werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul,
Over het gebruik van fosforzuur weet ik niks.Bedoel je niet zoutzuur? Hier heb ik wel ervaring mee.Gebruik ik soms om roest te verwijderen maar ik heb de indruk dat de roest vlugger terug komt.Zoutzuur is heel goed voor delen zuiver te maken die je dan laat galvaniseren.Zie enkele foto's.
:wink:
Attachments
ontroest met zoutzuur.JPG
ontroest met zoutzuur.JPG (61.96 KiB) Viewed 10370 times
beroest deel.JPG
beroest deel.JPG (66.69 KiB) Viewed 10370 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zoutzuur is ook bruikbaar, maar: vb.

3.1.2 Zinkfosfaat (op staal).
Ontstaat door inwerking van verdund fosforzuur waaraan zink en acceleratoren (= reactieversnellers) zijn toegevoegd. (Is eventueel ook geschikt voor aluminium en verzinkt staal.)
Toepassingsgebied : o.a. autoindustrie, fietsen, landbouwmachines en wasmachines.

Voordelen : Zeer goede corrosiewering (5 x beter dan ijzerfosfaat).
Geschikt voor meerdere metalen tegelijk.

Nadelen : Slibvormend proces.
Afvalwater (zink + fosfaten).

http://www.corrosiehelpdesk.nl/koolstof/koolstof.html
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul,
Fosforzuur kun je dat vrij kopen?

Welke gek boord nu een gat in een verzinkte bodem?Vandaag heb ik een gat in de bodem geboord.Door dit gat zal de massakabel moeten komen om de wagen spanning vrij te maken.Ik heb de onderbrekingsschakelaar onder het dashboard geplaatst naar lang zoeken om een geschikte plaats te vinden.In het interieur komt de schakelaar naast het leeslampje te staan.Tijdens het samenbouwen van de rembekrachtiger op de steun heb ik een bout van M8 over gedraaid.Verdomme!Dat kan gebeuren maar ik had het niet verwacht.Op de afgebroken bout was te zien dat hij nog maar eventjes vastzat.Het probleem is dat ik al alles gelakt heb.Pech h?!Problemen zijn er om op te lossen en dat zal ik doen.Zie foto's.
:wink:
Attachments
afgebroken bout.JPG
afgebroken bout.JPG (12.68 KiB) Viewed 10349 times
Plaats schakelaar.JPG
Plaats schakelaar.JPG (58.83 KiB) Viewed 10349 times
onderbrekingsschakelaar ingebouwd.JPG
onderbrekingsschakelaar ingebouwd.JPG (66.48 KiB) Viewed 10349 times
gat in bodem geboord.JPG
gat in bodem geboord.JPG (75.56 KiB) Viewed 10349 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

foforzuur is zeer gevaarlijk
omdat het ongemerkt kan doorbranden op je huid en ogen

fosforzuur word veel gebruikt om INOX te beitsen
maar daarna moet je spoelen en neutraliseren met gedemineraliseerd water
en vervolgens snel droog blazen anders blijven er resten zuur verder werken.
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een goede drogisterij kan het zuur bezorgen.
Je kan dan gelijk ook verder informeren hoe het zuur best te gebruiken en te neutraliseren achteraf.
Natronloog of eventueel huishoudsoda zijn bruikbaar.
Natronloog is de oplossing van natriumhydroxide (NaOH) in water. De oplossing is basisch en kan de huid schaden, handschoenen dragen en bril.
En, ja, alle zuren zijn agressief, oppassen dus!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de informatie.Ik heb weer iets bijgeleerd.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Langzaam maar zeker bereik ik het eind stadium van mijn werkzaamheden. De onderbrekingsschakelaar werd aangesloten.De contacten werden ge?soleerd. Een nieuw massa aansluiting werd gemaakt op de carrosserie.De zwetende darm werd vervangen door een luchtdarm, hopelijk gaat deze niet het zelfde doen! De + pool van de batterij werd afgeschermd tegen kortsluiting.Zie enkele foto's.
Het systeem nog ontluchten en dan maar uittesten.Het volgende is zorgen voor druppellader met de nodige vaste aansluitingen.Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen?Het moet gemakkelijk zijn om de druppellader aan te sluiten en los te koppelen. :wink:
Attachments
aansluiting door luchtslang.JPG
aansluiting door luchtslang.JPG (48.95 KiB) Viewed 10294 times
Massa op de carrosserie onder daschboard.JPG
Massa op de carrosserie onder daschboard.JPG (38.5 KiB) Viewed 10294 times
massakabel door carrosserie 2.JPG
massakabel door carrosserie 2.JPG (73.44 KiB) Viewed 10294 times
massakabel door carrosserie.JPG
massakabel door carrosserie.JPG (55.74 KiB) Viewed 10294 times
afscherming contacten aan schakelaar.JPG
afscherming contacten aan schakelaar.JPG (49.44 KiB) Viewed 10294 times
afscherming van + batterij.JPG
afscherming van + batterij.JPG (67.92 KiB) Viewed 10294 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, gewoon de kabeltjes die bij de druppellader zitten op de boutjes steken die de batterijklemmen vastmaken. Je moet zelfs tijdens het niet-gebruiken van de Bagheera de batterij niet ontkoppelen. Op dat kabeltje zit dan een koppeling die je gewoon losmaakt. Het enige is dat je de netspanningskabel van het stopcontact naar de druppellader ziet verdwijnen onder het voorste motordeksel, waar de druppellader onder ligt. Wanneer je moet vertrekken, het deksel opheffen, de druppellader ontkoppelen, wegnemen en deksel dicht. De druppellader aan de kant doen, en starten. Je zal verbaasd staan ( zitten) hoe gemakkelijk de startmotor de motor in gang trekt.

Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Naar mijn oordeel moet het kunnen langs de sigaretten aansteker.
Dit moet ik nog testen.
Mijn druppelladers leveren max. 1,8Amp. en het sigarettencontact draagt doorgaans een zekering van 8Amp.
Als deze kakel niet over het startcontact loopt moet dit werken.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

neen inderdaad via de sigarettenaansteker moet lukken
maar met uw massa sleutel zult ge wel alles onderbroken hebben
(teminste als je de massa onderbroken hebt, want uit uw
fototitel heb je de plus afgeschermd en aangesloten???)
enfin niet verschietn als uw klokje stilstaat en uw rado geheugens weg zijn (bij een digitale radio natuurlijk) want daar heb ik mij al eens aan laten vangen.......
het kan dus dat heel uw kring weg is van massa
en dus via uw sigarette aansteker zal dan ook niet meer werken
want uw batterij hangt niet meer aan massa
(of zie ik dit verkeerd???,)
enfin geen nut in die massasleutel als je hem altijd moet laten
aanliggen om uw druppellader te laten chargeren
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

