Page 42 of 89

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Thu Jul 26, 2018 4:06 pm
by GODFRIED
ypres wrote:bij mij staat de electrische pomp helemaal links boven de motorophanging.

warm starten duurt inderdaad tot 5 seconden langer :wink: :wink:

IMG_20180602_122402.jpg
Je hebt zoveel aansluitingen op de pomp en benzinetank!! Heb je een terugloop op die benzinepomp??

Normaal moet de pomp onder het niveau van de carburators staan. Ik denk dat je ze op hetzelfde niveau heb staan maar als dat geen problemen geeft is dat wel ok.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jul 27, 2018 8:29 am
by ypres
ik heb gewoon de oude retour en één aftakking naar de oude mechanische pomp afgesloten en behouden.
zo kan ik ik steeds de mechanische pomp teugzetten zonder aan de leidingen te komen.

zelf aanzuigende lagedruk pomp dus volgens mij doet de plaatsing er niet toe.
je vlotters in je carbs moeten wel in orde zijn.

http://www.dellorto.co.uk/wp-content/up ... ctions.jpg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jul 27, 2018 8:51 am
by GODFRIED
ypres wrote:ik heb gewoon de oude retour en één aftakking naar de oude mechanische pomp afgesloten en behouden.
zo kan ik ik steeds de mechanische pomp teugzetten zonder aan de leidingen te komen.

zelf aanzuigende lagedruk pomp dus volgens mij doet de plaatsing er niet toe.
je vlotters in je carbs moeten wel in orde zijn.

http://www.dellorto.co.uk/wp-content/up ... ctions.jpg

Dat met die aansluitleidingen is nu duidelijk.
Op de handleiding van mijn pomp staat duidelijk dat ze onder het niveau van de carburators moet staan. Ik kan me voorstellen, als er zich gas zou vormen in de benzine bij warme stilstand dat dit naar het hoogste punt gaat. Dit gas zou dan voor een onderbreking van de benzine toevoer kunnen zorgen.
Dit zal misschien van het type pomp afhangen en als je geen problemen ondervind is het toch oké. :wink:
Warme groetjes. Gisteren was het hier 38° op mijn terras. Ik waande me ergens in Spanje. :lol:

Ik zie dat je doorzichtige benzineleidingen op je carburators heb zitten!! Dat is wel handig als er nu gas is zie je dit. Maar zo een betrouwbare leiding vinden zal niet gemakkelijk zijn. Het wordt daar heet en de leiding moet daar tegen kunnen.Waar heb je die uitgehaald?

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jul 27, 2018 9:16 am
by ypres
industrie toelverancier
is eigenlijk olie en vet bestendige perslucht leiding
maar kan ook goed dienen voor benzine leiding

hier zelfde temperaturen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jul 27, 2018 12:56 pm
by GODFRIED
ypres wrote:industrie toelverancier
is eigenlijk olie en vet bestendige perslucht leiding
maar kan ook goed dienen voor benzine leiding

hier zelfde temperaturen
Daar ga ik ook naar zoeken. Handig om te zien of er wel benzine is.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jul 27, 2018 1:46 pm
by hendrik
Die heb ik hier normaal ook liggen Godfried zal eens kijken voor je.



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jul 27, 2018 3:06 pm
by GODFRIED
hendrik wrote:Die heb ik hier normaal ook liggen Godfried zal eens kijken voor je.
grt harry de matra.
Ik heb maar twee korte stukjes van ongeveer 25 cm nodig. :wink:
Ik hoor het wel.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Fri Jul 27, 2018 9:48 pm
by hendrik
Ik heb een stuk van 1m voor je klaar liggen.




grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jul 28, 2018 8:40 am
by GODFRIED
hendrik wrote:Ik heb een stuk van 1m voor je klaar liggen.
grt harry de matra.
Alvast bedankt. Ik laat je weten wanneer ik dit kom halen. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jul 28, 2018 9:25 am
by hendrik
Ok ik hoor het wel.



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jul 28, 2018 9:29 am
by GODFRIED
Heerlijk! Wat koeler vandaag. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jul 28, 2018 9:46 am
by hendrik
Als je dat maar weet ben het zat zo warm.




grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jul 28, 2018 5:32 pm
by GODFRIED
Zojuist mijn bagheera nog eens gestart. Foei :evil: :evil: wat ging dat slecht. Ik hoorde aan de benzinepomp dat de carburators leeg waren. Deze tikt dan wat langer. Ik dacht" start hem eens anders, zonder te pompen met het pedaal". Viel dat tegen. Na 4 keer starten sloeg hij pas aan. Dan twijfel je aan alles. Daar word ik niet vrolijk van. Ik dacht echt dat die niet ging starten. :o Nu komende winter ga ik alles maar weer eens grondig controleren. Beginnen met de compressie. Deze is bij de bagheera niet eenvoudig te meten. Je zou de carburators al moeten afbouwen!! :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jul 28, 2018 6:51 pm
by hendrik
Met twee man gaat het wat beter om je compressie te meten anders moet je het me zeggen kom ik wel helpen.
Mijn Murena start de eerste maal zonder chok warm start ze ook slecht.



grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sat Jul 28, 2018 8:08 pm
by matrafan
Vanmorgen ook nog eens gestart na 14 dagen stilstand.

Duurt zoals bij U Godfried iets langer gezien de carburators leeg zijn (mechanische pomp).

Daarna echter aangeslagen zonder choke, enkel enkele keren met het gaspedaal gepompt.

Vanavond nogmaals gestart onmiddellijk aangeslagen zonder choke, enkel een beetje gas geven.

Misschien carburators (vlotters) nazien of er wel degelijk benzine in de kamers komt?

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sun Jul 29, 2018 8:40 am
by GODFRIED
matrafan wrote:Vanmorgen ook nog eens gestart na 14 dagen stilstand.

Duurt zoals bij U Godfried iets langer gezien de carburators leeg zijn (mechanische pomp).

Daarna echter aangeslagen zonder choke, enkel enkele keren met het gaspedaal gepompt.

Vanavond nogmaals gestart onmiddellijk aangeslagen zonder choke, enkel een beetje gas geven.

Misschien carburators (vlotters) nazien of er wel degelijk benzine in de kamers komt?
Ik heb vorige winter een volledige carburator revisie gedaan met allemaal nieuwe dichtingen en acceleratie membranen. Ook nieuwe vlotternaalden.
Toen starten hij wel redelijk goed. Mijn bagheera staat in de zomer in een garagebox. De temperaturen zullen daar nu ook wel oplopen tot 40 a 50° dus op enkele dagen zijn de carburators volledig leeg. Je ruikt de benzine dan bij het open van de poort. Omdat ik een elektrische pomp heb verwacht je tocht dat die de carburators vult voor het starten. Dit hoor je ook aan het tikken van de pomp. Als de carburators niet volledig leeg zijn stopt deze al na 2 tikken, indien leeg tikt deze 5 - 6 x.
Na testen van vorig jaar weet ik dat als de carburators leeg zijn dat ik 8 x vol gas moet geven eer er benzine in de motor spuit door de acceleratie membranen.. In principe zou dit niet nodig moeten zijn omdat je ook een choke hebt en dat deze dan zijn werk moet doen. :o :o
Ik moet wel toegeven na het vervangen van deze membranen rijdt mijn bagheera veel beter. Deze waren hard geworden.

Jos waarom gebruik de choke niet??? Zou dan toch veel beter moeten starten!!!!

Persoonlijk vind ik ook dat als ik de choke trek het toeren niet enorm stijgt. Soms zie tot 1800 tr/Min en soms tot 3000 tr/min. Waarom dit niet altijd het zelfde is begrijp ik niet goed. Misschien iets mis met mijn choke systeem!!!!!

Harry, Bedankt voor je aanbod. Ik zal het in overweging nemen als ik zover ben. Ben je vandaag thuis rond 10 uur? Dan kom ik met de bagheera.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Sun Jul 29, 2018 10:36 pm
by matrafan
Het starten met of zonder choke maakt weinig uit.

Start tijd is even lang omdat de carburators leeg zijn.

Enige keer dat ik de choke optrek is in de winter om het toerental wat hoger te krijgen.

Deze tijd van het jaar is dit niet nodig motor blijft dan zo stationair draaien.

Ik denk dat ge uw choke systeem eens moet nalopen, zou denken dat toch steeds hetzelfde toerental moet gehaald worden met choke op???

PS.: vandaag een rondrit (totaal 250 km) gedaan in de buurt van Alain (Begijnendijk) met vertrek in Haacht.
Mooie omgeving maar geen Alain gezien. :(

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jul 30, 2018 7:37 am
by ALAIN VAN AKEN
Diene was hard aan 't werken.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jul 30, 2018 8:48 am
by GODFRIED
matrafan wrote:Het starten met of zonder choke maakt weinig uit.

Start tijd is even lang omdat de carburators leeg zijn.

Enige keer dat ik de choke optrek is in de winter om het toerental wat hoger te krijgen.

Deze tijd van het jaar is dit niet nodig motor blijft dan zo stationair draaien.

Ik denk dat ge uw choke systeem eens moet nalopen, zou denken dat toch steeds hetzelfde toerental moet gehaald worden met choke op???

PS.: vandaag een rondrit (totaal 250 km) gedaan in de buurt van Alain (Begijnendijk) met vertrek in Haacht.
Mooie omgeving maar geen Alain gezien. :(
In principe zou de choke op wel iets moeten uitmaken. Met de choke op gaat de motor gemakkelijker en sneller benzine aanzuigen.
Iedereen kent zijn motor een beetje en dat moet ik jou niet vertellen. Je maakt zoveel kilometers dat die motor geen geheimen meer voor je heeft.
Ik zal alles nog wel eens nakijken en vooral starten hoe ik het gewoon ben. Alleen bij warme motor volle gas. :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jul 30, 2018 9:08 pm
by matrafan
ALAIN VAN AKEN wrote:Diene was hard aan 't werken.
Matra werken ????????????

Op tijd en stond genieten Alain (blijft ge langer jong en (mooi) van. :wink: :wink: :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jul 30, 2018 9:20 pm
by matrafan
GODFRIED wrote:
In principe zou de choke op wel iets moeten uitmaken. Met de choke op gaat de motor gemakkelijker en sneller benzine aanzuigen.
Iedereen kent zijn motor een beetje en dat moet ik jou niet vertellen. Je maakt zoveel kilometers dat die motor geen geheimen meer voor je heeft.
Ik zal alles nog wel eens nakijken en vooral starten hoe ik het gewoon ben. Alleen bij warme motor volle gas. :wink:
Ik heb dit van het weekend ook eens geprobeerd "te starten met volle gas bij warme motor".

Duurde toch nog lang vond ik alvorens die aansloeg??

Zolang als die maar aanslaat ben ik tevreden, maar als het soms wat al lang duurt en er staat zo wat volk rondom vind ik dit inderdaad ook een beetje vervelend.

Tot op heden heeft ze me nog nergens laten staan maar dit kan snel keren!! :wink: :wink:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jul 30, 2018 9:54 pm
by hendrik
Ik heb dat probleem ook Jos, bij warme motor start ze ook slecht en met koude start ze zelf zonder de choke gek hé.





grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jul 30, 2018 11:22 pm
by Frank
Zou dit ook kunnen komen doordat de toevoerlucht nogal warm is?

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Jul 30, 2018 11:41 pm
by hendrik
Heb jij daar ook last van frank?


grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jul 31, 2018 7:05 am
by ALAIN VAN AKEN

ALAIN VAN AKEN wrote:
Diene was hard aan 't werken.

Matra werken ????????????

Op tijd en stond genieten Alain (blijft ge langer jong en (mooi) van. :wink: :wink: :wink:
Jos,
Mooi, nooit geweest dus dat zal ook nooit komen
Jong, elke dag een beetje ouder

En ja Matra werken, ben voor de Murena S wat onderdelen aan het klaarmaken. Stralen, lakken, schuren, spuiten, verzinken, ....

Af en toe bij wat leden langsgaan, vorige week dagje Nederland. Bij René en Herman gepasseerd. Super ontvangen en aangenaam gezelschap. Weer veel moois gezien.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jul 31, 2018 1:16 pm
by Frank
Harry,
Ik heb hier momenteel geen last van, gezien de Bagheera buiten dienst is.
Voor optimale prestaties van een voertuig is het wel belangrijk dat de temperatuur onder de motorkap zo laag mogelijk blijft.
Ook de aangezogen lucht moet zo koel mogelijk zijn.
De opstelling bij Bagheera's lijkt mij nu niet optimaal.
Mijn eerst wagen was een 1100ti met dezelfde motor als de eerste Bagheera's. Dus daar was de opstelling toch iets anders gezien de motor voorin zat. En ja, hij had er last van.
Eigenlijk is dit normaal, denk ik. De ene wagen zal er wat meer last van hebben dan de andere, maar wat daar de reden van is?

Frank.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Tue Jul 31, 2018 2:15 pm
by hendrik
Ja ik heb ondervonden dat er ook andere merken daar last van hebben hier op de oldtimertreffen.




grt harry de matra.

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Wed Aug 01, 2018 7:18 am
by GODFRIED
Frank wrote:Zou dit ook kunnen komen doordat de toevoerlucht nogal warm is?
Volgens mij heeft dit te maken met de benzine toevoer. Ik denk ook niet dat het de super van vroeger is waar onze wagens voor gemaakt zijn. Dit in combinatie met te warme lucht. Ik heb dit met mijn vorige benzine wagens niet mee gemaakt, jaren 70 - 80 of ik ben de ellende al vergeten. :oops:
Op het moment van een warme start na stilstand krijgt de motor geen brandstof anders zou die wel starten.

Ik wil eens een test doen met een warme motor en na stilstand starten met start pilot (gas).
Ik moet ook toegeven dat de motor steeds wel start. oef.... gelukkig :lol:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Aug 06, 2018 8:34 am
by GODFRIED
Ik ben aan het recycleren geweest! Ik heb een kleine slijpschijf geplaatst in een staander. Dit is handig om kleine dingen door te slijpen. Ik had eerst een staander gekocht maar na samenbouw heb ik deze terug gebracht omdat er te veel speling op de as zat en ik de schijf 3 a 4 mm kon bewegen.

Ja, er zitten ook Matra onderdelen op mijn slijpstaander. Wie ziet het?? :o

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Posted: Mon Aug 06, 2018 9:01 pm
by matrafan
De steun onder de plaat waar uw slijpschijf op ligt is volgens mij een deel van de hefboom waarmee de torsie vering mee geregeld wordt.

Ben niet 100% zeker maar het heeft er toch van weg.