werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Dat is ook zo Benny maar het blijft een hobby hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Tue Nov 21, 2023 6:15 pm Mooi gedaan Godfried, ben je morgen thuis dan kom ik die van mij ophalen ik hoor het wel hé.

Harry de Matra,
Voor mij kan het vandaag niet. Ik bel je straks. :wink:


grt harry de matra.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ok niet erg een andere keer hé het drinkt niet.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by matrafan »

Heb je de gasveer gemonteerd Godfried?

Is deze sterk genoeg om het raam te openen zonder een helpende hand?

Die bij mij op zit kan wel het raam open houden maar heeft hulp nodig om het raam te openen.

Hoor het wel.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Wed Nov 22, 2023 8:25 pm Heb je de gasveer gemonteerd Godfried?

Is deze sterk genoeg om het raam te openen zonder een helpende hand?

Die bij mij op zit kan wel het raam open houden maar heeft hulp nodig om het raam te openen.

Hoor het wel.
Jos, Ik heb de gasveer nog niet gemonteerd, wel merk ik goed dat ze veel zwaarder gaat als je ze indrukt. Iets van een 320nm staat erop hoeveel de originele is weet ik niet. :o Iemand wel??
Ik zal hier laten weten hoe dit afloopt, misschien dat ik ze morgen plaats. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by matrafan »

Ik heb destijds ook een zwaardere willen plaatsen maar dit toch niet gedaan.

Ik dacht er zit maar aan één kant eentje op en was bang dat het raam zou sneuvelen.

Uiteindelijk toch een oude in de stock gevonden, alleen heeft deze een beetje hulp nodig bij het openen.

De cilinder houd het raam wel open als die volledig geopend is.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

deze die nu op mijn Bagheera zit, daar zit veel druk op. Ik moet de ruit naar beneden leiden door enkel druk te leggen aan de linkerkant en enkel te drukken aan de rechterkant om de ruit in het slot te duwen. Er staan geen gegevens op de gasveer. Jammer. Maar wat die gasveer wel heeft, is een vertraagde eindeloop.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Zoals jullie weten heeft de Bagheera maar één gasveer. Ik heb steeds aan de kant van de gasveer gedrukt, dus links op de ruit om deze te sluiten net zoals Benny dat nu doet.
De kans op een breuk is dan ook zeer klein omdat je geen zijdelinkse krachten zet. Maar in het slechtste geval, ik heb hier wel nog meerdere achterruiten staan. Ik denk van 4 stuks. :wink: Ik verwacht geen problemen maar dat moet de plaatsing en het gebruik uitwijzen.

De achterruit nu op mijn Bagheera gaat soms wel nog alleen open maar meestal heeft ze ook een beetje hulp nodig en blijft dan maar net openstaan. Die lamellen op de ruit maken het iets moeilijker omdat er toch een paar kilo's bijkomt. :o Volgens mij zal die nieuwe gasveer dat probleem oplossen. Ik ga ze vandaag plaatsen en laat het jullie weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Bij gasveren waar de beste krachten van verdwenen zijn, speelt de temperatuur ook een rol.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Vandaag de gasveer geplaatst.
Helaas is deze niet bruikbaar voor een achterruit met lamellen op. :(
De oude gasveer moet niet onderdoen voor de nieuwe. Alleen de nieuwe gasveer opent wel de eerste 40 cm zonder problemen en dan is het ellende.
Ik heb zelfs de lamellen verwijdert om te zien of de gasveer wel sterk genoeg is. Ook dit is bij mijn Bagheera niet 100%.
Het laatste stuk van het openen ( 20cm) zit er een rem op de gasveer en de ruit gaat dan trager open maar net niet genoeg als deze de afsluitklep van de kofferruimte moet meenemen.

Voor een Bagheera zonder lamellen is ze bruikbaar maar voor een Bagheera met lamellen op de ruit moet er volgens mijn minsten 100Nm bijkomen.
Ik heb de lamellen niet gewogen maar ze zijn zwaarder dan ik verwacht had, met het afnemen ben ik daar weer achter gekomen.

Deze gasveer is 325Nm ( 32.5kg) sterk voor mijn Bagheera met lamellen op de achterruit zou dat iets van een 450Nm moeten zijn. :o :o :o
Terugsturen zal geen optie zijn omdat ze net werk op een Bagheera zonder lamellen.
Dus als iemand nog een nieuwe gasveer zoekt. Ik heb er één in de aanbieding!! :wink: :) Ik heb ze €25 betaald verzending in, dus voor €25 ( bespreekbaar) stuur ik ze op. Ik kan ze ook bewaren maar dan ligt die hier achter 20 jaar nog. Oei 20 jaar " ben ik ik er dan nog " :wink: :D

Harry, de handremkabel is niet meer leverbaar bij autodoc.
Attachments
gasveer klaar voor de inbouw (Groot).jpg
gasveer klaar voor de inbouw (Groot).jpg (383.75 KiB) Viewed 739 times
nieuwe gasveer Bagheera (Groot).jpg
nieuwe gasveer Bagheera (Groot).jpg (350.36 KiB) Viewed 739 times
openen met nieuwe gasveer (Groot).jpg
openen met nieuwe gasveer (Groot).jpg (386.86 KiB) Viewed 739 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Wanneer de nieuwe gasveer korter is dan de oude heb ik ooit het volgende gedaan. Van de oude gasveer het stuk dat langer was afgeslepen. gaatje geboord, de juiste metrische draad getrokken en op de nieuwe gasveer gedraaid.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Harry, als je de uitleg wil om zelf een handremkabel te maken, laat het maar weten. Ik heb het ooit zelf gedaan, en het werkte perfect.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Benny hoe heb jij het uiteinde vast gemaakt die kopjes bedoel ik hé.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Fri Nov 24, 2023 2:27 pm Wanneer de nieuwe gasveer korter is dan de oude heb ik ooit het volgende gedaan. Van de oude gasveer het stuk dat langer was afgeslepen. gaatje geboord, de juiste metrische draad getrokken en op de nieuwe gasveer gedraaid.
Met de lengte van de gasveer is er niks mis deze is juist, alleen niet sterk genoegt voor een achterruit met lamellen op te openen.
Wat zou het doen als ik een gasveer plaats die een 10-15 kg meer drukt, in gesloten stand er gaat dan ook meer kracht op de ruit staan zou deze kunnen springen? :o

Benny, hoe heb je dit gedaan met die handremkabel??? :o
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Ik zal bij Bagheera een nieuwe rubriek: "handremkabel aanmaken" aanmaken.
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

De rubriek is aangemaakt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Deze zou het wel kunnen doen op mijn Bagheera maar de prijs ( €250) maakt een test niet aanvaardbaar.
https://www.gasveerwinkel.nl/product/ga ... g-350-rvs/

Nog eens verder zoeken. :wink:
Attachments
gasveer test Bagheera.png
gasveer test Bagheera.png (23.61 KiB) Viewed 705 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Wat denk je van deze? De kopjes moeten wel nog aangepast worden want ik denk dat gaten van 8 mm het onderdeel te groot maken om te monteren op de supports van de Bagheera. https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B018W ... C81&sr=8-5
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Mon Nov 27, 2023 9:59 am Wat denk je van deze? De kopjes moeten wel nog aangepast worden want ik denk dat gaten van 8 mm het onderdeel te groot maken om te monteren op de supports van de Bagheera. https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B018W ... C81&sr=8-5
Deze zou ook in aanmerking kunnen komen maar het is niet helemaal duidelijk of de oogjes aan de twee kanten te verwijderen zijn, sommige zijn gelast op het het huis van de gasveer. :o
Er staat wel bij dat je deze ogen kunt kiezen maar ik zie niet hoe en de afmetingen van de oogjes ontbreken. :o
Het zal toch ergen iets moeten worden in die richting. Hoe sterk moeten ze zijn en wat doet dit met de ruit!!!
Ik heb ondertussen de lamellen terug geplaatst en de nieuwe gasveer druk alles zonder problemen een 40 cm open en dan moet de rest met de hand gebeuren. De ruit blijft wel mooi open staan.
Nog wat verder zoeken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Na wat zoekwerk bij deze uitgekomen.
Volgens mij passen deze. De ruit gaat enkele cm verder open maar dat is volgens mij geen probleem. Wat kracht moet ik kiezen??? Te weinig is niet goed maar te veel ook. :o :o

https://www.gasveerwinkel.nl/product/m1 ... gat-8-1mm/
https://www.gasveerwinkel.nl/product/14 ... 50mm_slag/
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ik zou het dan met deze doen Godfried het is toch zo niet erg als je de rest zelf moet open duwen als ze maar blijft op staan hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Mon Nov 27, 2023 4:21 pm Ik zou het dan met deze doen Godfried het is toch zo niet erg als je de rest zelf moet open duwen als ze maar blijft op staan hé.
grt harry de matra.
Nee erg is dat inderdaad niet. Hoeveel keer op een jaar open ik deze ruit? Misschien 40-50 keer. :o Als op die nieuwe gasveer geen rem bij einde slag had gezeten op de laatste 40 cm van het openen van de ruit had die volgens mij ook haar werk gedaan.
Maar nu denk ik wel dat er een oplossing voor is, als deze extrakracht niet voor andere problemen gaat zorgen. :o :o

Ik ga die ruit eens wegen, tel daar ongeveer 4 kg bij voor de lamellen om dan een berekening te maken wat kracht de gasveer moet hebben.
Als ik dat weet ga ik een beslissing nemen of ik deze sterkere gasveer aankoop. Deze gasveer past wel zonder rondellen te plaatsen en heeft de originele dikte, nu is dat een dunnere gasveer, niet dat het allemaal veel uit maakt. :wink:

Harry, als je die nieuwe gasveer hebt geplaatst op jou Bagheera laat dan eens weten hoe dit afloopt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by hendrik »

Ok Godfried,als ze er op staat laat ik het je weten en hoe het werk.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Mon Nov 27, 2023 1:57 pm ...
Ik heb ondertussen de lamellen terug geplaatst en de nieuwe gasveer druk alles zonder problemen een 40 cm open en dan moet de rest met de hand gebeuren. De ruit blijft wel mooi open staan.
...
In dat geval zou ik persoonlijk het hier dan bij laten, want het is inderdaad nog maar de vraag hoe de ruit zich blijft houden bij een nog zwaardere gasveer... voorkomen is altijd beter als genezen.
Ik weet niet of jou mooie Bagheera verwarmd gestald staat, maar houdt er even rekening mee dat een gasveer bij zomerse temperaturen al aanmerkelijk beter z'n werk zal doen als bij lage temperaturen.

Een paar jaar geleden heeft het plaatsen van zwaardere gasveren mij een achterruit gekost van de Coverline hardtop die op de laadbak van mijn Nissan Pickup zit, die nieuw geplaatste gasveren bleken dus echt te sterk te zijn voor de ruit.
(en achteraf gezien had ik hiervoor zelfs helemaal geen zwaardere gasveren nodig gehad, want bij het vervangen van die kapotte ruit kwam ik tot de ontdekking dat ik beter gelijk de scharnieren van de ruit goed en wat vaker had moeten smeren :oops: ... dat was dus een duur leermomentje)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote: Tue Nov 28, 2023 5:15 pm
GODFRIED wrote: Mon Nov 27, 2023 1:57 pm ...
Ik heb ondertussen de lamellen terug geplaatst en de nieuwe gasveer druk alles zonder problemen een 40 cm open en dan moet de rest met de hand gebeuren. De ruit blijft wel mooi open staan.
...
In dat geval zou ik persoonlijk het hier dan bij laten, want het is inderdaad nog maar de vraag hoe de ruit zich blijft houden bij een nog zwaardere gasveer... voorkomen is altijd beter als genezen.
Ik weet niet of jou mooie Bagheera verwarmd gestald staat, maar houdt er even rekening mee dat een gasveer bij zomerse temperaturen al aanmerkelijk beter z'n werk zal doen als bij lage temperaturen.

Een paar jaar geleden heeft het plaatsen van zwaardere gasveren mij een achterruit gekost van de Coverline hardtop die op de laadbak van mijn Nissan Pickup zit, die nieuw geplaatste gasveren bleken dus echt te sterk te zijn voor de ruit.
(en achteraf gezien had ik hiervoor zelfs helemaal geen zwaardere gasveren nodig gehad, want bij het vervangen van die kapotte ruit kwam ik tot de ontdekking dat ik beter gelijk de scharnieren van de ruit goed en wat vaker had moeten smeren :oops: ... dat was dus een duur leermomentje)
Mijn Bagheera staat onder mijn huis in de garage waar het nu 13°is. Het zou inderdaad kunnen dat bij 20-25° de gasveer de ruit wel volledig opent.
Een nieuwe zwaardere gasveer is nog vlug gekocht en ik wil die ruit ook niet breken ook al heb ik nog enkele ruiten reserve staan.
Misschien toch ook de scharnieren eens testen op hun goede werking. Je weet maar nooit. Bedankt voor de tip.
Deze gasveer is niet gemaakt voor een ruit met lamellen op, dit is vlug 4 kg erbij.
Attachments
lamellen op de ruit (Groot).jpg
lamellen op de ruit (Groot).jpg (325.55 KiB) Viewed 667 times
tool verwijderen pen bevestiging gasveer (Groot).jpg
tool verwijderen pen bevestiging gasveer (Groot).jpg (243.13 KiB) Viewed 667 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3844
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by benny »

Misschien kan dit je verder helpen
Attachments
berekenen gasveer.jpg
berekenen gasveer.jpg (119.15 KiB) Viewed 660 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

benny wrote: Tue Nov 28, 2023 8:20 pm Misschien kan dit je verder helpen

Ik ben nog niet aan het wegen en berekenen geweest maar dat gaat toch gebeuren, eens zien waar we uitkomen. :wink:
Die ruit gaat zwaarder zijn dan je denkt. :o

Hier een gelijkaardige berekening in het Nederlands.
https://www.trailerplus.nl/page/uitleg- ... asdrukveer
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by oetker »

Even toevoegen
Zoals Muddy zegt... Scharnieren smeren was bij mij een onderhouds interval die jaarlijks plaats vond.
De ruiten van een Murena hadden gasveren van 210Nm en dat x2 kwam op420Nm
Op Ebay zijn er legio te vinden en als ze iets te kort zijn dan kun je bij de praxis draadbussen M6 vinden die ze 4cm langer maken.

Edit drukmaat hersteld
Last edited by oetker on Tue Dec 19, 2023 10:32 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by oetker »

Ruiten sneuvelen elen nog wel is door foute veren
Last edited by oetker on Tue Dec 19, 2023 10:33 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Thu Dec 07, 2023 12:21 pm herztel 210 nM per stuk xus 420 samenmoschoen voorBagheera aanpassen naar 2. Ruiten sneuvelen elen nog wel is door foute veren
Herman, dat is nu net wat ik niet wil, "mijn ruit doen sneuvelen".
Waarschijnlijk wachten tot het warmer wordt en dan nog eens testen. :wink:
Spijtig dat er geen regelbare veren bestaan. :o
Maar inderdaad ik heb die scharnieren van de achterruit nog nooit gesmeerd. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply