werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
In een wagen zijn condensatoren meestal bedoeld om te ontstoren zodat uw radio een beetje normaal spelen kan en de omgeving er ook niet te veel last van heeft. Destijds en dan bedoel ik werkelijk een tijdje terug, de tijd van de zwart-wit tv's kon je al eens merken als een slecht ontstoord voertuig uw lievelingsprogramma "Schipper naast Mathilde" kwam storen.
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag matraliefhebbers,
Jongens bedankt voor de reacties.Jullie zijn daar zeker van dat ik zonder condensator mijn spanningsregelaar niet verniel? Ik ga voor de zekerheid al een nieuwe bestellen.Alain hoor je me al aankomen! Ik stuur je een persoonlijke e-mail .
Hieronder de gegevens van de spanningsregelaar. Zie foto's
Groetjes.
Jongens bedankt voor de reacties.Jullie zijn daar zeker van dat ik zonder condensator mijn spanningsregelaar niet verniel? Ik ga voor de zekerheid al een nieuwe bestellen.Alain hoor je me al aankomen! Ik stuur je een persoonlijke e-mail .
Hieronder de gegevens van de spanningsregelaar. Zie foto's
Groetjes.
- Attachments
-
- bovenkant spanningsregelaar.JPG (53.78 KiB) Viewed 9586 times
-
- spanningsregelaar.JPG (30.79 KiB) Viewed 9586 times
-
- technissche gegevens spanningsregelaar.JPG (38.37 KiB) Viewed 9586 times
Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 267
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
idd condensators dienen om te ontstoren
maar ook andere doeleinden
zoals bij de ontsteking
of idd om contacten te beschermen tegen inbranden
godfried
je meot de deksel naar je motor NOOIT openen
zo geef je extra zuurstof aan je motor en gaat die zeker in vlammen op
voorzie een gat vanuit de koffer naar de motorruimte
plaats daarin een buis en verbind die met de tuit van je
brandblusser.
zo heb je de meest doeltreffende blus installatie
en heb je die blusser elders nodig
dan trek je gewoon de tuit eruit
en neem je de blusser mee....................
maar ook andere doeleinden
zoals bij de ontsteking
of idd om contacten te beschermen tegen inbranden
godfried
je meot de deksel naar je motor NOOIT openen
zo geef je extra zuurstof aan je motor en gaat die zeker in vlammen op
voorzie een gat vanuit de koffer naar de motorruimte
plaats daarin een buis en verbind die met de tuit van je
brandblusser.
zo heb je de meest doeltreffende blus installatie
en heb je die blusser elders nodig
dan trek je gewoon de tuit eruit
en neem je de blusser mee....................
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Ypres en Paul,
Ik heb eens in het werkplaatshandboek gezocht naar deze condensator.Een bepaald type alternator werd uitgerust met een condensator, dit om het waarschuwingslampje te beschermen.Ik heb tijdens de samenbouw onderdelen gebruikt van verschillende Bagheera's.Deze onderdelen ga ik nu controleren om te zien of er een condensator nodig is.
Je schrijft: niet openen van het deksel omdat je dan zuurstof toelaat en de brand versneld. Daar heb je inderdaad gelijk in.Maar als je het deksel niet opent zie je niet wat je doet. Daar heb ik dan weer problemen mee.Waar begint het vuur? Dit zal meestal wel aan de carburators zijn maar ook de benzinepomp of ??n van de leidingen zou mogelijk zijn.Zou het echt voldoende zijn om boven de motor zonder zicht de brandblusser leeg te spuiten.We zouden een test moeten kunnen doen.Wie zijn Bagheera(mag ook een Murena zijn) kunnen we daar voor gebruiken?Zijn er kandidaten? Ik vind het moeilijk om hierin een beslissing te nemen.Wat is de beste manier om te blussen?Graag jullie mening!
Groetjes
Ik heb eens in het werkplaatshandboek gezocht naar deze condensator.Een bepaald type alternator werd uitgerust met een condensator, dit om het waarschuwingslampje te beschermen.Ik heb tijdens de samenbouw onderdelen gebruikt van verschillende Bagheera's.Deze onderdelen ga ik nu controleren om te zien of er een condensator nodig is.
Je schrijft: niet openen van het deksel omdat je dan zuurstof toelaat en de brand versneld. Daar heb je inderdaad gelijk in.Maar als je het deksel niet opent zie je niet wat je doet. Daar heb ik dan weer problemen mee.Waar begint het vuur? Dit zal meestal wel aan de carburators zijn maar ook de benzinepomp of ??n van de leidingen zou mogelijk zijn.Zou het echt voldoende zijn om boven de motor zonder zicht de brandblusser leeg te spuiten.We zouden een test moeten kunnen doen.Wie zijn Bagheera(mag ook een Murena zijn) kunnen we daar voor gebruiken?Zijn er kandidaten? Ik vind het moeilijk om hierin een beslissing te nemen.Wat is de beste manier om te blussen?Graag jullie mening!
Groetjes
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Matravrienden,
Ik ben er niet meer aan toe gekomen om aan mijn Bagheera te werken.Mijn jongste zoon heeft een andere auto gekocht en papa moet nog enkele zaakjes in orde brengen.Hij heeft een Ford escort cabrio 1.8 TD gekocht net als mijn dagelijks voertuig.Daarbij heb ik Alain iets beloofd en ik probeer mijn belofte altijd na te komen.
Tot wederhoren.
Groetjes.
Ik ben er niet meer aan toe gekomen om aan mijn Bagheera te werken.Mijn jongste zoon heeft een andere auto gekocht en papa moet nog enkele zaakjes in orde brengen.Hij heeft een Ford escort cabrio 1.8 TD gekocht net als mijn dagelijks voertuig.Daarbij heb ik Alain iets beloofd en ik probeer mijn belofte altijd na te komen.
Tot wederhoren.
Groetjes.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Alain,
Gisterenavond heb ik het werkplaatshandboek het hoofdstuk laadsysteem eens goed doorgenomen.Vandaag ben dan gestart zoals ze in het werkplaatshandboek voorschrijven.De eerste handeling was dadelijk de juiste.Daar staat namelijk om de alternator te controleren moet je de spanningsregelaar overbruggen. Dit heb ik gedaan en wat stelde ik vast de laadstroommeter werkte terug. De alternator is niks aan maar de fout zit in de spanningsregelaar.Deze heb ik open gedaan om de fout op te sporen.Aan de onderkant lopen weerstanddraden die vastgeklemd zitten tussen een plaatjes.Deze plaatjes heb ik open geplooid en stelde vast dat ze geroest zijn. Hierdoor heeft hij slecht contact en werkt de spanningsregelaar niet.Ik heb deze contacten zuiver gemaakt en alles terug gemonteerd.Met wat sukkelen werk alles weer.
De spanningsregelaar wil ik zeker vervangen en zou blij zijn als je me hieraan kunt helpen.Kun je me een nieuwe bestellen?Het type met foto staat enkelen mails hierboven beschreven.Het merk zal wel geen belang hebben. Nu is een alternator geplaatst van 50A.Moet ik deze bestelling nog bevestigen op je e-mail adres?
Groetjes
Gisterenavond heb ik het werkplaatshandboek het hoofdstuk laadsysteem eens goed doorgenomen.Vandaag ben dan gestart zoals ze in het werkplaatshandboek voorschrijven.De eerste handeling was dadelijk de juiste.Daar staat namelijk om de alternator te controleren moet je de spanningsregelaar overbruggen. Dit heb ik gedaan en wat stelde ik vast de laadstroommeter werkte terug. De alternator is niks aan maar de fout zit in de spanningsregelaar.Deze heb ik open gedaan om de fout op te sporen.Aan de onderkant lopen weerstanddraden die vastgeklemd zitten tussen een plaatjes.Deze plaatjes heb ik open geplooid en stelde vast dat ze geroest zijn. Hierdoor heeft hij slecht contact en werkt de spanningsregelaar niet.Ik heb deze contacten zuiver gemaakt en alles terug gemonteerd.Met wat sukkelen werk alles weer.
