werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Mooi gedaan Godfried, gelijk nieuw.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Heb even gezocht in mijn fotoarchief:
Dit is dus de vooras van een Rancho/Simca 1100.
Dit is dus de vooras van een Rancho/Simca 1100.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Zag er behoorlijk goed uit.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Past dat op een bagheera? Op het eerste zicht hetzelfde. Alleen onder links waar de fusee kogel zit lijk die wielarm anders dan die van mijn bagheera. Die van de bagheera is hier veel smaller. Zie pijl op foto.
- Attachments
-
- ophanging Rancho317efys.jpg (533.87 KiB) Viewed 5950 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Kogels voor Rancho en Bagheera zijn dezelfde.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Je ziet toch op die foto dat dat deel heel anders is dan de bagheera.
Staat daar een kapje over ofzo?
Staat daar een kapje over ofzo?
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik denk ook dat het de zelfde is als de baheera Godfried.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Even een close-upje voor een wat beter vergelijk:
Deze vooras kwam trouwens uit een donor Rancho die al jarenlang in een boomgaard stond te composteren, had ik destijds gekocht i.v.m. de betere staat van de brug waar de torsie-armen aan gespannen worden. (die glimmende remschijven dus niet, dat was een testje i.v.m. afdraaien)
Het enigste verschil wat ik eigenlijk kan ontdekken is de bevestigingplaat van de motorsteun midden op de as, en natuurlijk de insteek van de aandrijfas in de wielarm.
Deze vooras kwam trouwens uit een donor Rancho die al jarenlang in een boomgaard stond te composteren, had ik destijds gekocht i.v.m. de betere staat van de brug waar de torsie-armen aan gespannen worden. (die glimmende remschijven dus niet, dat was een testje i.v.m. afdraaien)
Het enigste verschil wat ik eigenlijk kan ontdekken is de bevestigingplaat van de motorsteun midden op de as, en natuurlijk de insteek van de aandrijfas in de wielarm.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Deze foto geeft een gans ander beeld, op de vorige kwam ik er niet echt uit. Leek wel een soort bescherming.
Nu veel duidelijker.
Nu veel duidelijker.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ja, nu is het voor mij ook duidelijk. Ze zijn identiek. Fijn om te weten. Je weet maar nooit.
Bedankt voor het duidelijkheid te maken, alle twijfel is nu weg..
Daar zitten ook al die brede lagers op die bij de Murena gebruikt hebben.
Bedankt voor het duidelijkheid te maken, alle twijfel is nu weg..
Daar zitten ook al die brede lagers op die bij de Murena gebruikt hebben.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
En die techniek vind je zelfs nog terug in de Talbot Horizon, want daarvan zijn de wielarmen en draagarmen ook identiek aan de Rancho/Simca 1100.
Simca/Talbot/Matra uit de jaren '75/'85 hebben nog aardig wat onderdelen onderling uitwisselbaar, alleen is het zeer lastig uit te zoeken doordat ieder merk z'n eigen onderdeelnummers heeft gebruikt.
Vergelijk maar eens de bodemplaat met langsdragers van de Bagheera, Murena, Rancho/Simca 1100, Talbot Horizon, Simca 1307/8/9 en Talbot 1510 met elkaar: bij allen is de basis tussen de bevestiging vooras en b-stijlen bijna gelijk aan elkaar, de echte verschillen beginnen pas bij de dorpels en de uitbouw naar voor/achter.
Simca/Talbot/Matra uit de jaren '75/'85 hebben nog aardig wat onderdelen onderling uitwisselbaar, alleen is het zeer lastig uit te zoeken doordat ieder merk z'n eigen onderdeelnummers heeft gebruikt.
Vergelijk maar eens de bodemplaat met langsdragers van de Bagheera, Murena, Rancho/Simca 1100, Talbot Horizon, Simca 1307/8/9 en Talbot 1510 met elkaar: bij allen is de basis tussen de bevestiging vooras en b-stijlen bijna gelijk aan elkaar, de echte verschillen beginnen pas bij de dorpels en de uitbouw naar voor/achter.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik denk bij het herstellen van een bagheera dat je wel sommige onderdelen van het chassis van een murena kunt gebruiken. Het enige nadeel is de zink die dan op de plaatdelen zit. Dit laat zich moeilijk lassen, eerst moet je de zink verwijderen. Bij de herstelling van mijn bagheera waren er al aangekochte plaatdelen die verzinkt werden geleverd. Zeer spijtig dat ze die bagheera's indertijd ook niet verzinkt hebben.Dit had een hoop ellende kunnen voorkomen en waarschijnlijk waren er dan nog meer bagheera's te vinden.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Alle resterende chassisdelen voor de Bagheera zijn destijds allemaal gegalvaniseerd.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Het chassis volledig verzinken vind ik dit de beste uitvinding die Matra ooit gedaan heeft.ALAIN VAN AKEN wrote:Alle resterende chassisdelen voor de Bagheera zijn destijds allemaal gegalvaniseerd.
Tegenwoordig is het de elektronica die het begeeft.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Elektronica heeft een houdbaarheidsdatum.
Het bestaat voornamelijk uit chemische bestanddelen.
Die zijn aan veroudering onderhevig.
Daardoor zal de huidige generatie auto's geen old-timer toekomst hebben.
Als ik zie hoe complex bvb onze Nissan op dat gebied al in elkaar zit is om te rillen.
Een verkeerd lampje en je hebt een Canbus error.
