werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ypres »

centreerstiften?
Eén kant in carter schroeven en
andere kant deksel opschuiven?
Het middendeel ziet er samendrukbaar uit zodat het er kan overschuiven maar niet terugkeren....?
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ypres »

wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ypres wrote: Mon Jan 21, 2019 1:28 pm centreerstiften?
Eén kant in carter schroeven en
andere kant deksel opschuiven?
Het middendeel ziet er samendrukbaar uit zodat het er kan overschuiven maar niet terugkeren....?
Hartelijk bedank. :wink: :wink:
Ik heb het niet kunnen vinden. Ik vroeg me dus af waarom dit verkocht werd bij carter dichtingen.
Of dit altijd bruikbaar is betwijfel ik. Je moet ook de ruimte hebben tussen carter en motor.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

De compressie van mij bagheera nog eens gemeten, is al geleden van 2005.
Met koude motor. Alle vier de cilinders 8 kg
Motor laten warm draaien en dan opnieuw gemeten.
Cilinder 1: 10 kg 2: 11,5 kg 3: 12,5 kg 4: 10 kg

Ik vind het maar een gekke boel. Verklaring waarom zelfde meetwaarde tussen cilinder 1 en 4??
Cilinder 2 en 3 heb ik met de meter op het bougie gat kunnen meten en cilinder 1 en 4 met een verlengstuk op de bougie opening.
Enige verklaring die ik heb is dat de ruimte iets groter werd door het verlengstuk van de meting en hierdoor minder compressie heeft. Wel vreemd dat het zoveel is.
Ik begrijp ook niet goed waarom die compressie te hoog is.

Ik wil de meting eens overdoen met een andere meter. Iets regelen met Harry. :D
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Een verschil in speling van de kleppen kan al een verschil geven.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Als ik nog eens kom hé Godfried, breng ik mijne meter mee hé.



grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

Montagehulp, doe de dichting erop, schroef er zo vier in, schuif het carter erover, monteer een paar bouten, demonteer de montagehulpjes
https://issuu.com/strauch/docs/payen_mo ... -_snap_ups
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

jo wrote: Mon Jan 21, 2019 7:56 pm Montagehulp, doe de dichting erop, schroef er zo vier in, schuif het carter erover, monteer een paar bouten, demonteer de montagehulpjes
https://issuu.com/strauch/docs/payen_mo ... -_snap_ups

De auto in mijn geval een Opel astra heeft geen dichtingen, alleen een vloeibare pakking van silicone. Ik ben helemaal niet gek van silicone pakking deze kun je me te gemakkelijk verwijderen. Ik zie liever iets op rubberbasis. Je maakt dit onderdeel toch niet ieder jaar los. :o

Ja, Harry ik wil eens een compressiemeter van je lenen.Ik laat wel weten wanneer. Waarschijnlijk binnen enkele weken.

Benny, Dit zal ik eens onderzoeken samen met het opnieuw meten van de compressie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

Mijn Saab is ook vloeibare pakking, niets mis mee.
Dat tooltje is om ervoor te zorgen dat het carter niet verschuift bij het monteren, daardoor blijft de vloeibare pakking op de juiste plek.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

jo wrote: Tue Jan 22, 2019 2:42 pm Mijn Saab is ook vloeibare pakking, niets mis mee.
Dat tooltje is om ervoor te zorgen dat het carter niet verschuift bij het monteren, daardoor blijft de vloeibare pakking op de juiste plek.
Ik heb in de Opel garage de krukas en nokkenassen keerringen laten vervangen. Lek nog!! Ik heb zojuist een nieuwe kleppendeksel dichting besteld en dan zien wel wat nog moet gebeuren.
Misschien ook eens nieuwe olie in doen deze zit erbij 10000 km in. Deze moet normaal nog niet vervangen maar toch maar doen. Ik weet niet wat ze bij auto 5 erin gedaan hebben. Op de factuur staat de juiste olie. Misschien de aanleiding tot lekken.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

Voor olie kijk ik tegenwoordig op www.mpmoil.nl
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

jo wrote: Fri Jan 25, 2019 12:50 pm Voor olie kijk ik tegenwoordig op www.mpmoil.nl
Bedankt, Dat is gemakkelijk, alles bij elkaar.. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Een kleine gevoelige momentsleutel gekocht (2-24 NM) om kleine schroeven vast te zetten.

