werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Woensdag heb met iemand samen gezeten die 4 jaar met een nieuwe Matra Bagheera heeft rondgereden. Het einde van zijn plezier aan deze bagheera was een ongeluk met wat blikschade en door te veel roest na de herstelling maar verkocht.

Zoals jullie weten starten de meeste van onze bagheera's niet goed na lange stilstand en na stilstand na warm rijden. Starten doet hij wel steeds maar je moet even volhouden. Persoonlijk vind ik dit storend. Regelmatig zie je de mensen dan kijken en denken " die start niet". Deze week al lachend deze opmerking gekregen " moet ik gaan duwen".
Ik heb de vraag gesteld aan de persoon die met deze nieuwe bagheera gereden heeft of hij dit probleem ook kende. Zijn antwoord was " dit is me niet bijgebleven". Dus met andere woorden hij heeft dit probleem niet gekend. Ook zijn vrouw reed met deze wagen en ook zij kende dit probleem niet.

Ik ga er dus vanuit dat er iets scheelt aan mijn bagheera met elektrische benzine pomp. Ik heb al meerder keren een poging gedaan om dit op te lossen zonder goed resultaat. Ja, het is al flink verbeterd maar nog niet opgelost. Zelfs een carburator wissel heeft niks uitgehaald.
Zouden jullie eens met mij mee willen brainstormen voor de mogelijke oorzaken op te sommen.
Wat heb ik al gedaan!
1 Wissel van andere carburators met volledige revisie set.
2 Een elektronische ontsteking gezet.
3 Een elektrische benzine pomp geplaatst.
4 Een nieuwe benzine filter geplaatst
5 het filtertje op de aanzuigleiding zuiver gemaakt, 15 jaar geleden. Ik had toen problemen met stotteren en stilvallen van de motor en na wat stilstand starten die weer gewoon en kon ik soms tot 100 km rijden zonder problemen. Er zat toen vuil in de tank wat zich rond de filter ging zitten.

Zou mijn choke systeem niet goed werken?? De motor draait anders goed op verhoogt toerental. :o
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Godfried, het probleem dat je beschrijft heb ik nog niet gehad. Choke trekken, starten en weg. Het is geen typisch Bagheera probleem. Bij warme motor soms iets langer starten maar niet onoverkomelijk.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik heb dat ook bij mijn Murena Godfried, warm start die ook niet goed en koud start ze direct.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by elix »

Wat je omschrijft Godfried was ook een typisch probleem bij de eerste serie Fiat X1/9.
Als deze warm was wilden deze ook niet meer starten na een poosje stilstand.

De oorzaak van dit probleem was bij de X1/9 een vapour-lock.
De carburateur is bij deze motoren recht boven het uitlaatspruitstuk gesitueerd.
Na stilzetten warmt de hete lucht van het spruitstuk de carburateur dermate hoog op dat de benzine verdampt
met tot gevolg een dampslot in het brandstof systeem.
Dit probleem is bij Fiat opgelost door een hitteschild te plaatsen tussen de carburateur en het spruitstuk.
Ook heeft men een ventilator met thermokoppel ingebouwd die bij oplopende temperatuur de voet van de carburateur afkoelt.
bovenstaande werkt perfekt. Het geeft af en toe ook leuke reacties. Deze ventilator werkt buiten het contact om en slaat in als dat nodig is.
Soms staan er mensen naar binnen te gluren op de parkeerplaats en slaat de ventilator in,
je krijgt dan van die verschrikte gezichten zo van,.......ik heb nergens aan gezeten hoor! :o

Op de foto zit de ventilator links onder in de hoek, en voert met een slang en buis naar de carburateurvoet.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Bij Maseratihebben ze een hitteschildje onder de weber boven het spruitstuk gemonteerd zitten om de vapourlock te voorkomen.
Ik start bij warme motor altijd met gas op de grond.
Dat gaat het best.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Doe ik ook, warme start -> vol gas.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by elix »

was ik vergeten te vermelden. Bij de X1/9 half gas.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

elix wrote:Wat je omschrijft Godfried was ook een typisch probleem bij de eerste serie Fiat X1/9.
Als deze warm was wilden deze ook niet meer starten na een poosje stilstand.

De oorzaak van dit probleem was bij de X1/9 een vapour-lock.
De carburateur is bij deze motoren recht boven het uitlaatspruitstuk gesitueerd.
Na stilzetten warmt de hete lucht van het spruitstuk de carburateur dermate hoog op dat de benzine verdampt
met tot gevolg een dampslot in het brandstof systeem.
Dit probleem is bij Fiat opgelost door een hitteschild te plaatsen tussen de carburateur en het spruitstuk.
Ook heeft men een ventilator met thermokoppel ingebouwd die bij oplopende temperatuur de voet van de carburateur afkoelt.
bovenstaande werkt perfekt. Het geeft af en toe ook leuke reacties. Deze ventilator werkt buiten het contact om en slaat in als dat nodig is.
Soms staan er mensen naar binnen te gluren op de parkeerplaats en slaat de ventilator in,
je krijgt dan van die verschrikte gezichten zo van,.......ik heb nergens aan gezeten hoor! :o

Op de foto zit de ventilator links onder in de hoek, en voert met een slang en buis naar de carburateurvoet.

Image

vapour-lock!!!! Of ik het daar moet gaan zoeken ? Daar zal ik wel achter komen.Ik vermoed van wel. Dat ik er weer naar ga zoeken dat is zeker. :(
Dat hebben ze goed opgelost bij Fiat met die ventilator.
Toch mooi om te zien hoe perfect dat motorruim van Henk zijn X1/9 is. Maar nu ik hem beter ken begin je dat bijna normaal te vinden. :lol:

Als ik die warme motor start trap ik het pedaal een stukje in en tijdens het starten begin wanhopig te worden en begin dan te pompen om meestal te eindigen met plankgas. Dit moet er uit, is een ergernis, een auto hoort te starten als je de sleutel omdraait en niet tijdens het starten te denken doet hij het nu of niet. Hij start wel steeds maar te laat naar mijn goesting.Je ziet de mensen al denken die mag het vergeten!! :x
De volgende keer ook eens proberen met plankgas.

Ook de koude start is niet zoals het moet. Na lange stilstand zit er geen druppel benzine in de carburators. Als ik het contact opzet en de benzinepomp stopt dan geef ik 15 x plankgas en dan start hij meestal onmiddellijk. Doe ik dit niet dan moet 2 tot 3 x starten. Al een test gedaan met start gas en dan slaat hij dadelijk aan. Waar is mijn benzine dan??? De pomp heeft de carburator's toch gevuld!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by murena81 »

Bij mijn Murena is het ook zo, koud starten gaat prima.
Als ie na een langere rit even kort, maximaal 5 minuten stilstaat start ie ook meteen.
Maar als ie langer stilstaat moet ik ook vrij lang starten, en dan herken ik het wel van "moet ik ff duwen?"
Hij slaat uiteindelijk altijd aan, dus het stoort me verder niet echt.

Tijdens het rijden word de carburateur gekoeld door de instromende lucht en het verdampen van de brandstof.
Maar als ie daarna stilstaat trekt de warmte uit het blok en van de uitlaat de carburateur in.
Bij de Bagheera en de Murena kan de warmte ook niet echt ergens heen door de vorm van de motorruimte.
Wordt lekker heet dan.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by murena81 »

Het leegstaan van de carburateur had ik ook bij mijn eerste Murena.
Ik rook ook vaak een benzinelucht.
Bleek uiteindelijk dat de loden propjes die de geboorde kanalen afmoeten dichten los zaten.
Waarschijnlijk door het trillen van de motor losgekomen, lood is natuurlijk heel zacht.
De benzine lekte er gewoon heel langzaam uit, zo over het motorblok.

Ik heb toen voorzichtig deze propjes met een drevel aangeklopt.
Ze zaten toen weer mooi vast en dichten weer prima af.
Geen lekkage meer, simpel klusje.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by matrafan »

Ook ik heb hetzelfde start probleem.

Koud start zelfs "zonder" choke als die warm is zoals iemand hier al aanhaalde binnen vijf minuten geen probleem maar als die langer staat??

Ga ook eens proberen zoals Herman zegt met het pedaal onder, ben benieuwd.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

Ik ken dat probleem wel met mijn Talbot Horizon, na het plaatsen van een terugslagklepje in de brandstofleiding (net voor de brandstofpomp) was het opgelost.
Of het nu nog werkt geen idee, want de Horizon staat al een paar jaar stof te verzamelen. :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik ruik altijd benzinelucht als mijn bagheera een tijdje stilstaat. Alle benzine wat in de carburators zit verdampt dan. Ik heb geen benzine lek of ik kan het niet opsporen. Dit zou ik zeker niet toelaten omdat het te gevaarlijk is. Dat het daar warm wordt is wel duidelijk. Die hitte kan ook niet weg bij stilstand.

Een terugslagklep in de leiding zou in mijn geval geen zin hebben. De elektrische pomp vult mijn carburators voor het starten.

Het is nu wel duidelijk dat die koude start bij mijn bagheera niet goed is. Daar ik 15 x vol gas geef krijgt de motor benzine alvorens de choke zijn werk doet. Dan moet het choke systeem falen. Wat kan daar mis zijn? Ik heb de carburators vorig jaar nog volledig geviseerd en alles wat in de revisie set zit vervangen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Volgens het werkplaatshandboek heeft de bagheera benzine vuldop een ventiel dat opent bij een druk van 300 gram. De vuldop van mijn bagheera en deze van een afbraak heeft dit niet. Wat is nu de juiste???? Zie foto van vuldop met de opschrift " non ventille".

Het ventiel op de benzine vulbuis laat alleen lucht toe tot de tank en geen eruit dit heb ik gecontroleerd en het werkt zoals het moet.
Hoe ontsnapt dan de overdruk bij dit warme weer???

Ik heb enkele vuldoppen geopend. zie foto's De bovenste is van de bagheera. De onderst heeft een ventiel. Als test ga ik het binnenwerk van de bagheera vuldop ombouwen op deze met het ventiel. Volgens mij past dit. Toch op het eerste zicht.
Attachments
vuldop benzine [800x600 test tekening 2].JPG
vuldop benzine [800x600 test tekening 2].JPG (93.49 KiB) Viewed 6456 times
tank vulleiding [800x600 test tekening 2].JPG
tank vulleiding [800x600 test tekening 2].JPG (132.46 KiB) Viewed 6456 times
vuldop benzinetank.JPG
vuldop benzinetank.JPG (1.51 MiB) Viewed 6456 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik heb een oude bagheera vuldop omgebouwd op een nieuwe vuldop met ventiel en alles paste perfect. Als je de sleutels bekijkt zie je ook waarom. Ze zijn van het zelfde merk. Nu met dit warm weer eens zien of de hoge druk op de tank weg is. Wel vreemd dat er in de werkplaatshandboek sprake is van een vuldop met ventiel en mijn bagheera dit niet heeft!! :o Dit ventiel moet er voor zorgen dat de druk in de tank nooit hoger kan zijn dan 300 gram. Ik heb het niet gemeten maar bij mijn tankbeurt was dit wel duidelijk hoger, bij het openen voelde ik de druk tot in mijn gezicht. :o De tank was wel bijna leeg.

Ondertussen de bagheera enkele keren per dag aan het starten als test. Deze start iedere keer onmiddellijk. Dus alles gaat slechter als hij goed warm is geweest en dan een tijdje stilstaat. De carburators zullen dan droog staan of vapour lock, maar met een elektrische benzinepomp zou dit geen probleem mogen zijn.
Attachments
IMG00060 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00060 [800x600 test tekening 2].JPG (134.21 KiB) Viewed 6432 times
IMG00057 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00057 [800x600 test tekening 2].JPG (78.64 KiB) Viewed 6432 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Een interessant artikel over fapour lock.



NIEUWSBRIEF Garage Classic Service NR: 08-11


Betreft: Vapour Lock
Vapour lock is niets meer of minder dan de gasbel die ontstaat bij het overgaan van de vloeibare naar een gasvorm van de benzine. Die overgang van vloeibaar naar gasvorm gebeurt op het moment dat het kookpunt van de benzine wordt bereikt. Vapour lock heeft een directe relatie met temperatuurstijgingen van de benzine en de druk in het benzinesysteem. Als de druk in het benzinesysteem stijgt, verhoogt dat ook het kookpunt, waardoor het vapour-lockverschijnsel later ontstaat of zich zelfs geheel niet meer voordoet.
Bij klassiekers met carburateurs wordt de benzine met een mechanisch aangedreven of elektrische pomp aangevoerd naar de vlotterkamers. Het benzineniveau in de vlotterkamers wordt geregeld door een vlotter en een vlotternaald. De druk die de benzinepomp opbouwt is niet meer dan 0,3 tot max. 0,5 bar overdruk. Hoger mag ook niet, omdat dan de afsluiting van de vlotternaald door de drijvende vlotter verstoord zou worden.
Er kunnen benzinepompen ingebouwd zijn die wel tot 5 bar of hogere druk opbouwen, maar dan wel in combinatie met een brandstofdrukregelaar die de juiste lage druk naar de carburateurs regelt. Het voordeel is het voorkomen of uitstellen van vapour lock in het hogedrukcircuit. Vergeet echter niet dat de lagedrukzijde van het circuit weer net zo gevoelig blijft voor vapour lock. Als de drukregelaar zo dicht mogelijk bij de carburateur(s) is ingebouwd en bij voorkeur op een koele plaats is de kans op vapour lock het laagst.
Zelfs klassiekers die al zijn uitgerust met bijv. een mechanisch werkende injectiepomp kunnen toch last hebben van vapour lock. De elektrische benzinepomp die voor de toevoer en druk zorgt pompt veel meer dan de motor vraagt. De benzine stijgt daardoor al in temperatuur. Het overtollige wordt naar de brandstoftank afgevoerd en verwarmt zo de inhoud. Als ongeïsoleerde leidingen dan ook nog eens langs hete delen lopen gaat het nog wat sneller.
Onder welke omstandigheden kan vapour lock ontstaan?
Bij hoge buitentemperaturen.
Door opwarming van bijv. de uitlaat of andere hete motoronderdelen.
Door het gebruik van metalen leidingen i.p.v. van rubberslangen vanwege warmtegeleiding.
Door het rijden in de bergen waardoor wordt het kookpunt verlaagd.
Door de vluchtiger winterbenzine die in de zomer nog wordt verbruikt.
Door de extra warmte die na een lange rit bij een geparkeerde auto vrijkomt.

Vapour lock kun je "thuis" voorkomen door metalen leidingen om te leggen en/of te isoleren met een rubberslang, hitteschilden aanbrengen of herstellen, de systeemdruk te verhogen samen met een drukregelaar en de winterbenzine al verbruikt te hebben. De huidige benzinesoorten hebben meer vluchtige delen dan voorheen en er kunnen kookpuntverschillen ontstaan per merk. De praktijk kan uitwijzen welk merk en soort benzine het probleem vermindert of voorkomt.

Vapour lock lost zich vanzelf op als je de tijd neemt. Door afkoeling gaat de dampvorm vanzelf weer over in vloeistof. Je kunt het versnellen door de motorkap te openen, in de schaduw parkeren of met natte doeken te werken.

Deze Nieuwsbrief is met grote zorgvuldigheid samengesteld, desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.



Zou het zinvol zijn om een ventilator te plaatsen in het motorruim om de warme lucht beter af te voeren. Wat denken jullie hiervan ? :wink:
Misschien de leidingen ook zo kort mogelijk maken en de benzinepomp korter naar de carburator te brengen.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

hang er 2 fans uit een oude computer in, die zijn ook 12 volt en gebruiken maar een paar wat, of op aliexpress nog te kiezen hoe sterk hij moet zijn, kosten geen 10 euro
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Dan moet wel de lucht van buiten komen net als de Fiat van Henk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Dan moet wel de lucht van buiten komen net als de Fiat van Henk.

Als je de lucht uit het motorruim trekt komt er automatisch andere lucht langs onder of aan de zijkanten bij. Spijtig dat de motordeksel niet gedeeltelijk open kan om te verluchten. Het kan dan ook niet weg.

Ik heb ondertussen de benzine leiding iets verlegd, iets verder weg van de motor. Maar misschien heb ik mijn benzinepomp op de verkeerde plaats staan!! De benzineleidingen zijn hierdoor bijna verdubbeld in lengte ten opzichte van de originele stand. Ik ben aan het overwegen om de pomp te verplaatsen maar deze moet onder het niveau van de carburators blijven. Zou ik de pomp ongeveer op de originele plaats zetten waar de oude benzinepomp stond?? Dus achter de motor!! :o

Nu weet ik ook waarom op de bagheera benzinepompen zitten met terugloop, door deze terugloop heb je waarschijnlijk geen kans op vapour lock in de leidingen of de pomp. Op deze bagheera zat origineel een benzine pomp met terugloop naar de tank. Dit is nu niet meer in gebruik.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

De bagheera heeft een zeer slecht verluchting van het motorruim. :evil: Ik dacht dat er verluchting was langs de rooster die links en rechts op de zijkant staan. Dit is dus niet het geval rechts is alles dicht omdat ze geen opening in het polyester hebben voorzien. Links aan de tankdop is het dicht gemaakt met een rubberen flap. De warme lucht stijgt naar boven in het motorruim maar kan daar niet weg!! Toch niet bij stilstand. Wat heb ik al gedaan!! Die rubberen flap heb ik verwijdert. Nu kan de warme lucht langs de tankdop en buis weg. Dit is het hoogste punt in het motorruim.
Waarom ze rechts niet open gelaten hebben begrijp ik niet. :o
Zie de foto's
Attachments
verluchting 4 [800x600 test tekening 2].JPG
verluchting 4 [800x600 test tekening 2].JPG (90.75 KiB) Viewed 6394 times
verluchting 3 [800x600 test tekening 2].JPG
verluchting 3 [800x600 test tekening 2].JPG (128.19 KiB) Viewed 6394 times
verluchting 2 [800x600 test tekening 2].JPG
verluchting 2 [800x600 test tekening 2].JPG (106.04 KiB) Viewed 6394 times
verluchting 1 [800x600 test tekening 2].JPG
verluchting 1 [800x600 test tekening 2].JPG (96.16 KiB) Viewed 6394 times
Matra Bagheera S - 1977
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by murena81 »

Bij de Murena is de rechtse kant wel open, achter het rooster zit een rond gat van uit mn hoofd 30 tot 40 mm?
Is ook niet genoeg denk ik om veel nut te hebben.
Aan de vorm van het rooster te zien creeert dat een onderdruk in de motorruimte tijdens het rijden en word er op die manier een beetje warmte weggetrokken.
Tijdens stilstand voel je de warmte er ook uitstromen, is ook zo'n beetje het hoogste punt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

murena81 wrote:Bij de Murena is de rechtse kant wel open, achter het rooster zit een rond gat van uit mn hoofd 30 tot 40 mm?
Is ook niet genoeg denk ik om veel nut te hebben.
Aan de vorm van het rooster te zien creeert dat een onderdruk in de motorruimte tijdens het rijden en word er op die manier een beetje warmte weggetrokken.
Tijdens stilstand voel je de warmte er ook uitstromen, is ook zo'n beetje het hoogste punt.
Al is het maar een kleine opening het zal toch beter verluchten dan geen opening. Bij stilstand kan de warmte niet weg als er geen opening is. zoals je schrijft waarschijnlijk geeft dit nog meer koeling tijdens het rijden.
Het is vooral bij stilstand dat temperatuur hoog oploopt, zeker nu het zo heet is.
Ik vermoed als je de motor heet rijdt en je laat hem dan enkele uren stilstaan dat de benzine volledig verdampt uit de carburator en dat deze dan droog staat. Dit doet zicht ook voor na meerdere dagen stilstand. Als je de wagen in een garage zet stinkt alles uren lang naar de benzine.
Dit stinken naar benzine heb ik nooit gemerkt bij mijn vorige auto's met carburatoren één daarvan een Mazda 626 heeft daarvan ook in mijn garage in de kelder gestaan.
Ik ben er zeker van dat mijn carburators niet lekken, gisteren alles nog eens goed nagekeken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Godfried de Matra's hebben allemaal dat probleem ik ook als ze warm is start ze niet goed en koud wel. En niet alleen Matra's gisteren hier in lanaken bij de oldtimer treffen hadden daar meer auto's er last van.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ja dat merk ik ook wel enigzins maar beste methode is gas op de grond houden en doorstarten.
Niet pompen vooraf en zo.
Zo deed ik het met de Simca 1100s ook,
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Godfried de Matra's hebben allemaal dat probleem ik ook als ze warm is start ze niet goed en koud wel. En niet alleen Matra's gisteren hier in lanaken bij de oldtimer treffen hadden daar meer auto's er last van.

grt harry de matra.
Ik denk ook dat het met wat extra verluchting niet opgelost geraakt. De carburators worden volgens mij te warm bij stilstand. :wink:
Dus waarschijnlijk vapour lock. Ook met de originele benzinepomp met terugloop starten hij vroeger niet zo goed na stilstand.
Toch zal ik nog eens gaan zoeken en wat testen doen. Misschien eens een overloop maken dat een gedeelte van de benzine terug gaat naar de tankt dan kan er geen gas slot tussen zitten. :wink:

En zeker de test doen met gas onder na stilstand.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vreemd bij Harry de Matra zijn Bagheera is de rechterzijde wel open aan het rooster en kan de warmte goed weg.. Waarschijnlijk al gedaan door één van de vorige eigenaars. Bij mijn bagheera is dit volledig dicht. :evil: :o :o :o
Zie de foto die hij me stuurde.
Attachments
Verluchting Bagheera Harry de Matra.jpg
Verluchting Bagheera Harry de Matra.jpg (181.42 KiB) Viewed 6360 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Interessant artikel.

https://www.mgclassics.org/single-post/ ... n-and-Cure


Soms wordt het zo opgelost.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dat is een zeer interessant artikel.
Ik vermoed ook dat ik mijn pomp op de verkeerde plaats heb staan. Ze staat ongeveer 25 cm boven de uitlaat. Dit eens bekijken om anders te plaatsen.
Misschien onder de bodem ergens? Maar heeft dat allemaal wel zin?? Geeft misschien ook problemen op de keuring? Als je van het originele afwijkt kunnen ze hier moeilijk doen. :wink:
Attachments
zie onder de benzinnepomp de uitlaat [800x600 test tekening 2].JPG
zie onder de benzinnepomp de uitlaat [800x600 test tekening 2].JPG (107.72 KiB) Viewed 6307 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik zou er niets aan doen Godfried, dat probleem krijg je niet opgelost de meeste oldtimers hebben dat probleem.
Ik heb nu gemerkt op de oldtimertreffen dat er Autos bij zijn die veel slechter starten dan de matra.



grt harry de matra.
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ypres »

bij mij staat de electrische pomp helemaal links boven de motorophanging.

warm starten duurt inderdaad tot 5 seconden langer :wink: :wink:

IMG_20180602_122402.jpg
IMG_20180602_122402.jpg (1.4 MiB) Viewed 6291 times
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
Post Reply