werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Zit er geen onderdrukvat in de bagheera voor de remmen?
Je zou eens kunnen overwegen een voorraadvat te zetten.
Dat de druk met lopende motor wisselt lijkt me vreemd.
Nee voor de remmen zit er geen voorraadvat in. De leiding gaat rechtstreeks van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiging.
Voor de lampen en de luchthoorn wel. Hier word de achterste buis gebruikt vals voorraadvat, (reservoir).

Ik heb aan alle twee deze leidingen de onderdruk gemeten. De leidingen zijn aangesloten Links en Rechts op het inlaatspruitstuk onder de carburators. Ook de onderdruk is op beide leidingen hetzelfde.
Dat deze onderdruk schommelt is volgens mij normaal. Het is de onderdruk die de motor maakt om zijn brandstofmengsel in te zuigen. Deze onderdruk is afhankelijk van de stand van de gasklep en in combinatie van het toerental. Of ben ik mis??? Verbeter me AUB als dat zo is. Eigenlijk vind ik het ook vreemd dat de rembekrachtiging moet werken met een constant wisselende onderdruk.Deze wisselt wel héél snel, slaan van de meter.Als ik op dat korte stukje soepele aansluitleiding druk voel je de onderdruk al schommelen.
Volgens mij kun je die onderdruk maar op een manier constant maken en dat is door een reservoir te gebruiken. Waarom hebben ze de rembekrachtiging niet via het reservoir aangesloten. Waarschijnlijk omdat de onderdruk dan iets later is opgebouwd.
Dit moet toch bij alle bagheera's zo zijn!!!

Zou iemand de schommelende onderdruk kunnen controleren bij zijn bagheera. De murena gaat dit waarschijnlijk ook doen voor het drukvat.

Hoe hoger de onderdruk hoe beter de remmen zullen werken dat is zeker. Maar kun je deze beinvloeden? Waarschijnlijk alleen door een pomp te plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Theoretisch gesproken is de rembooster dan het voorraadvat.
Dat is echter klein
Het zal de hoogste druk aannemen op het moment dat je stationair draait.
De plastic klep zal dan sluiten en de booster op onderdruk houden (NB: die moet dan wel goed werken.)
De vraag rijst dan of je bij pompend remmen voldoende voorraad hebt.
Zeker als de motor afslaat zou dat een probleem kunnen vormen.
Maar goed de constructie is nu eenmaal zo bedacht.
Het was voor mij de reden om in ieder geval de 2.2 om te bouwen op de Hella pomp.
De 1.6 vereist ook wel wat kracht op het pedaal maar kan hem wel tot volledige blokkade van de wielen brengen.
Misschien moet je eens rijden in een andere Bagheera om te vergelijken.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Hier gegevens wat je moet meten.
Image

Dat is ruim 18 inchHG

Zoiets dus.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Mijn Murena remt ook veel beter dan mijn bagheera ik denk dat zo normaal is.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik ben vandaag nog wat bezig geweest?
onderdrukkleppen verwijdert zuiver gemaakt alles gecontroleerd op lekken. Geen fout aan kunnen vinden. De onderdruk in het reservoir( de achterste buis bij de bagheera) blijft behouden kan de lampen enkele uren later nog 3x openen en sluiten.
Ik heb de voorste remcilinders alle vier iets moeten verdraaien. Dit om de juiste positie te bereiken zoals in de werkplaatshandboek beschreven staat.
De remmen hebben nooit beter gewerkt dan nu. Ik denk dat dit het maximale is zonder van de originele onderdelen af te wijken.
De wielen laten blokkeren op een asfaltweg is niet mogelijk wel in mijn garage op een gladde vloer hoor je ze even piepen. Wielen die blokkeren bij het remmen geven niet de kortste remweg. Hebben ze hier rekening mee gehouden tijdens het ontwerpen van de auto!! Ik had ze toch wat agressiever laten werken.

Bij gas geven schommelt de onderdrukmeter van 0 tot 20 inch.Zeer snel slaan van de meter. De onderdruk is er wel maar niet constant.