Ook een tube vloeibare pakking gekocht om het carter van mijn Bagheera lekvrij te maken. :wink:

Wisten jullie dat een momentsleutel steeds op 0 gezet moet worden voor hem op te bergen? Ik wist dat niet!!! Dat heb ik nooit gedaan. :o
Attachments
IMG00225 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00225 [800x600 test tekening 2].JPG (145.35 KiB) Viewed 6492 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Mooi Godfried,maar dat je een momentsleutel op 0 moest zetten wist ik ook niet heb ik ook nooit gedaan.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Wie weet of je de versnellingsbak van een bagheera kunt verwijderen van het koppelingshuis bij ingebouwde motor? Dus zonder de linkse steekas
( cardanas) te verwijderen. Ik wil nieuwe dichtingen zetten tussen de versnellingsbak en het koppelingshuis.Op het eerste zicht zou dit mogelijk zijn. Heeft iemand dit ooit gedaan? :wink:

Zie tekening van koppelingshuis. Dit wil ik compleet op de motor laten, alleen de versnellingsbak verwijderen. Dit zou alles veel eenvoudiger maken.
Attachments
koppelingshuis bagheera.jpg
koppelingshuis bagheera.jpg (73.61 KiB) Viewed 6475 times
Last edited by GODFRIED on Sat Jan 26, 2019 5:14 pm, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Volgens mij gaat dat Godfried.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Ten eerste Godfried een momentsleutel "altijd" na gebruik terug op "0" stellen.

Indien deze een lange tijd niet gebruikt wordt heb je kans dat de waardes niet meer kloppen als die niet op 0 staat (veerdruk verandert)

Dan het verhaal om de versnellingsbak apart van het differentieel te demonteren.

Dit gaat zonder problemen, dacht dat jullie dat wisten, ik doe dit altijd zo.

Heb deze nog nooit samen gedemonteerd, alleen al voor het gewicht en gemak.

Als je de motorsteun boven de bak losmaakt zakt die een 5-tal centimeter naar beneden dan kan je de bak perfect onder de chassisbalk weg nemen.

Dacht dat ge schokdemper onderkant ook moet loshalen. Laatste keer was dit op een kwartiertje geklaard.

Veel succes.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

matrafan wrote: Sat Jan 26, 2019 6:58 pm Ten eerste Godfried een momentsleutel "altijd" na gebruik terug op "0" stellen.

Indien deze een lange tijd niet gebruikt wordt heb je kans dat de waardes niet meer kloppen als die niet op 0 staat (veerdruk verandert)

Dan het verhaal om de versnellingsbak apart van het differentieel te demonteren.

Dit gaat zonder problemen, dacht dat jullie dat wisten, ik doe dit altijd zo.

Heb deze nog nooit samen gedemonteerd, alleen al voor het gewicht en gemak.

Als je de motorsteun boven de bak losmaakt zakt die een 5-tal centimeter naar beneden dan kan je de bak perfect onder de chassisbalk weg nemen.

Dacht dat ge schokdemper onderkant ook moet loshalen. Laatste keer was dit op een kwartiertje geklaard.

Veel succes.
Nee inderdaad! Ik wist niet dat de versnellingsbak apart van het differentieel kon verwijdert worden bij ingebouwde motor. Ik heb het nooit gedaan of horen zeggen dat het mogelijk was. Omdat ik nu die drie dichtingen wil vervangen heb ik dit eens bekeken en zag dat het wel zou kunnen.
Fijn te horen dat dit mogelijk is. Het maakt alles veel gemakkelijker. De koppeling en drukgroep heeft maar iets meer 14000 km gelopen. Deze moet dus niet vervangen of gecontroleerd, ze werkt perfect net als mijn versnellingsbak. Alleen een olielek tussen differentieel en de versnellingsbak is het probleem. Niet dat die veel lekt maar hij lekt en iedere druppel is eigenlijk te veel. Wie ziet er graag olie op zijn klinkers!! Ik heb er wel een opvangbakje onder zitten maar dat wil ik weg, ook het olielek tussen het carter en de motor wil ik oplossen. Hier heb ik nog nooit wat aangedaan buiten de schroeven iets aan te spannen.
Hoe het afloopt horen jullie wel. Bedankt voor de tip. :wink:

PS, Als ik het carter open heb liggen moet zou ik dan nog iets controleren????
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

Dat is het eerste dat ik wou schrijven als ik las dat je een momentsleutel kocht, op nul zetten.
Gelukkig hebben ze je dat al verteld.
Ik heb een grote van de Lidl, gecontroleerd met een Facom vanop het werk, die is dus gewoon juist, heb die al jaren.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Sun Jan 27, 2019 7:52 am
PS, Als ik het carter open heb liggen moet zou ik dan nog iets controleren????
Ik neem aan dat je versnellingsbak nog steeds soepel zonder kraken en bijgeluiden werkt.
Controleer in ieder geval de afgetapte olie op slijpsel en metaaldeeltjes, als dit schoon is dan is verder onderzoek ook niet nodig.
Zorg er wel voor dat de ringetjes netjes op plaats blijven zitten bij het terug monteren, bij de Grand Raid heb ik ze iets vast geplakt in de groef.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Als ge het onder carter gedemonteerd hebt Godfried moet je de oliepomp (tandwielen) controleren.

Ook het zift bij de aanzuiging nazien is nogal eens aangeladen.

Verder is daaronder niet veel te controleren buiten de krukas (maar dan moet je gaan demonteren)

Bij het monteren van de O-ringen van de versnellingsbak zoals Muddy zegt goed vast plakken (zelf gebruik ik altijd vet om ze vast te plakken)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik zag dit in de handleiding staan die bij mijn nieuwe momentsleutel is. Ik heb het nooit gedaan.De vraag is nu hoe betrouwbaar zijn nu mijn andere twee momentsleutels?
De veer zal iets nalaten en je gaat hierdoor alles iets losser vastzetten omdat deze gemakkelijk schakelt. Of vaster???

Mijn versnellingsbak schakelt perfect. Indertijd tijdens de restauratie werd deze door mij gereviseerd omdat hij slecht schakelde van 3 naar 2 met nieuwe synchronisatie veren, tussen schakelring , dichtingen, oliekeerringen. Ook het achteruitrijtandwiel heb ik toen vervangen. Met dank aan Alain voor het bezorgen van de nieuwe onderdelen die toen al zeer moeilijk betaalbaar te vinden waren. We hebben toen zelfs een gereviseerde versnellingsbak van Frankrijk laten overkomen maar die voldeed niet aan mijn verwachtingen.Daar heb ik Alain toen zo mee laten zitten. :oops: :oops: :evil:

Ja die oliepomp zal ik controleren en alles goed zuiver maken.
Mannen, bedankt voor de goede raad. :wink:

PS, mijn zoon zijn Opel astra gisteren terug naar de garage gereden, Lekt nog steeds aan de krukas. Dat is niet alles nu maakt de motor plots een bonkend geluid. Klink angstwekkend. Ik vermoed iets met de hydraulische klepregeling!! :o :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Godfried, de o-ringen passen goed hé .



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote: Tue Jan 29, 2019 5:59 pm Godfried, de o-ringen passen goed hé .



grt harry de matra.
Dat is toch te hopen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Kan niet beter Godfried.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vervuild slib in de olie van de motor. Storing ratelen als een diesel.

Dit hebben ze in de auto van mijn zoon aangetroffen. Betreft Opel Astra H 1.6 TT met 88000 km op de teller.
Volgens mij werd de smering op tijd gedaan maar hoe verklaar je dit dan. Ik laat de olie geen 10000 km meer zitten en ook het oliefilter niet.
Met wat geluk werk alles weer na twee spoelingen anders gaat de motor open moeten om alle oliekanalen zuiver te maken. :evil:
Attachments
vervuils slib in de olie 3 [800x600 test tekening 2].JPG
vervuils slib in de olie 3 [800x600 test tekening 2].JPG (146.84 KiB) Viewed 6338 times
vervuild slib in de olie 2 [800x600 test tekening 2].JPG
vervuild slib in de olie 2 [800x600 test tekening 2].JPG (167.48 KiB) Viewed 6338 times
vervuild slib in de olie [800x600 test tekening 2].JPG
vervuild slib in de olie [800x600 test tekening 2].JPG (149.12 KiB) Viewed 6338 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by benny »

Lees eens het volgende artikel: https://www.mvwautotechniek.nl/motor/olie.htm
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Murenanimal »

Conclusie?
Wij moeten ook onze olie sneller verversen als we niet genoeg
kilometers afdraaien per jaar met onze old-timers.
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Regelmatig filter en olie is nooit fout.
Godfried wat een vuile boel is me dat :o
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote: Thu Jan 31, 2019 10:59 am Regelmatig filter en olie is nooit fout.
Godfried wat een vuile boel is me dat :o
Ik kan het zelf nog niet goed geloven.Als ik dit geweten had was die olie er al duizenden km eerder vervangen. :x Ook onbegrijpelijk hoe die oliefilter uitziet. Er is volgens mij maar een reden hiervoor. Deze auto heeft steeds korte stukjes gereden ongeveer 12 km per dag jaren aan een stuk, ook bij de vorige eigenaar. Nu maakt mijn zoon plots 80 km/dag en rijdt hij veel op de snelweg tegen hoge snelheid. Alle troep van die jaren komt nu los en heeft verstoppingen veroorzaakt!!! :o Waarom heeft het lampje van de oliedruk niet gebrand??
Ik moet mijn kijk op olie vervangen drastisch gaan bijsturen!!

Binnenkort ga ik het carter van mijn bagheera afnemen ben nu echt benieuwd wat ik daar ga tegenkomen. :o :o
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply