werkzaamheden tijdens de winterperiode Bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Kwaliteit kost meestal geld. Aan eenieder te bepalen welke kwaliteit en doel hij wil.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

jo wrote:Dat is gewoon China gerief aan een China prijs, kun je natuurlijk niet verwachten dat het ook perfect is, enige dat je mag hopen dat is dat het werkt en het een tijdje blijft doen.
Zo heb ik een straalkast gekocht, moet ze nog verder in elkaar steken maar kwaliteit kun je het niet noemen, alleen voor die prijs kun je het niet zelf maken.
Het kost evenveel moeite om het in één keer goed te doen. Je wil niet weten wat allemaal uit China komt onder een andere naam. In Europa assembleren en het is Europees en toch is alles gemaakt in China.

De persplaten nog en ze is compleet. :wink:
Kan ik die laatste foto draaien?? Op mijn computer staat ze recht. :o
Attachments
IMG00105 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00105 [800x600 test tekening 2].JPG (113.5 KiB) Viewed 6510 times
IMG00106 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00106 [800x600 test tekening 2].JPG (106.12 KiB) Viewed 6510 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat is met een pot krik Godfried.



grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by jo »

ALAIN VAN AKEN wrote:Kwaliteit kost meestal geld. Aan eenieder te bepalen welke kwaliteit en doel hij wil.
En ook of het wel nuttig is om veel te betalen voor iets wat je haast niet nodig hebt maar wel al eens nodig hebt.
Dat die pers geen hoge kwaliteit zou zijn had hij zelf kunnen bedenken, alleen is die winkel toch zwaar in de fout gegaan, die bestellen X aantal persen en na levering sturen die die ongeopend door naar de klanten ipv. die na te kijken. Zijn al menig van die winkels die er hun handen aan verbrand hebben, hopelijk leert deze winkel er ook van.

In elk geval ziet dat er toch degelijk uit voor zo weinig betaald te hebben.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

jo wrote:
ALAIN VAN AKEN wrote:Kwaliteit kost meestal geld. Aan eenieder te bepalen welke kwaliteit en doel hij wil.
En ook of het wel nuttig is om veel te betalen voor iets wat je haast niet nodig hebt maar wel al eens nodig hebt.
Dat die pers geen hoge kwaliteit zou zijn had hij zelf kunnen bedenken, alleen is die winkel toch zwaar in de fout gegaan, die bestellen X aantal persen en na levering sturen die die ongeopend door naar de klanten ipv. die na te kijken. Zijn al menig van die winkels die er hun handen aan verbrand hebben, hopelijk leert deze winkel er ook van.

In elk geval ziet dat er toch degelijk uit voor zo weinig betaald te hebben.
Het is een feit dat ik ze voor dat geld niet kan maken en inderdaad hoeveel lagers ga ik verwijderen. De afgelopen 10 jaar heb ik er misschien 10 verwijdert en daar zijn er drie van bij die niet nodig waren. Voor de lol. :lol:
Ik wacht dus nu op de derde levering ( de persplaten) om de pers compleet te hebben.Veel gaat die verkoper niet meer over houden dat is zeker.
Ik ben al blij dat hij me niet in de steek laat. Want uiteindelijk wat verhaal heb je zonder veel gedoe? Je moet steeds op voorhand betalen!! :o
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Hopelijk komt het eindelijk goed. En zo'n pers gebruik je ook niet alle dagen dus zie ik het zeker niet als miskoop.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Muddy Bandit »

Even vanuit mijn eigen ervaringen met dit soort persen: maak voor de veiligheid nog even een stuk elastiek binnen in de veren voordat je hem in gebruik neemt, zo'n los schietende veer heeft mij in het verleden namelijk bijna een vingertop gekost.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Even vanuit mijn eigen ervaringen met dit soort persen: maak voor de veiligheid nog even een stuk elastiek binnen in de veren voordat je hem in gebruik neemt, zo'n los schietende veer heeft mij in het verleden namelijk bijna een vingertop gekost.
losschieten?? Ik denk eerder overgaan. Bedankt voor de tip. Ik ga in het midden een stalendraad voorzien als die veer dan over moet gaan geraakt niet ver weg. Dit heb ik ook bij de veren van mijn garagepoort gedaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by oetker »

Zo'n pers gebruiken wij hier al jaren.
Voldoet wel aardig en is ook niet allemaal even recht gelast.
Attachments
pers1.jpg
pers1.jpg (185.6 KiB) Viewed 6422 times
pers0.jpg
pers0.jpg (193.48 KiB) Viewed 6422 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op het werk diverse beschikbaar. Van 20 tot 100 ton.
Attachments
IMG_4408.JPG
IMG_4408.JPG (90.92 KiB) Viewed 6410 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Zo'n pers gebruiken wij hier al jaren.
Voldoet wel aardig en is ook niet allemaal even recht gelast.
Voor wat ik die nodig hebt gaat die ook voldoen. Het is maar voor de hobby en ze zal niet zo veel gebruikt worden.Ik had die alleen jaren eerder moeten kopen. Nu moet ik niet meer zoveel bruut geweld gebruiken. :wink:

Natuurlijk zeer handig als bij je baas de pers kunt gebruiken. Soms ben je met iets bezig en dan is het handig om een pers in huis te hebben.
Harry, heeft heeft al jaren een pers en hij gebruikt die voor vele dingen.

ps, De persplaten komen eraan, ze zijn verzonden. Komt toch nog alles goed. Ik heb de perspin evenwijdig gemaakt met de persbalk zodat deze recht drukt.

Eindelijk!! De persplaten zijn toegekomen. Wat een geklungel. :( Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Drie verzendingen zijn er nodig geweest om mijn perst compleet te krijgen. Gelukkig een eerlijke verkoper anders was ik met de ellende blijven zitten. :wink:

Mijn dagelijkse wagen heeft iets meer dan 218000 km met de zelfde lagers en is nu 22 jaar oud. Nu mogen die defect gaan of zou ik ze voor de lol vervangen!! :lol:
Attachments
IMG00137 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00137 [800x600 test tekening 2].JPG (103.13 KiB) Viewed 6393 times
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by Frank »

Even nagekeken in de Bagheera onderdelencatalogus bij Simon Car Parts.
Bij de lagers van de achterwielen staat code 11323 tot het bouwjaar 1978 en code 11012 vanaf bouwjaar 1978.
De rubberen bussen links en rechts hebben allebei code 12806 en zijn nog verkrijgbaar voor de prijs van 71,40€ per stuk. Niet echt goedkoop.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Frank wrote:Even nagekeken in de Bagheera onderdelencatalogus bij Simon Car Parts.
Bij de lagers van de achterwielen staat code 11323 tot het bouwjaar 1978 en code 11012 vanaf bouwjaar 1978.
De rubberen bussen links en rechts hebben allebei code 12806 en zijn nog verkrijgbaar voor de prijs van 71,40€ per stuk. Niet echt goedkoop.

Wel vreemd dat de rubberen bussen (silentblocks) dezelfde nummer hebben!! Deze zijn onderling niet verwisselbaar alleen bruikbaar als je de brede middelste silentblock smaller maakt.
Ik ben er nu ook vrij zeker van dat de cardanassen diameter 35 mm en 40 mm niet uitwisselbaar zijn. Diameter 35 mm heeft de smalle lagers en Diameter 40 mm heeft de brede lagers.

Op mijn bagheera van 1977 zitten normaal de de 35 mm cardanassen en de smalle lagers. Nu heb ik de 40 mm cardanassen en de brede lager erop zitten.Ik ben al bezig om een stel wielarmen met brede lager te restaureren maar in principe wissel ik beter de cardanassen naar 35 mm met de gerestaureerde wielarmen die ik liggen heb. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Rubbers zijn gelijk, alleen de houders (ijzer) zijn anders (smal-breed).
Deze rubbers zijn moeilijk te verkrijgen, denk dat Simon ze ook niet in stock heeft.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Rubbers zijn gelijk, alleen de houders (ijzer) zijn anders (smal-breed).
Deze rubbers zijn moeilijk te verkrijgen, denk dat Simon ze ook niet in stock heeft.
Volgens mij niet los verkrijgbaar. Ik zie maar één nummer voor de silentblock en de houder. Waarschijnlijk als set verkocht!

Meestal zijn ze alle twee aan vervanging toe door vergevorderde roest.
Attachments
DSCN1604 [800x600 test tekening 2].JPG
DSCN1604 [800x600 test tekening 2].JPG (161.18 KiB) Viewed 6365 times
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Rubbers zijn wel degelijk los te verkrijgen (vroeger) ref 12887300 of 30363500
De houders waren niet los te krijgen, deze werden altijd met rubber in geleverd
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Rubbers zijn wel degelijk los te verkrijgen (vroeger) ref 12887300 of 30363500
De houders waren niet los te krijgen, deze werden altijd met rubber in geleverd
Volgens mij zijn er daar niet veel van in stock geweest anders zou je deze nog vlot kunnen vinden. Is waarschijnlijk specifiek Matra en nergens anders gebruikt. €71.40 pers stuk is veel geld je hebt 4 nodig. Als ze nog te vinden zijn!!! Daarom belangrijk dat niemand oude wielarmen weggooid. De middelste is meestal nog bruikbaar en aanpasbaar voor aan de buitenzijde.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zal vanavond thuis eens kijken op welke Simca 12887300 zat, maakt zoeken wat makkelijker.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Godfried, als je een voorbeeld hebt kan je die in het rubberhuis toch laten maken hier in Maastricht. Ik heb er vroeger daar ook al laten maken en niet echt duur.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

12887300 komt van de Simca 1100, kostte toen net iets meer dan 10€ :wink:
Had ik het toen geweten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

Ik ga dat eens bekijken. Ik zal zo goed als mogelijk de maten eens nemen en hier plaatsen. Met veel geluk vind dan iemand iets wat past of passend te maken is. Alleen spijtig dat de houder en de silentblock meestal samen niet meer bruikbaar zijn. Ik ben er zeker van dat die houders ook na te maken zijn. Misschien wel uit één geheel. Vol ijzer.
Alvast bedankt voor de tip. :wink:

Harry, ik denk niet dat ze dat doen en als ze dat doen kost dat veel geld daar ben ik zeker van. Bussen draaien en daar rubber in vulkaniseren, dat is vakwerk.

Dit bestaat ook. Gietrubber!!
https://polyestershoppen.be/polyurethaa ... 0-465.html
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by hendrik »

Dat weet ik niet Godfried, of dat duur zal zijn ik weet wel dat ze het daar kunnen maken.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Dat weet ik niet Godfried, of dat duur zal zijn ik weet wel dat ze het daar kunnen maken.
grt harry de matra.
Ik kan er niks van terug vinden op hun site. Misschien mee gestopt!! Daar zal ook niet veel vraag naar zijn. De meeste silentblocks kun je nog vlot vinden, maar voor Matra lukt dat niet altijd. :o

Alain, Dit is de juiste silentblock.42x67x30x36 mm Mijn maten wijken enkele tiendes af door roest verf. Dat heb je goed gevonden.
Spijtig dat daar maar één stuk van is en zonder houder. :( Met houder had ik deze dadelijk gekocht. Misschien zo zeldzaam dat we hem toch moeten kopen!!
https://www.ebay.com/itm/Simca-1100-Rea ... SwGOxXAnS4

Herman, als je tijd hebt help dan eens mee zoeken. :wink:
Attachments
silentblock matra Simca.jpg
silentblock matra Simca.jpg (25.85 KiB) Viewed 6259 times
Last edited by GODFRIED on Fri Jun 01, 2018 8:40 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Wel $37 of ongeveer 32€ / stuk geleverd. Toch al beter dan 72€ (+verzending) :D
Heb de ref gelanceerd bij wat kennissen, even kijken of die nog wat liggen hebben.
Zondag ga ik een partij remschijven ophalen die ik gekocht had, zal ook daar eens informeren.
Met houder zal heel mogelijk worden, maar nu jouw pers in gebruik is ..... :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Wel $37 of ongeveer 32€ / stuk geleverd. Toch al beter dan 72€ (+verzending) :D
Heb de ref gelanceerd bij wat kennissen, even kijken of die nog wat liggen hebben.
Zondag ga ik een partij remschijven ophalen die ik gekocht had, zal ook daar eens informeren.
Met houder zal heel mogelijk worden, maar nu jouw pers in gebruik is ..... :wink:
Dat is een groot verschil. Maar misschien de laatste die er te vinden is!! Met houder zou ik deze dadelijk kopen.
Succes, Met wat geluk komen er nog een paar tevoorschijn! :wink:
Ik hoop maar dat die mannen wat bagheera's hebben afgebroken die oude wielarmen niet hebben verschroot. Deze onderdelen zijn bij vele bagheera's hopeloos.

In geval van nood kunnen die houders wel gemaakt worden.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Op de Rancho zit 12887300 ook, aan de uiteinden van de torsiestangen.
Op de draagarm van de Rancho achteraan zit in silentbloc 12903900 en deze zit ook in een houder 18835600.
Weet iemand de maat van 12903900. Mocht deze een buitendiameter hebben van 67 mm dan zijn de houders ook bruikbaar voor de Bagheera.
Begint boeiend te worden.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Even de Rancho boek erbij gehaald
Attachments
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (54.08 KiB) Viewed 6272 times
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (61.21 KiB) Viewed 6272 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Even de Rancho boek erbij gehaald
Van de rancho heb ik niks om te vergelijken. Daar zal ook niet veel van te vinden zijn. Hoe meer gebruikt hoe meer kans dat er ergens nog een volle palet staat. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: werkzaamheden tijdens de winterperiode

Post by ALAIN VAN AKEN »

Nu nog vinden waar ze staat :wink:
Post Reply