werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

12887300 zou voor de binnenste houder zijn, deze van de buiten kant is minder breed. Nu 12887300 zou zowel voor binnen als buitenkant bruikbaar zijn.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ypres »

ik denk ook zowel binnen als buiten bruikbaar
achterarmen-bagheera.jpg
achterarmen-bagheera.jpg (80.15 KiB) Viewed 6176 times
Attachments
achterarmen-bagheera.jpg
achterarmen-bagheera.jpg (80.15 KiB) Viewed 6176 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

De buitenste heeft idd plaats genoegen naar de binnenkant toe.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb eens gekeken voor een standaard silentblock aan te passen. Nog geen goede maat gevonden. Wel bijna. Maar er moet te veel afgedraaid en dan blijft er niet genoeg staal aan de buitenzijde over. Dan!! Laat dit zich bewerken op een draaibank!!

http://r-k.nl/Silentblocks/Silentblocks%20type%20L.php
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ik zit al even ijverig mee te kijken maar heb weinig kunnen vinden tot nu toe.
Het ziet er uit al Simca 1100.
Daar zijn er genoeg van gemaakt maar heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Deze onderdelen zijn volgens mij ook nooit om genummerd.
Ik houdt mijn ogen open voor als ik iets voorbij zie komen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Frank »

Is een massief stuk ijzer op de juiste dikte en daar de juiste gaten laten in frezen zodat de nieuwe silent bloc erin past dan niet interessanter?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Frank dat kan ook bekeken worden. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Frank wrote:Is een massief stuk ijzer op de juiste dikte en daar de juiste gaten laten in frezen zodat de nieuwe silent bloc erin past dan niet interessanter?
Frank, Deze oplossing is volgens mij ook de beste oplossing indien er geen oude bruikbare silentblokken meer te vinden zijn. Gelukkig is die aan de motorkant meestal nog in goede staat en aanpasbaar voor de buitenkant. De silentblock aan de buitenkant kun je niet verwijderen zonder deze te beschadigen omdat je niet met een trekker aan de bus van de silentblock kunt komen. Maar het is ook niet nodig om deze te verwijderen als je de wielarm wil demonteren om hem terug scharnierend te maken. Als de buitenste smalle houders en silentblocks in goede staat zijn, deze gewoon op de as laten zitten. Het is eventueel ook mogelijk om de houder waarin de silentblock zit alleen te wisselen maar dan moet deze silentblock wel in goede staat zijn en dit is meestal niet het geval.

Met wat geluk vindt Alain nog wat silentblocks. Alles zal van de prijs afhangen maar als je ze echt nodig hebt maakt de prijs niets meer uit, dan moeten ze er zijn.

Herman, Bedankt om mee te kijken, zoeken. Waarschijnlijk zijn hier nooit veel onderdelen van opgeslagen in de stock omdat de meeste bagheera's dit onderdeel overleefde. Het is door lange stilstand (roest) dat ze defect gegaan zijn.

Ik heb in totaal met die op mijn bagheera erbij 13 Wielarmen. Daar zijn maar 5 goede van te maken. Ik heb niet genoeg goede silentblokken om de twee wielarmen met breed lager te restaureren. Dan moet ik één van mijn gerestaureerde met smal lager opofferen. Ik heb één silentblock te weinig.
Ik heb indertijd enkele silenblocks aan Hans gegeven omdat hij slechte op zijn wielarmen had zitten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

De bout voor de schokdemper bevestiging is niet los te krijgen of met brute kracht en dan is de schroefdraad weg in de wielarm. Zie de onderste foto van een test wielarm.:evil:
Ik heb een aangepaste dop gemaakt anders kun je geen kracht op de bout zetten. Een sleutel past niet en een gewone dop gaat niet diep genoeg.
Wat nu gedaan? De plaat laten zitten en zo zuiver maken of de bout verlengen en aan de binnenzijde een moer zetten. :o
Wat zouden jullie doen?
Attachments
schokdemperbout niet los te krijgen [800x600 test tekening 2].JPG
schokdemperbout niet los te krijgen [800x600 test tekening 2].JPG (134.46 KiB) Viewed 6116 times
schokdemperbout niet los te krijgen 2 [800x600 test tekening 2].JPG
schokdemperbout niet los te krijgen 2 [800x600 test tekening 2].JPG (148.36 KiB) Viewed 6116 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zo een bout heb ik nog wel nieuw liggen, desnoods met een helicoil.
Zoektocht naar silentblocs is ook gelanceerd.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Zo te zien zijn die draagarmen van alluminium.
Als het enigzins kan zou ik ze laten zitten.
Staal in alu is vaak niet meer goed los te krijgen na zoveel jaren.
Ik had hetzelfde met een stuurhuis.
Anders afslijpen uitboren en opnieuw tappen.
Heb ik met het stuurhuis ook gedaan.
Ik weet wel dat 4 bouten me toen een hele dag bezig hebben gehouden.
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Urbain »

Godfried,

Als die schokdemperbout er nog goed uitziet en er niet echt uit moet zou ik die laten zitten en en zo opkuisen. Je moet niet iets proberen te repareren dat niet defect is... Ik denk dat je er redelijk goed bij kunt om die bout op te kuisen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Beter voorkomen dan genezen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Het was zo veel gemakkelijker geweest om de ijzeren versterkingsplaat ronde de wielarm zuiver te maken en te behandelen tegen roest. Dit is de enige reden voor poging tot verwijdering van de bout(l en r). Dus niet echt nodig. :o
Bij mijn wielarmen met smal lager heb ik deze platen wel kunnen verwijderen.Bij de wielarmen met breed lager is dit niet meer mogelijk. Aluminium en ijzer zijn één geheel geworden. Als ik doordraai met een buis op de sleutel is de draad weg uit de wielarm en moet ik alternatieven zoeken om dat op te lossen.

Herman, Uit ervaring weet ik ook dat een afgebroken bouten uitboren niet zo eenvoudig is en tijdrovend. Ook is het moeilijk om de nieuwe getapte draad op de juiste plaats te krijgen.

Alain, Een helicoil is ook bruikbaar maar nu kan ik het nog voorkomen.Ik voelde dadelijk dat de bout niet zou lossen. Ook niet met de plaats heet te stoken.

Urbain. Na een nacht slapen en met jullie raad ben ik ook tot de beslissing gekomen om de bout van de wielarm links en rechts te laten zitten.

Bedankt voor jullie raad. Soms heeft men dat net nodig om een goede beslissing te kunnen nemen. :wink:
Attachments
te restaureren wielarmen breed lager [800x600 test tekening 2].JPG
te restaureren wielarmen breed lager [800x600 test tekening 2].JPG (160.49 KiB) Viewed 6080 times
te restaureren wielarmen breed lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG
te restaureren wielarmen breed lager 1 [800x600 test tekening 2].JPG (161.28 KiB) Viewed 6080 times
te restaureren wielarmen breed lager 3 [800x600 test tekening 2].JPG
te restaureren wielarmen breed lager 3 [800x600 test tekening 2].JPG (159.63 KiB) Viewed 6080 times
Last edited by GODFRIED on Mon Jun 04, 2018 8:37 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Een likje vet bij montage kan onheil achteraf verhelpen. Nu alu en ijzer zijn nooit echt een mooi koppel. Of juist wel, ze vormen een hechte band.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Een likje vet bij montage kan onheil achteraf verhelpen. Nu alu en ijzer zijn nooit echt een mooi koppel. Of juist wel, ze vormen een hechte band.
Dat doe ik ook. En ik kan met vet overdrijven. Tijdens mijn restauratie heb ik ook overal waar mogelijk vet aangedaan en al die dingen gaan nu vlotjes los.
Heerlijk om zo iets los te draaien. Als ze dat toch ook bij nieuwe wagens deden het zou de herstelling zoveel gemakkelijker maken. Alhoewel tegenwoordig zijn het steeds elektronica problemen.

Bij mijn zoon zijn auto hebben ze nu al twee nokkenassensors vervangen. Probleem is nog niet weg!! Hij doet het niet altijd!!Geeft wel deze fout aan. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Toch nog een poging gedaan. Ik had de bouten vorige week in de kruipolie gezet. Als je de wielarm omdraait dan kun je het gat waar de bout inzit vol laten lopen met kruipolie. De draad van één arm is een beetje beschadigd maar alles ging los. :o :o :o Ik had het zelf niet verwacht. :wink: Ook al een beetje zuiver gemaakt.
Attachments
zuiver maken [800x600 test tekening 2].JPG
zuiver maken [800x600 test tekening 2].JPG (191.61 KiB) Viewed 6062 times
versterkingsplaat schokdemper verwijdert [800x600 test tekening 2].JPG
versterkingsplaat schokdemper verwijdert [800x600 test tekening 2].JPG (170.26 KiB) Viewed 6062 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ypres »

't geeft toch altijd 1000 keer meer voldoening om zelf iets te doen
dan te moeten laten doen door een ander.
Leve de huisvlijt. :wink:

mooi werk
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Mooi werk Godfried 8) , ik hoop spoedig nieuws te hebben over de silentblocs.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Je bent goed bezig Godfried ik zou zeggen doe zo maar verder komt goed.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ypres wrote:'t geeft toch altijd 1000 keer meer voldoening om zelf iets te doen
dan te moeten laten doen door een ander.
Leve de huisvlijt. :wink:

mooi werk
Dat ben ik 100% met je eens.

Alain, Het is niet dat ik nieuwe wil plaatsen omdat ik nog goede bruikbare heb of de prijs moet dit rechtvaardigen. Maar in de toekomst gaan we (iemand) dit onderdeel zeker nodig hebben. Ik weet natuurlijk niet hoeveel wielarmen er nog overal bij clubleden liggen opgestapeld en die als donor kunnen dienen.

ps, Ik hoop dat je nog ergens silentblocks kunt vinden. :roll: Dat zal moeilijk zijn als je ziet wat er te vinden is op het net!! Maar 1 stuk...
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Heb nog een groot gedeelte eigen (nieuwe) stock waar ik moet doorlopen, misschien zit daar wel iets tussen. Kom elke dag wel iets nieuws tegen :wink: Bedoeling is trouwens dat ik geen zaken dubbel liggen heb die ik toch nooit ga gebruiken. Draagarmen heb ik in elk geval niet op reserve (niet nieuw/niet gebruikt).
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

GODFRIED wrote: Bij mijn zoon zijn auto hebben ze nu al twee nokkenassensors vervangen. Probleem is nog niet weg!! Hij doet het niet altijd!!Geeft wel deze fout aan. :o
Renault motor???
In dat geval is de distributieketting versleten.
Computer ziet te veel verschil in metingen van de sensor.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:
GODFRIED wrote: Bij mijn zoon zijn auto hebben ze nu al twee nokkenassensors vervangen. Probleem is nog niet weg!! Hij doet het niet altijd!!Geeft wel deze fout aan. :o
Renault motor???
In dat geval is de distributieketting versleten.
Computer ziet te veel verschil in metingen van de sensor.

Herman
Nee, Het gaat om een Opel Astra 1.6 TT van 2007 met ongeveer 80000 km op de teller. Morgen ga ik terug met hem naar de garage. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Heb nog een groot gedeelte eigen (nieuwe) stock waar ik moet doorlopen, misschien zit daar wel iets tussen. Kom elke dag wel iets nieuws tegen :wink: Bedoeling is trouwens dat ik geen zaken dubbel liggen heb die ik toch nooit ga gebruiken. Draagarmen heb ik in elk geval niet op reserve (niet nieuw/niet gebruikt).
Als ik aan goede prijs nieuwe silentblocks kan vinden dan zou ik het overwegen om deze te plaatsen. Sommige silentblocks zien er nog goed uit maar als je ze opendoet verschiet je hoe ver de roest zit. Vroeg of laat heeft iemand nieuwe nodig. Hopelijk is daar nog iets van te vinden. :o

Vooral bij afbraak geen oude verschroten. Ik kom ze gratis ophalen. Hoe meer hoe liever. :lol: :lol: :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Gisteren een wielarm opgeofferd :evil: :oops: omdat ik de as er niet uit kreeg. Deze had op één bus een stalen bout zitten. Waarschijnlijk omdat er te veel speling was tussen bus en wielarm. Ik had de bout willen uitboren maar dat ging niet. De bout is van goed staal gemaakt. Ik heb deze as nodig om een andere te restaureren. spijtig voor de wielarm maar van deze had ik er maar één nummer , niet de links en rechtse. Ook zit aan de kant van de bout een andere bus. De bus is over zijn volledige lengte open.
Attachments
IMG00165 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00165 [800x600 test tekening 2].JPG (195.29 KiB) Viewed 6001 times
wielarm met bout op bus [800x600 test tekening 2].JPG
wielarm met bout op bus [800x600 test tekening 2].JPG (173.84 KiB) Viewed 6001 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Hij Godfried, is daar niet wat warm voor om zo een werk te doen.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Hij Godfried, is daar niet wat warm voor om zo een werk te doen.


grt harry de matra.
Ik heb een koele kelder. De wijn blijft hier mooi op temperatuur. :lol: :lol:
Niet te onderschatten het losmaken van die wielarmen. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Binnenkant had ik nog nooit gezien. Wat ik wel al gezien heb is een smeernippel op de arm om voor smering te zorgen tussen bus en as. Met een gaatje in de bus.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Bij mij is het nu te warm ik wacht tot straks. Die wat hier aan het dat aan het werken zijn heb ik medelijden mee.






grt harry de matra.
Post Reply