De bijhorende kabeltjes van druppellader aansluiten aan de batterij (zie bovenstaande beschrijving van Benny)
U moogt dan met de batterijsleutel steeds de massa onderbreken.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Een extra brug leggen kan altijd als je dit wenst door te voeren zo kan je
ook gelijk die radio en klok aan een extra massa helpen.
Je zal moeten uitmaken of je kiest voor dit comfort of niet. :-?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik heb de massakabel volledig onderbroken door de schakelaar.Dus het hele systeem is zonder spanning. De radio is zijn geheugen kwijt.Ik weet nog niet of ik een brug leg voor het geheugen.Dat ik de positieve pool heb afgeschermd is dat het reservewiel hier kort tegen ligt.Had inderdaad ook de massakabel kunnen afschermen.Dat de klok uitstaat als ik niet aan het rijden ben vind ik goed, zo zal ze langer mee gaan.Had al een schakelaar op de klok staan om deze uit te zetten.De bedoeling van de druppellader aansluiting, die ik nog moet maken is het volgende. De druppellader wil ik kunnen aansluiten zonder de klep te openen.Ik ga nieuwe draden naar de batterij leggen en deze op twee plaatsen zekeren aan de batterij + en - pool.Deze draden zullen naar het interieur gebracht worden om zo een gemakkelijke aansluiting met de druppellader te kunnen maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Normaal is er bij iedere druppellader een set draden met stekker bij die u aan de bormen van de batterij kunt aansluiten.
Die draden kunnen gewoon aan de batterij blijven zitten,de druppellader wordt ook via een stekker aangesloten aan de draden die reeds aan de batterij zijn aangesloten.
Attachments
bat.kabel 1.JPG
bat.kabel 1.JPG (9.06 KiB) Viewed 10235 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules,
Bedankt voor de tip.Dan moet ik me nog eventjes inhouden en geen andere kabels maken.Je moet het maar weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra liefhebbers,
Wie weet of de identificatieplaatjes van een Bagheera nog blanco te verkrijgen zijn? Mijn identificatieplaatjes zijn onduidelijk en ik zou ze graag vervangen. De nummers kan ik er zelf wel op zetten.Alle informatie is welkom. :wink:
Attachments
indentificatieplaatjes.JPG
indentificatieplaatjes.JPG (53.22 KiB) Viewed 10211 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Alleen dat bijgeleverde kabeltje is wel wat kort en zal niet tot in het passagierscompartiment reiken. Uw radio zal dan toch nog een probleem blijven.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul,
Dat kabeltje langer maken is geen probleem.Ik kan de kabel ook aansluiten op de schakelaar en de + van de sigarettenaansteker nemen.Goed opletten dat ik geen stroom ga trekken van andere bronnen.Het geheugen van de radio daar ga ik iets aan doen.Maar ik moet er nog eens over slapen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Mijn radio is geisoleerd van de massa van de auto,ik heb de min van de radio met een draadje gewoon op de min van de batterij verbonden,de + van de radio is beschermd met een zekering.
De radio blijft dus spanning behouden en is dan ook het enige risico.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules,
Het is inderdaad h??l belangrijk dat de radio ge?soleerd is van de massa.Anders stook ik mijn radio op.Er mag geen andere stroom een weg vinden langs deze massaverbinding.Ik ga het doen zoals je schrijft. Ik geloof dat het dashboard van polyester is gemaakt dan is het isoleren al io.
Groetjes.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules,
Ik ben iets vergeten.Ik sluit alleen het geheugen van de radio aan.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik zou echt niet weten hoe je die radio gaat opstoken en zeker niet als er een zekering tussen zit.
Het verschil tussen een massa aan de batterij of het chassis is mij ook niet duidelijk buiten het feit dat die massa zich fysiek verplaatst. :o
Indien je de batterij-massa onderbreekt verplaatst dat punt zich uiteraard wel.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

