werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Godfried, je zal toch best even terug gaan in de tijd tot het moment dat de motor wel trekkracht had.
Wat is er intussen gebeurd?
Verder hoop ik dat het afdichten van de frontpatij u vroeg of laat niet zuur zal opbreken.
Je moet maar op een warme zomerdag in een file belanden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De vorige jaren heb ik mijn Bagheea in de winterperiode niet gebruikt.Ik kan dus moeilijk vergelijken met vorige koude periodes. Als de motor koud is en draait met de choke op mag het toch geen probleem zijn om een garage uit te rijden die wat stijl omhoog gaat?Ik ben er zeker van dat er iets scheelt! Ik ga de bougiekabels eens controleren, kan ik deze meten?Ook de klepspeling ga ik terug controleren.Misschien wat meer benzine geven stationair.Na deze controle ga ik een rit maken tot de motor goed warm is.Bart,de Bagheera heeft 90 pk.Mijn Escort ook en het is een enorm verschil.Ok de motors zijn van een andere generatie maar dat was de motor van mijn Opel Gt ook en bij dezen voelde je dat hij 90 pk is.Paul, Als ik daar nu over nadenk, het vermogen verlies is begonnen met de koude en na het afstellen van de kleppen, de carburators en de ontsteking. Dat ik niet fatsoenlijk mijn garage kan uit rijden kan en wil ik niet aanvaarden. Ik zal iets vinden.Normaal moet je de motor afstellen als hij warm is. Ik ga iets regelen als hij nog koud is(benzine, kleppen)Ik hoop echt dat ik iets vind! Tijdens de zomer kan ik na 5min de choke afzetten en de motor draait prima.Die gril wat ik gemaakt heb staat er al een jaar op(plaat met gaatjes).De plastieken afdichtingplaat is alleen voor de winterperiode.Als de motor te warm wordt zorgt de ventilator voor meer afkoeling. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik tip in eerste instantie op de carburatie dan ontsteking en als laatste op de klepspeling.
De ontstekingskapels lijken mij onwaarschijnlijk en zijn moeilijk uit te meten tenzij ohmse meting, maar dit kan niet in bedrijf gebeuren.
De kabels sluit ik uit daar mij niet bekend is dat ze voor een vermogenverlies zorgen in koude toestand en niet in warm.
De motor zou dan ook niet op zijn vier cilinders lopen of althans de indruk geven dat hij onregelmatig loopt.
De gloeikaarsen kunnen aan de hand van de verkleuring ook een indicatie geven.
http://home.hetnet.nl/~peterkraai/Kopij ... st1300.doc
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Paul,
Ik heb eens rond gesnuffeld op de site die je opgegeven hebt.Bij de kleur van de bougies ben ik even blijven stilstaan. Witte bougies zou wijzen op een te kort aan bezine.Bij het verwijderen van de bougies is me opgevallen dat ze mooi wit zijn.Ik ga morgen in de volgorde die me hebt opgegeven eens zoeken of ik iets kan vinden.Ja, ik begon zelfs te denken dat de motor op drie cilinders draait maar als hij warm is draait hij heel soepel.Dit kan ik dus uitsluiten.Ik zal laten weten hoe het afloopt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ook een druppellader gekocht om de batterij van mijn Bagheera te verwennen.De verkoper zei dat ik kon kiezen tussen twee types. Type 1 een lader met een laadstroom van 0.8A. Type twee een lader met een laadstroom van 1.8A.Omdat het voor een auto batterij is heeft hij me het type 2 aangeraden.

