werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
In deze sombere periode van koude, regen, wind en sneeuw zullen velen onder ons hun Matra wel klaar maken voor de lente die in aantocht is.Een grote beurt, remcilinders controleren, bekleding herstellen, zoeken naar een geluid dat gestoord heeft afgelopen jaar enz.Met deze roep ik iedereen op om zijn werkzaamheden aan de Matra te beschrijven.Zodat we een idee hebben waar de leden of niet leden mee bezig zijn.Misschien kunnen we er nog iets van leren.Ik kan me niet voorstellen dat er bij zijn die niks gedaan hebben of nog moeten doen aan hun Matra.Ik zal het voorbeeld geven met mijn eerste werkzaamheid.Ik heb voorheen op dit forum al gezegd dat ik het vermogen van mijn Bagheera maar zwakjes vond.Daarom ben ik overgegaan tot een volledige controle van ontsteking en carburatie.De platina was ingebrand en werd vervangen en afgesteld op(0.5mm).De bougies heb ik zuiver gemaakt en afgesteld op de voorgeschreven maat(0.6-0.7mm).De ontsteking werd op 6?+2 -0 gezet met een ontstekingslamp.Dan heb ik carburators afgesteld met een set vacu?mmeters volgens de procedure in het werkplaatshandboek.Zie foto's.Het synchroniseren van de carburators is zeer belangrijk omdat men ieder carburator apart kan regelen.Ook de mengsel stelschroeven werden afgesteld.Deze stonden te dicht gedraaid zodat er onvoldoende benzine door kon.Nu moet er nog een goede testrit gemaakt worden.Maar mijn verwachtingen zijn hoog.Mijn volgende opdracht is de benzinepomp verwijderen en vervangen door een elektrischepomp.Is dit nodig?Ja en nee!Wat mij stoort is het volgende: Als de motor goed warm is gereden en een tijdje stilstaat start hij niet zo vlot omdat de benzine verdampt is in de carburators.Ook na een lange stilstand (enkele weken )start hij niet vlot omdat de carburators leeg zijn.Met een elektrischepomp zou deze ergernis opgelost moeten zijn.Zien jullie op de eerste foto die kruik met water zitten?Altijd gemakkelijk ge weet maar nooit!Beschrijving van benzinepomp volgt.
Groetjes :wink:
Attachments
IMG00036.JPG
IMG00036.JPG (69.2 KiB) Viewed 21765 times
IMG00031.JPG
IMG00031.JPG (54.39 KiB) Viewed 21765 times
Last edited by GODFRIED on Sat Oct 10, 2020 8:40 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik heb wel het geluk van een toffe en ruime werkplek te hebben, echter, het is bijna onmogelijk om het er een beetje warm te krijgen zonder je blauw te betalen aan gas of electriciteit.
Het is een grote garage met enorm grote zolder.
Daardoor beperk ik me met deze winterse kou tot een uurtje sleutelen per keer. Het is niet zo prettig werken met ijskoude sleutels aan ijskoude Matra-onderdelen.
Toch gaat het langzaam maar zeker de goede kant op en is de motor klaar om uit te bouwen.
Enkel de aandrijfassen nog losmaken en de motorsteunen.
Ik hoop van dit weekend het komplete motorblok vanonder het chassis te kunnen schuiven!
Dan de achterbrug eruit en op de motor na zal mijn Bagheera nog enkel uit losse delen bestaan.
Ik verbaas me hoe langer hoe meer over de goede staat van het chassis.
Achteraan is alles nagenoeg intact op de kofferplaat na, natuurlijk.
De travers en de plaatdelen met de ovalen gaten zijn opmerkelijk gezond evenals de motorruimte.
Ik kan het niet laten nu al te denken aan het ogenblik dat ik terug de eerste draai aan het contactslot zal geven om het beest terug tot leven te wekken, maar dat zal nog heel eventjes duren...

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Ik kan het me voorstellen dat je ongeduldig bent! Wachtend op het moment van de waarheid dat je motor terug tot leven wordt gewekt.Heb je ooit met een bagheera gereden?Weet je wat zijn karaktertrekjes zijn?Zonder verwarming in een garage met een temperatuur van ongeveer 7 a 10? is het inderdaad niet lang te keren.De koude snijdt dan door merg en been.Ik heb mijn Bagheera in de kelder van mijn huis staan en de temperatuur is nooit lager 12?.En in de zomer max 20?.Ook het gereedschap voelt hierdoor niet koud aan.De motorruimte is bij de meeste wel gezond door de temperatuur van de motor.Maar met de travers, de platen met de schuine gaten, en de drukbuis is het meestal veel slechter gesteld.Ik had op de 5 wagens die aangekocht heb maar ??n stel ophangingsarmen die bruikbaar waren en de drukbuis was 10cm aan beide zijden doorgeroest.Soms hopeloos die Matraonderdelen.Maar opgeven is voor verliezers.Hoe zegt Benny dat weer?"Niet gaan dat gaat niet."Ik heb van die slechte armen nog 2 reserve armen kunnen maken.De goede travers verwijderen en samen op de zelfde as persen. Dit is een verhaal apart.ik zal het later een keer beschrijvenZie foto's.Je hebt een h??l goed exemplaar kunnen vinden.Je moeite werd dan toch beloond.
Groetjes :wink:
Attachments
IMG00061.JPG
IMG00061.JPG (50.13 KiB) Viewed 21733 times
IMG00062.JPG
IMG00062.JPG (53.85 KiB) Viewed 21733 times
IMG00065.JPG
IMG00065.JPG (57.89 KiB) Viewed 21733 times
IMG00066.JPG
IMG00066.JPG (54.21 KiB) Viewed 21733 times
IMG00063.JPG
IMG00063.JPG (58.23 KiB) Viewed 21733 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Problemen! :(
Na de beschreven afstellingen heb ik gisteren (vrijdag de 13) een testrit gemaakt van een 50 km.Valt dat tegen. :x De motor blijft lui en het vermogen is zeker niet verbeterd, integendeel!Hij heeft minder trekkracht.Jongens ik sta open voor jullie advies! Wat zou hier mis zijn?Als de motor goed warm is rond de 90? dan valt het nog mee.Maar dit bereik je pas na een 20 a 25 km.Volgens mij wordt de motor niet vlug genoeg warm, daar heb ik deze zomer geen problemen mee gehad.Toen ik hem uit de garage reed heb ik verschillende keren moeten herkansen.Het gaat een beetje bergop en dat was al te veel.Dus met mijn afstellingen heb ik het slechter gemaakt.Toch is het gebeurd volgens het werkplaatshandboek.Wel heb ik het gevoel dat de rem af en toe lichtjes blijft hangen.Dit krijgt dan nu ook prioriteit.Ook als er langzaam gereden wordt schokt de wagen een beetje.
Wie weet raad?
Godfried. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Het kan de onstekingsvervroeging zijn die niet werkt (barsten in vacuumslangetje of slecht aangesloten). Zijn de kontaktpunten goed afgesteld en proper?
Plakkende remmen nemen inderdaad ook een pak vermogen weg en lopen binnen de kortste keren gloeiend heet.
Waarschijnlijk heb je tijdens het synchroniseren goede waarden op je vacuummeters voor beide carburatoren, maar die zeggen niets over de samenstelling van het benzine/luchtmengsel.
Misschien heeft jouw wagen niet meer de originele sproeiers waardoor deze waarschijnlijk te rijk loopt (sterk ruikende uitlaatgassen) en moet je dus van de voorgeschreven afstelling afwijken.
Staan de vlinderkleppen van de choke perfect gelijk?
Acceleratiepompen (membranen) ok?
Dichtingen ok (valse lucht)?

Hou ons op de hoogte,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Godfried,
valt dat tegen zeg. Aangezien jij reeds lang klaagt van gebrek aan vermogen, moet je eens je compressie meten. Ik heb hetzelfde voorhad. Op mijn 1400 blok hadden ze een 1300 cilinderkop geplaatst. Met als resultaat een zeer lage compressie. Indien je vreest voor vaste remmen, zou ik de auto eens opkrikken en eens aan de wielen draaien. Je kan dan vlug weten of er een remklauw blijft hangen of niet. Wat Bart hiervoor schreef, kan ook een van de oorzaken zijn. Nog iets dat voor problemen kan zorgen, is een dichting tussen de carburatoren en de inlaatcollector die niet meer 100% dicht is. Dan kan hij ook valse lucht zuigen. Maar dat zou mij verwonderen. In het werkplaatshandboek staat dat in de winter een plaat met een kleine opening moet geplaatst worden voor de radiatorgril. De afmetingen staan erin. Zo wordt de motor vlugger warm en blijft hij mooi op temperatuur.

Groeten Benny.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

benzine pomp

Post by henk wouterse »

heeft er nog iemand ervaring met die electrische benzine pomp ik vind het ook erg onhandig als hij lang stil staat moet ik ook accu volledig leeg starten om hem aan te krijgen,
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart en Benny.
Inderdaad valt dat even tegen.Nu ga ik het grondig aanpakken en moet de oorzaak vinden.Toen ik met mijn Bagheera ben beginnen te rijden na de restauratie heb na mijn eerste 500km ook problemen gehad.De benzinefilter was toen verschoven op de aanzuigleiding in de tank en de benzine was niet helemaal zuiver.Waardoor de filter verstopte.Dit heeft een half jaar geduurd eer ik deze fout gevonden had.Ik had dat probleem toen heel sporadis, stotteren en stilvallen.Ik heb dat al een keer beschreven.Misschien dat jullie het zich nog herinneren?Tijdens die periode heb ik van alles gedaan om het probleem op te lossen?Andere carburators,delco, bobijn, nieuwe kabels voor bougies, benzinepomp, filters, afstellingen en ik weet niet wat nog allemaal.Het wordt nu tijd dat ik eens ga kijken wat ik er heb op geplaatst.Misschien de verkeerde carburators, hoewel ik denk van niet omdat deze van een met bwj 1979 komen.Maar je weet maar nooit.Ook moet ik zeggen dat ik toen een andere uitlaat geplaatst heb, ??n die ik zelf gemaakt heb.Zou deze de druk te vel tegen houden?Momenteel rij ik wel nog met super met octaangehalte van 95 met loodvervanger maar daar ga ik ook van af stappen.Ook heb ik nu een meter gehaald om de contacthoek te controleren.Zie foto.Bart, je schrijft"je wagen heeft misschien niet de originele sproeiers en loopt te rijk"Ik heb nogal gezegd "hij stinkt inderdaad"Geen blauwe damp of zo dat is io.Toch zijn de bougies mooi wit gebrand.Ik dacht eerder aan te weinig benzine, maar waarom dan die stank?De contactpunten heb ik nieuw gezet. De punten die je aanhaalt heb ik nog niet gecontroleerd, membramen, vlinderkleppen, dichtingen, remmen.
Benny, best ook maar eens de compressie meten.Doe ik dat het beste met bij een koude motor of een warme motor?Je kunt ook droog en nat meten misschien alle twee eens doen!Dat je een plaat voor de radiator kunt zetten en dat het in de werkplaatshandboek beschreven staat wist ik niet.Ik had al eens gedacht om dit te doen maar je kunt niet bij de radiator.Bij mijn dadelijks voertuig en dit van mijn zoon heb ik een plaat voor de radiator zitten.Ga ik ook maken voor mijn Bagheera.
Bedankt voor jullie reactie.Ik hou jullie op de hoogte van de werkzaamheden.Ik zal moeten zoeken naar de oorzaak want een echt vermoeden heb ik niet.
Groetjes
:wink:
Attachments
meter1.JPG
meter1.JPG (37.04 KiB) Viewed 21669 times
meter2.JPG
meter2.JPG (28.29 KiB) Viewed 21669 times
meter3.JPG
meter3.JPG (42.81 KiB) Viewed 21669 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, ik denk om de compressie te meten, je dat best doet met koude motor. Het zou er misschien wel eens heet kunnen aan toegaan. Wat jij beschrijft met de droge of natte manier. Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb vandaag de Bagheera opgekrikt en het draaien van de wielen gecontroleerd.De wielen draaiden perfect.Toen heb ik de rem eens ingetrapt en opnieuw gecontroleerd.Links achter was geen beweging meer in te krijgen, dat is dan ook de reden van het moeilijk vertrekken bij koude start.Ik heb de gewoonte om tijdens het starten de rem te bekrachtigen.De vier remcilinders heb ik verwijderd en uit elkaar genomen.Het lagervet wat ik voorheen gebruikt had was hard geworden en heeft de rubbers vernield.Ze zijn een maat groter geworden en sluiten niet meer af.Gelukkig heb ik vorig jaar tijdens de nieuwjaarsreceptie nieuwe dichtingen gekocht.Alain bedankt voor de onderdelen.Als ik deze niet had, dan had ik nu een probleem.Ook gebruik ik nu de speciaalle cilinderpasta en hoop dat deze zijn werk doet.
Paul, bedankt voor de tip.

Henk, na de remmen controleer ik eerst de motor, carburator, en de ontsteking nog eens grondig in verband met zijn vermogen.Dan ga ik overgaan tot het plaatsen van een elektrische benzinepomp.Ik hou je wel op de hoogte.

Benny, bij mijn compressiemeter zit een gebruiksaanwijzing.Deze zegt het volgend: over warm of koude motor staat er niks bij.Als je de vier meetwaarden van de cilinders hebt en er is een groot verschil in ??n of meerdere cilinders.Dan moet je een natte meting doen om te kijken of de zuigerveren niet versleten zijn.Eerst wat olie bij de cilinders spuiten en de motor laten draaien op de startmotor.Dan de meting opnieuw doen en vergelijken met de vorige meting.Als de zuigerveren versleten zijn gaat de gemeten druk zich herstellen.Hersteld de druk zich niet dan sluiten de kleppen niet goed meer en is er revisie nodig van de cilinderkop.
Groetjes. :wink: Had nog een paar foto's willen plaatsen , maar het is nu te laat.Dat is voor morgen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Henk,
Er rijdt een Murena rond met een elektrische benzinepomp.Als hij nog bij de club is weet ik niet.Alian, weet jij het niet meer? het heeft in een clubblad gestaan enkele jaren geleden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier enkele foto's van de werkzaamheden.
Zoals jullie kunnen zien is roest weer het probleem het blijft mijn Bagheera achtervolgen.Deze keer heb ik cilinderpasta gebruikt en hoop dat dit langer houd.Ook de dichtingen heb ik vervangen.De cilinders werden terug geplaatst en de remmen zijn io.Het luchtgereedschap op de foto heb ik gebruikt om de roest te verwijderen op de zuigers en in de cilinders.Het is de eerste keer dat dit gebruik en het gaat daar h??l goed mee.Niet gebruiken voor de achterste cilinders deze zijn van aluminium en zouden beschadigd kunnen worden.Zie hoe de afdichtingrubbers opgezwollen zijn door het gebruik van het verkeerde vet(lagervet).De achtercilinders zaten gedeeltelijk vast door het opgedroogde vet.
groetjes :wink:
Attachments
IMG00012.JPG
IMG00012.JPG (49.08 KiB) Viewed 21615 times
IMG00015.JPG
IMG00015.JPG (59.59 KiB) Viewed 21615 times
IMG00019.JPG
IMG00019.JPG (18.66 KiB) Viewed 21615 times
IMG00026.JPG
IMG00026.JPG (53.17 KiB) Viewed 21615 times
IMG00032.JPG
IMG00032.JPG (59.66 KiB) Viewed 21615 times
IMG00029.JPG
IMG00029.JPG (30.9 KiB) Viewed 21615 times
IMG00036.JPG
IMG00036.JPG (51.73 KiB) Viewed 21615 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Weinig reactie! Zijn jullie allemaal op wintervakantie?Veel sneeuw pret.
Maakt niet uit, de werkzaamheden gaan gewoon door.De carburators werden verwijderd.Ook werden ze gedemonteerd.De benzinepomp werd ook verwijderd en de opening afgesloten.Zie het verschil na het reinigen van ??n carburator.Ik vind het een groot verschil.Ik heb geen zichtbare fouten kunnen vinden in de carburators of op de sproeiers.Er bevond zich wel gruis in de vlotterkamer en voor de benzinefilter in de carburator.De sproeiers voldoen aan de opgegeven normen volgens het werkplaatshandboek.De carburators zijn van 1979 van het type nr 50 en 51.Dit wil zeggen dat ze de laatste stand hebben die er gemaakt werd en geplaatst werden op de BagheeraS.Ook de membramen zijn in uitstekende staat.Enkele dichtingen heb ik nagemaakt gemaakt omdat ik geen nieuwe heb.(spijtig).Alle rubbertjes zijn io.Dus waar hij valse lucht zou uit halen weet ik niet.Maar een reiniging was niet overbodig zoals jullie kunnen zien.Nu de carburators terug samen bouwen.De volgende stap wordt de compressie meten. Dit gaat beter als de carburators verwijderd zijn.Ik hoop op een goed resultaat! Jullie zullen er nog van horen.
Groetjes :wink:
Attachments
dichting plaats benzinepomp.JPG
dichting plaats benzinepomp.JPG (48.26 KiB) Viewed 21584 times
zelf gemaakte dichtingen.JPG
zelf gemaakte dichtingen.JPG (30.89 KiB) Viewed 21584 times
??n zuivergemaakte carburator.JPG
??n zuivergemaakte carburator.JPG (48.47 KiB) Viewed 21584 times
onderdelen carburators.JPG
onderdelen carburators.JPG (52.31 KiB) Viewed 21584 times
vuile carburatos.JPG
vuile carburatos.JPG (84.72 KiB) Viewed 21584 times
verwijdering van carburators.JPG
verwijdering van carburators.JPG (60.37 KiB) Viewed 21584 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vandaag ben ik overgegaan tot het meten van de compressie.Dit was niet zo eenvoudig ik heb de aansluitingen van de vacu?m slangen op het inlaatspruitstuk moeten verwijderen.Dit wegens plaatsgebrek om de druk goed te kunnen meten.Tijdens het meten heb ik een eigenaardige vaststelling gedaan.De compressie is hoger dan voorgeschreven in het werkplaatshandboek.De gemeten waarden zijn de volgende: cilinder 1/ 11kg. cilinder 2/ 11.6kg. cilinder 3/ 11.4kg. cilinder 4/ 11.6kg.De voorgeschreven compressiedruk is 9.5kg.Ik heb liever wat te veel druk dan te weinig maar wat effect heeft het op het vermogen van de motor? Wie weet dat? Graag wat reactie aub.De druk werd gemeten met koude motor, zonder bougies, en zonder carburators op de motor.Ik heb mijn compressiemeter gecontroleerd op de druk van de compressor en deze wijkt niet af.Tijdens de restauratie een 6 tal jaren geleden heb ik de motor een kleine revisie gegeven en ook een nieuwe koppakking geplaatst.Zou het kunnen dat deze koppakking dunner is geweest en dat ik daarom meer druk heb?De vlotterstand heb ik ook gecontroleerd en deze staat op 54mm dat is ook voorgeschreven voor deze carburators.Heeft mijn motor nu minder vermogen omdat de druk te hoog is?Ik weet het niet! Zie nog enkele foto's.
Groetjes :wink:
Attachments
vlotter.JPG
vlotter.JPG (34.47 KiB) Viewed 21568 times
schaalverdelincompressiemeter.JPG
schaalverdelincompressiemeter.JPG (41.57 KiB) Viewed 21568 times
compressie meter.JPG
compressie meter.JPG (33.13 KiB) Viewed 21568 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Compressie verhouding

Post by Danny »

Bij mijn weten is een van de eerste zaken dat men doet bij het tunen van een motor is de kullas af vlakken door een hogere compressie verhouding krijg je een beter koppel van de motor (voor zover ik weet)
Er is geen mooier resultaat dan dat waarvoor je hard hebt gewerkt.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Das goed nieuws! Erger was het mocht je te weinig compressie gemeten hebben.
Jouw motor is dus gezond en het bewijst nog eens de degelijkheid van Simca-motoren.
Maar goed, het vermogensverlies is er nog steeds...
Ben je zeker dat de klepspeling goed is afgesteld zodat de kleppen steeds worden losgelaten door de tuimelaars?
Zijn de klepveren nog goed want "zwevende kleppen" worden veroorzaakt als de klepveren de kleppen niet snel genoeg kunnen dichttrekken. Dit is zeer onwaarschijnlijk daar dit fenomeen zich bij zeer hoge toerentallen voordoet maar ik vermeld het toch.
Is de uitlaat vrij vanbinnen? Kan zijn dat er een tussenschot doorgeroest is en dat een losgekomen stuk metaal de uitlaat gedeeltelijk blokkeert.
Eens demonteren en eens goed mee schudden.
Nokkenastiming ok? Is de nokkenas nog origineel? (vlakke nokken of scherpe nokken maakt een wereld van verschil).
Gebruik je de juiste bougies?
Luchtfilter ok?
Hou ons op de hoogte!

Bart

Ps.Ik heb de paierenwinkel van mijn karretje in orde gekregen en kan op mijn twee oren slapen om hem op de weg te krijgen. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried indien je echt niets vindt, waarom ga je dan eens niet naar een Bosch-centrum. Daar kunnen ze meten hoeveel vermogen je motor levert.
Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag matravrienden,

Danny, Ik volg je redenering en sluit me daar bij aan.Volgens mij kan een hogere compressie niet zorgen voor een lager vermogen.