De massa van de batterij wordt dus onderbroken door de schakelaar.
De kabel 25 mm? van de min borm van de batterij gaat dus naar de schakelaar en van het tweede kontakt van de schakelaar naar het chassis.
Wanneer de schakelaar af ligt,is er dus geen enkele massa meer verbonden met de batterij.
Wanneer de radio zelf geisoleerd is van de massa en er dus massa rechtreeks van de batterij genomen wordt via een afzonderlijke draad naar de radio is het dus enkel de radio die spanning krijgt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul,
Ik zal uitleggen wat ik bedoel.Ik heb de massa onderbroken voor alle stroomverbruikers.Als ik nu het geheugen van de radio wil voorzien van stroom dan volstaat het om een massaverbinding te zorgen op de radio.Als de radio niet goed ge?soleerd is van het chassis zou tijdens het starten bij onderbreking van de schakelaar de stroom van de startmotor zich een weg zoeken en misschien door de radio gaan.Met een opgestookte radio als gevolg.Als ik tussen de massa-aansluiting een zekering plaats kan dit niet gebeuren of de radio moet 100% ge?soleerd zijn.Zie ik dit verkeerd? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja, Jules zo zie ik het wel zitten.
Godfried, je hebt niet gans ongelijk maar die radio zal je niet opstoken, hoogstens de kabel die je zou gebruiken om de massa te leggen. Indien je een massa van je radio naar het chassis hebt (dit is waarschijnlijk zo via de antenne) en nu nog een extra massa naar je batterij dan kan of zal er een alternatief sircuit lopen en heb je een probleem. Je kan dit snel uitmeten met een ohm meter.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de radio uitgebouwd en de antenne en het chassis van de radio gemeten met een ohm meter.De antenne staat op een polyester dak en is ge?soleerd.De radio heeft een massa aansluiting op het chassis van de radio.Ik had alleen het geheugen van stroom willen voorzien maar dit was niet mogelijk.Als ik de + pool had onderbroken was dat wel mogelijk geweest.Nu kan ik mijn radio ook opzetten zonder dat het contact opstaat, dit is wel gemakkelijk als ik ergens in de auto moet wachten.Ik heb nog wat foto's klaar liggen om te posten maar die zijn voor straks. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Nog iets vergeten!Paul, Die antenne dat was een goede tip ik had er niet aan gedacht. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Tussen de massa-aansluiting op de radio heb ik een zekering geplaatst van 10A.Je weet maar nooit!Onder het voorcompartiment zijn de werkzaamheden voorlopig gestopt.De wieldraagarmen heb ik verzinkt liggen en moeten nog vervangen worden maar dit ga ik uitstellen.Om deze te vervangen is er veel tijd nodig, denk ik?De verwarming van mijn Bagheera komt maar heel langzaam op gang.Daarom heb ik een gedeelte van de gril dicht gemaakt met een plastieken plaat.Ik zeg gril omdat ik deze vorig jaar iets heb aangepast.Zie de foto's en jullie zien wat ik bedoel.Ik weet dat mijn Bagheera vuil is en dringend een poetsbeurt kan gebruiken dit is ook te zien op de foto's. Ook van achter heb ik enkele veranderingen gedaan.Ik heb vandaag de Bagheera boven een werkput gereden.Starten deed hij goed maar aan zijn vermogen is niks veranderd.Als de motor koud is heeft hij geen trekkracht.Ik ga de klepspeling eens controleren of ik deze niet te juist heb gezet.Daar scheelt iets en ik weet niet wat! Na de vorige controle was de trekkracht verminderd.Wat heb ik toen gedaan?De kleppen geregeld, de ontsteking aangepast en carburator afgesteld.Ik moet iets vinden!zou het niet de uitlaat kunnen zijn?Maar bij warme motor is het vermogen beter, dan kan de uitlaat daar toch niks mee te maken hebben?Wat zie ik niet? :wink:
Attachments
voorcompartiment 3.JPG
voorcompartiment 3.JPG (59.74 KiB) Viewed 10033 times
voorcompartiment 2.JPG
voorcompartiment 2.JPG (65.34 KiB) Viewed 10033 times
voorcompartiment 1.JPG
voorcompartiment 1.JPG (64.07 KiB) Viewed 10033 times
gril achter.JPG
gril achter.JPG (58.6 KiB) Viewed 10033 times
gril 1.JPG
gril 1.JPG (69.23 KiB) Viewed 10033 times
achterkant radio.JPG
achterkant radio.JPG (42.72 KiB) Viewed 10033 times
gril met wind afscherming.JPG
gril met wind afscherming.JPG (65.26 KiB) Viewed 10033 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier nog een foto van de wieldraagarmen die ik al vermeld heb.Deze vervangen zal wel een moeilijke klus zijn?Met verrassingen! :wink:
Attachments
wieldraagarmen.JPG
wieldraagarmen.JPG (56.02 KiB) Viewed 10029 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Iedere motor heeft toch weinig vermogen als deze niet op temperatuur is?
Het verbrandingsproces gebeurt immers nog niet optimaal.
Hoe reageert de motor als hij wel goed warm is?
Nu weet ik dat je met een Bagheera niet onmiddelijk de stenen uit de straat kunt rijden maar eens deze op temperatuur is kan je er toch gemakkelijk mee vooruit.
Ik heb ook het nare gevoel als ik na een rit met mijn Bagheera plots met mijn Opel Zafira diesel ga rijden. Die heeft inderdaad een pak meer vermogen...

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply