werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Die draagarmen zien er allemaal veel beter uit als die van de Murena's 8)
Op de silentblokken na dan. Die zijn meestal ook in slechte staat. Roest!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

De silent blokken krijg je er met een pers ook niet uit.

Bart (Bassboss) heeft tijdens een rondrit een geblokkkeerd rechter achterwiel gehad door zo'n lager.
Dat gebeurde met slechts 40 km/h maar kon het op 50 meter goed horen (1 wiel remt)
Wiel zat toen muurvast.
Je moet er niet aan denken als dat met hoge snelheid gebeurt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

De geplooide plaat ziet er mij toch uit als iets origineels.

Kan ze niet gediend hebben om één of ander beschermplaat te bevestigen??

Misschien bij een buitenlandse uitvoering (Duitsland???).

Rondellen tussen remklauw zitten bij mij ook er tussen, wel maar één veer-rondel.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:De silent blokken krijg je er met een pers ook niet uit.

Bart (Bassboss) heeft tijdens een rondrit een geblokkkeerd rechter achterwiel gehad door zo'n lager.
Dat gebeurde met slechts 40 km/h maar kon het op 50 meter goed horen (1 wiel remt)
Wiel zat toen muurvast.
Je moet er niet aan denken als dat met hoge snelheid gebeurt.
Toch wel Herman.Het moeilijkste is grip krijgen op de bus rond de as, deze is maar dun. Ik heb het al ooit gedaan. Ik heb toen de silentblock of blokken verwijdert en de as uit de arm gehaald en alles terug gemonteerd. Ook wil ik die hoogte regeling los krijgen. Ik ga alles overdoen omdat ik toen ergens iets verkeerd heb gezet. Daar ben enkele jaren pas achter gekomen, door op forum ergens iets te lezen. Ik weet niet meer wat het juist was, dat moet ik terug uitzoeken. Ja, die lagers wil ik vroeg of laat vervangen samen met goedwerkende wielarmen. Ze zijn ook 40 jaar oud en je weet maar nooit. Dit kan je ergens laten staan net zoals bij Barten, dat wil ik voorkomen. Inderdaad bij hoge snelheid kan dit dodelijk zijn. :evil: Het blokkeren van een lager heb ik 30 jaar geleden ook meegemaakt. Gelukkig reed ik toen maar 60-70 km per uur. Ook dit wiel blokkeerde volledig.

Hans heeft ook al silentblokken vervangen. Ik heb toen goede van mijn oude wielarmen afgeslepen voor hem. Hij heeft deze toen geplaatst op de restauratie bagheera van hem.

Jos, Deze geplooide plaat hebben alle bagheera's. Ze is dan wel niet geplooid en zit mee vast tussen het remzadel en de schokbreker als versteviging.
Bij deze wiel arm hadden ze 3 veer rondellen gestoken per bout om de dikte van de plaat op te vangen aan het remzadel.

PS, ik weet ondertussen wat ik indertijd bij het restaureren van die wielarmen over het hoofd heb gezien. De silentblokken zijn links en recht niet identiek, één van de twee is iets breder. Dit is geen probleem. Je kunt het smaller maken. :wink: Is wel wat werk maar als hobby mag dat ook. Het moet terug van de as af om dit te doen. Zie onderste foto. Breedte silentblokken.
Attachments
Door mij gerestaureerd 1 [800x600 test tekening 2].JPG
Door mij gerestaureerd 1 [800x600 test tekening 2].JPG (113.48 KiB) Viewed 5896 times
door mij gerestaureerd 2 [800x600 test tekening 2].JPG
door mij gerestaureerd 2 [800x600 test tekening 2].JPG (114.06 KiB) Viewed 5896 times
DSCN1604 [800x600 test tekening 2].JPG
DSCN1604 [800x600 test tekening 2].JPG (161.18 KiB) Viewed 5897 times
DSCN1610 [800x600 test tekening 2].JPG
DSCN1610 [800x600 test tekening 2].JPG (159.74 KiB) Viewed 5897 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Zijn die 2 helften niet aan elkaar gelast?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

benny wrote:Zijn die 2 helften niet aan elkaar gelast?
Ja dat is zo. Met een kleine gepunte las. Deze is los te maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ah juist, je kunt de silent blocks er compleet afhalen.
Bij de Murena moet je hem van de draagarm persen en dat gaat niet.
Daar moet je het rubber uit boren/branden en dan met een beitel er uithakken.
Attachments
P1010274.JPG
P1010274.JPG (245.32 KiB) Viewed 5872 times
P1010269.JPG
P1010269.JPG (271.29 KiB) Viewed 5872 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Ah juist, je kunt de silent blocks er compleet afhalen.
Bij de Murena moet je hem van de draagarm persen en dat gaat niet.
Daar moet je het rubber uit boren/branden en dan met een beitel er uithakken.
Dat is ook geen gezellige karwei dat is duidelijk.Ze werden er toch ingeperst maar gaan er niet meer uit te persen!!Of werden ze erin gegoten? Waarschijnlijk is de het ijzer rond de silendblock te dun om uit te persen. :o
Bij de bagheera gaan die silentblokken stuk omdat het ijzer hier rond weg roest. Ik denk dat ze bij de murena zelden vervangen moeten worden.
Gelukkig moet dit niet iedere jaar gebeuren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

En Godfried, heb je de pers al?




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:En Godfried, heb je de pers al?

grt harry de matra.
Neen nog niet geleverd. Ge kent dat we, veel beloven tot je betaalt hebt. Ik weet ook niet wanneer. Ze werd door een vervoerder opgehaald en die moet zorgen voor de levering. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja dat ken ik dat wachten ik heb dat ook geregeld .





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Geduld is een mooie deugd, maar ik begrijp dat je staat te trappelen om je nieuw werktuig in ontvangst te nemen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

GODFRIED wrote:
oetker wrote:Ah juist, je kunt de silent blocks er compleet afhalen.
Bij de Murena moet je hem van de draagarm persen en dat gaat niet.
Daar moet je het rubber uit boren/branden en dan met een beitel er uithakken.
Dat is ook geen gezellige karwei dat is duidelijk.Ze werden er toch ingeperst maar gaan er niet meer uit te persen!!Of werden ze erin gegoten? Waarschijnlijk is de het ijzer rond de silendblock te dun om uit te persen. :o
Bij de bagheera gaan die silentblokken stuk omdat het ijzer hier rond weg roest. Ik denk dat ze bij de murena zelden vervangen moeten worden.
Gelukkig moet dit niet iedere jaar gebeuren. :wink:
Ook hier roesten de zaken tot 1 geheel.
De bouten zijn vaak helemaal niet meer los te krijgen.
Je kunt ze ook niet goed inspannen door de vorm.
Hakken/boren uit de losse hand is de weg.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Niks zo ellendig dan een bout die in silentblock zit en er niet uit wil. Even verwijderen wordt dan uren, dagen werk en vloeken lost niks op. :lol: Ik weet als ik aan mijn bagheera de wielarmen wil vervangen dat dit niet gemakkelijk gaat worden. Vooral door die bout in de buitenste silentblock die ik indertijd verkeerd heb gezet. Deze zit met de vaste kop naar de deurdrempel en kan er dus niet uit. Ik weet nog niet of het één of meerdere bouten zijn. :o


In mijn gedeeltelijke gereviseerde wielarmen zitten smalle lagers. Ik heb deze verwijdert. Omdat ik die wielarmen wil klaar maken om in te bouwen.
Eigenlijk zonde van de lagers, ze zien er nog zeer goed uit. Ik wil het risico niet nemen om na enkele duizenden km tot de vaststelling te komen dat een lager het begeven heeft. Nu heb ik de keuze, plaats ik smalle of Brede lagers in deze armen. Ik denk dat je dit kunt kiezen als je de ringmoer die het lager op zijn plaats houd mee vervangt. Dit moet ik eerst eens goed bekijken en nameten.
Wat zouden jullie doen indien het mogelijk is om het lager te kiezen?

ps, Deze ringmoeren hebben zich gemakkelijk laten verwijderen, zeer gemakkelijk zelfs.
Attachments
smal bagheera lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG
smal bagheera lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG (132.72 KiB) Viewed 5808 times
smal bagheera lager [800x600 test tekening 2].JPG
smal bagheera lager [800x600 test tekening 2].JPG (124.54 KiB) Viewed 5808 times
smal bagheera lager 2 [800x600 test tekening 2].JPG
smal bagheera lager 2 [800x600 test tekening 2].JPG (119.13 KiB) Viewed 5808 times
smal bagheera lager 3 [800x600 test tekening 2].JPG
smal bagheera lager 3 [800x600 test tekening 2].JPG (129.46 KiB) Viewed 5808 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ik zou achter zonder meer voor de brede gaan als dat kan.
De voorkant is gemakkelijker demonteerbaar en als de smalle lagers die je op voorraad hebt daar in kunnen zou ik daar de smalle zetten.
De voorkant is ook het lichtst dus minst belast.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Heb jij nog zo een goede armen liggen Godfried?




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Ik zou achter zonder meer voor de brede gaan als dat kan.
De voorkant is gemakkelijker demonteerbaar en als de smalle lagers die je op voorraad hebt daar in kunnen zou ik daar de smalle zetten.
De voorkant is ook het lichtst dus minst belast.

Groet Herman
Inderdaad de achterarmen wil je niet veel losmaken. Dit is te veel werk met die cardanassen, torsiestangen enz.
Voor denk ik dat je dat niet kunt kiezen!! Achter wel omdat daar een ringmoer zit die aangepast is op het lager. smal of breed. Voor zit een veer net zoals bij de murena. Ik heb nog niks nagemeten, weet het dus niet met zekerheid.

Harry,

Deze armen heb jaren geleden onderhanden genomen. Deze zijn volledig uit elkaar geweest. Als je dan de cardanassen wil verwijderen gaat dat veel gemakkelijk. Schokdemper los en je kunt de armen zo omlaag drukken ook de hoogte regeling werkt dan perfect.
Nieuwe lagers en de buitenste silentblokken moet ik nog aanpassen. De buitenste silentblock is smaller dan de binnenste. De buitenste ( rotte) heb ik vervangen door goede binnenste maar vergeten smaller te maken. :wink:
Attachments
silentblock.JPG
silentblock.JPG (161.18 KiB) Viewed 5803 times
silentblock 2.JPG
silentblock 2.JPG (159.74 KiB) Viewed 5803 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Je bent goed bezig Godfried.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Je bent goed bezig Godfried.

grt harry de matra.
Harry, veel van die silentblokken zijn zo slecht dat je ze moet vervangen of van meerdere slechte één goede maken.Gelukkig zijn de middelste silentblokken die het korst bij de motor zitten nog in goede staat en ook bruikbaar om aan de buitenzijde te gebruiken met een kleine aanpassing. Smaller maken dus.
Ook deze slechte silentblock kun je niet verwijderen zonder deze te vernielen. Dit omdat je niet achter de bus kunt met een trekker. Deze bus zit lager dan de as die zichtbaar is. Als je dan een stel oude wielarmen heb die je wil opofferen is dat wel te doen.
Die foto's hierboven van de gedementeerde silentblokken zegt genoeg.

Ps; Ik weet niet of deze silentblokken nog nieuw te verkrijgen zijn. Ik denk van niet!! Of onbetaalbaar.
Last edited by GODFRIED on Sun May 13, 2018 8:17 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Nee zal niet meer te krijgen zijn hé.
Die wat ik toen heb verkocht van die afbraak Bagheera waren ook in een zere goede staat.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

TEST; Hoe een vastzitten wielarm losmaken??

Waarschijnlijk 99% van de bagheera's heeft vastzittende wielarmen. Dit maakt werkzaamheden aan de wielarm, steekassen, motor, versnellingsbak moeilijker. Zou er een mogelijk zijn om deze wielarm(en) los te krijgen zonder deze volledig te demonteren, uit elkaar te halen?
Dat dit gaat lukken ingebouwd onder de auto kan ik me niet voorstellen maar misschien wel als deze uitgebouwd is en je kunt de wielarm in alle posities zetten om te behandelen met producten zoals WD40 enz. Kent iemand een goed product dat vastzittend staal in aluminium kan loskrijgen? Het is door oxidatie van aluminium en staal dat de wielarmen vastzitten en niet kunnen draaien.

Ik zou daar wat testen mee willen doen, en hopelijk een goed oplossing vinden. Een wielarm met goede silentblokken demonteer je liever niet.De silentblokken verwijderen is een hele klus en kan de silentblock beschadigen.
Zie de aanduiding op de foto waar de oxidatie zit.

Alle tips zijn welkom. :wink:
Attachments
wielarm oxidatie 1 [800x600 test tekening 2].png
wielarm oxidatie 1 [800x600 test tekening 2].png (1.38 MiB) Viewed 5761 times
wielarm oxidatie [800x600 test tekening 2].JPG
wielarm oxidatie [800x600 test tekening 2].JPG (169.3 KiB) Viewed 5761 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat zal niet gemakkelijk zijn hé Godfried.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Vraag effe bij google ingegeven en als beste antwoord gekregen:

Probeer ballistol, het is een niet agressief , niet giftig anticorrosiemiddel welke smeert en conserveert. Is duurder dan WD 40 maar lost zowel oxiden als verharste olie en andere rommel op. Het wordt ook wel wapenolie genoemd. Ik heb het met veel succes toegepast in situaties waar andere middelen falen. Juist ook verpulverd aluminium wat vaak veroorzaakt wordt door het feit dat aluminium op zich onedeler is dan staal. kan blokkeren tijdens uitdraaien. Ballistol onderbreekt dat proces, sluit af voor zuurstof en zorgt dat het aluminiumoxide afgevoerd wordt zonder dat het de schroefdraad verder wegfreest (of wegvreet). Is te koop in wapenzaken en outdoorcentra (het onderhoudt ook leer etc.)

Een ander schrijft dan:

Wat cola erover smeren en een nacht intrekken


Veel succes.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Vraag effe bij google ingegeven en als beste antwoord gekregen:

Probeer ballistol, het is een niet agressief , niet giftig anticorrosiemiddel welke smeert en conserveert. Is duurder dan WD 40 maar lost zowel oxiden als verharste olie en andere rommel op. Het wordt ook wel wapenolie genoemd. Ik heb het met veel succes toegepast in situaties waar andere middelen falen. Juist ook verpulverd aluminium wat vaak veroorzaakt wordt door het feit dat aluminium op zich onedeler is dan staal. kan blokkeren tijdens uitdraaien. Ballistol onderbreekt dat proces, sluit af voor zuurstof en zorgt dat het aluminiumoxide afgevoerd wordt zonder dat het de schroefdraad verder wegfreest (of wegvreet). Is te koop in wapenzaken en outdoorcentra (het onderhoudt ook leer etc.)

Een ander schrijft dan:

Wat cola erover smeren en een nacht intrekken


Veel succes.
Jos,
Dit heb ik in de rek staan. Ik zou het waarschijnlijk nooit geprobeerd hebben.
Ooit gekocht om mijn machinegeweren te smeren. :lol: :lol: :lol: :lol: nee, nee een Luchtdruk pistool bedoel ik. :lol:
Bedankt voor de tip. :wink:
Attachments
spray [800x600 test tekening 2].JPG
spray [800x600 test tekening 2].JPG (100.82 KiB) Viewed 5752 times
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

Vergeet nu toch eens die WD40, dat is petroleum met visolie, veel meer als kuisen kun je er niet mee.
Al iets beter is de GT7 (van Tec7) maar ook nog te veelzijdig om echt veel te doen, het heeft al wel smerende werking.
Koop een deftige kruipolie, ik zweer al jaren bij de groene CRC, daar zit grafiet bij in.
Gebruik een Shock Spray, dat is kruipolie die het oppervlak tijdelijk bevriest, bij CRC Rost Flash claimen ze tot -40, de olie kruipt er tussen, het bevriest en daardoor krakt de roest, de kruipolie doet de rest. Genoeg merken die het hebben, rustoleum, novatio....
De laatste een reactor, dat spuit je over een deftige kruipolie heen https://www.winparts.be/filters-vloeist ... 48836.html
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dat heb ik ook in huis. Ooit een bus gekregen van Sinterklaas. :lol: Ik zal dat eens proberen.
Bedankt voor de goede raad. :wink:

Die reactor ken ik niet!! Geen ervaring mee!! Maar wel eens in huis halen.
Attachments
kruipolie [800x600 test tekening 2].JPG
kruipolie [800x600 test tekening 2].JPG (107.49 KiB) Viewed 5729 times
Last edited by GODFRIED on Mon May 14, 2018 7:42 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja dat is goed spul ik heb dat ook al eens gebruikt.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

De truc met de cola wordt veel genoemd. In cola zit iets fosforzuur maar zo weinig dat je er vrij zeker geen draagarmen mee losweekt. Ik denk niet dat er middeltjes bestaan die een bus uit een 40 jaar oude draagarm los kunnen weken. Het is de reactie alu en staal die er na zoveel tijd een zeer hechte verbinding van maakt door de oxydatie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Het scharnierpunt bevind zich inderdaad tussen staal en aluminium. Ook duidelijk te zien aan de witte poeder.

Toch ga ik enkele testen doen om te zien wat het geeft.Ik heb al enkele testen gedaan op te stelbout die de hoogte regeling mogelijk maakt.
Ik had verwacht deze niet bij mijn test armen los te krijgen.
Wat heb ik gedaan! Omdat de wielarmen uitgebouwd zijn kan ik ze in de juiste positie zetten en dat is handig om alles goed te laten weken, intrekken.
Ik heb het gat waar de bout inzit volgespoten met WD40. Met een doorslag heb ik een tijdje geklopt in de kop van de bout om trillingen te maken tussen aluminium en staal. Dit alles enkele uren laten trekken. Tot mijn grote verwondering was de olie toen verdwenen en kon ik de bout een heel klein beetje draaien. Dan de gekende methode toegepast. Links rechts, nog wat kruipolie en weer links rechts tot de bout volledig los was.
Dit heb ik bij drie armen gedaan en het is gelukt. :D

PS, Je kunt de bout alleen verwijderen als de wielarm niet vastzit omdat je de as moet verdraaien. De bout aan twee kanten uitdraaien gaat niet. Waarschijnlijk dachten ze dat deze zou kunnen uit trillen. :o Dus de bout op de foto is niet deze van de getoonde wielarm. Deze is ook los maar kan er niet uit omdat de as vastzit.
Attachments
IMG00558 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00558 [800x600 test tekening 2].JPG (128.42 KiB) Viewed 5726 times
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Frank »

Betreft bredere rollagers : passen de steekassen dan nog als je bredere rollagers steekt? Ik dacht dat ze er ook twee lengtes van steekassen gebruikt zijn? of vergis ik mij?
Post Reply