Misschien nog één test doen met de bekrachtiging op het reservoir aangesloten. :o
Mannen, bedankt voor helpen mee te denken.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vandaag een test gedaan met de rembekrachtiging op het reservoir aangesloten. Ik merk niet echt een verbetering.Dus terug omgebouwd.
Onderdruk gemeten op dit reservoir. Is 19 ich hg constant. Deze onderdruk lijkt me normaal. Remmen voldoen nu. oefff.. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Zou dit ook passen op de bagheera remmen voor ?
https://www.auto-onderdelen24.nl/opel/m ... ijfremblok

Heeft iemand de juiste nummer van deze onderdelen?
Deze nummer bestaat niet meer;0016869700 komt uit de matra onderdelenboek. :o

Ik zoek dit onderdeel voor mijn bagheera. Zie foto.
Attachments
remschijf bevestiging.jpg
remschijf bevestiging.jpg (15.84 KiB) Viewed 6381 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ypres »

d'r staat TALBOT (9000902) bij de referenties van je link
ik zou de gok wel wagen
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ypres wrote:d'r staat TALBOT (9000902) bij de referenties van je link
ik zou de gok wel wagen
Opletten!! Ik heb zo al twee setjes gekocht die niet passen. :evil: één van die setje heb ik kunnen aanpassen en dat zit er nu op. Maar ik zou graag een goed stel hebben dat wel past zonder aanpassing.
Als ik op de originele nummer van Matra uit de onderdelenboek zoek vind ik niks meer.Er zal dus een vervangend nummer moeten zijn.
Wie kan me aan dit nummer helpen?
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried, ik zal eens kijken voor de montagesetjes van de voorste remblokken.
Waterdarmen en riemen zijn trouwens binnen, zie clubstock.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Godfried, ik zal eens kijken voor de montagesetjes van de voorste remblokken.
Waterdarmen en riemen zijn trouwens binnen, zie clubstock.
De sets die ze verkopen passen bijna. De kruisveren zijn maar 1 mm te breed en daarom passen ze niet. Gaan net niet in de remklauw.:wink:

Alvast bedankt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ypres »

aha bedankt voor de info :wink:
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Godfried, ik zal eens kijken voor de montagesetjes van de voorste remblokken.
Waterdarmen en riemen zijn trouwens binnen, zie clubstock.
Die V riemen zie ik niet staan in de clubstock :o .

Ik heb ze gevonden staan nog niet op de lijst van de clubstock. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dat klopt.
Komt momenteel heel wat binnen, zal trachten vanavond de lijst te downloaden op de site.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vandaag een testrit gemaakt en vastgesteld dat mijn spanningsregelaar defect is.Hij blijft hangen. Laad constand 18,5 volt. Dodelijk voor de batterij.

Ik hoop er nog één te vinden voor zondag. Hier in de autoshop kunnen me ze niet helpen. :evil:
Je kunt er overal bestellen maar die ga ik waarschijnlijk niet hebben voor zondag!! :x
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ooi dat is minder hé godfried normaal heb je ze deze week wel.




grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Je had er 2 besteld, dat moet zeker lukken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Hoe kan die nu stuk gaan???
Ik denk dat ik het weet!! Tijdens mijn werkzaamheden aan het koelsysteem is dit waarschijnlijk gebeurd. De waterdarmen die naast de alternator naar de motor gaan heb ik losgemaakt en verwijdert. Op een gegeven moment heb ik toen met mijn schroevendraaier ergens kortsluiting gemaakt in de buurt van de alternator. Toen heb ik de batterij pas losgekoppeld. Te laat!!! :x
Tijdens mijn testrit zag ik dan dat de laadmeter te hoog stond. de meter heeft zich toen nog enkele keren herpakt maar toen was het gedaan. :o

Ik heb nog enkele regelaars liggen van mijn afbraken. Deze dan maar geplaatst maar geen enkele doet het zoals het moet.Geen lading!!
De twee groene elektronische doen niets meer en de oude zwarte gaf een foutmelding batterij lampje blijft branden. :x Zie foto's


Als ik geen goede alternator had dan had ik alles omgebouwd naar een alternator met regelaar in.Ik heb nog een nieuwe gereviseerde alternator liggen.

Om de een of andere reden kan ik geen foto mee posten!!!! Ik krijg geen foutmelding. Ik zal het straks nog eens proberen. :o
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried, probleem van de foto's zou nu opgelost moeten zijn. Totale limiet van forum was overschreden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Oké, hier de test.

De onderste is deze die nu van mijn bagheera afkomt en defect is. Blijft maximum laden. Waarschijnlijk een relais dat blijft plakken!! Maar je kunt deze dingen niet openen. Wegwerp onderdelen!! toch ga hem eens opendoen.
Attachments
spanningsregelaar [800x600 test tekening 2].JPG
spanningsregelaar [800x600 test tekening 2].JPG (155.58 KiB) Viewed 6266 times
defecte spanningsregelaar [800x600 test tekening 2].JPG
defecte spanningsregelaar [800x600 test tekening 2].JPG (103.34 KiB) Viewed 6266 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Tegenwoordig is alles wegwerp, je kan sommige zaken niet meer herstellen :evil: . Dichtgesmolten. Krijgt dat gewoon niet open om te herstellen, of je krijgt het niet meer dicht. Ken het maar al te goed.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Als je ziet hoe degelijk die oude regelaars gemaakt zijn dan vraag je je af wat daar defect aan kan gaan.Deze moeten toch te herstellen zijn!! :o
Visuele controle, alles ok. Contacten zijn niet ingebrand, maar bij de meeste zijn de weerstanden die buitenkant zitten gedeeltelijk weggeroest. Deze werkt als ik er tegen klop.
Ik dacht niet daar op stond " schudden voor gebruik". :lol:
Ik heb de contacten zuiver gemaakt. Straks eens testen.
Volgens mij zou die moeten werken!!!! :o :o
Attachments
spanningsregelaar oud maar wel degelijk gemaakt.JPG
spanningsregelaar oud maar wel degelijk gemaakt.JPG (1.45 MiB) Viewed 6227 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Probleem bij de oudere uitvoeringen zit idd meestal langs de buitenkant. Weerstanden roesten door. Via de contacten kan je de lading instellen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb vandaag een oude elektronische gevonden die nog werkt. Dus die zal het dan moeten doen. 8)
Wel vreemd dat ik er 4 heb die vol blijven laden!!
Zijn die wel defect. Die 2 elektronische die zullen wel defect zijn. Maar ook 2 oude regelbare doen het hetzelfde.
Misschien dat die alleen werken op een bepaalde type alternator( dynamo)!!!
Iemand kennis hier over. Tips!!
Ik ga er zo één meebrengen zondag.Dan kunnen we dat eens bespreken.
Attachments
IMG00001.JPG
IMG00001.JPG (1.45 MiB) Viewed 6214 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Mijn vermoeden dat deze regelaars niet allemaal defect zijn is vandaag bevestigt. :)
Ik heb een proefopstelling gemaakt zodat ik eenvoudig alternator of spanningsregelaar kan wisselen.
Alle mechanische (oude) regelaars die ik heb (4 stuks) liggen werken op de gebruikte alternator bij de test.
Ik heb even moeten zoeken waarom eerst niet. :o
Het laadcontrole lampje wordt gebruikt om de rotor onder spanning te zetten zodat deze een magnetisch veld kan opwekken bij laag toerental en dit lampje gaat uit bij een hogere spanning.
Dit lampje heeft een vermogen van enkele wat 3-5 w misschien nog minder. Met dit lampje krijg ik de regelaars niet aan het werken.
Nu heb ik een lampje gebruikt van een koplamp 40 w en wat zie ik "alle spanningsregelaars werken terug".Niet de elektronische deze blijft max laden. Je ziet de opgewekte spanning stijgen in verhouding tot het toerental en de spanningsregelaar de spanning terug laten zakken.

Waarom werk het dan niet op mijn ingebouwde alternator in de bagheera?? Dit moet ik nog uitzoeken. Waarschijnlijk kan ik dit oplossen door op de juiste plaats de weerstand van het lampje te verhogen.Dan zijn deze regelaars weer perfect te gebruiken.
Alle tips zijn welkom. :wink:
Attachments
testopstelling alternator 2 [800x600 test tekening 2].JPG
testopstelling alternator 2 [800x600 test tekening 2].JPG (154.9 KiB) Viewed 6163 times
test opstelling alternator 1.JPG
test opstelling alternator 1.JPG (1.49 MiB) Viewed 6163 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Het kan zijn dat de stator van de dynamo in de Bagheera is onderbroken of evt koolborstels slecht
Ook kunnen massacontacten op het zink voor problemen zorgen.(overgangsweerstande)
In mijn oude karren die ik in het verleden reed zorgden deze regelaars altijd voor problemen.
Best gewoon een electronisch geregelde dynamo zetten.
1 draadje naar het lampje en klaar.
Die lampjes zijn ongeveer 300mA = globaal 4 Watt
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Het kan zijn dat de stator van de dynamo in de Bagheera is onderbroken of evt koolborstels slecht
Ook kunnen massacontacten op het zink voor problemen zorgen.(overgangsweerstande)
In mijn oude karren die ik in het verleden reed zorgden deze regelaars altijd voor problemen.
Best gewoon een electronisch geregelde dynamo zetten.
1 draadje naar het lampje en klaar.
Die lampjes zijn ongeveer 300mA = globaal 4 Watt
Dat zou het eenvoudigste zijn maar ik ga dat niet doen!! Ik heb een gereviseerde ( ruil) alternator liggen. Dus als nieuw. Ik heb 2 nieuwe regelaars gekocht. Ik heb ook nog 4 andere gebruikte alternators liggen en ook 4 regelaars die waarschijnlijk werken. De twee alternators die ik getest heb doen het. De koolborstels op de laatst geteste zijn als nieuw deze kun je aan de zijkant zo eruit schroeven. Ook de alternator ziet goed uit. Weinig of geen oxidatie.
Ik zal wel een oplossing vinden voor dat slecht contact of wat het ook mag zijn.
Die oude regelaars zijn degelijk gemaakt in principe kan daar niet veel aan stuk gaan.De meeste regelaars overlijden door oxidatie van weerstanden aan de onderzijde.

Als alles dan moet tegenvallen kan ik nog altijd overgaan naar een alles in één. Maar waarom zou dat niet goed werken!! Alleen staat de regelaar verwijdert van de alternator of dynamo. Wat is nu de juiste benaming? Ik de werkplaatshandboek spreken ze van een wisselstroomdynamo.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Het zijn alternatoren. Ze wekken wisselspanning op, maar die wordt door een gelijkrichterbrug omgezet in pulserende gelijkspanning. Vroeger kon je dat zien. Wanneer de motor traag draaide flikkerden de koplichten.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Inderdaad is alternator het juiste woord.
Hier in Nederland hebben we het nog altijd over de dynamo.
In den beginne noemden we dat wisselstroomdynamo maar omdat er eigenlijk niets anders meer wordt toegepast, is eigenlijk het oude woordje weer terug in ons vocubullair geslopen.
Ook het woord generator wordt soms nog wel gebruikt.

Een interessant verhaaltje over het hoe en wat van de klassieke spanningsregelaar staat hier.

http://www.tanadam.nl/site1/files/pdf/A ... gelaar.pdf

Ik heb met die oude regelaars niet zoveel op.
Ze vernielden accu's en vielen nog wel is uit.
Dat wil niet zeggen dat de huidige techniek niet kan falen.
Ik heb zo de afgelopen jaren best wel wat dynamo problemen (NB: klinkt toch vloeiender als wisselstroondynamoproblemen) gekend in de Matra's.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Als ik aan een dynamo denkt denk ik aan mijn fiets. Waarschijnlijk ga ik een elektronische regelaar gebruiken. Maar het is wel handig om te weten of ik die oude mechanische regelaars het doen. Ik heb een 12 stuks oude gehad. De slechte heb ik jaren geleden dan toch weggegooid. Meestal hebben deze aan de onderzijde slechte weerstanden door roest. Ik begrijp nu nog niet dat ik die heb kunnen weggooien. :o Nu heb ik er nog 5 over waarvan er 4 werken met een iets zwaardere weerstand (lampje)over de wikkeling in de rotor. Ze hebben bij Matra verschillende alternator's gebruikt die een andere weerstand van de rotor hebben met bijhorende spanningsregelaar met dezelfde weerstand. Misschien is dit de reden dat die niet op de gebruikte test alternator werken. Ik heb er voldoening van als je zo iets moet uitzoeken en resultaat hebt.

Bedankt voor de link. Daar staat goede informatie tussen. :wink:
Ps, De regelaar die nu werkende is op mijn bagheera is ook een elektronische van een afbraak.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply