Page 45 of 89

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 21, 2019 1:28 pm
by ypres
centreerstiften?
Eén kant in carter schroeven en
andere kant deksel opschuiven?
Het middendeel ziet er samendrukbaar uit zodat het er kan overschuiven maar niet terugkeren....?

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 21, 2019 1:35 pm
by ypres

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 21, 2019 4:29 pm
by GODFRIED
ypres wrote: Mon Jan 21, 2019 1:28 pm centreerstiften?
Eén kant in carter schroeven en
andere kant deksel opschuiven?
Het middendeel ziet er samendrukbaar uit zodat het er kan overschuiven maar niet terugkeren....?
Hartelijk bedank. :wink: :wink:
Ik heb het niet kunnen vinden. Ik vroeg me dus af waarom dit verkocht werd bij carter dichtingen.
Of dit altijd bruikbaar is betwijfel ik. Je moet ook de ruimte hebben tussen carter en motor.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 21, 2019 5:13 pm
by GODFRIED
De compressie van mij bagheera nog eens gemeten, is al geleden van 2005.
Met koude motor. Alle vier de cilinders 8 kg
Motor laten warm draaien en dan opnieuw gemeten.
Cilinder 1: 10 kg 2: 11,5 kg 3: 12,5 kg 4: 10 kg

Ik vind het maar een gekke boel. Verklaring waarom zelfde meetwaarde tussen cilinder 1 en 4??
Cilinder 2 en 3 heb ik met de meter op het bougie gat kunnen meten en cilinder 1 en 4 met een verlengstuk op de bougie opening.
Enige verklaring die ik heb is dat de ruimte iets groter werd door het verlengstuk van de meting en hierdoor minder compressie heeft. Wel vreemd dat het zoveel is.
Ik begrijp ook niet goed waarom die compressie te hoog is.

Ik wil de meting eens overdoen met een andere meter. Iets regelen met Harry. :D

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 21, 2019 5:31 pm
by benny
Een verschil in speling van de kleppen kan al een verschil geven.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 21, 2019 5:55 pm
by hendrik
Als ik nog eens kom hé Godfried, breng ik mijne meter mee hé.



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 21, 2019 7:56 pm
by jo
Montagehulp, doe de dichting erop, schroef er zo vier in, schuif het carter erover, monteer een paar bouten, demonteer de montagehulpjes
https://issuu.com/strauch/docs/payen_mo ... -_snap_ups

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jan 22, 2019 6:51 am
by GODFRIED
jo wrote: Mon Jan 21, 2019 7:56 pm Montagehulp, doe de dichting erop, schroef er zo vier in, schuif het carter erover, monteer een paar bouten, demonteer de montagehulpjes
https://issuu.com/strauch/docs/payen_mo ... -_snap_ups

De auto in mijn geval een Opel astra heeft geen dichtingen, alleen een vloeibare pakking van silicone. Ik ben helemaal niet gek van silicone pakking deze kun je me te gemakkelijk verwijderen. Ik zie liever iets op rubberbasis. Je maakt dit onderdeel toch niet ieder jaar los. :o

Ja, Harry ik wil eens een compressiemeter van je lenen.Ik laat wel weten wanneer. Waarschijnlijk binnen enkele weken.

Benny, Dit zal ik eens onderzoeken samen met het opnieuw meten van de compressie. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jan 22, 2019 2:42 pm
by jo
Mijn Saab is ook vloeibare pakking, niets mis mee.
Dat tooltje is om ervoor te zorgen dat het carter niet verschuift bij het monteren, daardoor blijft de vloeibare pakking op de juiste plek.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jan 22, 2019 4:09 pm
by GODFRIED
jo wrote: Tue Jan 22, 2019 2:42 pm Mijn Saab is ook vloeibare pakking, niets mis mee.
Dat tooltje is om ervoor te zorgen dat het carter niet verschuift bij het monteren, daardoor blijft de vloeibare pakking op de juiste plek.
Ik heb in de Opel garage de krukas en nokkenassen keerringen laten vervangen. Lek nog!! Ik heb zojuist een nieuwe kleppendeksel dichting besteld en dan zien wel wat nog moet gebeuren.
Misschien ook eens nieuwe olie in doen deze zit erbij 10000 km in. Deze moet normaal nog niet vervangen maar toch maar doen. Ik weet niet wat ze bij auto 5 erin gedaan hebben. Op de factuur staat de juiste olie. Misschien de aanleiding tot lekken.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jan 25, 2019 12:50 pm
by jo
Voor olie kijk ik tegenwoordig op www.mpmoil.nl

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jan 26, 2019 7:35 am
by GODFRIED
jo wrote: Fri Jan 25, 2019 12:50 pm Voor olie kijk ik tegenwoordig op www.mpmoil.nl
Bedankt, Dat is gemakkelijk, alles bij elkaar.. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jan 26, 2019 8:15 am
by GODFRIED
Een kleine gevoelige momentsleutel gekocht (2-24 NM) om kleine schroeven vast te zetten.

Ook een tube vloeibare pakking gekocht om het carter van mijn Bagheera lekvrij te maken. :wink:

Wisten jullie dat een momentsleutel steeds op 0 gezet moet worden voor hem op te bergen? Ik wist dat niet!!! Dat heb ik nooit gedaan. :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jan 26, 2019 10:11 am
by hendrik
Mooi Godfried,maar dat je een momentsleutel op 0 moest zetten wist ik ook niet heb ik ook nooit gedaan.



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jan 26, 2019 5:00 pm
by GODFRIED
Wie weet of je de versnellingsbak van een bagheera kunt verwijderen van het koppelingshuis bij ingebouwde motor? Dus zonder de linkse steekas
( cardanas) te verwijderen. Ik wil nieuwe dichtingen zetten tussen de versnellingsbak en het koppelingshuis.Op het eerste zicht zou dit mogelijk zijn. Heeft iemand dit ooit gedaan? :wink:

Zie tekening van koppelingshuis. Dit wil ik compleet op de motor laten, alleen de versnellingsbak verwijderen. Dit zou alles veel eenvoudiger maken.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jan 26, 2019 5:06 pm
by hendrik
Volgens mij gaat dat Godfried.




grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jan 26, 2019 6:58 pm
by matrafan
Ten eerste Godfried een momentsleutel "altijd" na gebruik terug op "0" stellen.

Indien deze een lange tijd niet gebruikt wordt heb je kans dat de waardes niet meer kloppen als die niet op 0 staat (veerdruk verandert)

Dan het verhaal om de versnellingsbak apart van het differentieel te demonteren.

Dit gaat zonder problemen, dacht dat jullie dat wisten, ik doe dit altijd zo.

Heb deze nog nooit samen gedemonteerd, alleen al voor het gewicht en gemak.

Als je de motorsteun boven de bak losmaakt zakt die een 5-tal centimeter naar beneden dan kan je de bak perfect onder de chassisbalk weg nemen.

Dacht dat ge schokdemper onderkant ook moet loshalen. Laatste keer was dit op een kwartiertje geklaard.

Veel succes.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sun Jan 27, 2019 7:52 am
by GODFRIED
matrafan wrote: Sat Jan 26, 2019 6:58 pm Ten eerste Godfried een momentsleutel "altijd" na gebruik terug op "0" stellen.

Indien deze een lange tijd niet gebruikt wordt heb je kans dat de waardes niet meer kloppen als die niet op 0 staat (veerdruk verandert)

Dan het verhaal om de versnellingsbak apart van het differentieel te demonteren.

Dit gaat zonder problemen, dacht dat jullie dat wisten, ik doe dit altijd zo.

Heb deze nog nooit samen gedemonteerd, alleen al voor het gewicht en gemak.

Als je de motorsteun boven de bak losmaakt zakt die een 5-tal centimeter naar beneden dan kan je de bak perfect onder de chassisbalk weg nemen.

Dacht dat ge schokdemper onderkant ook moet loshalen. Laatste keer was dit op een kwartiertje geklaard.

Veel succes.
Nee inderdaad! Ik wist niet dat de versnellingsbak apart van het differentieel kon verwijdert worden bij ingebouwde motor. Ik heb het nooit gedaan of horen zeggen dat het mogelijk was. Omdat ik nu die drie dichtingen wil vervangen heb ik dit eens bekeken en zag dat het wel zou kunnen.
Fijn te horen dat dit mogelijk is. Het maakt alles veel gemakkelijker. De koppeling en drukgroep heeft maar iets meer 14000 km gelopen. Deze moet dus niet vervangen of gecontroleerd, ze werkt perfect net als mijn versnellingsbak. Alleen een olielek tussen differentieel en de versnellingsbak is het probleem. Niet dat die veel lekt maar hij lekt en iedere druppel is eigenlijk te veel. Wie ziet er graag olie op zijn klinkers!! Ik heb er wel een opvangbakje onder zitten maar dat wil ik weg, ook het olielek tussen het carter en de motor wil ik oplossen. Hier heb ik nog nooit wat aangedaan buiten de schroeven iets aan te spannen.
Hoe het afloopt horen jullie wel. Bedankt voor de tip. :wink:

PS, Als ik het carter open heb liggen moet zou ik dan nog iets controleren????

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sun Jan 27, 2019 8:32 pm
by jo
Dat is het eerste dat ik wou schrijven als ik las dat je een momentsleutel kocht, op nul zetten.
Gelukkig hebben ze je dat al verteld.
Ik heb een grote van de Lidl, gecontroleerd met een Facom vanop het werk, die is dus gewoon juist, heb die al jaren.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sun Jan 27, 2019 9:43 pm
by Muddy Bandit
GODFRIED wrote: Sun Jan 27, 2019 7:52 am
PS, Als ik het carter open heb liggen moet zou ik dan nog iets controleren????
Ik neem aan dat je versnellingsbak nog steeds soepel zonder kraken en bijgeluiden werkt.
Controleer in ieder geval de afgetapte olie op slijpsel en metaaldeeltjes, als dit schoon is dan is verder onderzoek ook niet nodig.
Zorg er wel voor dat de ringetjes netjes op plaats blijven zitten bij het terug monteren, bij de Grand Raid heb ik ze iets vast geplakt in de groef.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sun Jan 27, 2019 9:52 pm
by matrafan
Als ge het onder carter gedemonteerd hebt Godfried moet je de oliepomp (tandwielen) controleren.

Ook het zift bij de aanzuiging nazien is nogal eens aangeladen.

Verder is daaronder niet veel te controleren buiten de krukas (maar dan moet je gaan demonteren)

Bij het monteren van de O-ringen van de versnellingsbak zoals Muddy zegt goed vast plakken (zelf gebruik ik altijd vet om ze vast te plakken)

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jan 28, 2019 1:33 pm
by GODFRIED
Ik zag dit in de handleiding staan die bij mijn nieuwe momentsleutel is. Ik heb het nooit gedaan.De vraag is nu hoe betrouwbaar zijn nu mijn andere twee momentsleutels?
De veer zal iets nalaten en je gaat hierdoor alles iets losser vastzetten omdat deze gemakkelijk schakelt. Of vaster???

Mijn versnellingsbak schakelt perfect. Indertijd tijdens de restauratie werd deze door mij gereviseerd omdat hij slecht schakelde van 3 naar 2 met nieuwe synchronisatie veren, tussen schakelring , dichtingen, oliekeerringen. Ook het achteruitrijtandwiel heb ik toen vervangen. Met dank aan Alain voor het bezorgen van de nieuwe onderdelen die toen al zeer moeilijk betaalbaar te vinden waren. We hebben toen zelfs een gereviseerde versnellingsbak van Frankrijk laten overkomen maar die voldeed niet aan mijn verwachtingen.Daar heb ik Alain toen zo mee laten zitten. :oops: :oops: :evil:

Ja die oliepomp zal ik controleren en alles goed zuiver maken.
Mannen, bedankt voor de goede raad. :wink:

PS, mijn zoon zijn Opel astra gisteren terug naar de garage gereden, Lekt nog steeds aan de krukas. Dat is niet alles nu maakt de motor plots een bonkend geluid. Klink angstwekkend. Ik vermoed iets met de hydraulische klepregeling!! :o :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jan 29, 2019 5:59 pm
by hendrik
Godfried, de o-ringen passen goed hé .



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jan 29, 2019 6:44 pm
by GODFRIED
hendrik wrote: Tue Jan 29, 2019 5:59 pm Godfried, de o-ringen passen goed hé .



grt harry de matra.
Dat is toch te hopen. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jan 29, 2019 7:14 pm
by hendrik
Kan niet beter Godfried.



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Jan 30, 2019 5:50 pm
by GODFRIED
Vervuild slib in de olie van de motor. Storing ratelen als een diesel.

Dit hebben ze in de auto van mijn zoon aangetroffen. Betreft Opel Astra H 1.6 TT met 88000 km op de teller.
Volgens mij werd de smering op tijd gedaan maar hoe verklaar je dit dan. Ik laat de olie geen 10000 km meer zitten en ook het oliefilter niet.
Met wat geluk werk alles weer na twee spoelingen anders gaat de motor open moeten om alle oliekanalen zuiver te maken. :evil:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Jan 30, 2019 6:09 pm
by benny
Lees eens het volgende artikel: https://www.mvwautotechniek.nl/motor/olie.htm

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Jan 30, 2019 8:52 pm
by Murenanimal
Conclusie?
Wij moeten ook onze olie sneller verversen als we niet genoeg
kilometers afdraaien per jaar met onze old-timers.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Thu Jan 31, 2019 10:59 am
by ALAIN VAN AKEN
Regelmatig filter en olie is nooit fout.
Godfried wat een vuile boel is me dat :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Thu Jan 31, 2019 3:51 pm
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote: Thu Jan 31, 2019 10:59 am Regelmatig filter en olie is nooit fout.
Godfried wat een vuile boel is me dat :o
Ik kan het zelf nog niet goed geloven.Als ik dit geweten had was die olie er al duizenden km eerder vervangen. :x Ook onbegrijpelijk hoe die oliefilter uitziet. Er is volgens mij maar een reden hiervoor. Deze auto heeft steeds korte stukjes gereden ongeveer 12 km per dag jaren aan een stuk, ook bij de vorige eigenaar. Nu maakt mijn zoon plots 80 km/dag en rijdt hij veel op de snelweg tegen hoge snelheid. Alle troep van die jaren komt nu los en heeft verstoppingen veroorzaakt!!! :o Waarom heeft het lampje van de oliedruk niet gebrand??
Ik moet mijn kijk op olie vervangen drastisch gaan bijsturen!!

Binnenkort ga ik het carter van mijn bagheera afnemen ben nu echt benieuwd wat ik daar ga tegenkomen. :o :o