Stationair stellen en leren van de fly by wire (gaspedaal inleren) is allemaal complexe materie.
Op de Weber/Solex draaiden we aan een schroefje.
Het staat allemaal goed beschreven hoe raparatie te doen, maar de ontwerp (blauwdrukken) heb je niet.
Daar staat bvb in hoeveel microseconde iets hoog of laag moet zijn zodat je met een spectrum analyser dit kunt meten.
Dan kun je op componenten niveau repareren.
Als je als monteur een error uitleest staat er als oplossing vervang moduul.
Zo gaat dat tegenwoordig maar voor oude auto's zullen geen nieuwe modulen meer op de plank liggen.
Herman
Het bestaat voornamelijk uit chemische bestanddelen.
Die zijn aan veroudering onderhevig.
Daardoor zal de huidige generatie auto's geen old-timer toekomst hebben.
Als ik zie hoe complex bvb onze Nissan op dat gebied al in elkaar zit is om te rillen.
Een verkeerd lampje en je hebt een Canbus error.
Stationair stellen en leren van de fly by wire (gaspedaal inleren) is allemaal complexe materie.
Op de Weber/Solex draaiden we aan een schroefje.
Het staat allemaal goed beschreven hoe raparatie te doen, maar de ontwerp (blauwdrukken) heb je niet.
Daar staat bvb in hoeveel microseconde iets hoog of laag moet zijn zodat je met een spectrum analyser dit kunt meten.
Dan kun je op componenten niveau repareren.
Als je als monteur een error uitleest staat er als oplossing vervang moduul.
Zo gaat dat tegenwoordig maar voor oude auto's zullen geen nieuwe modulen meer op de plank liggen.
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Stuurdozen, airbags,.... alles te vervangen na bepaalde tijd. Wie gaat al dat duur goeds in stock leggen om in stock te vergaan.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
De toekomstige oldtimer liefhebber zal een elektronicaspecialist moeten zijn, of veel geld moeten hebben anders zal zijn auto niet lang kunnen rijden. Zonde, want er zitten best wel mooie wagens tussen.
Ik zou me een pers om lagers te verwijderen willen kopen. Hoeveel ton zou voldoende zijn? 10-15-20 ton.
Of een sets om ze uit te draaien via bussen en bouten.
Ik zou me een pers om lagers te verwijderen willen kopen. Hoeveel ton zou voldoende zijn? 10-15-20 ton.
Of een sets om ze uit te draaien via bussen en bouten.
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik zou een 20 ton nemen gelijk ik heb Godfried, en soms is dat nog te weinig.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Beter die met de grootste kracht nemen, prijsverschil is niet echt groot en je kan ze nog gebruiken voor andere doeleinden.
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Dat is zo Alain, ik heb 20 ton en soms is dat nog niet genoeg.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Pak maar genoeg ton Godfried, anders krijg je er nog spijt van dat je niet meer hebt genomen.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ook voor persen plaatwerk altijd handig om iets zwaarder te hebben.
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Dat is ook zo Alain, en je hebt nooit te veel Ton. Ik plooi er ook buizen mee voor uitlaten te maken van Unox dan heb je veel kracht nodig.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik zal voor 20 ton pers gaan.
De wielarm is klaar voor gebruik. Tijdens de winterperiode bouw ik deze in.
Ik heb een oude bovenste fuseekogel eens open gedaan om de staat te kunnen bekijken. Met de kogel en het gewricht is er niks mis mee.Is eigenlijk herbruikbaar. Ik ben nog geen enkele fuseekogel tegengekomen die niet herbruikbaar was, meestal is alleen de rubber slecht en wat roest op het buitenhuis. Deze onderdelen worden preventief vervangen zonder dat het echt nodig is. Ze kosten nu ook niet veel geld en het gaat tenslotte om je veiligheid. Ik heb er van deze ook 4 of 6 nieuwe liggen.
De wielarm is klaar voor gebruik. Tijdens de winterperiode bouw ik deze in.
Ik heb een oude bovenste fuseekogel eens open gedaan om de staat te kunnen bekijken. Met de kogel en het gewricht is er niks mis mee.Is eigenlijk herbruikbaar. Ik ben nog geen enkele fuseekogel tegengekomen die niet herbruikbaar was, meestal is alleen de rubber slecht en wat roest op het buitenhuis. Deze onderdelen worden preventief vervangen zonder dat het echt nodig is. Ze kosten nu ook niet veel geld en het gaat tenslotte om je veiligheid. Ik heb er van deze ook 4 of 6 nieuwe liggen.
- Attachments
-
- oude bovenste wielarmkogel [800x600 test tekening 2].JPG (166.31 KiB) Viewed 5862 times
-
- De wielarm is klaar voor de plaatsing. [800x600 test tekening 2].JPG (117.77 KiB) Viewed 5862 times
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ja mooi zo hé Godfried. En daar doe je goed aan om 20 ton te nemen.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Makkelijk als het klaar ligt en zo heb je in de winterperiode aangenaam werk.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Ik zet alle onderdelen die ik zuivermaak eerst in de grondverf na goed drogen gebruik ik een overspuitbare steenslag. Dan zet ik alles in de lak. Ik heb goede ervaringen met die steenslag. Dat is een taai en elastisch product. Ik vind dat goed spul.
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4861
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode
Heb je die steenslag in spuitbussen Godfried?
grt harry de matra.
grt harry de matra.