werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Zie in het werkplaatshandboek dat de compressie 9.8 ±0.2 moet zijn. 9 zou dus aan de lage kant zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

benny wrote: Fri May 31, 2019 11:04 am Zie in het werkplaatshandboek dat de compressie 9.8 ±0.2 moet zijn. 9 zou dus aan de lage kant zijn.
Benny,
Ik zal een nieuwe compressie meting doen van alle cilinders. Eerst bouw ik die carburator terug om.Vandaag ga ik daar waarschijnlijk niet meer aan toe komen.
Volgens de handleiding bij mijn compressiemeter moet dit gebeuren bij een motor op bedrijfstemperatuur.
Bij mijn vorige meting cilinder twee net geen 9 kg, dit was met de overige bougies niet verwijdert en de gasklep gesloten. Dit zal wel invloed hebben op de meting.
Mijn vorige meting van 21/01/2019 werden met koude motor gedaan en hadden deze waarde 10 kg 11.5 kg 12.5 kg 10 kg dit wel met mijn oude meter. Nu heb ik een nieuwe.

Ik hoop dat het dat is, dan weet ik waar ik het moet zoeken!! :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Hier de deelnummers van de carburators op mijn bagheera.
De linkse; 36DCNFA 51 150 7J
De rechtse; 36DCNFA 52 150 7J

Omdat ik de carburator had afgebouwd toch maar even open gedaan en alles gecontroleerd. Alles is mooi open ook het stationair systeem.
Nu nog de compressie opnieuw meten, en anders weet ik het niet meer. Nog steeds niets kunnen vinden wat echt belangrijk is. :o :o :o :(

De bougiekabels hebben een grote weerstand eens zoeken wat normaal is!!! Maar ik heb ze allemaal vervangen als test door een set die ik indertijd heb afgebouwd van mijn ex Murena. Deze hebben een veel lager weerstand en toch zijn ze langer??????

Wie weet de weerstand van de bougiekabels voor een bagheera met contactpunten???
Dit heb ik gevonden;

Een weerstand van 1000 tot 23.000 ohm (Ω) is normaal. Kabels met koperen kern zonder extra weerstand: 1000 tot 6500 Ω, kabels met inductieve weerstand (een spoel): tussen de 2200 Ω en 8000 Ω, kabels met koolstof weerstand: 10.000 Ω tot 23.000 Ω.
Is een kabel defect, dan alle kabels vervangen.
Controleer, indien van toepassing, de verdelerkap op grillig gevormde kruipsporen. Hier kan de kap doorslaan. Kijk ook of de koolstift goed in de kap kan bewegen. Zonodig de kap vervangen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Het beste is koperen kabels met een dop met een weerstand van 5 Kohm
Ooit ergens gevonden dat kabels 5 Kohm per yard moet zijn. (90 cm)
Dit is niet kritisch.
Metingen aan kabels leert dat alles tot 25 Kohm wel OK is.
Het punt is echter dat als ze in bedrijf zijn er door de hoge spanningen wel is lekken zijn.
Dat test ik met een sprayfles, bvb Glassex met water.
Als je op de kabels of kap blauwe vonkjes verschijnen zijn ze lek.
beste is rotor kap bougies en kabels nieuw te zetten om dit uit te sluiten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Als je nieuwe bougiekabels koopt is daar meestal zeer weinig informatie bij.
Mijn bougiekabels heb ik jaren geleden nieuw gezet. Dit wil niet zeggen dat ze in goede staat zijn. Ze zien nog zeer mooi nieuw uit. Ze hebben ook maar iets van een 12000 km gemaakt. Ook in het donker geen stroomlekken kunnen vinden. Ik heb ze wel nog niet nat gemaakt.
Dus het is niet eenvoudig om goede te kopen. Het is ook wel duidelijk dat het niet aan mijn bougiekabels ligt.

Ik zal straks de gemeten waarden een noteren. :o Ik vind deze wel hoog!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ik ben sinds 2012 al met de 3e set bezig op de 1.6
De 2.2 heb ik toen aangepakt met top kwaliteit en geeft geen problemen meer.
Er is gewoon veel rommel te koop.
Als ik dit soort problemen heb vervang ik alles gewoon voor nieuw.
Ben te vaak op het verkeerde spoor geweest met gebruikte spullen.
Je kunt de koper kabel met siliconen afscherming per meter kopen in de shops.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Sun Jun 02, 2019 9:40 am Je kunt de koper kabel met siliconen afscherming per meter kopen in de shops.
Zouden die dan beter zijn dan de sets die ze verkopen?

compressie nagemeten met koude en warme motor.
Koud, heeft die iets meer dan 1 kg meer per cilinder.
Warm, cilinder 1;130 psi 9.1 kg 2; 140 psi 9.8 kg 3; 140 psi 9.8 kg 4; 140 psi 9.8kg

Cilinder1 is moeilijk recht op te meten. Maar deze heeft blijkbaar iets minder compressie.

Dit maakt voor mij duidelijk dat ik het hier niet moet zoeken. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Zouden die dan beter zijn dan de sets die ze verkopen?
Zeker wel, maar wel een dop van golf II opzetten. Die doppen zijn 5k en de kabels zijn 0 ohm.
Image
Image
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Als je uw stroboscoop op iedere ontstekingskabel zet moet je bij goede ontsteking een flikkerende lamp hebben.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

benny wrote: Sun Jun 02, 2019 12:43 pm Als je uw stroboscoop op iedere ontstekingskabel zet moet je bij goede ontsteking een flikkerende lamp hebben.
Dat zegt niet alles. Een grote overgangsweerstand van de kabel vindt meestal plaats vlak voor de dop.
Dit komt doordat de kabel meestal onderbreekt op het heetste punt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Ik had destijds ook problemen met doorslaande kabels.

Silicoonkabels gemonteerd maar dat liep voor geen meter.

Uiteindelijk de oude koperern kabels ingepakt met krimpkous samen met de koppen.

Vanaf dan géén problemen meer ondervonden, alles loopt perfect en geeft geen overslaande vonken meer.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Voor onze oude wagens is toch het beste" hoe lager de weerstand van de bougiekabels hoe beter" of ben ik mis?

Ik heb enkele oude originele bougiekabels van en bagheera doorgemeten die 40 jaar oud zijn en kom tot de verrassende vaststelling dat deze een zeer lage weerstand hebben. Deze zitten tussen de 420 en 600 ohm. Ze hebben ook een draad door de kabel lopen, ziet er geen koper uit eerder staal. :o :o

De bougiekabel van de bobijn naar de delco op mijn bagheera heeft een weerstand van 28200 ohm.Dat is om van te schrikken. :o
Dit is de kabel met de hoogste weerstand van mijn kabels. De oude Bagheera kabel heeft 420 Ohm.


Herman, heb je die bougiekabels dan zelf gemaakt ook de koppen erop geplaatst. Gaat dat dan wel, heb je een speciale tang hiervoor?

Dat ik nieuwe en goede bougiekabels nodig heb is wel duidelijk. Maar van doorslaan is bij mijn bougiekabels geen spraken of ik merk er niks van. Mijn motor schok niet en rijdt rustig.

Jos, spreekt je over de originele kabels van de bagheera deze met een zeer lage weerstand??
Zie de foto van de kabels op mijn Bagheera. Momenteel zitten er andere op als test. Die Champion heeft een te grote weerstand en zal vervangen worden, alhoewel ze als nieuw zijn. :o :o
Attachments
bougiekebels bagheera Champion.jpg
bougiekebels bagheera Champion.jpg (130.28 KiB) Viewed 6855 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Prijs per meter hoge temperatuur en koperen binnenkabel.
https://www.ebay.co.uk/itm/7mm-HT-Ignit ... Sw8axaQwHt

Doppen 5 kohm golf/audi/skoda kun je zo links en rechts wel vinden.
Deze doppen kunnen uit elkaar voor montage.
Je moet wel het schroefdopje op de bougie verwijderen en waar de kabel op de verdeler gaat de aansluitingen van je bagheera overzetten.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

GODFRIED wrote: Mon Jun 03, 2019 7:23 am
Jos, spreekt je over de originele kabels van de bagheera deze met een zeer lage weerstand??
Zie de foto van de kabels op mijn Bagheera. Momenteel zitten er andere op als test. Die Champion heeft een te grote weerstand en zal vervangen worden, alhoewel ze als nieuw zijn. :o :o
Inderdaad Godfried ik heb de oude zoals ge op de foto volledig overtrokken met de krimpkous.

Sindsdien geen problemen meer met doorslaan.

Ik dacht me vaag te herrineren dat de kabels zelfs oversloegen via de doppen, maar enkel bij een hoger toerental.

Zou kunnen dat dit een deel van je vermogen wegneemt bij hogere toeren van de motor.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Jos, bedankt voor de tip. Inderdaad als er één bougiekabel bij hogere toeren zou overslaan voel je dit waarschijnlijk niet.
De oude originele van de bagheera hebben een zeer lage weerstand. Verwonderlijk hoe ze dit hebben klaar gekregen. Het zijn geen koperen maar een gedraaide edelmetalen kern. Ik moet wel zeggen meer dat 70°van de oude bougiekabels het niet meer doet door oxidatie op de aansluitingen ( de koppen). Ze hebben een oneindige weerstand.

Herman, waarom zou je kabels gebruiken met bijna nul ohm weerstand en er dan een kop op te zetten van 5 k ohm. Ik zou dan gaan voor zo weinig mogelijk weerstand. Dit hebben de oude originele kabels van de bagheera ook. :o In die tijd waren er nog niet veel ontstoorde bougiekabels toch niet op de bagheera.


ps, Na het terug plaatsen van de originele carburator reageert de motor wel weer op het verwijderen van de bougiekabel op cinder 2 bij draaiende motor. Ik had voor de zekerheid deze carburator weer zuiver gemaakt. Ook op de stationair regeling is er weer reactie. :)
Niet dat ik nu veel meer vermogen voel. Ik heb wel de indruk dat hij weer iets beter en rustiger rijdt. :D Nu nog wat km maken.