De lader is 100% automatisch, Veilig en eenvoudig in gebruik.
Herlaadt diep ontladen batterijen die verloren zijn voor andere laders.
Geavanceerde constante stroom laadstadium=sneller en effectiever opladen zonder batterijstres door excessieve beginstroom.(Wist niet dat een batterij ook stres kon hebben)
100% veilige langdurige aansluiting zonder batterijschade.
Onderhoudsmodus schakelt automatisch terug naar laadstadium indien nodig.
Elektronisch beschermd: geen zekering,geen vonken.
Dit alles voor de prijs van 56 euro.
Ik ben eens benieuwd wat mijn batterij er van vindt. :wink:
zie foto.
Attachments
druppellader.JPG
druppellader.JPG (63 KiB) Viewed 11402 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
De waakhond van mijn batterij is actief.Ik heb de aansluitstekker onder het dashboard bevestigd dan is het niet nodig om het voorcompartiment open te maken. Dit vind ik handig zeker nu ik de lader na iedere rit op de batterij wil aansluiten.

Ik heb ook nog aan de motor gesleuteld.Stationair heb ik hem nu wat meer benzine gegeven.De regelschroeven staan nu 4 toeren uitgedraaid.Mijn eerste indruk is goed.Nu is een goede testrit gepland waarschijnlijk de zondag.

Een van de volgende werkzaamheden is het verbeteren van de schakelaars verlichting. Deze is h??l zwakjes.Je kunt de schakelaars in het donker moeilijk zijn.Hebben alle Bagheera's dat?Wat kan ik er aan doen? Volstaat een sterker lampje?Wie heeft hier ervaring mee?
Groetjes. :wink:
Attachments
druppellader in actie.JPG
druppellader in actie.JPG (64.47 KiB) Viewed 11380 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried,
de eerste keer dat je je auto zal starten, zal je wensen dat je reeds veel langer zo'n druppellader had.
Wat die verlichting van de schakelaars betreft. Die is inderdaad zeer zwak. Die verlichting komt van ??n punt, en gaat via glasvezels naar de symbolen. Je kan proberen er een heldere lamp in de plaats van de oorspronkelijke te plaatsen. Maar hoe de rest zal reageren op de extra warmte weet ik niet. Je kan misschien ook proberen met een helder LED. Die zijn verschrikkelijk helder, en warmen maar een klein beetje op. Ik denk dat een gepaste voorschakelweerstand voldoende moet zijn om het LED aan te passen voor 12 Volt. Indien dit nog niet voldoende is, zal je moeten uitkijken om achter de symbolen iets te plaatsen.
Bij het afregelen moet je luisteren naar je motor. Wannneer je aan het afregelen bent, en de motor begint rustiger en stiller te draaien, is dat het moment om te houden. Een motor praat met je, je moet enkel zijn taal begrijpen. Er heeft reeds iemand dit geschreven, en daar heeft hij gelijk in. Alleen opletten dat de onderdruk bij de 4 cilinders gelijk is, want bij een ongelijke belasting van de krukas, leidt dit trillingen en versnelde sleet van de schelpen.

Succes

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag matra vrienden,
Benny, Ik heb de zondag en rit gemaakt van 40km. De motor draait terug zoals ik hem ken.Zelfs beter in de lage toeren.Wat je daar schrijft over "de motor praat met je" daar moet ik toch eens goed naar gaan luisteren.Ik heb de carburators nu alle vier het zelfde staan dit zal inderdaad niet de beste positie zijn.Bij ??n carburator hoor je beter wat de motor doet dan bij vier carburators.Toch ga ik eens goed naar de motor luisteren.Maar of hij dat ook naar mij gaat doen is nog een vraag?De synchronisatie van de carburators is 100%, alleen de benzine regeling kan bij ieder carburator niet het zelfde zijn. Dat is toch wat je bedoeld?In de rechter carburator zitten er ook andere sproeiers .Ze zijn wel binnen de opgegeven tolerantie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Goed zo dat het de goede kant opgaat!
Als de synchronisatie ok is ben je al een heel eind in de goede richting.
Wat me verbaast is dat er verschillende sproeiers inzitten.
Ik ken de Bagheera nog onvoldoende (komt wel, hoor) om me hierover uit te spreken.
Ik weet dat het bij 4-cilinder motorfietsen met 4 carburatoren gebruikelijk is dat men de twee binnenste cilinders laat voeden door carburatoren met grotere sproeiers dan de twee buitenste.
Dit omdat de temperatuur van de binnenste cilinders hoger is dan bij de twee buitenste.
Hoe groter de sproeiers zijn, hoe rijker de motor loopt en hoe lager de verbrandingstemperatuur is.
Zou deze logica ook voor onze Bagheera's opgaan of zijn het allemaal dezelfde sproeiers?
In theorie zullen de vier regelschroeven evenveel uitgedraaid moeten staan. In de prakijk moet je inderdaad luisteren.
Terwijl je aan de schroef draait zal het motortoerental oplopen en het is aan jou om het hoogste toerental op te zoeken.
Dan pas loopt de motor op zijn armst.
Maar met twee carburatoren wordt dit al veel moeilijker omdat ze elkaar constant be?nvloeden.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
In de linker carburator zitten twee sproeiers van F36/ 220 en in de rechter carburator twee van F36/210. Waar die F36 voor staat weet ik niet.Volgens het werkplaatshandboek kunnen er verschillende sproeiers gemonteerd zijn. Dit is normaal, de carburators werden op carburatorbanken getest en zo voorzien van de beste sproeier op iedere carburator.Daarom is het heel belangrijk dat je bij demontage alles op de juiste plaats terug zet.Het afstellen van de regelschroeven gaat gebeuren zo gauw als ik de motor nog eens goed warm heb gereden.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hallo matra frieken da's al iemand die een test gedaan heeft nu de andere matra frieken hun baggy klaar aan het stomen zijn kunnen we al genieten van godfried zijn testrit zo kunnen wij ook een beetje genieten van een perfekte baggy en nu nog effe doorwerken zodat hij tegen de zomer klaar is want de kriebels zijn er nu ik godfried hoor groetjes Ronny en tot zaterdag om welk uur zijn jullie in booischot voor de samenkomst
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ronny,
De nieuwjaarsreceptie begint om 14 uur.Mijn vrouw en ik zullen rond dat uur arriveren.De receptie is wel de 26 februari je geeft me de indruk dat het nu zaterdag is.Ik ben nog aan mijn Bagheera bezig.De wielbouten zijn geroest en deze moeten een behandeling krijgen.Ik heb deze al meerder keren gespoten maar de lak springt er steeds vanaf.Als je de bouten los of vast draait kan dit ook niet anders.Ook heb ik lamellen voor op de achterruit maar de bevestigingsstukjes zijn kapot. Ik ga nieuwe maken.De dashboard verlichting is zwakjes deze wil ik ook veranderen.
De nieuwjaarsreceptie....Ik kijk er al naar uit!
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Als Matraliefhebber moet je soms veel fantasie hebben.Ik heb nieuwe bevestigingsplaatjes gemaakt voor de plaatsing van de lamellen achter op de ruit. De wielbouten moeten zuiver gemaakt worden en opnieuw voorzien worden van een laklaag.Zie foto's.
Groetjes. :wink:
Attachments
twee wielbouten.JPG
twee wielbouten.JPG (27.67 KiB) Viewed 11284 times
geroeste wielbout.JPG
geroeste wielbout.JPG (32.1 KiB) Viewed 11284 times
bevestigingsplaatje.JPG
bevestigingsplaatje.JPG (22.13 KiB) Viewed 11284 times
het gebruikte materiaal.JPG
het gebruikte materiaal.JPG (68.16 KiB) Viewed 11284 times
Matra Bagheera S - 1977
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hoy godfried ik was inderdaat een week verkeerd ik dacht nu zaterdag maar ja het is de 26 ? plaats van de 18 ? tot de 26 ? dan groeten matra broer Ronny
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Hier nog een foto van de lamellen waar ik het gisteren over had.
:wink:
Attachments
lamellen.JPG
lamellen.JPG (50.06 KiB) Viewed 11256 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag matraliefhebbers,
De lamellen zijn geplaatst op de ruit.Wie weet of er ooit lamellen gemaakt zijn voor de achterste zijruiten?Voor bepaalde modellen weet ik dat het zo is.Zouden die voor een Bagheera nog ergens te koop zijn? :wink:
Attachments
lamellen 2.JPG
lamellen 2.JPG (47.39 KiB) Viewed 11233 times
lamellen 1.JPG
lamellen 1.JPG (48.17 KiB) Viewed 11233 times
Matra Bagheera S - 1977
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

hoy godfried je matra is tog 1 v/d mooiste exemplaren die er noch rondrijden.dar mag je fier op zijn , als het een meisje was voor opslag verliefd te worden . heb je hem als oldtimer laten schouwen en waarom omdat hij dan niet meer moet naar de technische kontrole moet of omdat de verzekering en taks dan een betaalbare kaart word ik twijfel of ik hem oldtimer laat keuren of als clasic car en hij dan alle jaren terug moet voor keuring maar verzekering zal het zelfde zijn is me verteld klopt dat jongens groeten Ronny
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ronny, Bedankt voor de complimenten. Daar is flinke concurrentie op komst maar dat vind ik niet erg. De huidige Bagheera?s in restauratie ik kijk er al naar uit. Het zullen prachtige wagens worden daar twijfel ik niet aan.Ik zal er enkele opnoemen.Benny,Bart,Ronny,Erwin enz
Ik heb mijn Bagheera verzekerd bij de BFOV (De Belgische Federatie van oude voertuigen)Deze verzekering moet plaats vinden via een oldtimerclub die aangesloten is bij de federatie.De verzekering wordt afgesloten bij MARSH in Antwerpen.Ik betaal nu 117 euro voor een gans jaar een pechbijstand inbegrepen.Voordien was de Bagheera verzekerd bij Ethias (omob) als classic car voor de prijs van 250 euro.Ik heb nu 8 jaar ervaring met deze verzekering zonder problemen.De verzekering dekt onbeperkt zo wel dag als nacht voor alle landen op de groene kaart.Wettelijk ben je wel niet 100% in orde omdat je niet naar de keuring gaat.In principe kunnen ze je een bekeuring geven in de 17 jaar dat de federatie bestaat is het ??n maal voorgekomen dat er iemand een bekeuring gekregen heeft.Waarschijnlijk heeft hij een grote mond gehad tegen de politie"zegt men". Als je alles klaar en duidelijk wilt lezen ga dan naar de site van de BFOV. http://www.bfov.be/ Bij deze Federatie zijn 15000 voertuigen(oldtimers) verzekerd. In de nieuwe nieuwsflash raden ze aan een gewone nummerplaat te nemen.Je hebt dan alleen als meerprijs de jaarlijkse keuring.
Zie bijgevoegde informatie.
Groetjes. :wink:
Sorry voor de slechte kwaliteit van het scannen.
Attachments
tekst BFOV.jpg
tekst BFOV.jpg (95.02 KiB) Viewed 11176 times
Tekst BFOV 1.jpg
Tekst BFOV 1.jpg (47.02 KiB) Viewed 11176 times
Matra Bagheera S - 1977
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

godfries bedankt voor deze opzoekingen nu kan ik gerust zijn met het laten keuren wat ik in gedachte had :wink: Ronny
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matraliefhebbers,
Vandaag heb ik een testrit gemaakt van 80 km.Alles is ok.

Benny,
Na deze testrit toen de motor goed warm was heb ik de mengschroeven van de carburator afgesteld.Ik heb h??l goed naar de motor geluisterd tijdens de regeling en inderdaad het resultaat is verbluffend.De motor draait nu veel zachter.Dit had ik niet verwacht.Hij kreeg te veel benzine stationair.Fijn dat je me deze tip gegeven hebt.Ik deed dit ook met mijn Opel Gt maar met 4 carburators zag ik dat niet zitten.Je hebt gelijk, het is gelukt.Ik heb ook mijn ruitenwissers vervangen door een maatje groter van 400mm naar 500mm.Deze heb ik vandaag ook kunnen uitproberen.Er zit wat spel op het systeem en bij hoge snelheid gaat de ruitenwisser verder en raakt de sierlijst.Dit moet ik nog zien te corrigeren.
De motor draait weer als een klokje.
Tot zondag. Groetjes.
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Godfried,

ik ben blij dat alles toch nog is goed gekomen. En trekt hij nu goed op? Je zou op den duur in stuur bijten van frustraties. Tot zondag.

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Het zal nooit een vlieger worden!Maar dat is voor mij ook niet nodig.Hij rijdt terug heerlijk en kan met het verkeer mee.Nogmaals, ik had niet verwacht dat die afstelling resultaat ging hebben.Ik was er van overtuigd dat ik het verschil niet zou horen.Nooit te oud om te leren.Er is niks mooiers dan vrienden en ervaringen uit te wisselen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Er is inderdaad niks leuker dan het vinden van een oplossing waardoor je terug onbezorgd kunt genieten van je hobby!
Ik vind het nogmaals zeer jammer dat ik er zondag niet kan bij zijn op de bijeenkomst.
Ik zit aan de kust als coach voor de begeleiding van een jeugdorkest en kan hier moeilijk onderuit...
Ik had graag met iedereen eens kennis gemaakt en het had zeker nog een extra motivatie voor me geweest om erin te vliegen.
Amuseer jullie en drink er ene op mijn kosten!
Ik hoor het wel van jullie hoe het geweest is!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Soms heeft een mens verplichtingen waar men niet onderuit kan.Zo is het leven.Hopelijk kun je de 13 mei er bij zijn en anders een volgende keer. We zullen ons zeker ergens op een bijeenkomst treffen.Het is spijtig, we hadden nog zoveel kunnen vertellen.Maar we zullen contact blijven houden via het forum.Ik zal je een korte samenvatting geven na de bijeenkomst.En wat je Bagheera betreft, je hebt al veel werk verzet..Het wordt een prachtige wagen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Matraliefhebbers,
Niemand maakt graag mee wat Raf Broens enkele Jaren geleden overkomen is. Hij heeft namelijk een brand in zijn Bagheera gehad die niet te blussen was met een brandblusser.Het gevolg hiervan was dat hij moest wachten op de brandweer en zijn mooie gerestaureerde Bagheera uitgebrand is tot aan de voorvenster.Wat kan men hieraan doen?Een goede omnium nemen of toch proberen de brand bij de eerste vlammen te blussen!Ik heb gekozen om de brand onmiddellijk proberen te blussen. Met een brandblusser van 1kg doe je niet veel bluswerk daarom heb ik een brandblusser van 6kg in mijn Bagheera geplaatst.Ik weet ook als je er niet dadelijk bij bent mag je het vergeten. Maar het geeft me toch een gerust gevoel dat ik iets in mijn handen heb.Ook heb ik een onderbrekingsschakelaar geplaatst in mijn Bagheera om haar overal spanningsvrij achter te laten.Je weet maar nooit een kortsluiting kan al een brand veroorzaken.Het probleem bij een brand is dat je niet bij het vuur kunt geraken omdat de motor zo ingesloten is.Ik heb daar voorlopig al iets opgemaakt dit moet nog verbeterd worden maar het werkt.Om de klep te openen gebruik ik een lange paraplu. De klep heb ik zo gemaakt dat deze open blijft staan zodat de vlammen tegen de klep komen.Dan is het moment om zo vlug mogelijk het vuur te doven. Dit moet mogelijk zijn met een brandblusser van 6 kg.Natuurlijk! Als je er op tijd bij bent.Zie foto's.
Groetjes; Tot morgen op de meeting.
:wink:
Attachments
opening van motorcompartiment.JPG
opening van motorcompartiment.JPG (64 KiB) Viewed 11003 times
opening van motorcompartiment 1.JPG
opening van motorcompartiment 1.JPG (51.8 KiB) Viewed 11003 times
brandblusser.JPG
brandblusser.JPG (41.86 KiB) Viewed 11003 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matraliefhebbers,
Vandaag hebben mijn vrouw en ik nog nagenoten van de nieuwjaarsmeeting. :lol: Het was een z??r gezellig en goed georganiseerd meeting.
Proficiat aan iedereen die zich hiervoor heeft ingezet.Ik heb verschillende foto's gemaakt van heel de bende?Deze foto's wil op het forum plaatsen samen met wat uitleg over hoe de dag verlopen is.HEEFT IEMAND HIER BEZWAREN TEGEN?

Gisteren tijdens de thuisrit begon mijn lampje van de batterij te flikkeren en na enkele km bleef het branden. :evil: Het kon de mooie dag toch niet meer bederven.Die kan niemand mij nog afnemen.Toch had ik schrik dat ik niet meer thuis kon geraken.Maar ja, ik heb een goede verzekering met pechbijstand.Dus in geval van nood kun je hierop rekenen.Tijdens de rit heb ik de dimlichten uitgezet om de batterij te sparen.Wij zijn goed thuis gekomen.

Vandaag heb dan eens naar de oorzaak van dat brandende lampje gezocht.Dit zat eventjes tegen.Ik had de spanning gemeten op de spanningsregelaar zonder de aansluitingen los te maken.Dit is dan ook fout, heb ik eventjes later ook ondervonden. Geen spanning van 14.5 v bij draaiende motor. Ik dacht alternator kapot. Deze werd vervangen maar het resultaat was nio.Het zelfde lampje bleef branden.Toen heb ik de spanningregelaar afgenomen.Deze was op het eerste zicht ok.Op deze spanningregelaar zit een condensator om de radio te ontstoren.Wat bleek nu, tijdens het meten stelde ik vast dat de condensator in kortsluiting lag met het chassis.De condensator werd losgekoppeld en alles is weer ok.De condensator heeft toch geen andere fuktie?Ik weet het niet zeker!Misschien om de relais te beschermen?
De alternator wissel was niet nodig geweest.Wie weet hoe je zo een fout onmiddellijk kunt zien? Wat moet er juist doorgemeten worden bij een defecte alternator?Hoe gaat men te werk?Alweer heb ik een boutje over gedraaid.Zie foto's
Godfried. :wink:
Attachments
condensator.JPG
condensator.JPG (16.43 KiB) Viewed 10946 times
condensator op spanningsregelaar.JPG
condensator op spanningsregelaar.JPG (27.03 KiB) Viewed 10946 times
bevestigingsplaat spanningsregelaar.JPG
bevestigingsplaat spanningsregelaar.JPG (58.17 KiB) Viewed 10946 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

De rotor moet mooi egaal zijn, de diodes mogen geen kortsluiting geven op een ohmse meting en ook niet lekken naar massa. De wikkelingen mogen ook niet doormeten naar massa. De eigen weerstand van de wikkelingen is echter wel relatief klein. Het vraagt een beetje ervaring in electronica en interpreteren van metingen en is niet zo maar 1,2,3, te vatten.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik denk dat die condensator daar zit om de contacten te beschermen tegen inbranden, ofwel om te ontstoren.

Benny.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

In een wagen zijn condensatoren meestal bedoeld om te ontstoren zodat uw radio een beetje normaal spelen kan en de omgeving er ook niet te veel last van heeft. Destijds en dan bedoel ik werkelijk een tijdje terug, de tijd van de zwart-wit tv's kon je al eens merken als een slecht ontstoord voertuig uw lievelingsprogramma "Schipper naast Mathilde" kwam storen. :D 8)
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

In een wagen zijn condensatoren meestal bedoeld om te ontstoren zodat uw radio een beetje normaal spelen kan en de omgeving er ook niet te veel last van heeft. Destijds en dan bedoel ik werkelijk een tijdje terug, de tijd van de zwart-wit tv's kon je al eens merken als een slecht ontstoord voertuig uw lievelingsprogramma "Schipper naast Mathilde" kwam storen. :D 8)
Post Reply