werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

8) 8) 8) 8)
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Mooi gedaan Godfried, gelijk nieuw.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

Heb even gezocht in mijn fotoarchief:

Image

Dit is dus de vooras van een Rancho/Simca 1100.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zag er behoorlijk goed uit.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Past dat op een bagheera? Op het eerste zicht hetzelfde. Alleen onder links waar de fusee kogel zit lijk die wielarm anders dan die van mijn bagheera. Die van de bagheera is hier veel smaller. Zie pijl op foto.
Attachments
ophanging Rancho317efys.jpg
ophanging Rancho317efys.jpg (533.87 KiB) Viewed 5950 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Kogels voor Rancho en Bagheera zijn dezelfde.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Je ziet toch op die foto dat dat deel heel anders is dan de bagheera. :o

Staat daar een kapje over ofzo?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik denk ook dat het de zelfde is als de baheera Godfried.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

Even een close-upje voor een wat beter vergelijk:

Image

Deze vooras kwam trouwens uit een donor Rancho die al jarenlang in een boomgaard stond te composteren, had ik destijds gekocht i.v.m. de betere staat van de brug waar de torsie-armen aan gespannen worden. (die glimmende remschijven dus niet, dat was een testje i.v.m. afdraaien)
Het enigste verschil wat ik eigenlijk kan ontdekken is de bevestigingplaat van de motorsteun midden op de as, en natuurlijk de insteek van de aandrijfas in de wielarm.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Deze foto geeft een gans ander beeld, op de vorige kwam ik er niet echt uit. Leek wel een soort bescherming.
Nu veel duidelijker.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ja, nu is het voor mij ook duidelijk. Ze zijn identiek. Fijn om te weten. Je weet maar nooit.
Bedankt voor het duidelijkheid te maken, alle twijfel is nu weg.. :wink:

Daar zitten ook al die brede lagers op die bij de Murena gebruikt hebben. :o
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

En die techniek vind je zelfs nog terug in de Talbot Horizon, want daarvan zijn de wielarmen en draagarmen ook identiek aan de Rancho/Simca 1100. :lol:
Simca/Talbot/Matra uit de jaren '75/'85 hebben nog aardig wat onderdelen onderling uitwisselbaar, alleen is het zeer lastig uit te zoeken doordat ieder merk z'n eigen onderdeelnummers heeft gebruikt.

Vergelijk maar eens de bodemplaat met langsdragers van de Bagheera, Murena, Rancho/Simca 1100, Talbot Horizon, Simca 1307/8/9 en Talbot 1510 met elkaar: bij allen is de basis tussen de bevestiging vooras en b-stijlen bijna gelijk aan elkaar, de echte verschillen beginnen pas bij de dorpels en de uitbouw naar voor/achter.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik denk bij het herstellen van een bagheera dat je wel sommige onderdelen van het chassis van een murena kunt gebruiken. Het enige nadeel is de zink die dan op de plaatdelen zit. Dit laat zich moeilijk lassen, eerst moet je de zink verwijderen. Bij de herstelling van mijn bagheera waren er al aangekochte plaatdelen die verzinkt werden geleverd. Zeer spijtig dat ze die bagheera's indertijd ook niet verzinkt hebben.Dit had een hoop ellende kunnen voorkomen en waarschijnlijk waren er dan nog meer bagheera's te vinden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Alle resterende chassisdelen voor de Bagheera zijn destijds allemaal gegalvaniseerd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Alle resterende chassisdelen voor de Bagheera zijn destijds allemaal gegalvaniseerd.
Het chassis volledig verzinken vind ik dit de beste uitvinding die Matra ooit gedaan heeft.
Tegenwoordig is het de elektronica die het begeeft. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Elektronica heeft een houdbaarheidsdatum.
Het bestaat voornamelijk uit chemische bestanddelen.
Die zijn aan veroudering onderhevig.
Daardoor zal de huidige generatie auto's geen old-timer toekomst hebben.
Als ik zie hoe complex bvb onze Nissan op dat gebied al in elkaar zit is om te rillen.
Een verkeerd lampje en je hebt een Canbus error.
Stationair stellen en leren van de fly by wire (gaspedaal inleren) is allemaal complexe materie.
Op de Weber/Solex draaiden we aan een schroefje.

Het staat allemaal goed beschreven hoe raparatie te doen, maar de ontwerp (blauwdrukken) heb je niet.
Daar staat bvb in hoeveel microseconde iets hoog of laag moet zijn zodat je met een spectrum analyser dit kunt meten.
Dan kun je op componenten niveau repareren.
Als je als monteur een error uitleest staat er als oplossing vervang moduul.
Zo gaat dat tegenwoordig maar voor oude auto's zullen geen nieuwe modulen meer op de plank liggen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Stuurdozen, airbags,.... alles te vervangen na bepaalde tijd. Wie gaat al dat duur goeds in stock leggen om in stock te vergaan. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

De toekomstige oldtimer liefhebber zal een elektronicaspecialist moeten zijn, of veel geld moeten hebben anders zal zijn auto niet lang kunnen rijden. Zonde, want er zitten best wel mooie wagens tussen.

Ik zou me een pers om lagers te verwijderen willen kopen. Hoeveel ton zou voldoende zijn? 10-15-20 ton.
Of een sets om ze uit te draaien via bussen en bouten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik zou een 20 ton nemen gelijk ik heb Godfried, en soms is dat nog te weinig.



grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Beter die met de grootste kracht nemen, prijsverschil is niet echt groot en je kan ze nog gebruiken voor andere doeleinden.
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat is zo Alain, ik heb 20 ton en soms is dat nog niet genoeg.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Oké, bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Pak maar genoeg ton Godfried, anders krijg je er nog spijt van dat je niet meer hebt genomen.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ook voor persen plaatwerk altijd handig om iets zwaarder te hebben.
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat is ook zo Alain, en je hebt nooit te veel Ton. Ik plooi er ook buizen mee voor uitlaten te maken van Unox dan heb je veel kracht nodig.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik zal voor 20 ton pers gaan.

De wielarm is klaar voor gebruik. Tijdens de winterperiode bouw ik deze in.

Ik heb een oude bovenste fuseekogel eens open gedaan om de staat te kunnen bekijken. Met de kogel en het gewricht is er niks mis mee.Is eigenlijk herbruikbaar. Ik ben nog geen enkele fuseekogel tegengekomen die niet herbruikbaar was, meestal is alleen de rubber slecht en wat roest op het buitenhuis. Deze onderdelen worden preventief vervangen zonder dat het echt nodig is. Ze kosten nu ook niet veel geld en het gaat tenslotte om je veiligheid. Ik heb er van deze ook 4 of 6 nieuwe liggen. :wink:
Attachments
oude bovenste wielarmkogel [800x600 test tekening 2].JPG
oude bovenste wielarmkogel [800x600 test tekening 2].JPG (166.31 KiB) Viewed 5862 times
De wielarm is klaar voor de plaatsing. [800x600 test tekening 2].JPG
De wielarm is klaar voor de plaatsing. [800x600 test tekening 2].JPG (117.77 KiB) Viewed 5862 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja mooi zo hé Godfried. En daar doe je goed aan om 20 ton te nemen.



grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Makkelijk als het klaar ligt en zo heb je in de winterperiode aangenaam werk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik zet alle onderdelen die ik zuivermaak eerst in de grondverf na goed drogen gebruik ik een overspuitbare steenslag. Dan zet ik alles in de lak. Ik heb goede ervaringen met die steenslag. Dat is een taai en elastisch product. Ik vind dat goed spul. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Heb je die steenslag in spuitbussen Godfried?



grt harry de matra.
Post Reply