De spanningsregelaar wil ik zeker vervangen en zou blij zijn als je me hieraan kunt helpen.Kun je me een nieuwe bestellen?Het type met foto staat enkelen mails hierboven beschreven.Het merk zal wel geen belang hebben. Nu is een alternator geplaatst van 50A.Moet ik deze bestelling nog bevestigen op je e-mail adres?
Groetjes
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Hier enkele foto's van de werkzaamheden aan de spanningsregelaar.Roest blijft een terugkerend probleem.Door de roest hebben de weerstandsdraden geen contact meer met het gevolg dat de spanningsregelaar het niet meer doet.
- Attachments
-
- roest aan spanningregelaar 3.JPG (58.88 KiB) Viewed 9307 times
-
- roest aan spanningsregelaar.JPG (48.78 KiB) Viewed 9307 times
-
- roest aan spanningsregelaar 2.JPG (36.43 KiB) Viewed 9307 times
-
- weerstandsdraden spanningsregelaar.JPG (65.16 KiB) Viewed 9307 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4064
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Matravrienden,
Tijdens de werkzaamheden aan het laadsyssteem ben ik tot de vaststelling gekomen dat mijn uitlaat gebarsten is.Dit heb ik al hersteld.Alleen de dichting tussen de uitlaat en het uitlaatspruitstuk is kapot.
Alain al je deze nog liggen hebt zou ik deze graag overnemen.Dit kunnen we regelen samen met de spanningsregelaar.
Ik heb wat foto's gemaakt van mijn Bagheera.Niks bijzonders zullen jullie denken maar het zijn foto's van de onderkant.Dat zien we niet zoveel.De bodem mag eens gewassen worden maar hoe ga je dat doen?Zoals jullie weten werd mijn Bagheera 6 jaar geleden gegalvaniseerd.Op de bodem is dan ook geen enkele vorm van roest te vinden.Wel op enkele aanbouwdelen.De uitlaat heb ik zelf gemaakt maar deze moet nog eens vervangen worden.Eens afwachten wat zich aan biedt.Onder de motor zullen jullie zien dat er twee bakjes werden gemonteerd.Wat is dat zullen jullie denken!Niks vervelender dan na een bezoek bij vrienden een druppeltje olie achter te laten op de pas geplaatste klinkers.Dat is dan de reden van deze bakjes. Ze zijn heel eenvoudig te maken en te bevestigen.
Als ik dan na het bezoek vertrek mogen ze zoeken naar een druppel olie ze zullen er geen vinden.Prachtig voor een wagen bijna 30 jaar.Hier dan de foto's.
Groetjes.
Tijdens de werkzaamheden aan het laadsyssteem ben ik tot de vaststelling gekomen dat mijn uitlaat gebarsten is.Dit heb ik al hersteld.Alleen de dichting tussen de uitlaat en het uitlaatspruitstuk is kapot.
Alain al je deze nog liggen hebt zou ik deze graag overnemen.Dit kunnen we regelen samen met de spanningsregelaar.
Ik heb wat foto's gemaakt van mijn Bagheera.Niks bijzonders zullen jullie denken maar het zijn foto's van de onderkant.Dat zien we niet zoveel.De bodem mag eens gewassen worden maar hoe ga je dat doen?Zoals jullie weten werd mijn Bagheera 6 jaar geleden gegalvaniseerd.Op de bodem is dan ook geen enkele vorm van roest te vinden.Wel op enkele aanbouwdelen.De uitlaat heb ik zelf gemaakt maar deze moet nog eens vervangen worden.Eens afwachten wat zich aan biedt.Onder de motor zullen jullie zien dat er twee bakjes werden gemonteerd.Wat is dat zullen jullie denken!Niks vervelender dan na een bezoek bij vrienden een druppeltje olie achter te laten op de pas geplaatste klinkers.Dat is dan de reden van deze bakjes. Ze zijn heel eenvoudig te maken en te bevestigen.
Als ik dan na het bezoek vertrek mogen ze zoeken naar een druppel olie ze zullen er geen vinden.Prachtig voor een wagen bijna 30 jaar.Hier dan de foto's.
Groetjes.
- Attachments
-
- onderkant 1.JPG (68.71 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 2.JPG (61.03 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 3.JPG (66.13 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 4.JPG (53.41 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 5.JPG (48.54 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 6.JPG (53.39 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 7.JPG (35.16 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 8.JPG (53.2 KiB) Viewed 9285 times
-
- onderkant 9.JPG (61.16 KiB) Viewed 9285 times
-
- opvang olie.JPG (73.1 KiB) Viewed 9285 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Vandaag ben ik tot een eigenaardige vaststelling gekomen.Ik heb al een tijdje problemen als ik een GPS aansluit op mijn sigarettenaansteker.Deze valt regelmatig zonder stroom waardoor de GPS uitvalt.Ik heb een adapter gekocht om in de sigarettenaansteker te plaatsen.Deze is voorzien van een lampje (led).Als ik de lichten op zet valt de stroom van de sigarettenaansteker weg.Dus 's avonds kan ik niet met een GPS rijden.Deze aansluiting ga ik veranderen.Ik vermoed dat alle bagheera's dit hebben.Met deze zijn jullie verwittigd.Aanpassen als jullie met een GPS willen rijden.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Vandaag heb ik de thermostaat van mijn bagheera vervangen.Standaard zit hier een thermostaat in die open is bij 83?C.Ik heb nu een thermostaat geplaatst die open is bij 88?C.De reden hiervan!De motor werd niet warm genoeg en de temperatuurmeter blijft rond de 70- 75?c hangen.Deze temperatuur bereikt hij pas na 20km.Volgens mij is dit niet normaal en daarom heb ik de thermostaat vervangen.Ik ben eens benieuwd wat dat geeft tijdens een lange rit(zaterdag). :wink:
- Attachments
-
- thermostaat 88?.JPG (37.84 KiB) Viewed 8704 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag matravrienden,
Ik heb een stel carburators bij gekocht voor ?100.Ik dacht dat het nieuwe waren maar dat is niet zo.Ze waren redelijk goed zuiver gemaakt en dat blinken heeft me doen kopen.Ik heb wel drie occasie spanningregelaars erbij gekregen.Een mens kan soms gekke dingen doen.Dat Matravirus is moeilijk in bedwang te houden.Wie heeft daar een remedie tegen.Mijn huisdokter kan mij niet helpen.Deze ziekte is ongeneeslijk zegt hij.Gelukkig doet het geen pijn.Zie foto's
Ik heb een stel carburators bij gekocht voor ?100.Ik dacht dat het nieuwe waren maar dat is niet zo.Ze waren redelijk goed zuiver gemaakt en dat blinken heeft me doen kopen.Ik heb wel drie occasie spanningregelaars erbij gekregen.Een mens kan soms gekke dingen doen.Dat Matravirus is moeilijk in bedwang te houden.Wie heeft daar een remedie tegen.Mijn huisdokter kan mij niet helpen.Deze ziekte is ongeneeslijk zegt hij.Gelukkig doet het geen pijn.Zie foto's
- Attachments
-
- nieuwe carburators!.JPG (38.53 KiB) Viewed 8661 times
-
- carburators 1.JPG (41.9 KiB) Viewed 8661 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Alain Schouterden,
Ik heb toevallig de oude klepdichtingen van mijn bagheera nog liggen. Het is zoals ik je gezegd heb. De rubber wordt hard en gaat barsten. Hierdoor kan er olie langs de klepsteel naar de zuigers .Zo zie je geen barstjes maar als ik op de dichting druk komen de barstjes te voorschijn. Maak er werk van en vervang deze dichtingen. De blauwe damp zal dan verdwenen zijn. Zie foto
Ik heb toevallig de oude klepdichtingen van mijn bagheera nog liggen. Het is zoals ik je gezegd heb. De rubber wordt hard en gaat barsten. Hierdoor kan er olie langs de klepsteel naar de zuigers .Zo zie je geen barstjes maar als ik op de dichting druk komen de barstjes te voorschijn. Maak er werk van en vervang deze dichtingen. De blauwe damp zal dan verdwenen zijn. Zie foto
- Attachments
-
- gebarsten klepdichting (Small).JPG (35.2 KiB) Viewed 8636 times
-
- klepdichting.JPG (18.23 KiB) Viewed 8636 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 22
- Joined: Tue Aug 29, 2006 8:46 pm