Zie mijn startschakelaar die ik gebruikt heb om de compressie te meten. Deze blijft bestaan. Het is gemakkelijk. Ik kan nu mijn bagheera starten als ik in bij de motor zit. :D
Attachments
startschakelaar 1.jpg
startschakelaar 1.jpg (204.7 KiB) Viewed 6818 times
startschakelaar compressie meten.jpg
startschakelaar compressie meten.jpg (204.1 KiB) Viewed 6820 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

De weerstand is om de bobine te beschermen en voor ontstoring.
Als een bougie sluiting zou maken door bvb een pareltje dan kan de de secundaire wikkeling doorbranden.

De koolstof binnenader is kwetsbaar.
Als je de bougiedop los trekt aan de kabel dan heb je grote kans op onderbrekingen.
Met een koperen binnenader heb je daar geen last van.
Siliconen of EPDM ommanteling hebben enorm hoge overgangsweerstanden.
mocht er evt nog storing op de radio optreden kan je voor ontstoorde bougies gaan.
Die hebben de toevoeging R in de naam.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb nu de blauwe Beru kabels ingekort. Ze waren tot 30 cm te lang. En ja, dat inkorten gaat goed. Hun weerstand zit tussen de 2200 ( bobijn ) en de 4500 ohm .
Die laat ik voorlopig zitten, dan kan ik nog eens rustig nadenken om te zien welke ik koop.
Wel vreemd dat oude bougiekabel zo een lage weerstand hebben. Ik ga er dus vanuit dat dit voor de Bagheera zo moet zijn.:o
Bedankt voor alle tips. :wink:

Waarschijnlijk ga ik ook deze kabel kopen. Alleen nog welke koppen daarbij??? zonder weerstand of met!!!!! :o :o :o
https://www.ebay.co.uk/itm/7mm-HT-Ignit ... 0903.m5276
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Laat het me weten hé Godfried, dan kopen we het samen kunnen we de verzending delen.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Tue Jun 04, 2019 5:03 pm Laat het me weten hé Godfried, dan kopen we het samen kunnen we de verzending delen.

grt harry de matra.
Harry, Ik laat je weten als ik ga kopen, dan kopen we samen. :wink: Ik moet nog weten welke doppen ik erbij ga kopen rechte of 90° met of zonder weerstand enz. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ok ik hoor het wel van je.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Hier nog een foto van mijn nieuwe en oude compressiemeter. Nieuw is misschien het goede woord niet. Ik heb deze gevonden in het huis van mijn zoon. Weinig of nooit gebruikt maar waarschijnlijk ook al jaren oud. Maar het blijft een ellende om de compressie te meten bij een Bagheera. Je kunt daar zo moeilijk aan. :wink:
Attachments
copressie meter oud en nieuw.jpg
copressie meter oud en nieuw.jpg (115.61 KiB) Viewed 6770 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

In de Bagheera heb je inderdaad niet veel plaats om je materieel te kunnen plaatsen. Ik meet de compressie altijd zonder bogies ingebouwd. De motor draait dan onbelast, sneller en trekt veel minder stroom.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Zo doe ik dat ook altijd, gelijk benny het doet. alle bogies er uit.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

benny wrote: Wed Jun 05, 2019 9:19 am In de Bagheera heb je inderdaad niet veel plaats om je materieel te kunnen plaatsen. Ik meet de compressie altijd zonder bogies ingebouwd. De motor draait dan onbelast, sneller en trekt veel minder stroom.
Ja, Dat doe ik ook. Maar het blijft een moeilijke plaats om te werken en te meten bij de bagheera.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Deze is niet te missen. Een aanpaste bougiesleutel. :wink:
Attachments
20190603_113020 (Custom).jpg
20190603_113020 (Custom).jpg (141.95 KiB) Viewed 6741 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja Godfried, bij een Murena gaat het iets gemakkelijker hé.




grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Fri Jun 07, 2019 9:51 am Deze passen voor jou Bagheera
https://www.mister-auto.be/fl/bougiekab ... lsrc=aw.ds
Ja, het eenvoudigste is gewoon een set kopen. Spijtig dat je er zo weinig informatie bij die bougiekabels is. Je weet niet hoeveel weerstand ze hebben, ook zijn ze te lang. Niet dat het zoveel uitmaakt heb ik ergens gelezen. Als ik de oude originele bougiekabels bekijk moeten ze zo weinig mogelijk weerstand hebben en daar ga ik me aan proberen te houden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Dat soort setjes heb ik al 3x vervangen.
Het is niet voor niets dat de dealers upgraded sets verkopen met metalen doppen..
Attachments
Bkabels.jpg
Bkabels.jpg (28.26 KiB) Viewed 6654 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply