wrote:
Thu Aug 15, 2019 10:53 pm
hendrik wrote:
Wed Aug 14, 2019 11:14 pm
En Jos hoe zit het met jou tweede bagheera?
grt harry de matra.
Hoi Harry,

De tweede bagheera ligt zowat volledig stil: tijd tijd tijd :evil: :evil: :evil:
Volgens mij komt hier momenteel alles op een hoop.
Zal waarschijnlijk voor de winterdagen worden.

Op pensioen en geen tijd!!!! :o Niet te veel vrijwilligerswerk doen " denk ook aan jezelf". :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Aug 16, 2019 7:46 am
by hendrik
Dat probleem ken ik heb ook nooit tijd.




grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Aug 16, 2019 7:58 am
by GODFRIED
hendrik wrote:
Fri Aug 16, 2019 7:46 am
Dat probleem ken ik heb ook nooit tijd.
grt harry de matra.
Tijd heb ik wel. Maar energie, veel te weinig!!!!!!! :x

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Aug 16, 2019 5:41 pm
by matrafan
Het vrijwilligerswerk / familiale omstandigheden zowel aan mijn zijde als bij de schoonfamilie houden me goed bezig dezer dagen.

Dan komt er nog bij als het weer het een beetje toelaat neem ik liever de fiets om een rondje te gaan fietsen.

En dan nog eens een paar daagjes met mobilhome dan weet ge zo onderhand waar al de tijd naartoe gaat :wink: :wink: :wink: .

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Aug 17, 2019 8:11 am
by GODFRIED
Er zijn ook mensen die zich soms vervelen, dan heb je beter een drukke agenda. Zolang je maar voldoening hebt en gelukkig bent dan maakt het niet uit wat je doet. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Aug 17, 2019 9:51 am
by hendrik
Moest ik me dan toch vervelen dan speel ik wat met mijn vrouwtje dat is dan wat anders dan met de matra spelen hé.





grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Aug 17, 2019 4:40 pm
by matrafan
hendrik wrote:
Sat Aug 17, 2019 9:51 am
Moest ik me dan toch vervelen dan speel ik wat met mijn vrouwtje dat is dan wat anders dan met de matra spelen hé.
grt harry de matra.
Dat is toch ook redelijk belastend voor de rug Harry????

Maar iets wat ge graag doet hebt ge ook weinig zeer van :lol: :lol: :lol:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Aug 17, 2019 5:29 pm
by hendrik
Zo is dat Jos, moeder de vrouw doet het werk hé dan kan het geen kwaad voor de mijn rug hé.





grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Sep 11, 2019 8:55 am
by GODFRIED
Ik heb het membraan binnen gekregen. Het enige probleem is dat het oude membraan in het vacuümdoosje is voorgevormd. Hierdoor zal de werking van een recht membraan iets anders zijn en dit nabootsen zal wel niet zo eenvoudig zijn. :o
Ik heb dikte 0.4 mm besteld.
Nu met de winter voor de deur eens uittesten.

https://www.benl.ebay.be/itm/nitrile-ru ... 2749.l2649

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Sep 11, 2019 11:09 am
by hendrik
Ik denk dat het niet veel verschil zal maken Godfried.





grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Sep 11, 2019 7:05 pm
by matrafan
Ik vermoed ook dat het origineel niet voorgevormd is.

Wordt door de veer in een bepaalde vorm geduwd

Het zal wel vlak zijn als het nieuw zijnde gemonteerd word.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Thu Sep 12, 2019 8:16 am
by GODFRIED
matrafan wrote:
Wed Sep 11, 2019 7:05 pm
Ik vermoed ook dat het origineel niet voorgevormd is.

Wordt door de veer in een bepaalde vorm geduwd

Het zal wel vlak zijn als het nieuw zijnde gemonteerd word.
Dat zou inderdaad kunnen dat de druk van het veertje het membraan door de jaren heen vorm heeft gegeven. Zo heb ik het nog niet bekeken maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Sep 20, 2019 7:37 am
by GODFRIED
Hier een foto van het membraan. Het heeft een A4 formaat dus ik kan er meerdere vacuümcapsules mee herstellen. :wink:
Deze winter eens uittesten. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Sep 20, 2019 8:16 am
by hendrik
Dat zal wel lukken hé Godfried.



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Sep 23, 2019 9:10 am
by GODFRIED
Zoals jullie weten heb ik drie elektronische stroomverdelers liggen. Daar deze geen 6° zijn, (wel 8-10 en 12°) en niet goed werken op de motor heb ik een originele stroomverdeler met contactpunten geplaatst. Toch weiger ik te geloven dat deze enkele graden zo een verschil kunnen maken.
Ik ga enkele testen doen met de elektronische stroomverdelers. :o :o

Voor de duidelijkheid, mijn bagheera rijdt nu zeer goed met de originele stroomverdeler. Start veel beter koud en warm ook na lange stilstand. Draait ook mooi op stationair.
Ik wil dit hoofdstuk kunnen afsluiten daarom nog enkele testen met die stroomverdelers.
De omstandig heden waarin deze motor ontwikkeld werd zijn enorm verschillend met nu. De benzine van toen waar deze motor voor gemaakt werd bestaat niet meer. !!!!
Ik heb mijn stroomverdeler nu dan ook veel vroeger staan dan 6°, eerder 15 a 16° en de motor voelt zich daar zeer goed bij... Vandaag eens kijken op hoeveel hij staat.

Ik ben benieuwd tot welke vaststellingen ik kom. :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Sep 23, 2019 11:48 am
by oetker
Je moet bij die testen wel verzekerd zijn van een spelingsvrije ketting.
Een nieuwe ketting met tandwielen gaf bij mij een wereld van verschil.
Ik meen me te herinneren dat je daar al naar gekeken hebt.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Sep 24, 2019 8:22 am
by GODFRIED
oetker wrote:
Mon Sep 23, 2019 11:48 am
Je moet bij die testen wel verzekerd zijn van een spelingsvrije ketting.
Een nieuwe ketting met tandwielen gaf bij mij een wereld van verschil.
Ik meen me te herinneren dat je daar al naar gekeken hebt.
Inderdaad heb ik dit al eens gecontroleerd en deze speling lijkt mij vrij klein. Jos heeft bij zijn bagheera een nieuwe ketting gezet en de tandwielen gecontroleerd zonder beterschap.

Gisteren een test gedaan met de bosch 0237020006, deze is 8°. Deze stroomverdeler doet het niet goed. De motor heeft voelbaar minder vermogen. Start wel goed en draait stationair ook oké. Ik dacht dit met de voorontsteking te kunnen oplossen niet dus!!!!! :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Sep 24, 2019 6:50 pm
by matrafan
Ik moet je toch even tegenspreken Godfried sinds ik de ketting vervangen heb draait mijn motor merkelijk rustiger.

Tevens kon ik vroeger de voorontsteking moeilijk afstellen.

Het vervangen van de ketting heeft dus wel degelijk zijn nut gehad.

Ik heb destijds ergens een filmpje opgezet van de draaiende ketting maar kan het momenteel niet terugvinden.

Der zat wel echt veel speling op.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Sep 24, 2019 10:27 pm
by oetker
matrafan wrote:
Tue Sep 24, 2019 6:50 pm
Ik moet je toch even tegenspreken Godfried sinds ik de ketting vervangen heb draait mijn motor merkelijk rustiger.
Tevens kon ik vroeger de voorontsteking moeilijk afstellen.
Het vervangen van de ketting heeft dus wel degelijk zijn nut gehad.
Ik heb destijds ergens een filmpje opgezet van de draaiende ketting maar kan het momenteel niet terugvinden.
Der zat wel echt veel speling op.
Ik heb dezelfde ervaring met vervangen tandwielen en ketting.
Een beetje speling was bij mij gauw 10 graden slingeren op de ontsteking.
De BDP streep verdween soms helemaal uit beeld.
Ik had er zeker 10-20 pk bij na vervanging.
Ik zou de ketting standaard bij 150.000 km vervangen,
Dat lijkt niet veel maar de Matra motor kent geen spanner dus de volle speling staat maar een beetje heen en weer te dansen.
Na het vervangen van het spul stond de ketting gewoon strak (NB ik kon hem geen mm meer heen en weer bewegen).

Filmpjes hierover staan hier (beetje naar onder scrollen).
viewtopic.php?f=7&t=2610&hilit=ketting&start=870

Groet Herman

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Sep 25, 2019 7:15 am
by GODFRIED
Jos, Hoe kom ik hier dan bij?? :oops: :oops:
Even alles opfrissen.
Herman bedankt voor de link naar de filmpjes. Alles eens rustig opnieuw doorlezen. Je hebt veel nuttige informatie verzameld over de ketting en zijn speling.

Toch een vraagje.
Hebben jullie nog steeds de ontsteking volgens de fabrieksinstelling staan?? Dit zou me sterk verwonderen!!!!!
Of hoeveel graden afgeweken van deze instelling. :o


Mijn bagheera staat nu met originele stroomverdeler met contactpunten rond de 16° en draait zeer goed. Dit ook wel rond de 10°. In de opening van het differentieel zie ik het afstelpunt net niet meer. Als ik deze op 6° graden zet draait de motor ook maar, start moeilijker koud en warm, draait slecht op stationair en heeft duidelijk minder vermogen.

Nu op 16° doet deze motor wat hij moet doen. Bij koude start en droge carburator, start hij zeer vlot. Daar zal die elektrische benzinepomp wel voor iets tussen zitten. Ook zijn warme start is veel beter. Na het starten kan de choke dadelijk afzetten, was voorheen niet mogelijk. De motor viel dan uit tot hij warm was.
Ik heb sinds het wisselen van die stroomverdeler een heel andere bagheera. :wink:

Als een nieuwe ketting iets zou brengen wil ik ze wel verwisselen, maar momenteel ben ik zeer tevreden van mijn bagheera. Ik ga die speling op de ketting herbekijken. Ik begrijp alleen niet waarom die elektronische ontsteking het niet goed doet. Misschien die andere stroomverdelers ook eens proberen!! :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Sep 25, 2019 10:51 am
by GODFRIED
Net gecontroleerd.
Dit is de speling op de ketting bij mijn bagheera. Is dat te veel????
Graag jullie mening.
https://www.youtube.com/watch?v=zwBoENs ... e=youtu.be

Hier onder de speling van jos zijn bagheera na het vervangen van de ketting.
https://youtu.be/YxoMp4ZRhzA

Ik heb bij een oude reserve motor ook de speling gecontroleerden en deze is ongeveer gelijk dan die van op mijn bagheera.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Sep 25, 2019 2:32 pm
by oetker
Godfried, jouw filmpje staat niet gedeeld/prive. Kan hem niet bekijken.
De oude motoren hebben natuurluuk allemaal de nodige km gedraaid.
Daar moet je het dan ook niet mee vergelijken.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Sep 25, 2019 8:59 pm
by matrafan
Als ik tijd heb Godfried zal ik morgen eens meten hoeveel graden mijn ontsteking staat.

Starten doe ik altijd zonder choke en na minder dan één minuut blijft de motor al stationair draaien.

In de winter duurt dit natuurlijk wel iets langer.

Ik maak ook nog altijd gebruik van een originele delco met elektronische ontsteking.