werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ik gebruik dat regelmatig Herman ik knutsel veel en dat is dan toch fijn dat je genoeg kracht over hebt hé. Soms lukt het juist niet en dat vindt ik dan kut hé.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Nee veel gaan we dat niet nodig hebben maar als je geen professionele pers neemt zijn die ook niet zo duur. Ik heb €300 betaald voor 30 ton levering in. Ze komt uit Nederland. Dat je met vier ton lagers kunt persen had ik niet gedacht. Ik heb ze dan een beetje te zwaar genomen. Het verschil van 20 ton naar 30 ton is ook nog geen €100 en dat koop je maar één keer. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat is goed koop hé Godfried ik heb die van mij een jaar of 10 en heb die dacht ik 600 € betaalt ik moet eens kijken in mijn boek.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Met 30 ton zit je goed Godfried en qua prijs zeker. Daar ga je geen spijt van hebben.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Ik heb een poelietrekker omgebouwd zodat ik toch ook het lager achter kan verwijderen zonder de wielarm uit te bouwen..
Een keer uittesten of het doet wat ik verwacht.
Als die poelietrekker van een degelijke kwaliteit is dan gaat het prima lukken.
Goed centreren en op spanning draaien zonder te forceren, en als er na een bakje koffie nog geen beweging in komt dan even de soldeerbrander op de naaf om deze warm te stoken en direct daarna shockspray op het lager spuiten.
Op die manier heb ik al vele lagers uit hun behuizingen gekregen: spanning, tijd en warmeverschil doet wonderen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Persoonlijk denk ik dat je het perfect kunt doen zonder pers met de juiste draadstangen en bussen.Een pers kun je wel nog voor vele andere dingen gebruiken. Ik had die pers al 10 jaar geleden moeten kopen.Ik heb ze al meerdere keren echt gemist. Nu kom ze eraan :wink: .
Het is ook belangrijk om de juiste bus te nemen bij het inpersen van een nieuw lager. Ik zou nooit op de middelste ring van het lager drukken,steeds de buitenste gebruiken. Je wil een nieuw lager niet beschadigen door het verkeerd in te persen.

Ik laat jullie weten hoe mijn test met de trekker afloopt. Het zou me verwonderen moet dit tegenvallen. :o

Die shockspray heb ik ook in huis maar nog nooit gebruikt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Een nieuwe in persen gaat goed Godfried met een poelietrekker maar de oude er uit halen bij mij ging dat toen niet en ik heb ook geen shockspray in huis daarom misschien. En mijn poelietrekker is van goede kwaliteit daar lag het niet aan.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Vandaag aan een test begonnen. Valt dat tegen. Ik ben niet toegekomen om het lager te verwijderen. De ringmoer die het lager tegenhoud wil er niet uit. Ik heb een tool gemaakt om die te kunnen uit draaien. Met de lengte van een torsiestaaf en en alle kracht komt daar geen beweging in. :evil: Deze zit veel vaster dan de fuseekogel!! Ik heb ook de schokdemper bout verwijdert omdat de die steunplaat zeer krom was. De bout is eruit maar ook de draad van de wielarm. Dit is geen probleem je kunt aan de binnenzijde een moer plaatsen indien de arm herbruikt moet worden.
Misschien dat boeltje eens warm stoken!! :o

Ik heb 6 wielarmen bekeken ze hebben allemaal de ringmoer aan de binnenzijde om het lager tegen te houden,dus waarschijnlijk het smalle lager van de bagheera.
Attachments
IMG00522 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00522 [800x600 test tekening 2].JPG (151.81 KiB) Viewed 5393 times
wielarm test lager 2 [800x600 test tekening 2].JPG
wielarm test lager 2 [800x600 test tekening 2].JPG (144.29 KiB) Viewed 5393 times
wielarm test lager [800x600 test tekening 2].JPG
wielarm test lager [800x600 test tekening 2].JPG (155.56 KiB) Viewed 5393 times
tool verwijderen ringmoer achter lager [800x600 test tekening 2].JPG
tool verwijderen ringmoer achter lager [800x600 test tekening 2].JPG (126.5 KiB) Viewed 5393 times
bout schokdemper op wielarm [800x600 test tekening 2].JPG
bout schokdemper op wielarm [800x600 test tekening 2].JPG (148.36 KiB) Viewed 5393 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Bij mijn sloop bagheera giggen ze goed los Godfried en je lager hoe ging dat?




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Zonder die moer te verwijderen kun je niet aan het lager! Deze moer zorgt ervoor dat het lager op zijn plaats blijft. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja dat weet ik wel heb je de moer er dan nog niet er uit gekregen?




grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dit is inderdaad de lager van het eerste type voor de Bagheera. Die moer geeft in principe geen probleem om de verwijderen.
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja bij mij gingen ze heel goed los.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Dit is inderdaad de lager van het eerste type voor de Bagheera. Die moer geeft in principe geen probleem om de verwijderen.
Als al die moeren zo vast zitten dan gaan er voor verrassingen komen te staan dat staat vast. Je hebt er geen idee van wat moeite het heeft gekost om deze moer te verwijderen. Natuurlijk heb ik eerst een hulptool moeten maken. Ik heb op een gegeven moment staan te twijfelen om deze moer in te slijpen zodat de spanning weg is.
Met de lengte van de torsie staaf en volle kracht komt hier geen beweging in. Ik heb hier nog een buis opgezet totale lengte 1,50 meter. Toen sprong ze los en kon ik ze één toer draaien en ze zat terug muurvast. Ik was er van overtuigd dat de draad mee afgedraaid was. Veel kruipolie en steeds links recht draaien, soms met de lange buis van 1.50 m. Eindelijk gelukt. Wat moet dat geven om deze los te draaien onder de auto?? :evil: :evil:
Dan het lager verwijderen met de trekker. Dit was kinderspel. Het heeft me geen 3 minuten gekost. Ik kon het lager er zo uit draaien zonder moeite.
Toen de ringmoer zich terug vastzette heb ik alles goed warm gestookt en dat ging al veel beter.
Misschien in het vervolg alles goed warm maken en dan de moer losdraaien. Volgens het werkplaatshandboek is dat niet nodig voor het verwijderen van de moer. Ik ben er wel van overtuigd indien ik een originele sleutel had gehad deze het niet overleefd had.

Ik ben ook blij dat ik dit eens getest heb. Ik weet nu wat me te wachten staat indien er achter een lager defect gaat.

ps, Het is geen smal bagheera lager maar het zelf de lager dan dat wat gebruikt wordt op de murena. Dus 38 breed. Dit had ik ook niet verwacht.
Werden die smalle lagers wel gebruikt op de bagheera???? Ik heb er drie in stock zitten. :o
Attachments
IMG00546 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00546 [800x600 test tekening 2].JPG (139.67 KiB) Viewed 5354 times
ringmoer wiellager [800x600 test tekening 2].JPG
ringmoer wiellager [800x600 test tekening 2].JPG (159.64 KiB) Viewed 5354 times
wiellager verwijdert 1 [800x600 test tekening 2].JPG
wiellager verwijdert 1 [800x600 test tekening 2].JPG (146.78 KiB) Viewed 5354 times
wiellager verwijdert [800x600 test tekening 2].JPG
wiellager verwijdert [800x600 test tekening 2].JPG (160.65 KiB) Viewed 5354 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Bij mij gingen die moeren goed los Godfried zonder warm te maken.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik moest het weten!! Zitten die ringmoeren voor dat lager allemaal zo vast of niet? Inderdaad de tweede ging vlotjes los, ook het lager laat zich heel gemakkelijk verwijderen. :wink: Weer iets geleerd. Het kan soms tegenzitten!! :(

Zonder een goede passende sleutel op de ringmoer moet je hier niet aan beginnen. Even los kloppen!! Vergeet het maar. :wink:

Ook hier in deze wielarm een breed lager. 38,.. mm
Attachments
wielarm lager verwijderen 3 [800x600 test tekening 2].JPG
wielarm lager verwijderen 3 [800x600 test tekening 2].JPG (194.88 KiB) Viewed 5339 times
ringmoer wiellager 2 [800x600 test tekening 2].JPG
ringmoer wiellager 2 [800x600 test tekening 2].JPG (130.53 KiB) Viewed 5339 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja en zo leer je altijd maar bij hé Godfried.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

De maten voor de Bag 1 zijn deze.
Maten Bag1.jpg
Maten Bag1.jpg (22.89 KiB) Viewed 5335 times
Je ziet dat de breedte maar 30,2 is.
De kogellagers zijn ook open en de bredere van de Murena zijn gesloten.

Dit zijn de auto's waar de kleinere lagers inzitten.
Bagheera 1.3 tot 78
Lagers Bag1.jpg
Lagers Bag1.jpg (123.65 KiB) Viewed 5335 times
Ze zijn daar ergens al omgeswitched naar breder.
Lagers 2 latere Bag.jpg
Lagers 2 latere Bag.jpg (46.26 KiB) Viewed 5335 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Dat lijkt me toch wel vreemd dat ze op de bagheera 1300 een smaller lager gezet hebben dan de 1500. Door die ringmoer had ik gedacht dat het een smal lager was. De murena zal deze ringmoer wel niet hebben maar een veer net zoals de bagheera voor. Dat is ook veel gemakkelijker om te los te maken.
Misschien zitten die smalle lagers alleen op de bagheera 1! Waarschijnlijk op alle types voor en achter. Als dat zo is moet ik die 3 smalle lagers niet bewaren.Nu weet ik niet met zekerheid welke lagers achter op mijn bagheera zitten. :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Ik heb even de exacte chassisnummers opgezocht.
QWB221 is de smalle wiellager en zou zowel voor als achter bij een 77 moeten zitten.

QWB231 is de bredere en de chassisnummers staan er bij.
Je weet trouwens nooit wat er in het verleden aangepast is door wie dan ook.
Attachments
Bag X.jpg
Bag X.jpg (23.9 KiB) Viewed 5318 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Mijn bagheera is van 06/1977 en het chassisnummer is X65507x40578701. carrosserie nummer 31436

Dus in principe zouden op mijn bagheera de smalle lagers zitten voor en achter. voor zitten de brede. Achter weet ik nog niet!! Ik zou het wel willen weten maar hoe? Ik denk niet dat je dat zo kunt zien zonder de cardanas te verwijderen, maar zover wil ik niet gaan.

De bagheera's die ik heb afgebroken zijn van 2x 1979 en 1x 1977 en 1x weet ik niet.

De achterste wielarmen op mijn bagheera komen een bagheera van 1979 dat is zeker als het de eerste zijn.Dan gaan daar waarschijnlijk de brede lagers in zitten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Bij de Murena heb je geen ringmoer Godfried, maar een veer ja dan is wel gemakkelijker hé.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Bij de Murena heb je geen ringmoer Godfried, maar een veer ja dan is wel gemakkelijker hé.

grt harry de matra.
Ja, dat maakt een enorm verschil. Wat ging die eerste ringmoer moeilijk los. Foei. :(

Mijn pers wordt morgen of overmorgen geleverd.
Ik heb al werk voor de pers. :lol: Ik ga enkele wielarmen demonteren en opnieuw monteren.Zodat ze werken als het moet. Nu zit alles muurvast. :x
Dit is ook geen eenvoudige karwei. Je hebt er waarschijnlijk speciaal gereedschap voor nodig. Maar we zien wel. Ik heb het nog ooit gedaan zonder pers. Was dat afzien. Zwaaien met een hamer van 5 kg en veel bruut geweld.. :evil: :x Ik heb toen ook iets over het hoof gezien weet niet meer juist wat. Ik zal het terug uitzoeken. :oops: :o
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Ja met zo een hobby als wij hebben moet je een pers hebben hé Godfried anders lukt het niet altijd even goed .





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Ja met zo een hobby als wij hebben moet je een pers hebben hé Godfried anders lukt het niet altijd even goed .


grt harry de matra.
Of je ze echt nodig hebt daar kun je gaan over discuteren. Soms is het wel gemakkelijk. Met een goede poelietrekker en de juiste bussen krijg je de meeste lagers ook vervangen. Ik had dat al 10 jaar eerder moeten kopen. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Ik heb even de exacte chassisnummers opgezocht.
QWB221 is de smalle wiellager en zou zowel voor als achter bij een 77 moeten zitten.

QWB231 is de bredere en de chassisnummers staan er bij.
Je weet trouwens nooit wat er in het verleden aangepast is door wie dan ook.
Herman, die wielarmen zal niemand vervangen hebben voor zijn plezier. Bij de bagheera is dat een flink pak werk. Niet te vergelijken met de murena. De bagheera's die ik gekocht heb hebben maar tussen 13-14 jaar dienst gedaan.De kans dat ze al vervangen zijn lijkt mij klein. :o Alles kan natuurlijk.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

In het verleden is er heel wat "geknutseld" aan Bagheera's. Heb al van alles gezien, beton, hout, ijzerdraad, zilverpapier, stripjes, ....
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Wat ik ben tegengekomen bij die wielarm waar ik het lager heb uit verwijderd dat is onvoorstelbaar. Wat een prutser en een zeer gevaarlijk toestand.

De dikke ijzeren plaat die tussen de remklauw en de bevestiging van de schokbreker zit was open geplooid. Om dit te recupereren op de bouten waar het remzadel mee vast zit hebben ze meerdere veer rondellen gestoken. Zie de eerste foto. God weet waarom!! Wat hier de bedoeling van geweest is snap ik echt niet. Wie wel??? Zoiets doe je niet. :x :evil: Daar geraak je ook niet mee door de keuring. Of met een Matra wel, in die goede oude tijd met wat geld tussen de papieren lukte dat nog . Ik heb daar nooit aan meegedaan.

ps,
Het is hier ongezond buiten. Over het veld hangt er smog!! :evil: Dit zie je maar zelden, gelukkig.
Attachments
zie de rondellen tussen het remzadel [800x600 test tekening 2].JPG
zie de rondellen tussen het remzadel [800x600 test tekening 2].JPG (144.29 KiB) Viewed 5254 times
zie de geplooide plaat [800x600 test tekening 2].JPG
zie de geplooide plaat [800x600 test tekening 2].JPG (135.87 KiB) Viewed 5254 times
geplooide plaat [800x600 test tekening 2].JPG
geplooide plaat [800x600 test tekening 2].JPG (111.55 KiB) Viewed 5254 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Die draagarmen zien er allemaal veel beter uit als die van de Murena's 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Onvoorstelbaar en lijkt tot gevaarlijke situaties.
Post Reply