Bart, De klepspeling heb ik 50 km geleden nog gecontroleerd en enkele afstellingen aan gedaan.De nokkenas is al moeilijker te controleren omdat het geen bovenliggende is.Bougies ga ik eens controleren.De bougies die geplaatst zijn werden mij verkocht voor een bagheera.De uitlaat heb ik zelf gemaakt.Heb hier nog een originele uitlaat liggen die ik ook eens kan proberen. Maar of de uitlaat verbetering gaat brengen?.De luchtfilter heb ik nog niet vervangen omdat hij er nog goed uitziet, wel zuiver gemaakt met perslucht.Als de distribusieketting ??n tandje verkeerd moest liggen, hoe kan ik dat zien?Aan de ketting heb ik geen werkzaamheden gedaan zolang ik de Bagheera heb.Maar vinden zal ik iets.Ik ben met verschillende dingen bezig.Nu de carburators verwijderd zijn kan ik veel gemakkelijker aan de onderdelen op de motor.Ook de vulbuis van de koelvloeistof ga ik vervangen door een gegalvaniseerde.

Benny, Als ik na mijn zoektocht geen verbetering heb ga ik mijn motor laten testen.Mijn remmen bleven plakken tot ze warm gereden waren dat kan ik niet ontkennen.De carburators konden en poetsbeurt gebruiken.Ook ben ik alles aan het voorbereiden om de elektrische benzinepomp te plaatsen.Hoe zeg je dat weer??niet gaan bestaat niet?.
Jongens bedankt voor de hulp.Jullie hebben mijn denkwijze uitgebreid.
groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Er zijn even nieuwe (via club geleverde) schokdemers geplaats ter vervanging van de aanwezige fietspompjes op de M 530. En nu eens kijken om een electronische ontsteking te plaatsen.

Voor de Murena ben ik aan het informeren om een nieuwe uitlaat te voorzien. Bestaat er een tekening van de flens of pakking van de uitlaat voor een 2.2l Murena?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik had voor mijn 1.6 bij skytune de uitlaat laten maken, afspraak gemaakt, maar vantevoren de pakking opgestuurd. Zo konden ze van te voren de flens maken voor de auto.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze flens op de uitlaat is meestal van behoorlijk dik materiaal gemaakt en slijt niet.Als je een oude uitlaat hebt kun je ze daar van af slijpen.Als je gaat voor een rvs uitlaat is dat natuurlijk iets anders.Als ze de pakking hebben is het inderdaad niet moeilijk om een nieuwe te maken.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik denk dat indien de distributieketting ??n tand verschilt alle kleppen naar de haaien zijn, dus de kans dat het probleem zich daar stelt is eerder klein. De motor zou zelfs nooit lopen denk ik.
Inderdaad is het ook onwaarschijnlijk dat er met de nokkenas geprutst is maar je moet aan alles denken, he.
De uitlaat van een viertakt-motor zal niet veel vermogen afnemen indien de gassen een vrije uitstroom hebben.
Ik zou dan maar alles terug netjes monteren en hopelijk zullen het de carburatoren geweest zijn.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Fijn dat je de papierenwinkel van je Bagheera in orde hebt gekregen.Dat is al een zorg minder.Zonder de juiste papieren mag je de mooiste wagen hebben maar je zult hem dan in je woonkamer kunnen zetten en dat is nu net de bedoeling niet.Dat met die distributieketting weet ik nog niet!Ik heb horen zeggen als je riem een tandje verspringt de motor draait maar minder vermogen heeft.Maar de Bagheera heeft een dubbele ketting kan me al moeilijk voorstellen dat deze zou verspringen.Ik heb al in het werkplaatshandboek gekeken en weet hoe ik de controle kan doen.Deksel verwijderen en de merktekens op de tandwielen controleren.Zoals ik al gezegd heb zat er gruis in de vlotterkamer en vuil voor de filter.Ik heb alle openingen en sproeiers grondig zuiver gemaakt.Zou het inlaatspruitstuk niet ergens valse lucht trekken, misschien ook hier een nieuwe dichting plaatsen.Als er iets scheelt, zal ik het deze keer vinden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, controler nog eens je aanzuigleiding die in de benzinetank zit. Die zou wel eens kunnen gedeeltelijk verstopt zijn, onderaan de groffilter. En die laat ook fijn vuil door. Misschien een beetje vuil in de benzinetank,dat kan ook veel leed veroorzaken.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Dat ga ik zeker doen.Je weet maar nooit.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vandaag heb ik de koelvloeistofbuis vervangen door een gegalvaniseerde.Viel dat even tegen.Het sluit gedeelte waar de stop op zit is uit koper gemaakt.Door het galvaniseren is het koper van structuur veranderd en heel zacht geworden.Hierdoor kan ik de sluitdop niet meer vast draaien.Het koper is zo soepel dat je het met de vingers kunt plooien.Daarom heb ik een aanpassing gedaan en af geweken van het originele.Dit kan ik nog altijd corrigeren.De filter in de benzinetank heb ik ook gecontroleerd, deze was nog io.Ook de thermostaat heb ik verwijderd en gecontroleerd.Het inlaatspruitstuk werd goed zuiver gemaakt.Na een nieuwe controle van de vlotters heb ik vastgesteld dat het vlotterniveau io was maar de slag (deze moet 6.5mm zijn)van de vlotter was bij ??n carburator te weinig.Met andere woorden, er staat constant te weinig benzine in de vlotterkamer.Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn.De carburators moet ik nog samen bouwen en enkele dichtingen maken.
Groetjes :wink:
Attachments
zijkant motor.JPG
zijkant motor.JPG (62.19 KiB) Viewed 21407 times
zuiver gemaakt inlaatspruitstuk.JPG
zuiver gemaakt inlaatspruitstuk.JPG (55.67 KiB) Viewed 21407 times
thermostaat.JPG
thermostaat.JPG (44.37 KiB) Viewed 21407 times
controle benzinefilter in bak.JPG
controle benzinefilter in bak.JPG (26.86 KiB) Viewed 21407 times
benzinebak open.JPG
benzinebak open.JPG (60.96 KiB) Viewed 21407 times
nieuwe aansluiting.JPG
nieuwe aansluiting.JPG (48.66 KiB) Viewed 21407 times
sluitdop.JPG
sluitdop.JPG (33.55 KiB) Viewed 21407 times
oude en verzinkte aansluiting.JPG
oude en verzinkte aansluiting.JPG (104.06 KiB) Viewed 21407 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

wreed schoon
goe bezig
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De elektrische benzinepomp is geplaatst.Ik heb de aansluiting gedaan volgens het schema van de fabrikant.Zie schema.De pomp werd geplaatst achter op de openingen voor de afkoeling van het motorruim.De carburators werden terug op de motor geplaatst.Na het opzetten van het contact hoor je benzinepomp tikken tot de carburators gevuld zijn.Na enkele keren het gaspedaal ingedrukt te hebben sloeg de motor direct aan maar stotterde door de achter gebleven lucht in het systeem en de ontregeling van ontsteking en carburators.De ontsteking werd gecontroleerd met een contacthoekmeter. De contacthoek was fout afgesteld, stond op 64? en de voorgeschreven waarde is 56?.De synchronisatie van de carburators werd afgesteld en stationaire sproeiers.Tijdens het afstellen van de synchronisatie deed ik de vaststelling dat ??n vacu?mmeter afwijkt van de andere.Een fout in de meter.De voorontsteking werd op 6? gezet.De stationnairsproeiers staan op 3.5 toer uitgedraaid in deze stand heb ik het beste resultaat.

Henk, Wat de resultaten zijn in verband met beter starten bij koude en warme motor laat ik je nog wel weten.Eerst een grondige test doen.Ik heb er nog niet mee gereden omdat ik met van alles bezig ben.
wordt vervolgd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

vergeten de foto's te posten. :wink:
Attachments
benzinepomp met filter.JPG
benzinepomp met filter.JPG (55 KiB) Viewed 21343 times
benzinepomp.JPG
benzinepomp.JPG (48.72 KiB) Viewed 21343 times
aansluitschema benzinepomp.jpg
aansluitschema benzinepomp.jpg (40.3 KiB) Viewed 21343 times
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Prachtig werk, Godfried! En je bewijst er jouw collega's ook een grote dienst mee.
Hou ons op de hoogte van de resultaten met de nieuwe benzinepomp (na een lange periode van stilstand).
Waarschijnlijk monteer ik er ook eentje, een must voor een auto waarmee je zo nu en dan maar rijdt.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply